ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨הצדיק האמת הגדול במעלה - מה מיוחד בו?
אמר רבי נחמן מברסלב breslev.eip.co.il/?key=2207 - שיחות הר"ו - אות נא

הָעוֹלָם אוֹמְרִים שֶׁאֵין צָרִיךְ לְבַקֵּשׁ גְּדוֹלוֹת

וַאֲנִי אוֹמֵר שֶׁצָּרִיךְ דַּוְקָא לְבַקֵּשׁ גְּדוֹלוֹת

לְבַקֵּשׁ וּלְחַפֵּשׂ אַחַר הַצַּדִּיק הַגָּדוֹל בְּיוֹתֵר דַּוְקָא

וּכְבָר מְבאָר מִזֶּה בַּסְּפָרִים

שֶׁצָּרִיךְ לְחַפֵּשׂ דַּיְקָא אַחַר הַצַּדִּיק וְהָרַבִּי הַגָּדוֹל בְּיוֹתֵר

וכיו"ב מובא כאן breslev.eip.co.il/?key=172 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ל - מֵישְׁרָא דְּסַכִּינָא

וְכָל מַה שֶּׁהוּא קָטָן בְּיוֹתֵר

וּמְרֻחָק בְּיוֹתֵר מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ

הוּא צָרִיךְ רַבִּי גָּדוֹל בְּיוֹתֵר

...

כִּי כָּל מַה שֶׁהוּא קָטָן וּמְרֻחָק בְּיוֹתֵר

צָרִיךְ מְלַמֵּד גָּדוֹל בְּיוֹתֵר

שֶׁיִּהְיֶה אֻמָּן כָּזֶה

שֶׁיּוּכַל לְהַלְבִּישׁ שֵׂכֶל עֶלְיוֹן כָּזֶה

דְּהַיְנוּ הַשָּׂגָתוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ

לְקָטָן וּמְרֻחָק כְּמוֹתוֹ

כִּי כָּל מַה שֶּׁהַחוֹלֶה נֶחֱלֶה בְּיוֹתֵר

צָרִיךְ רוֹפֵא גָּדוֹל בְּיוֹתֵר

עַל כֵּן אֵין לְהָאָדָם לוֹמַר

דַּי לִי אִם אֶהְיֶה מְקרָב אֵצֶל אִישׁ נִכְבָּד וִירֵא ה'

אַף, שֶׁאֵינוֹ מֻפְלָג בְּמַעֲלָה

כִּי הַלְוַאי שֶׁאֶהְיֶה מִקּדֶם כָּמהוּ

אַל יאמַר כֵּן

כִּי אַדְּרַבָּא

כְּפִי מַה שֶּׁיֵּדַע אֱנָשׁ בְּנַפְשֵׁהּ גּדֶל פְּחִיתוּתוֹ

וְגדֶל רִחוּקוֹ שֶׁנִּרְחַק מְאד מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ

כָּל אֶחָד וְאֶחָד כְּפִי מַה שֶּׁיּוֹדֵעַ בְּנַפְשׁוֹ

וּכְמוֹ כֵן כָּל מַה שֶּׁיּוֹדֵעַ בְּעַצְמוֹ שֶׁהוּא מְרֻחָק בְּיוֹתֵר

צָרִיךְ לְבַקֵּשׁ לְנַפְשׁוֹ רוֹפֵא גָּדוֹל מְאד מְאד

הַגָּדוֹל בְּמַעֲלָה בְּיוֹתֵר

דְּהַיְנוּ שֶׁיַּחֲזִיר וִיבַקֵּשׁ תָּמִיד

לִזְכּוֹת לְהִתְקָרֵב לְהָרַבִּי הַגָּדוֹל מְאד מְאד כַּנַּ"ל

כִּי כָּל מַה שֶּׁהוּא קָטָן בְּיוֹתֵר

צָרִיךְ מְלַמֵּד גָּדוֹל בְּיוֹתֵר כַּנַּ"ל

וראה גם כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=160 - שצריך דוקא לבקש גדולות

על האדם לדעת כי עליו לנסות תמיד להגיע אל המאמן האישי הטוב ביותר שאותו הוא יכול למצוא.

אסור לאדם להתפשר על מאמן אישי בינוני, גם לא לתקופה זמנית.

על האדם לחפש תמיד את הטוב ביותר עד כמה שידו משגת.

מאמן אישי הוא כמו רופא.

הרופא מרפא את הגוף, האימון האישי אמור לעזור לאדם לרפואת הנפש.

כאשר האדם חולה במחלה קשה וסופנית, הוא מחפש את הרופא הגדול ביותר.

ככל שהחולה מודע יותר למצבו הקשה יותר, כך הוא צריך ללכת אל הרופא הגדול ביותר.

כך גם בנושא של אימון אישי.

ככל שהאדם מבין טוב יותר עד כמה הוא מסובך עם עצמו, כך הוא צריך למצוא את המאמן האישי הטוב ביותר.

המאמן האישי הטוב ביותר, אמור להיות מסוגל להבין את כל צורות המחשבה הקיימות (ראה כאן).

המאמן האישי הטוב ביותר אמור לדעת מיד את השורש האמיתי שבגללה הבעיה של האדם קיימת.

המאמן האישי הטוב ביותר אמור להיות מסוגל להסביר לאדם במגוון דרכים שונות את השורש של הרעיון שעומד מאחורי צורת החשיבה הנכונה.

המאמן האישי הטוב ביותר מסוגל להסביר את הרעיון המסובך ביותר בצורה הפשוטה ביותר.

לסיכום:

ככל שהאדם מבין טוב יותר עד כמה הוא רחוק מהשלמות, כך עליו למצוא את המאמן האישי / הרופא / היועץ הטוב ביותר וללמוד ממנו.

חשוב גם לזכור:

כי כל התשובות לכל השאלות בעולם, כבר נמצאות בתוך האדם עצמו.

כך שאם אינך מוצא מאמן אישי טוב, חפש את האמת שבתוכך, והכל יסתדר מעצמו.

בעניין זה שרק הצדיק האמת יודע להתאים את עצמו לכל אחד ואחד.

כי יש עצות שאינן מתאימות לכל אחד. אך כל העצות של הצדיק האמת, כולן מתאימות עבור כל אחד.

וכל התורות של רבי נחמן מברסלב, מתאימות הן לאדם הגדול במעלה והן לקטנים וכולי.

והעצות של הצדיק האמת הן פשוטות ליישום, כגון העצה של ההתבודדות ושל הרצונות וכולי, כי אלו עצות השוות לכל נפש וכולי.

וכל העניין של תמימות ופשיטות ולהיות בשמחה שהוא מתאים לכל אחד וכולי.

וגם בשבח הפשטות שהיא מעלה עליונה מהן הכל...

אימון אישי פשוט, הוא אימון אישי שמספק לאדם פתרונות שהיישום שלהם הוא פשוט.

אימון אישי פשוט, הוא אימון אישי שמבוסס על תפיסת חיים פשוטה.

באימון אישי, כמה שיותר פשוט יותר טוב (ראה כאן).

ככל המסר של האימון האישי פשוט יותר, כך קל יותר להבין אותו.

ככל שהמסר של האימון האישי פשוט יותר, כך קל יותר ליישם אותו בפועל.

ככל שהרעיון של האימון האישי יותר מסובך להבנה / ליישום, הרי שהוא פחות פשוט ופחות טוב.

הכי פשוט, הכי טוב.

המציאות היא הכי מורכבת וגם הכי פשוטה.

ככל שהפתרון פשוט יותר, כך הוא אמיתי יותר.

ככל שהאימון האישי מציע שיטה שדורשת יותר מאמץ, כך הוא פחות טוב.

פשטות, זה הסוד של אימון אישי טוב.

להגיע למצב שבו הכל פשוט.

עיקר המאמץ של האדם צריך להיות בלהיות פשוט.

כמה שיותר פשוט, יותר טוב.

יותר פשוט = פחות מאבקים = יותר שקט נפשי = רוגע = שמחת חיים = אושר.

אימון אישי פשוט, זה הוא שמאפשר לאדם להיות פשוט כמו מה שהוא באמת.

אימון אישי פשוט = אימון אישי טוב.

בעניין הסיבה שבגללה צריך דייקא את הצדיק הגדול ביותר, כי רק הוא יודע להלביש את השכל העליון בשכל קטן.

ויש אור שמאיר באלף עולמות והצדיק האמת רק הוא יודע לחלק את האור הזה לחלקים עבור השומעים וכולי.

וגם בעניין עלו זה בנגב, דהיינו שהצדיק מלביש את השכל שלו בסיפורי מעשיות ובשיחות בטלות עבור המון העם.

ובעניין זה שהצדיק האמת משיג את הדברים בשורשם ומלביש אותם כרצונו.

אימון אישי אמור לגרום לאדם המתאמן להיות מסוגל להבין את עצמו טוב יותר.

אימון אישי אמור להיות מסוגל לגרום לפריצת דרך מחשבתית אצל המתאמן.

אימון אישי בד"כ כרוך בשינוי מחשבתי של זה שמתאמן.

אימון מחשבתי אמור לגלות למתאמן שיטת וצורת מחשבה חדשה שבאפשרותו להשתמש בה.

לשם כך, צריך למצוא את המאמן האישי הטוב ביותר והחכם ביותר שבאפשרותו של האדם למצוא.

על האדם לדעת, כי כדי לשנות את צורת המחשבה של מישהו, לשם כך נדרשת חוכמה רבה.

ככל שהמאמן האישי חכם יותר, כך הוא מסוגל לגרום למאומן להבין את צורת המחשבה הנכונה טוב יותר.

לכל צורת מחשבה יש שורש.

לכל תפיסת חיים יש שורש.

לכל דפוס התנהגות יש שורש מחשבתי.

מאמן אישי חכם, הוא זה שמבין טוב יותר את השורש של צורת המחשבה הנכונה.

ככל שהמאמן האישי מבין טוב יותר את השורש של צורת המחשבה הנכונה, כך הוא מסוגל להלביש אותו ביותר צורות שונות ולגרום למתאמן להבין את צורת המחשבה הנכונה.

בעניין זה שעל ידי התקרבות לצדיק האמת האדם זוכה לשמחה.

וגם בעניין שהדיבורים של הרשע מולידים עצבות וניאוף אצל השומע.

וגם בעניין להתקרב לצדיק האמת הגדול במעלה שהוא כבר תיקן את עצמו בשלמות שאין שלמות אחריה באמת.

יעוץ אישי. אימון אישי. עצות. ממי כדאי לקבל עצה?

מהי עצה? עצה = צמצום השכל של האדם אל תוך רעיון כלשהו.

היועץ מצמצם את שכלו / ידיעותיו אל תוך רעיון כלשהו ומעביר אותו הלאה לזה שמקבל את העצה.

העצה היא השתקפות השכל של זה שנתן אותה.

וכאן מגיע הנושא החשוב ביותר שצריך לשים אליו לב.

אם זה שנותן לך את העצה, הוא אדם שמח, הרי שהעצה שלו היא חלק מהשכל של אדם שמח.

מה שאומר שהעצה הזאת תביא אותך לשמחה.

לעומת זאת, אם זה שנותן את העצה הוא אדם כעסן / רגזן / עצוב וכיו"ב, זה אומר שקבלת העצה תוביל בהכרח את האדם לכעס / עצבות וכולי.

העצה היא חלק מהשכל של זה שאמר אותה.

השכל של האדם הוא האחראי למצב הרוח שלו.

חוכמה אמיתית = אושר / שמחה. חוסר חוכמה = סבל / עצבות.

העצה היא חלק מצורת המחשבה הכללית של היועץ על המציאות.

העצה משקפת את צורת המחשבה של היועץ.

אם זה שנותן את העצה הוא אדם כעסן, הרי שזה אומר שהוא עצמו חסר שכל.

ומאחר שהוא עצמו חסר שכל, ממילא זה אומר שאת העצה שלו יש לבחון היטב היטב.

לעומת זאת, אם היועץ הוא אדם מאושר, הרי שזה אומר שהעצה מגיעה מאדם חכם, וממילא יישום נכון שלה אמור לעזור לאדם.

אל תקבל עצות של מי שלא היית רוצה להרגיש כמוהו.

הרגש הוא העיקר. הרגש הוא השורה התחתונה ומבחן התוצאה של האם השכל עובד.

שכל טוב = רגש טוב. חוסר שימוש בשכל = רגש רע.

חפש לקבל עצה ממישהו שהיית רוצה להרגיש כמו מה שנראה לך שהוא מרגיש.

בעניין זה שהעצות של הצדיק האמת מתאימות לכל תחום בחיי האדם.

ובעניין מ"ש רבי נחמן מברסלב כי כל עצה שלו טובה לאדם על כל מה שעבר עובר ויעבור בכל העולמות.

ובעניין זה שהעצות של רבי נחמן מברסלב הם כלליות גדול, והן כוללות את הכל וכיו"ב.

אימון אישי כולל, הוא אימון אישי שמלמד את האדם גישת חיים כוללת שאמורה לגרום לכל החיים שלו להיות טובים יותר.

אימון אישי כולל, הוא אימון אישי שהרעיונות שהאדם לומד בו, נכונים לכל תחום מתחומי החיים.

אימון אישי כולל, הוא אימון שנוגע בשורש של הבעיות של האדם בכל תחומי החיים.

אימון אישי כולל, מאפשר לאדם להשתמש ברעיונות של האימון האישי בכל סיטואציה של החיים, ללא הגבלה לנושא כלשהו.

אימון אישי כולל, הוא אימון אישי שהרעיונות שלו נכונים לכל אדם בעולם ולא רק למתאמן הספציפי.

שהצדיק האמת נותן לכל אחד תיקון לפי שורש נשמתו. והצדיק האמת יודע את שורש הנשמה של האדם ורק הוא יודע להלך נגד רוחו של כל אחד ואחד ולתת לכל אחד תיקון לפי עניינו.

וגם מעניין זה שהצדיק יכול לקרב כל אחד, גם משוגעים כמו ההינדיק וכיו"ב.

ובעניין זה שהצדיק האמת מוצא באדם נקודות טובות ועל ידי זה מעלה אותו מכף חובה לכף זכות.
שיחות הר"ן - אות ה
...את ספרי המחקרים והפילוסופים ואמר שאין שם כלל שכל גמור כמו שיש באיזה מאמר מהרש"א או מהר"ם שיף וכיוצא מספרינו הקדושים שיש בהם עמקות ושכל נפלא ונעים מאד אבל באלו הספרים לא נמצא זה השכל כלל כי הם מדברים רק בדרך הקשים מנה ובה עד שבאים לאיזה מופת אבל השכל שיש בתורתנו הקדושה להבדיל אין שם כלל כלל ואמר: אשרי מי שאינו יודע כלל מספריהם רק הולך בתמימות ויש לו יראת הענש כי עקר העבודה בתחלה היא רק מחמת יראת הענש ובלי יראת הענש אי אפשר להתחיל כלל בעבודת ה' ואפילו צדיקים צריכים גם כן יראה כי עובדי מאהבה הם מועטים...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קיז - הָעִנְיָן שֶׁקָּשֶׁה לִישׁן בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת
...ח"א - תורה קיז - הענין שקשה לישן במוצאי שבת הענין שקשה לישן במוצאי שבת כי במוצאי שבת מתחיל התגלות אליהו כמו שאמרו חכמינו, זכרונם לברכה 'שאין אליהו בא בשבת ולא בערב שבת ובמוצאי שבת יוכל לבוא' ועל כן מאז מתחיל התגלות אליהו ואמרו רבותינו, זכרונם לברכה 'אין אליהו בא אלא לרחק המקרבין בזרוע, ולקרב המרחקין בזרוע' והינו לרחק השקר ולקרב האמת וכמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה בזוהר 'דשאל האי מינא כתיב: "שפת אמת תכון" וכו' והשיב לו רבי אלעזר: כוננת לא כתיב אלא תכון כי האמת עתיד להתקים דהינו כשיבוא אליהו ומשיח...
שיחות הר"ן - אות ב
...ב טוב מאד להשליך עצמו על השם יתברך ולסמך עליו ודרכי כשבא היום אני מוסר כל התנועות שלי ושל בני והתלויים בי על השם יתברך שיהיה הכל כרצונו יתברך וזה טוב מאד גם אזי אין צריך לדאג ולחשב כלל אם מתנהג כראוי אם לאו מאחר שסומך עליו יתברך ואם הוא יתברך רוצה בענין אחר הוא מרצה להתנהג בענין אחר כרצונו יתברך וכן כשמגיע שבת או יום טוב אזי אני מוסר כל ההתנהגות וכל הענינים והתנועות של אותו השבת או היום טוב להשם יתברך שיהיה הכל כרצונו יתברך ואזי איך שמתנהג באותו השבת ויום טוב שוב אינו חושב וחושש כלל שמא לא יצא ידי...
רבי נחמן מברסלב - חידוש
...מברסלב - חידוש רבי נחמן מברסלב אומר שיש 2 תורות. תורת ה ותורת האדם. רבי נחמן מברסלב מבאר שהתורה שהאדם קורא לה תורת ה, היא רק על שם המושאל. דהיינו זה רק באופן יחסי. וככל שהאדם עולה יותר מדרגה לדרגה. כך הוא מתקרב יותר אל תורת ה ממש. בכל מקרה, הדבר נכון כמובן גם לגבי דברי רבי נחמן מברסלב עצמם, שגם בהם יש אין סוף בחינות ופירושים. לגבי התיקון הכללי. גם לתיקון הכללי, יש דרגות שונות. ברמה של עולם העשייה הגשמי, התקון הכללי, הוא הפרקי תהלים שרבי נחמן מברסלב נתן לקרוא. יחד עם זאת, רבי נחמן מברסלב בליקוטי...
שיחות הר"ן - אות קע - יגיעתו וטרחתו בעבודת ה'
שיחות הר"ן - אות קע - יגיעתו וטרחתו בעבודת ה' פעם אחת שאלתי אותו מדוע כמה יראים התיגעו בעבודת ה' הרבה מאד ואף על פי כן לא הגיעו למדרגת הצדיקים הגדולים השיב בפשיטות מסתמא לא התיגעו כל כך ואמר בזה הלשון מן הסתם האבן זייא ניט גיהאריוועט כי הכלל, שעקר הוא היגיעה והכל לפי רב המעשה
ספר המידות - עזות
...עזות, בידוע שעבר עברה להכעיס. ב. עזות בא על ידי כעס. ג. על ידי עזות לא יקבל מוסר. ד. על ידי עזות נעשה אביר לב, גם בידוע שעדין לא תקן פשעי אביו. ה. מי שיש לו עזות, תקונו שיניח תפלין, שהיו על ראש צדיק. ו. כשרשע מעז בפני ישר, אין זה אלא כדי שהישר יפשפש במעשיו. ז. מי שיש לו עזות, בידוע שאינו מסתפק במה שיש לו. ח. התורה היא תקון לעזות. ט. על ידי עזות גשמים נעצרים, ובידוע שנכשל בעברה, וסופו שיכשל בעברה, ומתר לקרותו רשע, ומתר לשנאתו, והוא אחד מתתקע"ד דורות. י. חצפה אפלו כלפי שמיא מהני, והוא מלכותא בלא תגא...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה כט - כְּשֶׁאֵרַע שְׁאֵלָה בְּבֵית הָאָדָם עַל יְדֵי תַּעֲרבֶת אִסּוּר בְּהֶתֵּר
...האדם על ידי תערבת אסור בהתר כשארע שאלה בבית האדם על ידי תערבת אסור בהתר ואין בהתר כדי לבטל את האסור בזה מראין לו, שפגם באיזהו יחוד של מעלה כי כל היחודים והזווגים הם בחינת ביטול אסור וזה בחינת 'ואסר לנו את הארוסות והתיר לנו את הנשואות' נמצא שמאסור נעשה התר כי בתחלה היא ארוסה, ואז היא אסורה ואחר כך נעשית התר בנשואין ועל כן גם בזווג התחתון של זה העולם נאמר: "אלהים מושיב יחידים ביתה", הינו זווגים כמו שדרשו רבותינו, זכרונם לברכה, זה הפסוק לענין זווגים אזי: "מוציא אסירים בכושרות" הינו שנעשה האסור כשר...
לחשוב על התכלית
...אמר רבי נחמן מברסלב breslev.eip.co.il/?key=538 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רסח - כשאין האדם מסתכל על התכלית, למה לו חיים כשאין האדם מסתכל על התכלית, למה לו חיים וכאן breslev.eip.co.il/?key=189 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה י - העולם רחוקים מהשם יתברך, מחמת שאין להם ישוב הדעת מה שהעולם רחוקים מהשם יתברך ואינם מתקרבים אליו יתברך הוא רק מחמת שאין להם ישוב הדעת ואינם מישבין עצמן והעקר להשתדל לישב עצמו היטב מה התכלית מכל התאוות ומכל עניני העולם הזה הן תאוות הנכנסות לגוף הן תאוות שחוץ לגוף, כגון כבוד ואז...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קכט - אֶרֶץ אכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ
...יושביה ארץ אכלת יושביה כשמקרב להצדיק, אף שאינו מקבל ממנו כלל, הוא גם כן טוב מאד והאמונה לבדה שמאמין בהצדיק, מועיל לעבודת השם יתברך כי טבע האכילה שהמזון נתהפך לנזון כגון כשהחי אוכלת צומח כגון עשבים, נתהפכין העשבים לחי, כשנכנסין בתוך מעיה וכן מחי למדבר כשהמדבר אוכל החי, נתהפך החי למדבר ולכל מקום שנכנס לשם המזון שנתחלק להאיברים, נתהפך למהות האיבר ממש שנכנס לשם כגון החלק מהמזון הנכנס להמח נתהפך למח והנכנס ללב נתהפך ללב, וכן לשאר האיברים וזהו ארץ אכלת יושביה כי ארץ הוא בחינת אמונה, כמו שכתוב: "שכן ארץ...
חיי מוהר"ן - תקצ - עבודת השם
...- עבודת השם אות תקצ פעם אחת היה קובל איש אחד לפניו זכרונו לברכה איך שקשה לו מאד להתפלל, כי המחשבות זרות מבלבלין אותו מאד. השיב לו רבנו זכרונו לברכה מקבלין זאת לכפרת עון, וחיך קצת. וקצת היה נראה כונתו בזה כי הלא באמת אלו המחשבות הם בעצמם עוונות, ועל כן חיך קצת. אך אף על פי כן בודאי כל דבריו אמת וצדק כי על כל פנים בזה שאין מהרהר אחריו יתברך חס ושלום ויודע שבודאי השם יתברך רוצה לקרבו ולקבל תפילתו רק שעוונותיו גרמו לו כל אלו המחשבות הבאין לבלבלו ויש לו צער מזה ובורח מהם בכל כחו יכול להיות בודאי שזה...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.1875 שניות - עכשיו 20_08_2025 השעה 09:01:48 - wesi2