... שתהיו זקנים כמוני! כי בתחלה ברכתי אתכם בזה ועכשיו אני נותן לכם זאת במתנה גמורה לדרשה שתחיו חיים ארכים כמוני ואתם סבורים שאני עור? אין אני עור
כלל רק שכל זמן העולם כלו, אינו עולה אצלי כהרף עין [ועל כן הוא נדמה כעור, כי אין לו שום הסתכלות
כלל על העולם מאחר שכל זמן העולם אינו עולה אצלו כהרף עין ועל כן אין שיך אצלו הסתכלות וראיה בזה העולם
כלל] ואני זקן מאד, ועדין אני יניק [צעיר מאוד] לגמרי ולא התחלתי עדין לחיות
כלל ואף על פי כן אני זקן מאד ולא אני בעצמי אומר זאת רק שיש לי הסכמה על זה מהנשר הגדול ואספר לכם מעשה: [כל זה הוא דברי העור הנ"ל] ... הקבצן העור שהיה תינוק אז, שהוא מספר כל זה] אמר הנשר הגדול הנ"ל. אתה בוא עמי, כי אתה כמותי כי אתה "זקן מאד ועדין אתה יניק מאד" ועדין לא התחלת לחיות
כלל ואף על פי כן אתה זקן מאד וגם אני כך, כי אני זקן ועדין אני יניק וכו' נמצא, שיש לי הסכמה מאותו הנשר הגדול [שאני חי חיים ארכים ... שתהיו כמוני שתחיו חיים טובים כמוני כי בתחלה ברכתי אתכם בזה ועתה אני נותן לכם חיים טובים שלי במתנה גמורה לדרשה ואתם סוברים שאני חרש? אין אני חרש
כלל! רק שכל העולם כלו אינו עולה אצלי לכלום, שאשמע החסרון שלהם כי כל הקולות כלם הם מן חסרונות כי כל אחד ואחד צועק על חסרונו ... עליהם, ונשק אותם ואמר להם גם כן כנ"ל. בתחלה ברכתי אתכם שתהיו כמוני עתה אני נותן לכם במתנה לדרשה שתהיו כמוני ואתם סבורים שאני כבד פה? אין אני כבד פה
כלל רק שהדבורים של העולם, שאינם שבחים להשם יתברך אין בהם שלימות [ועל כן הוא נראה ככבד פה כי הוא ככבד פה מאלו הדבורים של העולם שאין בהם שלימות] אבל באמת אין אני כבד פה
כלל אדרבא אני מליץ ודברן נפלא מאד ואני יכול לדבר חידות ושירים נפלאים עד שאין נמצא שום נברא בעולם שלא ירצה לשמע אותי ובאלו החידות ... הכבד פה הוא הולך ומקבץ כל החסדים של אמת ומביא אותם אל זה האיש חסד האמת כנ"ל ויש הר ועל ההר עומד אבן ומן האבן יוצא מעין וכל דבר יש לו לב וגם העולם
בכללו יש לו לב וזה הלב של העולם הוא קומה שלמה עם פנים וידים ורגלים וכו' אבל הצפרן של הרגל, של אותו הלב של העולם הוא מלבב יותר מלב ... של כל דבר ובודאי אין קיום בלא לב ועל כן אינו יכול לילך אל המעין רק עומד כנגדו, ומתגעגע וצועק כנ"ל וזה המעין אין לו זמן כי זה המעין אינו בתוך הזמן
כלל אך עקר הזמן של המעין הוא רק מה שהלב נותן לו במתנה יום אחד וכשמגיע היום להיות נגמר ונפסק ואזי כשיגמר היום לא יהיה זמן להמעין ... כך והנה הוא בא, ואמר הנני וכו' בתחלה ברכתי אתכם שתהיו כמוני עתה אני נותן לכם במתנה לדרשה שתהיו כמוני ואתם סוברים שיש לי צואר עקם? אין צוארי עקם
כלל אדרבא, יש לי צואר שוה מאד, צואר יפה מאד רק שיש הבלי עולם ואני איני רוצה להוציא שום הבל ורוח [שקורין נשיפת אויר החוצה] בהבלי ... יכולים לבוא לשם כי כשתתקרבו לשם לא תוכלו לסבל את קול היללה מאחר שגם כאן אין אתם יכולים לסבל, ואתם מכרחים גם כן לילל כנ"ל כשתגיעו לשם לא תוכלו לסבל
כלל וביום [אי אפשר לבוא לשם כי ביום] אי אפשר לסבל השמחה שיש שם כי ביום מתקבצים שם צפרים אצל כל אחד ואחד מהזוג הנ"ל והם מנחמים ... להוציאם בקולו ולכון ממש כמו איזה קול שיהיה] גם אני יכול להשליך קולות הינו, כי אני יכול להשליך קול שבכאן, במקום שאני מוציא הקול, לא יהיה נשמע הקול
כלל רק ברחוק יהיה נשמע שם הקול ועל כן אני יכול להשליך את הקול של הצפורה שיגיע סמוך למקום הצפור וכן להשליך קול הצפור, שיגיע סמוך ... הדבר שהיה מורה] והכלב היה מתחבט וגורר את עצמו בתוך השלג וכל זה שמעו אלו החכמים והסתכלו ולא ראו דבר גם לא שמעו ממנו [הינו מן זה שצוארו עקם] שום קול
כלל [רק שזה שצוארו עקם היה משליך קולות כאלו ועל כן שמעו אלו הקולות וממילא ראו שהוא יכול לעשות כל הקולות ולכונם ממש וגם להשליך ... ונפל עליהם, וחבק ונשק אותם, ואמר להם: בתחלה ברכתי אתכם שתהיו כמוני, ועתה אני נותן לכם במתנה לדרשה שתהיו כמוני ואין אני בעל חטוטרות [הינו גיבן]
כלל רק אדרבא יש לי כתפים כאלו שהם בחינת "מעט מחזיק את המרבה" ויש לי הסכמה על זה כי פעם אחת היה שיחה וספור שהיו אנשים מתפארים ... יודע כונת כל הנ"ל שהתפארו בבחינת מעט מחזיק את המרבה שלהם] וזה האחרון שהתפאר שהוא מוליך את הסגי נהור הגדול הוא גדול מכלכם אבל אני למעלה למעלה מכלכם
בכלל כי זה שהתפאר שהוא מוליך את הסגי נהור הגדול כונתו שהוא מוליך את גלגל הירח, שהוא בחינת סגי נהור כי אין לה אור מעצמה
כלל, ולית לה מגרמה כלום והוא [הינו זה שהתפאר בזה] מוליך את הירח אף על פי שהוא קטן, וגלגל הירח גדול מאד והוא קיום כל העולם כי העולם צריך את הירח נמצא שהוא בחינת מעט מחזיק את המרבה באמת אבל בחינת מעט מחזיק את המרבה שיש לי הוא למעלה מכלם
בכלל והא ראיה כי פעם אחת היו כת אחת שהיו חוקרים. באשר שכל חיה יש לה צל מיחד, שבזה הצל דיקא היא רוצה לנוח שם וכן יש צל מיחד לכל ... והסכימו כלם על דרך אחת לילך באותו דרך אל האילן הנ"ל והלכו כלם והלכו איזה זמן עד שהיו רואים [מרחוק] את האילן והסתכלו וראו, והנה אין האילן עומד במקום
כלל כי אין לאילן מקום
כלל ומאחר שאין לו מקום, איך אפשר לבוא אליו? ואני [הינו זה הבעל החטוטרות] הייתי גם כן שם עמהם ואמרתי להם. אני יכול להביא אתכם אל האילן כי זה האילן אין לו מקום
כלל כי הוא למעלה מהמקום לגמרי ובחינת מעט מחזיק את המרבה הוא עדין במקום כי על כל פנים יש לו מקום מעט רק שהוא מעט מחזיק את המרבה אבל עדין יש לו מקום מעט על כל פנים ובחינת מעט מחזיק את המרבה שיש לי, [הינו לבעל החטוטרות] היא בחינת סוף המקום לגמרי, שמשם ולמעלה אין מקום
כלל על כן אני יכול לשא את כלכם אל האילן שהוא למעלה מהמקום לגמרי [כי זה בעל החטוטרות הוא כמו בחינת ממצע בין המקום ובין למעלה מן המקום לגמרי כי יש לו בחינה עליונה של בחינת מעט מחזיק את המרבה, שהיא בחינת סוף המקום ממש שמשם והלאה אין נמצא תבת מקום
כלל כי משם ולמעלה היא בחינת למעלה מן המקום לגמרי ועל כן הוא יכול לשא אותם מתוך המקום, לבחינת למעלה מן המקום והבן] ולקחתי אותם, ... בלא ידים? והנה הוא בא, ואמר הנני! הנה באתי אצלכם על החתנה ואמר להם גם כן כנ"ל ונשק אותם ואמר להם [אתם סבורים שאני בעל מום בידי] אין אני בעל מום
כלל על ידי רק באמת יש לי כח בידי רק שאין אני משתמש עם הכח שבידי בזה העולם כי אני צריך את הכח לענין אחר ויש לי הסכמה על זה מן ... צדקה ושאלתי אותו, איזה צדקה אתה נותן? [כי יש עשרה מיני צדקה] השיב, שהוא נותן מעשר אמרתי לו: אם כן, אין אתה יכול לרפאות את הבת מלכה כי אין אתה יכול
כלל לבוא למקומה כי אין אתה יכול לכנס כי אם בחומה אחת [במקום שהיא יושבת שם] ועל כן אינך יכול לבוא למקומה אחד התפאר שיש לו כח כזה ... שמרמז בהמעשה, זה שיך ליום שלישי כי שם מדבר מענין הלב והמעין עין שם ותראה נפלאות איך בכל ענין מרמז דברים נפלאים ובגדלת נוראות מעשה זו אי אפשר לדבר
כלל, כי היא עולה על כלם אשרי אשרי מי שיזכה אפילו בעולם הבא לידע בה קצת קצת ומי שיש לו מח בקדקדו, תסמר שערות בשרו ויבין קצת גדלת ...