... הרוממות. אשמח להבין מהי היראה הזאת, ואיך להגיע אליה? תודה תשובה: העניין הוא כדלקמן: יש שני סוגים של יראה, יש יראה שהיא רעה ויש יראה שהיא
טובה. יראה רעה היינו יראה שהיא אינה יכולה להתקיים בלי שיהיה קיים רע כלשהו. יראה
טובה היינו יראה שיכולה להתקיים גם בלי ... דבר שהוא, גם מהשי"ת. דהיינו אדם שמפחד מהשי"ת, בגלל שהוא חושש מהשי"ת שלא יעשה לו רע, או בגלל שהוא חושב שאם הוא יתירא מהבורא, אז יהיה לו יותר
טוב, כל יראה כזו היא רעה, כי קיומה תלוי כולו בקיומו של הרע בעולם. אלמלא היה האדם מבדיל בין
טוב לרע כמו אדם הראשון לפני החטא, הרי ... יכול אפילו לשבת בגן עדן וכולי, אך כל זמן שהוא לא תיקן את מידת היראה בשלמות, הרי שגם גן העדן שלו ירגיש כמו גהנום, כי הוא תמיד יחשוש מלאבד את
הטוב שיש לו ברגע ההוא וכולי. לעומת זאת יש גם יראה
טובה, דהיינו יראה שקיומה לא תלוי בשום ... המלך. וכנ"ל אין שום קשר ליראת הרוממות הזו, עם קיומו של רע כלשהו. ואיך זוכים ליראה הזאת? על ידי הדעת. פירוש: כי באמת לפני הבריאה היה כולו
טוב וכולו אחד. ואחרי הבריאה נוצר הרע לצד
הטוב. ועל ידי זה שאדם כולל את הבריאה בלפני הבריאה, על ידי זה האדם מתקן את דעתו, ומבין שהכל
טוב תמיד. ואז נשארת אצלו אך ורק יראת ... הוא בחינה של היסורים שמקרבים את האדם להשי"ת. השורש הגבוה יותר של העניין הזה הוא, שאלמלא היה רע בעולם, הרי שהאדם לא היה מתקרב להשי"ת שהוא
הטוב האמיתי. יראת העונש היא לאו דווקא ... ללא שום פחד. אך יראת הרוממות שהיא האור הגנוז וכולי, היא אך ורק אהבה בלבד... והיא שונה לגמרי גם ממה שנקרא אצל בני אדם יראת כבוד, כי היא כולה
טוב לגמרי וכולי. * כל דבר בעולם יש בו ... ועד שאדם מגיע לשם, עד אז הוא צריך ללכת לפי נקודת האמת שלו בלבד, ולא להיות כמו קוף ללא שכל שסתם מחקה כל מיני עצות ללא שכל. וברור שזה יותר
טוב להיות קוף שמתנהג כמו בן אדם, מאשר ...