הַדַּעַת מְשַׁדֵּך כָּל הַשִּׁדּוּכִים
כִּי כָּל הַשִּׁדּוּכִים הֵם שְׁנֵי הֲפָכִים
וְהַדַּעַת הוּא הַמְתַוֵּך בֵּין שְׁנֵי הֲפָכִים
[עין לקוטי הראשון סי' ד]
עַל כֵּן כָּל הַשִּׁדּוּכִים שֶׁבָּעוֹלָם
כֻּלָּם נַעֲשִׂים עַל יְדֵי הַבַּר דַּעַת שֶׁיֵּשׁ בָּעוֹלָם
וְעַל כֵּן לִפְעָמִים קָשֶׁה לִמְצא זִוּוּגוֹ
כִּי לִפְעָמִים שְׁנֵי הַמְשֻׁדָּכִים רְחוֹקִים מְאד
וְהֵם שְׁנֵי הֲפָכִים בְּיוֹתֵר זֶה מִזֶּה
עַל כֵּן קָשֶׁה לִמְצא זִוּוּגוֹ
וְהַתִּקּוּן לָזֶה
שֶׁצָּרִיך שֶׁיָּבוֹא לְהַבַּר דַּעַת לִשְׁמעַ תּוֹרָה מִפִּיו
וְעַל יְדֵי זֶה יָכוֹל לִמְצא הַשִּׁדּוּך שֶׁלּוֹ
כִּי כָל זְמַן שֶׁהַדַּעַת בְּכחַ
אֲזַי לִפְעָמִים אִי אֶפְשָׁר לְחַבֵּר הַמְשֻׁדָּכִים
כְּשֶׁהֵם בְּהֵפֶך גָּדוֹל זֶה מִזֶּה
כִּי לִפְעָמִים הֵם בְּהֶפֶך גָּדוֹל מְאד זֶה מִזֶּה כַּנַּ"ל
וְאָז אִי אֶפְשָׁר לְהַדַּעַת לְחַבֵּר אוֹתָם כָּל זְמַן שֶׁהַדַּעַת בְּכחַ
עַל כֵּן צָרִיך לִשְׁמעַ תּוֹרָה מִפִּיו
שֶׁאָז יוֹצֵא הַדַּעַת בִּבְחִינַת "מִפִּיו דַּעַת וּתְבוּנָה"
וַאֲזַי כְּשֶׁיּוֹצֵא הַדַּעַת מִכּחַ אֶל הַפּעַל, אֲזַי יָכוֹל לְשַׁדְּכָם
אַף אִם הֵם בְּהֵפֶך גָּדוֹל זֶה מִזֶּה
שִׁידּוּך רָאשֵׁי תֵבוֹת: "כִּי שִׂפְתֵי כהֵן יִשְׁמְרוּ דַעַת וְתוֹרָה"
וְזֶהוּ: "יְבַקְּשׁוּ מִפִּיהוּ"
כִּי צָרִיך לְבַקֵּשׁ הַתּוֹרָה מִפִּיו דַּוְקָא
כְּדֵי לְהוֹצִיא הַדַּעַת מִכּחַ אֶל הַפּעַל כַּנַּ"ל
וְעַל כֵּן צָרִיך לִשְׁמעַ תּוֹרָה דַּוְקָא מִפִּיו
אַף שֶׁגַּם בְּדִבּוּרִים פְּשׁוּטִים שֶׁל הַבַּר דַּעַת יֵשׁ בָּהֶם גַּם כֵּן דַּעַת
אַף עַל פִּי כֵן צָרִיך לִשְׁמעַ תּוֹרָה דַּוְקָא
כִּי הַתּוֹרָה נִקְרֵאת כַּלָּה
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: 'אַל תִּקְרֵי מוֹרָשָׁה, אֶלָּא מְארָסָה'
וְיֵשׁ בָּהּ גַּם כֵּן שְׁנֵי הֲפָכִים
כִּי יֵשׁ בָּהּ שְׁנֵי מִינֵי אוֹתִיּוֹת
[עיין הקדמת הזוהר, אתוון רברבין ואתוון זעירין]
וּכְשֶׁהַצַּדִּיק אוֹמֵר תּוֹרָה, הוּא בְּחִינַת מְשַׁדֵּך שִׁדּוּכִין
כִּי דִּבְרֵי תוֹרָה עֲנִיִּים בְּמָקוֹם זֶה וַעֲשִׁירִים בְּמָקוֹם אַחֵר
וְצָרִיך לְחַבֵּר דִּבְרֵי תוֹרָה מִמָּקוֹם לְמָקוֹם
כִּי מְחַבְּרִים דִּבְרֵי תוֹרָה מִמְּקוֹמוֹת מְפֻזָּרִים, שֶׁהֵם רְחוֹקִים זֶה מִזֶּה
וּמְחַבְּרִים אוֹתָם יַחַד
וְעַל יְדֵי זֶה נַעֲשֶׂה הַחִדּוּשׁ שֶׁמְּחַדְּשִׁים
נִמְצָא כְּשֶׁהַצַּדִּיק הַבַּר דַּעַת אוֹמֵר תּוֹרָה
הוּא מְשַׁדֵּך שִׁדּוּכִים
עַל כֵּן צְרִיכִין לִשְׁמעַ מִפִּיו תּוֹרָה דַּוְקָא
וְעַל יְדֵי זֶה יְכוֹלִין לִמְצא זִוּוּגוֹ כַּנַּ"ל
כִּי כָּל הַשִּׁדּוּכִים הֵם שְׁנֵי הֲפָכִים
וְהַדַּעַת הוּא הַמְתַוֵּך בֵּין שְׁנֵי הֲפָכִים
[עין לקוטי הראשון סי' ד]
עַל כֵּן כָּל הַשִּׁדּוּכִים שֶׁבָּעוֹלָם
כֻּלָּם נַעֲשִׂים עַל יְדֵי הַבַּר דַּעַת שֶׁיֵּשׁ בָּעוֹלָם
וְעַל כֵּן לִפְעָמִים קָשֶׁה לִמְצא זִוּוּגוֹ
כִּי לִפְעָמִים שְׁנֵי הַמְשֻׁדָּכִים רְחוֹקִים מְאד
וְהֵם שְׁנֵי הֲפָכִים בְּיוֹתֵר זֶה מִזֶּה
עַל כֵּן קָשֶׁה לִמְצא זִוּוּגוֹ
וְהַתִּקּוּן לָזֶה
שֶׁצָּרִיך שֶׁיָּבוֹא לְהַבַּר דַּעַת לִשְׁמעַ תּוֹרָה מִפִּיו
וְעַל יְדֵי זֶה יָכוֹל לִמְצא הַשִּׁדּוּך שֶׁלּוֹ
כִּי כָל זְמַן שֶׁהַדַּעַת בְּכחַ
אֲזַי לִפְעָמִים אִי אֶפְשָׁר לְחַבֵּר הַמְשֻׁדָּכִים
כְּשֶׁהֵם בְּהֵפֶך גָּדוֹל זֶה מִזֶּה
כִּי לִפְעָמִים הֵם בְּהֶפֶך גָּדוֹל מְאד זֶה מִזֶּה כַּנַּ"ל
וְאָז אִי אֶפְשָׁר לְהַדַּעַת לְחַבֵּר אוֹתָם כָּל זְמַן שֶׁהַדַּעַת בְּכחַ
עַל כֵּן צָרִיך לִשְׁמעַ תּוֹרָה מִפִּיו
שֶׁאָז יוֹצֵא הַדַּעַת בִּבְחִינַת "מִפִּיו דַּעַת וּתְבוּנָה"
וַאֲזַי כְּשֶׁיּוֹצֵא הַדַּעַת מִכּחַ אֶל הַפּעַל, אֲזַי יָכוֹל לְשַׁדְּכָם
אַף אִם הֵם בְּהֵפֶך גָּדוֹל זֶה מִזֶּה
שִׁידּוּך רָאשֵׁי תֵבוֹת: "כִּי שִׂפְתֵי כהֵן יִשְׁמְרוּ דַעַת וְתוֹרָה"
וְזֶהוּ: "יְבַקְּשׁוּ מִפִּיהוּ"
כִּי צָרִיך לְבַקֵּשׁ הַתּוֹרָה מִפִּיו דַּוְקָא
כְּדֵי לְהוֹצִיא הַדַּעַת מִכּחַ אֶל הַפּעַל כַּנַּ"ל
וְעַל כֵּן צָרִיך לִשְׁמעַ תּוֹרָה דַּוְקָא מִפִּיו
אַף שֶׁגַּם בְּדִבּוּרִים פְּשׁוּטִים שֶׁל הַבַּר דַּעַת יֵשׁ בָּהֶם גַּם כֵּן דַּעַת
אַף עַל פִּי כֵן צָרִיך לִשְׁמעַ תּוֹרָה דַּוְקָא
כִּי הַתּוֹרָה נִקְרֵאת כַּלָּה
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: 'אַל תִּקְרֵי מוֹרָשָׁה, אֶלָּא מְארָסָה'
וְיֵשׁ בָּהּ גַּם כֵּן שְׁנֵי הֲפָכִים
כִּי יֵשׁ בָּהּ שְׁנֵי מִינֵי אוֹתִיּוֹת
[עיין הקדמת הזוהר, אתוון רברבין ואתוון זעירין]
וּכְשֶׁהַצַּדִּיק אוֹמֵר תּוֹרָה, הוּא בְּחִינַת מְשַׁדֵּך שִׁדּוּכִין
כִּי דִּבְרֵי תוֹרָה עֲנִיִּים בְּמָקוֹם זֶה וַעֲשִׁירִים בְּמָקוֹם אַחֵר
וְצָרִיך לְחַבֵּר דִּבְרֵי תוֹרָה מִמָּקוֹם לְמָקוֹם
כִּי מְחַבְּרִים דִּבְרֵי תוֹרָה מִמְּקוֹמוֹת מְפֻזָּרִים, שֶׁהֵם רְחוֹקִים זֶה מִזֶּה
וּמְחַבְּרִים אוֹתָם יַחַד
וְעַל יְדֵי זֶה נַעֲשֶׂה הַחִדּוּשׁ שֶׁמְּחַדְּשִׁים
נִמְצָא כְּשֶׁהַצַּדִּיק הַבַּר דַּעַת אוֹמֵר תּוֹרָה
הוּא מְשַׁדֵּך שִׁדּוּכִים
עַל כֵּן צְרִיכִין לִשְׁמעַ מִפִּיו תּוֹרָה דַּוְקָא
וְעַל יְדֵי זֶה יְכוֹלִין לִמְצא זִוּוּגוֹ כַּנַּ"ל