ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨מיהו הצדיק האמת של הדור הזה?
כידוע מדבר רבי נחמן רבות על הצדיק האמת, ועל זה שצריך להתקרב לצדיק האמת וכולי.

והשאלה היא, מיהו ואיזה הוא הצדיק האמת של הדור הזה?

ובנוסף, האם רבי נחמן עצמו היה פטור מלהתקרב לצדיק האמת, בהנחה שהוא הצדיק האמת?

תודה

תשובה:

הצדיק האמת הוא אחד. והוא אותו צדיק אמת בכל הדורות. ואליו התקרב גם רבי נחמן מברסלב עצמו.

הצדיק הזה הוא השי"ת עצמו, שהוא ורק הוא נקרא צדיקו של עולם, ורק הוא הצדיק האמת של כל דור ודור.

כמובא כאן: breslev.eip.co.il/?key=171 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כט - הַאי גַּבְרָא דְּאָזֵל בָּעֵי אִתְּתָא וְלָא קָיָהֲבִי לֵהּ

וַאֲפִילּוּ מַלְאָכִים

כְּשֶׁרוֹצִים לַעֲשׂוֹת דִּבּוּר שֶׁיִּהְיֶה נִשְׁמָע וְנִתְקַבֵּל אֶצְלָם

בִּבְחִינַת: 'עשֵׂי דְבָרוֹ לִשְׁמעַ בְּקוֹל דְבָרוֹ'

אֲזַי הֵם מְשַׁבְּחִין וּמְפָאֲרִין אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ תְּחִלָּה

שֶׁהוּא צַדִּיקוֹ שֶׁל עוֹלָם

בְּחִינַת: "צַדִּיק ה' בְּכָל דְּרָכָיו"

וְעַל יְדֵי זֶה נַעֲשֶׂה הַדִּבּוּר, בִּבְחִינַת: 'לִשְׁמעַ' וְכוּ'

וזה: "בָּרְכוּ ה' מַלְאָכָיו"

הַיְנוּ הַשֶּׁבַח שֶׁמְּשַׁבְּחִין תְּחִלָּה אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ

שֶׁהוּא צַדִּיקוֹ שֶׁל עוֹלָם

וְאַחַר כָּךְ עַל יְדֵי זֶה: 'עוֹשֶׂה דְבָרוֹ לִשְׁמעַ בְּקוֹל דְּבָרוֹ'

שֶׁעוֹשִׂין הַדִּבּוּר שֶׁהוּא נִשְׁמָע וְנִתְקַבֵּל



אלא מאי?

שלומר לבני אדם להתקרב להשי"ת זה חסר משמעות עבורם, כי אין להם מושג מה זה אומר.

ואז הצמצום של להתקרב לצדיק האמת, הוא להתקרב אל מי שאתה חושב שהוא מקרב אותך להשי"ת.

ובמקרה שלנו זה רבי נחמן מברסלב, שהוא הצדיק האמת היחיד של הדור הזה.

ולמרות שגופו איננו איתנו, הרי שתורותיו ודבריו עדיין עימנו וכולי.



ובעניין הזה חשוב לזכור משהו מאוד בסיסי, והוא כי כל דברי רבי נחמן מברסלב, הם רק "פסולת" ו"הקדמות" וצמצומים שונים של השגת הקב"ה.

כי כל דברי רבי נחמן מברסלב, הם רק עצות איך להתקרב להשי"ת. אך העצות עצמן הן אינן התכלית. ורבי נחמן עצמו גם הוא אינו התכלית, כי הוא רק צמצום ולבוש וכולי.

והתכלית היא להכיר את השי"ת, "בגין דישתמודעין ליה". והשכר לעתיד לבוא יהיה שיכירו את השי"ת על ידי הדעת, שהוא השכל הנקנה, שידעו את התשובות לכל השאלות של החלל הפנוי וכולי.

והתכלית היחידה היא להשיג שלמות. וכל הדברים חסרים מלבד השי"ת. ולא משנה כמה תורה ילמד האדם וכמה יתפלל וכמה מצוות יעשה ומה בדיוק יעשה, כל זמן שהאדם לא נכלל בא"ס לגמרי, הרי שהוא רחוק מהשי"ת ומהשלמות ומהטוב הנצחי וכולי.

והדרך היחידה להכלל בהשי"ת היא על ידי הדעת בלבד. דהיינו על ידי ידיעת ה 5 דברים שבהם נבדל מדעו של השי"ת ממדעו של האדם. וכל זמן שהאדם לא יודע את הדברים האלו, לא משנה אם הוא יהיה בהיכל של המשיח, או ישב צמו להשי"ת או יהיה בגן עדן שמחלק ראשונה, הרי שנשמתו של האדם הזה סובלת סבל רב ואינה זוכה להתענג על ה'.

כי להשי"ת מתקרבים רק על ידי הידיעה, על ידי הדעת. ועל ידי הדעת נכלל האדם בהשי"ת וכולי.

ומשה רבנו שנתן תורה, הוא נתן לבנ"י "תריג עטין" היינו תריג עצות איך להתקרב להשי"ת. וכל זה דווקא לפי ההשגה של משה רבנו את השי"ת. אך עבודת ה ממש של הצדיק, היא מעל כל המצוות. כי גם השי"ת שומר את כל המצוות. והצדיק שומר את המצוות כמו שהשי"ת שומר את המצוות. וזה כמובן עניין אחר לגמרי.



וחשוב גם לחדד, כי כל דברי רבי נחמן מברסלב הם סוד. והם רק משל ונמשל. וגם אם להתקרב לצדיק האמת היינו להתקרב אל רבי נחמן מברסלב, התקרבות אמיתית לצדיק האמת, היינו שהאדם עצמו יהיה הצדיק האמת. ולא שום טריק אחר.

ורבי נחמן מברסלב הבטיח בפירוש שמי שיציית אותו יהיה כמוהו ממש. והעיקר שיהיה עם אמת. והנה אף אחד לא נהיה כמו רבי נחמן מברסלב. וממילא ניתן להבין שאף אחד לא באמת מציית את רבי נחמן מברסלב ולא באמת מקורב לרבי נחמן מברסלב.

כי באמת, מכל עצה של רבי נחמן מברסלב אפשר להיות צדיק גמור ולהכלל בא"ס, אפילו רק מעצה אחת של רבי נחמן מברסלב. ולמרות שכולם כאילו מקיימים את העצות של רבי נחמן מברסלב, עדיין אף אחד לא זכה וכולי.

וכל העצות של רבי נחמן מברסלב, גם בהן יש לבוש גשמי ופנימיות רוחנית. וכמו שיש תורתו ותורת ה ממש לגבי התורה של משה רבנו, כך יש גם תורתו ותורת ה ממש לגבי התורות של רבי נחמן מברסלב. ורק מי שנכלל בא"ס לגמרי ומקבל את הדעת של השי"ת, רק הוא מבין ממילא את פנימיות כוונתו של רבי נחמן מברסלב.

וכל זמן שאדם לא זוכה להכלל בא"ס לגמרי, עליו לדעת כי הוא רחוק לגמרי מהשי"ת וכי עדיין אין לו הוויה כלל ונוח לו שלא נברא משנברא.

ועד שאדם לא זוכה להגיע לנ"ל, הוא לחלוטין אינו ראוי להנהיג אף אחד. כי אפילו את עצמו הוא לא תיקן בשלמות, כל שכן שהוא אינו יכול לתקן אחרים. וכל זמן שאדם לא תיקן את חטא אדם הראשון בשלמות, הרי שדעתו עדיין פגומה ומעורבת טוב ורע של עץ הדעת, וממילא הוא רחוק מדעת קדושה של השי"ת.

ובקיצור: התכלית היא להתקרב להשי"ת ישירות. אך מחמת שאף אחד לא מבין מה זה אומר, לכן יש את העצות של רבי נחמן מברסלב, שהוא הצדיק האמת בלבד, והוא זכה להכנס לארץ ישראל וזכה בחייו להתגלות התורה של ארץ ישראל, שהיא התורה של האין סוף עצמו, תורת ה ממש.

כך שעבור מי שאין לו מושג מה זה השי"ת, עבורו יש את העצות של רבי נחמן מברסלב בלבד.

ורבי נחמן הבטיח בפירוש, שמי שיציית אפילו עצה אחת שלו בשלמות, יזכה להיות כמוהו ממש, שזאת התכלית כמובן, דהיינו להכלל בא"ס לגמרי וכולי.

אך השורש של הצדיק האמת, הוא כמובן השי"ת עצמו ואין עוד מלבדו.

ודע, כי בכל מקום שרבי נחמן מברסלב מדבר על הצדיק, הוא תמיד מרמז בכך על השי"ת. כי כל מה שנכון לגבי הצדיק אל מול תלמידיו וכיו"ב, נכון גם לגבי הצדיק עצמו ביחס להשי"ת וכולי.



וכעין זה ראה כאן: breslev.eip.co.il/?key=2318 - שיחות הר"ו - אות קעז - גדולות נוראות השגתו

חִזֵּק אֶת אֶחָד לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה

וְאָמַר שֶׁרָאוּי לוֹ לִשְׂמחַ בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ

וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין אַתֶּם יוֹדְעִים מִגְּדֻלַּת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ

רָאוּי לָכֶם לִסְמךְ עָלַי

כִּי אֲנִי יוֹדֵעַ מִגְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ

וְהִזְכִּיר אָז הַפָּסוּק: "כִּי אֲנִי יָדַעְתִּי כִּי גָּדוֹל ה'" וְכוּ'

גַּם רָאוּי לָכֶם לִשְׂמחַ בִּי

מַה שֶּׁזְּכִיתֶם שֶׁיִּהְיֶה לָכֶם רַבִּי כָּזֶה

כי אם אין האדם מסוגל לשמוח בהשי"ת עצמו, מחמת שהוא לא מכיר את השי"ת עצמו, אז שישמח בכך שהוא מקורב לרבי נחמן מברסלב...

*

ויש בזה עוד להאריך.
שיחות הר"ן - אות קצ - גדולות נוראות השגתו
שיחות הר"ן - אות קצ - גדולות נוראות השגתו אמר: שכמה פעמים ציר לעצמו עניני מיתה כאלו הוא מת ממש עד שהרגיש טעם מיתה ממש גם אני שמעתי שאמר שבימי נעוריו היה מציר לעצמו מיתתו ואיך יבכו עליו וכו' וציר לעצמו היטב כל עניני מיתה ואמר שהוא מלאכה לציר לעצמו זאת היטב
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קיט - הַנִּכְנָס לְבַקֵּר אֶת הַחוֹלֶה בְּשַׁבָּת
...ח"א - תורה קיט - הנכנס לבקר את החולה בשבת הנכנס לבקר את החולה בשבת אומר: יכולה היא שתרחם כי כשאדם צריך לרחמים השם יתברך שולח לו רחמנות, שהוא ירחם על אחר ועל ידי זה מרחמין עליו 'כל המרחם על הבריות מרחמין עליו' וכמו שכתוב:ונתן לך רחמים ורחמיך בדעת, מי שיש לו דעה יש לו רחמנות כי כעס שהיא הפך הרחמנות, הוא מחמת כסילות כמו שכתוב: "כעס בחיק כסילים ינוח" ועל כן אמרו רבותינו, זכרונם לברכה: 'כל מי שאין בו דעה אסור לרחם עליו' כי אם אין בו דעה אין בו רחמנות...
סיפורי מעשיות - מעשה ז - מעשה מזבוב ועכביש
...שלי שהיה לי מעשה במלך אחד שהיו עליו כמה מלחמות כבדות וכבש אותם, ולקח שבויים הרבה [בתוך דבריו שהתחיל לספר זאת המעשה ענה ואמר בזו הלשון תאמרו שאספר לכם הכל ותוכלו להבין] והיה המלך עושה סעדה גדולה, בכל שנה באותו היום שכבש המלחמה והיו שם על הסעדה גדולה כל השרי מלוכה וכל השרים כדרך המלכים והיו עושין שם עניני צחוק, [שקורין קומדיות, הצגות] והיו משחקים וצוחקים מכל האמות, מהישמעאל ומכל האמות והיו עושים ומעקמים בדרך שחוק כדרך הנמוס וההנהגה של כל אמה ומן הסתם...
שיחות הר"ן - אות פה
...אם יסע לשם השיב לו: כשרואה אדם נסיעה לפניו אין לו להתעקש למנע מזה לישב בביתו דוקא כי בכל מקום שאדם נוסע לשם הוא מתקן שם איזה דבר רק שיזהר להיות שמור מן העברה חס ושלום אבל כשהוא רק שמור מן העברה חס ושלום אזי כל אדם מתקן בכל מקום שהוא נוסע לשם אפילו איש פשוט לגמרי כי בכל מקום שהאדם בא לשם, הוא עושה שם בודאי איזה דבר שבקדשה על כל פנים כי מתפלל שם ואוכל שם ומברך על אכילתו לפניו ולאחריו וכיוצא בזה כי בודאי איש ישראלי אפילו הפחות שבפחותים, על כל פנים הוא...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה לא - אִית לָן בֵּירָא בְּדַבְרָא
...לא - אית לן בירא בדברא [לשון רבנו, זכרונו לברכה] אמרו לה, אית לן בירא בדברא, עילי למתא. איתי פארי, שדא להו אמר להו, אפשלי לי חבלי דפארי, ואעילה. אמרו לה, ומי איכא דמפשל חבלי מפארי. אמר להו, ומי איכא דמיתי בירא מדברא למתא רש"י: דפארי סבין. עשו לי חבל מסבין. ואם אין אתם עושים שאלתי, אף אני לא אעשה שאלתכם. א. צדקה היא בחינות הגלגלים כמאמר חכמינו, זכרונם לברכה: כי בגלל הדבר הזה, גלגל הוא החוזר בעולם ובשביל זה יש בה שש ברכות ואחת עשרה ברכות כמו שאמרו...
אשרי תמימי דרך - ליקוטי מוהר"ן ח"א - חלק 2
...ח"א - חלק 2 * אשרי תמימי דרך - ליקוטי מוהר"ן ח"א - חלק 1. ועל ידי מה נותן כח למלכות דקדשה? על ידי התורה, שהוא עוסק בכח כמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה, שם: 'לעולם ירגיז וכו' אי אזיל מוטב, ואם לאו יעסק בתורה'. וכמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה: 'אם פגע בך מנול זה, משכהו לבית המדרש'. כי על ידי התורה נותן כח למלכות דקדשה. = היינו על ידי שמעמיק את שכלו בתורה דהיינו בחוכמת השי"ת. דהיינו מחפש וחוקר להבין את רצון השי"ת בכל דבר, מפני מה השי"ת עשה דווקא כך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קנו - מַה שֶּׁמְּדַבְּרִים בֵּינוֹ לְבֵין קוֹנוֹ הוּא בְּחִינַת רוּחַ הַקּדֶשׁ
...לבין קונו הוא בחינת רוח הקדש לב טהור ברא לי וכו' כי מה שמדברים בינו לבין קונו הוא בחינת רוח הקדש ודוד המלך, עליו השלום, שהיה מעלתו גדולה מאד יסד מזה ספר תהלים וכן כל אחד לפי בחינתו הוא בחינת רוח הקדש כמו שכתוב: "לך אמר לבי", כמו שפרש רש"י: 'לך בשבילך ובשליחותך' "אמר לי לבי" שכל הדברים שהלב אומר הם דברי השם יתברך ממש והוא בחינת רוח הקדש וצריך לחדש תמיד, לבקש בכל פעם בתחנונים ודברי רצויים חדשים ולזכות לזה, צריך טהרת הלב וטהרת הלב הוא, על ידי שמתלהב...
חיי מוהר"ן - תל - שלא להתעקש על שום דבר. ואין לדחק את השעה
...השעה אות תל אין דרכו ליעץ את האדם ולגזר עליו בדוקא שיעשה דוקא כמו שהוא מצוה רק הוא מיעצו בדרך עצה טובה אם יעשה יעשה ואם לאו לאו. אף על פי שרצונו שיעשה כך אף על פי כן אין דרכו לדחק על שום דבר שיהיה דוקא כך אלא אם יהיה יהיה ואם לאו לאו. ויש לי כמה טעמים על זה. גם אני יודע, שכל טובות עולם הזה אין טובתו שלמה וכל טובה מטובות עולם הזה מכרח שיתגלגל ממנה איזה דבר שאינו טוב. כי אי אפשר שיהיו טובות עולם הזה שלמות לגמרי על כן אינו רוצה לגזר ולדחק את האדם שיעשה...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קט - יֵשׁ הֶבֶל אֲשֶׁר נַעֲשָׂה עַל הָאָרֶץ
...קט - יש הבל אשר נעשה על הארץ יש הבל אשר נעשה על הארץ אשר יש צדיקים שמגיע אליהם כמעשה וכו' פרוש, 'הבל', הינו הבל פה היוצא מהגרון מגנוחי דקגנח, כל אחד לפי ערכו "צדיקים ילכו ופושעים יכשלו" יש רשע כל ימיו, ומתאנח ונה על העבר ויש, חס ושלום, צדיק מעקרו ותוהא על הראשונות, ונה ומתאנח גם כן והנה יש שני חבלים, חבל דקדשה, וכנגדו דטמאה והבחירה חפשית מי שמקדש עצמו מקשר עצמו בחבל דקדשה ולהפך, חס ושלום, מי שמטמא עצמו מקשר עצמו בחבל דטמאה והנה, הנה והאנחה הוא בחינת...
שיחות הר"ן - אות סח
...לבין קונו שכל אדם ידבר וישיח בינו לבין קונו ויישב עצמו היטב מה הוא עושה בעולם הזה וירחם על עצמו ויפרש כפיו בתחנונים ופיוסים לבקש ולהתחנן מלפניו יתברך שיזכהו ברחמיו המרבים להתקרב לעבודתו יתברך וישתדל להמציא לו טענות ובקשות על זה וענין שיחה זו יהיה בלשון אשכנז שמדברים בו וכבר מבאר זאת בספרים הנדפסים אבל יותר מזה הרבה לדבר עמנו הרבה מאד בענין זה כי מי שירגיל עצמו לנהג הנהגה זו בכל יום על כל פנים שעה אחת בודאי יזכה להתקרב אליו יתברך באמת ואף אם לפעמים...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 18_08_2025 השעה 02:08:03 - wesi2