... הוא כשישראל עם קדוש נופלין, חס ושלום
בעוונות, רחמנא לצלן כי זהו הרחמנות הגדול מכל מיני רחמנות כי כל היסורים הקשים שבעולם אינם נחשבים כלל כנגד המשאוי הכבד של
עוונות, חס ושלום כי כשישראל נופלים
בעוונות , חס ושלום זהו משאוי כבד מאד, שאי אפשר לשא כלל המשאוי הכבד הזה בבחינת: "כמשא כבד יכבדו ממני" כי מי שיודע קדשת ישראל מאין הם לקוחים ויודע רוחניות ודקות של ישראל הוא יודע, ... אינם נחשבים למשאוי כנגד המשאוי הכבד של
עוונות, חס ושלום, רחמנא לצלן ואפילו כשיש לאדם יסורים אם אין בהם
עוונות, אינם נחשבים ליסורים כלל . 'אין יסורים בלא עון' שכשאין בהם עוון אינם יסורים כלל כי עקר היסורים הם רק כשנופלים
בעוונות חס ושלום וזהו עקר הרחמנות לרחם על ישראל עם קדוש להוציאם מהמשאוי הכבד של
עוונות ועל כן משה רבנו, עליו השלום בכל עת שנפלו ישראל באיזה עוון היה מוסר נפשו עליהם והתפלל בעדם, כגון במרגלים וכיוצא כי ידע, שלפי קדשת ישראל ודקותם הם רחוקים מעוון ואי אפשר ... המשא הכבד של עוון כנ"ל ובאמת, מהיכן באים
לעוונות, חס ושלום הוא רק על ידי שאין לו דעת כי 'אין אדם עובר עברה אלא אם כן נכנס בו רוח שטות' וזהו הרחמנות הגדול מן הכל שצריכין לרחם עליו להכניס בו דעת בבחינת "אשרי משכיל אל דל" ... על זה סלח נא כי בזה החטא והפגם תלויים כל
העוונות כי על ידי זה הפגם נחרב הבית המקדש ובזמן שבית המקדש, היה קים, היינו נקיים
מעוונות כמו שכתוב "צדק ילין בה" ופרש רש"י, כי תמיד של שחר היה מכפר על עברות של לילה ותמיד של בין הערבים היה מכפר על עברות של יום כי ישראל עם קדוש, לפי גדל רוחניותם ודקותם אין ... בית מקדשנו אין אנו יכולים לנקות עצמנו מן
העוונות כי אין מי שיכפר בעדנו ומשה רבנו, עליו השלום, שידע כל זאת על כן מסר נפשו על ישראל, ובקש: סלח נא לעון העם הזה וכו' כי ידע שבזה החטא תלוי חרבן הבית, שהוא כולל כל החטאים ... אמתי כנ"ל ועקר צרת ישראל הוא המשא של
עוונות, חס ושלום, כנ"ל ועל כן בקש עליהם סלח נא כנ"ל ועל ידי זה נעשה בחינת חנוכה, בחינת חנכת הבית שבזה תלוי תקון כל הבחינות הנ"ל, כנ"ל וזהו חנוכה חנו כ"ה, הינו כ"ה בכסלו כסליו ... לראות לשון סר וזעף' ועקר צרתן הוא המשא של
עוונות, חס ושלום, כנ"ל והשם יתברך כשראה, שהוא נותן לבו על זה קראו אליו ויאמר "משה משה, ויאמר הנני" 'הנני לכהנה, הנני למלכות' כמו שדרשו רבותינו, זכרונם לברכה 'הנני לכהנה' זה ...