... לזהות מפורסמים של
שקר? שאלה: ראיתי כי הבאתם כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=65 ציטוטים רבים של רבי נחמן מברסלב על העניין של מפורסמים של
שקר ומנהיגים שאינם ראויים להנהיג. השאלה שלי היא, מה רבי נחמן מברסלב אומר לגבי כיצד ניתן לזהות את המפורסמים של
שקר האלו? כיצד ניתן לדעת מיהו מפורסם של
שקר ומיהו מפורסם של אמת? תודה תשובה: הדרך לגלות מי הם המפורסמים של
שקר, היא אך ורק על ידי זה שהאדם מחפש תמיד את האמת. ולא רק את האמת, אלא את האמת לאמיתה וכולי. מצד האמת, הדרך היחידה לדעת מיהו מפורסם של
שקר באמת, היא אך ורק על ידי זה שהאדם מתקן את האמונה של עצמו בשלמות שאין שלמות אחריה. ורק אז הוא זוכה להבחין בין המפורסמים, מיהו מפורסם של ... ומנהיג הדור יש לו כמה נשמות פרטיות, השיכים לחלקו וכשמקשר עצמו עם המפרסמים הוא מקשר עם כל פרטי נשמות ישראל אך צריך לידע ולהכיר את המפרסמים כי יש כמה מפרסמים שהם
בשקר והם רק על ידי עזות כמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה 'עזות מלכותא בלא תגא' ד. ולהכיר את המפרסמים, איזהו על ידי עזות הוא על ידי בנין ... ובהשני דר עבד ובודאי, באמת הוא חלוק גדול בין הפלטין של מלך לפלטין של עבד רק אף על פי כן, אפשר לטעות ביניהם ... והנה, בין שני הבתים הנ"ל אפשר לטעות הינו, בין האמת
והשקר כי
השקר מדמה עצמו להאמת כי גם שם יש קשר מנפשות רבים ואפשר לאדם לטעות ואינו יודע היכן האמת ולהיכן יקרב עצמו ודע, שעל ידי מצות פדיון שבויים זוכה להבין בין שני הבתים הנ"ל בין אמת
לשקר בין מלך לעבד כי
השקר הוא בחינת עבד, בחינת ארור, בחינת: "ארור כנען עבד עבדים" וכו' ומצוות פדיון שבויים, היינו כאשר האדם מתקן את מידת המלכות שלו. כי השכינה היא ... צדיק / תלמיד חכם / גאון וכיו"ב, כל זמן שהוא לא תיקן את החטא של עץ הדעת, הרי שהדעת שלו פגומה ללא מקום לפרשנות נוספת. האדם משתמש בשכלו כדי להבדיל בין טוב לרע ובין אמת
לשקר. ומשום שהאדם משתמש בשכלו, משום כך נדמה לו שכאילו שכלו הוא אכן באמת יודע להבדיל בין טוב לבין רע ובין אמת לבין
שקר. אך לא כן הוא הדבר. זה שהאדם בחיי היום יום שלו מבדיל בין אמת
לשקר ובין טוב לרע, אין בכך להעיד בשום דרך ובשום צורה על כך שהאדם באמת יודע להבדיל בין אמת לבין
שקר. וכפי שהתבאר כמה פעמים, כי מה שנקרא אצל האדם אמת /
שקר / טוב / רע, זה הכל באופן יחסי בלבד, ביחס לשכל של אותו האדם בלבד. אך מצד האמת באמת, אמת וטוב אמיתי זה רק השי"ת עצמו בלבד. ואדם הראשון בטרם ... היה חי בגן עדן, וגן עדן הוא עולם האמת ועולם שכולו טוב. אך מיד ברגע שחטא אדם הראשון, מיד באותו הרגע נפגמה דעתו והוא נזרק מגן עדן אל הגהנום שנקרא העולם הזה, שהוא עולם
השקר ועולם התמורות וכולי וכולי. וגם מה שנראה לאדם כאמת ברורה, הוא אך ורק לבוש והסתרה של השי"ת עצמו שהוא ורק הוא האמת עצמה. וכל זמן שלא חזר ... לא תיקן את חטא אדם הראשון ולא תיקן את חטא עץ הדעת ולא זכה לאכול מעץ החיים שהוא השכל הנקנה שהוא חיים לנצח, עד אז האדם הזה יהיה אשר יהיה, הוא חי בעולם הדמיונות, בעולם
השקר, בגהנום, בהיכלי התמורות, בעמקי הקליפות, בהסתרה ובדמיונות. ולא משנה מה יעשה האדם, כל זמן שהשכל של האדם הוא לא זהה לחלוטין לשכל של השי"ת, ... אם הוא..., וגם אם הוא..., כל זמן שהשכל של האדם פגום בחטא עץ הדעת, הרי שהוא רואה את המציאות בשונה ממה שהשי"ת רואה אותה, וממילא השכל שלו לא באמת יודע להבדיל בין אמת
לשקר ובין טוב לרע. וכל זמן שאין לאדם את השכל השלם הזה, וכל זמן שהאדם לא הגיע לתכלית הידיעה, הרי שעליו לזכור שבכל רגע הוא פתאום יכול לגלות שכל מה שנדמה לו כטוב הוא רע וכל מה שנדמה לו כאמת הוא
שקר ולהפך. כי באמת, בשכל של העולם הבא כשיבוא המשיח, אז כל השכל כולו יתהפך. ואז ידעו את האמת באמת. אך השכל של העולם הזה הוא כולו פגום וכולי. ...