ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סו - וִיהִי נָא פִּי שְׁנַיִם בְּרוּחֲך אֵלָי... שהוא נצרך לבריות, קשה לו מאד להתפלל ברבים וטוב ונוח לו להתפלל ביחיד כי ברבים נופלין עליו פניות גדולות ושקרים שעושה תנועות ושקרים בתפילתו בשביל בני אדם מאחר שהוא נצרך להם ואפילו מי שאין נצרך לבריות בשביל פרנסה כי מתפרנס משלו אף ... וחשיבות וכיוצא נמצא שהוא נצרך לבריות, שהוא צריך לכבוד וחשיבות שלהם ואזי כשהוא נצרך לבריות באיזה בחינה יוכל לפל בשקר גדול בתפילתו דהינו לעשות תנועות בשקר בשביל בני אדם כנ"ל ויש מי שהוא איש כשר קצת, וירא את ה' במקצת ומתביש בעיניו לעשות שקר מגנה בתפילתו בשביל אחרים ומתכון להתפלל באמת אבל האמת הוא הרבה מאד יותר מדי, וגם זה אינו אמת כי ... אחד, כמו שמובא במקום אחר [לעיל בהתורה אמר רבי עקיבא בסימן נ"א] דהינו מחמת שהוא בוש בעיני עצמו להתפלל בשקר גמור כנ"ל על כן הוא רוצה לכסות על השקר, ולהלביש השקר באמת דהינו למשל, שחפץ לעשות איזהו תנועה או המחאת כף בשביל אחר אבל הוא מתביש בזה שיעשה שקר בתפילתו בשביל בני אדם על כן הוא גונב דעת עצמו ומסבב לו היצר הרע סיבובים במחשבתו עד שנתגלגל הדבר ... כף אל כף דהינו שמוצא לעצמו איזה אמת שהוא צריך לעשות אותה התנועה בשביל אותו האמת נמצא שהוא מכסה השקר באמת נמצא שיש לו הרבה אמת יותר מדי כי העקר האמת אינו רק אחד דהינו להתפלל באמת לאמתו בשביל השם יתברך לבדו יש בזה כמה גונין וכמה מיני אמת שמוצא לעצמו לחפות על השקר וזהו 'כיון שנצרך האדם לבריות' שאז נופלים עליו פניות ושקרים כנ"ל אזי 'משתנה פניו לכמה גונין' 'פניו', זה בחינת האמת, שהוא בחינת פנים בחינת "מבקשי פניך יעקב סלה", בחינת: ... אמת ליעקב" דהינו שהאמת שלו, שהוא בחינת פנים, נשתנה לכמה גונין דהינו שיש לו כמה מיני אמת, שמלביש בו השקר דהינו שמוצא לעצמו אמת, שכונתו בשביל כך, או בשביל כך נמצא שנשתנה הפנים שהוא אמת, לכמה גונין כי העקר ... בחינת 'אל', שהוא בחינת אמת, בחינת: "לא איש אל ויכזב" שהוא בחינת יעקב, כמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה 'מנין שקראו הקדוש ברוך הוא ליעקב אל שנאמר: "ויקרא לו אל אלקי" וכו' כי יעקב בחינת אמת כנ"ל וזה האמת שהוא ...