מהו סם המוות שיש בדברי הצדיק וכיצד להנצל ממנו?... יש אחיזה של טוב ורע בדברי הצדיק. כי שורש דברי הצדיק הוא כולו טוב. ואם היה משיג האדם את פנימיות כוונת דברי הצדיק, הרי ששם הוא כולו טוב בלבד ללא שום אחיזה של הרע. ואין מי שישיג את פנימיות כוונת הצדיק, אלא אך ורק הצדיק עצמו ומי שכמותו. דהיינו רק מי שזוכה להשיג את השכל של הצדיק עצמו, רק הוא מבין את פנימיות כוונת הצדיק, ורק הוא רואה ויודע מהו השכל של הצדיק שמלובש בכל דיבור ודיבור שלו. וכל זמן שהאדם עדיין ... את האדם, אך מצד שני הדיבורים של הצדיק הם גם סם המוות עבור כל מי שלא זוכה להשיג את פנימיות כוונת הצדיק. וכאשר לומד האדם את דברי הצדיק, אם חושב האדם כי דברי הצדיק הם כפשוטם, ואם חושב האדם ... שלא תיקן האדם את חטא אדם הראשון, הרי שהשכל שלו מעורב טוב ורע, והרי שהוא אינו יודע עדיין את פנימיות כוונת דברי הצדיק האמת. ואם חושב האדם שהעצות של הצדיק הן התכלית, ואם לא מבין האדם שהעצות של הצדיק ... ודבר בדברי הצדיק האמת, עד שלבסוף הוא זוכה להפוך להיות זה הצדיק ממש, ואז הוא זוכה להבין את עומק פנימיות כוונתו. לסיכום: דברי התורה של הצדיק מעורבים בסם החיים ובסם המוות. ועל האדם לזכור תמיד שדברי הצדיק הם רק משל ונמשל על שכל מאוד גדול שאינו נכנס במילים וכולי. ועל האדם להסתכל בפנימיות השכל של דברי הצדיק וכולי. ואז ברבבות הימים יזכה האדם להבין את עומק פנימיות כוונת דברי הצדיק באמת וכולי... וראה גם כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=150 - ביאור תהילה לדוד - ליקוטי מוהרן ח"א תורה יב