סיפורי מעשיות - מעשה יב - מעשה מבעל תפילה / מעשה בבעל תפילה... העשירות שלו שמי שיש לו כך וכך אלפים או רבבות יש לו מעלה זו ומי שיש לו כך וכך ממון יש לו מעלה אחרת וכן כיוצא בזה כל סדר המעלות היה אצלם כפי הממון של כל אחד ואחד ומי שיש לו כך וכך אלפים ורבבות כפי הסכום, שהיה קצוב אצלם הוא מלך וכן היה להם דגלים שמי שיש לו כך וכך ממון הוא בדגל זה ויש לו אותו המעלה פלונית באותו הדגל ומי שיש לו כך וכך ממון הוא בדגל אחר ויש לו שם איזה מעלה באותו הדגל לפי ערך ממונו והיה קצוב אצלם כמה ממון יהיה לו, ויהיה נחשב באותו הדגל במעלה פלונית וכמה ממון יהיה לו, ויהיה נחשב בדגל אחר באיזה מעלה וכן הדרגא והמעלה של כל אחד ואחד היה הכל כפי הממון כפי מה שהיה קצוב אצלם וכן היה קצוב אצלם כשיש לו כך וכך ממון, הוא סתם בן אדם ואם יש לו עוד פחות מזה הוא חיה או עוף וכיוצא והיה אצלם חיות רעות ... שאר חיות רעות ועופות וכו' דהינו שלפי מעוט ממונו הוא רק חיה או עוף וכו' כי עקר היה אצלם הממון ומעלה ודרגא של כל אחד היה רק לפי הממון ונשמע בעולם, שיש מדינה כזו והיה הבעל תפילה מתאנח על זה והיה אומר: מי יודע עד היכן הם יכולים ... כלל והלכו לשם, אל המדינה הנ"ל, להחזירם למוטב כי היה להם רחמנות גדול עליהם על שנתעו כל כך בתאוות ממון ובפרט שהבעל תפילה הנ"ל אמר שהם יכולים לילך ולתעות יותר ויותר כנ"ל על כן הלכו אלו האנשים הנ"ל אל ... כלל ועקר התכלית הוא רק עבודת ה' וכו' ולא שמע להם כלל כי כבר נשתרש אצלם, שעקר הוא רק הממון וכן היה מדבר עוד עם אחר ולא שמע אליו גם כן והוא [הינו אחד מאנשי הבעל תפילה הנ"ל] היה ... השיב לו היות שאנחנו כלנו מוכנים עתה לעקר מן המדינה לילך למדינה אחרת באשר שראינו, שעקר התכלית הוא רק הממון על כן נסכם אצלנו לילך למדינה, ששם יכולין לעשות ממון דהינו שיש שם עפר, שעושין ממנה זהב וכסף על כן אנו צריכים עתה לילך כלנו אל אותה המדינה גם נסכם אצלם שהם רוצים, שיהיו אצלם כוכבים ומזלות גם כן דהינו שמי שיהיה לו כל כך ממון כפי הסכום שקצבו על זה הוא יהיה כוכב כי מאחר שיש לו כל כך ממון יש לו הכח של אותו הכוכב כי הכוכב מגדל הזהב כי מה שיש עפר, שעושין ממנה זהב זהו מחמת ... כשיהיה לאחד כך וכך כפי הסכום שקצבו על זה הוא יהיה מזל וכן עשו להם מלאכים, הכל כפי רבוי הממון כנ"ל עד שהסכימו ביניהם, שיהיו להם גם כן אלקות שמי שיהיה לו רבוי ממון הרבה כך וכך אלפים ורבבות כפי מה שקצבו על זה הוא יהיה אלוק כי מאחר שהאלהים שופע בו כל כך ממון, על כן הוא בעצמו אלוק וכן קימו ועשו ככל הנ"ל גם אמרו, שאין ראוי להם לישב כלל באוירא דהאי ... יתקרב להם זר והם היו יושבים שם, על ההרים, והיו מתנהגים במנהג הנ"ל והיו להם אלהות רבים דהינו לפי הממון כנ"ל ומאחר שהיה העקר אצלם הממון עד שעל ידי ממון הרבה היו נעשים אלוק על כן היה להם חשש מרציחה וגזלה כי כל אחד יהיה רוצח וגזלן כדי שיהיה נעשה אלוק על ידי הממון שיגזל אך אמרו שמאחר שהוא אלוק [דהינו העשיר בעל הממון הוא אלוק], הוא ישמר מגזלות ורציחות ותקנו עבודות וקרבנות, שיהיו מקריבים ומתפללים אל האלקות הנ"ל גם היו מקריבים בני ... את עצמן אל האלקות הנ"ל, כדי שיהיה נכלל בו ואחר כך יתגלגל ויהיה עשיר כי עקר האמונה היה אצלם הממון כנ"ל והיה להם עבודות וקרבנות וקטרת שהיו עובדים בהם את האלקות הנ"ל [דהינו בעלי הממון הרבה כנ"ל] ובודאי אף על פי כן היתה המדינה מלאה מרציחה וגזלה כי מי שלא היה מאמין בעבודות הנ"ל היה רוצח וגזלן, כדי שיהיה לו ממון כי עקר היה אצלם הממון כנ"ל כי על ידי הממון יכולים לקנות כל דבר אכילה ומלבושים, ועקר חיות האדם על ידי הממון [כן היתה סברתם לפי דעתם המשבשת והנבוכה] על כן היה הממון האמונה שלהם והיו משתדלים, שלא יהיה נחסר אצלם ממון כלל כי הממון הוא עקר האמונה והאלקות שלהם כנ"ל אדרבא, צריכים להשתדל להוסיף ולהכניס ממון ממקומות אחרים לתוך המדינה והיו יוצאים מהם סוחרים לסחור במדינות אחרים כדי להשתכר ממון, להכניס ממון יותר לתוך המדינה וצדקה, בודאי הוא אסור גדול לפי דעתם כי הוא מחסיר שפע ממונו אשר נתן לו האלהים אשר זה הוא העקר, שיהיה לו ממון והוא פוגם ומחסיר ממונו על כן בודאי היה אסור אצלם לתן צדקה גם היה אצלם ממנים שהיו ממנים להשגיח על כל אחד אם יש לו כל כך ממון כמו שהוא אומר כי כל אחד היה צריך להראות עשרו בכל פעם כדי שיהיה נשאר באותו המעלה, שהיה לו ... כנ"ל ולפעמים היה נעשה מחיה אדם, ומאדם חיה דהינו כשאחד אבד ממונו, אזי נעשה מאדם חיה אחר שאין לו ממון וכן להפך כשאחד הרויח ממון, אזי נעשה מחיה אדם וכן בשאר המעלות כפי הממון כנ"ל והיו להם צורות ותמונות דיוקן של אותן האלקות [דהינו בעלי הממון] והיו אצל כל אחד ואחד צורות הללו ...