ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ז - וַיְהִי מִקֵּץ - כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם... נתעורר יראה של החכם הנ"ל על כן נופל יראה על זה שמעין בהחדוש וזה פרוש: מעשה ברבי אליעזר ורבי יהושע שהיו באין בספינה. והיה רבי אליעזר ישן, ורבי יהושע נעור. נזדעזע רבי יהושע, וננער רבי אליעזר. אמר לו, מה זה יהושע, מפני מה נזדעזעת ? אמר לו: מאור גדול ראיתי בים. אמר לו: שמא עיניו של לויתן ראית, שנאמר: "עיניו כעפעפי שחר" רבי אליעזר ורבי יהושע זה בחינת בן ותלמיד רבי אליעזר זה בחינת בן שהשגתו בחינת מה, בחינת מה חמית וכו' בחינת: 'כי לא ... בחינת רבי אליעזר כי אליעזר ראשי תבות: עין לא ראתה אלהים זולתך יעשה וכו' שזה בחינת בן כנ"ל רבי יהושע זה בחינת תלמיד שהשגתו הוא בחינת 'מלא כל הארץ כבודו', בחינת: "ואראה את ה'" שזהו בחינת ההשגה של דרי ... שלא יתיאשו עצמן כנ"ל בבחינת: "הקיצו ורננו שוכני עפר" ולהראות להם כי 'מלא כל הארץ כבודו' וזה בחינת רבי יהושע כי יהושע הוא ראשי תבות: "יחיו מתיך נבלתי י'קומון ה'קיצו ו'רננו ש'כני ע'פר" ומשה רבנו שהוא בחינת חכם הדור, שהוא מאיר בבן ותלמיד כנ"ל על כן היה לו בן שהיה שמו אליעזר ותלמיד ששמו יהושע כי אליעזר בן משה הוא בחינת רבי אליעזר הגדול הנ"ל כמובא במדרש על פסוק: "ושם האחד אליעזר" 'האחד המיחד' כי משה רבנו בקש על זה שיהיה רבי אליעזר מיוצאי חלציו, ונתקים כן וזה: מעשה ברבי אליעזר ורבי יהושע וכו' מעשה הוא מה ש"ע כמובא בכתבים הינו בחינת מקיפים הנ"ל שהם בחינת ש"ע נהורין של אור הפנים, בחינת מה כנ"ל וזה שהיו באין בספינה הינו שרבי אליעזר ורבי יהושע, שהם בחינות בן ותלמיד היו מהלכין בים החכמה, ששם מתגלין אורות המקיפים וזה בחינת ספינה, לשון ספון וטמון בחינת ... כנ"ל] "היתה כאניות סוחר" לשון סחור סחור בחינת מקיפים שהם בחינת ספינה כנ"ל וזה והיה רבי אליעזר ישן, ורבי יהושע נעור כי השגת רבי אליעזר שהוא בחינת בן, הוא בחינת שנה בחינת 'עין לא ראתה' וכו', בחינת מה, בחינת: 'מה חמית' וכו' כנ"ל אבל השגת רבי יהושע שהוא בחינת תלמיד, בחינת דרי מטה הוא בחינת נעור, בחינת: "ואראה את ה'" בחינת "מלא כל הארץ כבודו", בחינת: "הקיצו ורננו שוכני עפר" וזה והיה רבי אליעזר ישן, ורבי יהושע נעור, כנ"ל נזדעזע רבי יהושע וננער רבי אליעזר ננער רבי אליעזר זה בחינת כלליות בן בתלמיד כי צריך לכלל בן בתלמיד להראות לבחינת בן ... שרבי אליעזר שהוא בחינת בן, בחינת שנה כנ"ל נכלל בבחינת תלמיד, שהשגתו בחינת נעור כנ"ל אמר לו: מה זה יהושע מה דיקא זה בחינת השגה של בחינת בן, שהוא בחינת מה כנ"ל זה בחינת כלליות תלמיד בבן כי התלמיד ... מעמך כי אם ליראה" 'מה' דיקא כי צריך שיהיה נכלל בבחינת מה, כדי שיהיה לו יראה כנ"ל מה זה, יהושע הינו שרבי אליעזר הביא את רבי יהושע לבחינת השגה של מה כדי שיהיה רבי יהושע, שהוא בחינת תלמיד, נכלל בבן כנ"ל מפני מה נזדעזעת שראה אור גדול בים החכמה אמר לו: שמא עיניו של ... ומלכות, בחינת לויתן מקבץ כל אלו הבטחונות ונכנס עמהם לים החכמה לקבל משם פרנסה ועל ידי זה נזדעזע רבי יהושע כי נפל עליו יראה, מחמת שנכנס בים החכמה ששם נתגלה בחינת מלכות שבא לקבל פרנסה שזה בחינת עיניו של ... היה ענו וענווה גדולה מכלם, כמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה ויש עוד צרוף של חנוכה, שהוא מרמז בפסוק . ויהושע בן נון מלא רוח חכמה כי סמך משה את ידיו עליו בסופי תבות יש צרוף חנוכה כי בזה הפסוק ...