ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
חיפוש בספרי רבי נחמן מברסלב
1 2 3 4 5
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה מט - לַשֶּׁמֶשׁ שָׂם אהֶל בָּהֶם וְהוּא כְּחָתָן יצֵא מֵחֻפָּתוֹ וְכוּ'
... ידי המדות שעל ידי המדות משיגין אלקותו, ויודעין שיש אדון מושל ומנהיג וצמצם את האור אין סוף לצדדין ונשאר חלל פנוי ובתוך החלל הפנוי, ברא העולמות והן הן מדותיו והלב הוא הציר של המדות הינו החכמה שבלב כמו שכתוב: "ובלב כל חכם ... היצרים, הם המחשבות והחכמות שבלב כמו שכתוב: "כי יצר מחשבות לבו" וכו' וכשאדם חושב במחשבות רעות הוא מטמטם את החלל של הבריאה ששם התגלות המדות כי הלב הוא צור העולמים, הינו צור המדות כי לפי אור להביות הלב של ... כי אור להביותו, הוא עד אין סוף הינו אין סוף ואין תכלית לתשוקתו וצריך לצמצם ההתלהבות כדי שישאר בלב חלל, כמו שכתוב: "ולבי חלל בקרבי" ועל ידי הצמצום של ההתלהבות, יוכל לבוא להתגלות מהמדות הינו לעבד את השם יתברך בהדרגה ובמדה ומחשבות טובות ... נמצא כשאדם חושב מחשבות טובות בלבו איך לעבד את השם יתברך בזה נעשה לבו, בבחינת: "צור לבבי", ובבחינת: "ולבי חלל בקרבי" שבתוך החלל יתגלו פעלותיו ועל ידי פעלותיו ומדותיו הטובים, יתגלה שהוא מקבל על מלכות שמים שלמה וזה פרוש: "ושרים כחוללים" וכו' ... בחינת התגלות מלכות, בחינת 'שרה על העולם כלו', בחינת: "והיה ה' למלך וכו' כחוללים כל מעיני בך" הינו לפי החלל שנעשה על ידי מחשבותיו הקדושים, כן התגלות מלכותו. ב. וזה בחינת: "ולעבדו בכל לבבכם" 'איזהו עבודה שבלב זה תפילה' ... תלוי בלב, שישים כל לבו עליה "בשפתם כבדוני ולבם רחק ממני" כי תפילה שבלב, היא בחינת התגלות מלכותו בתוך החלל הפנוי, בתוך המדות, בתוך העולמות. ג. וזה בחינת ה"א, כי דל"ת היתה, ואתחזרת ונעשית ה"א כי דלת הוית, לשון ... אור הקדוש ברוך הוא אין סוף ולא היה מקום לבריאת העולמות והצרך כביכול לצמצם אור האין סוף לצדדין ונעשה חלל הפנוי ובתוך החלל הפנוי הזה, ברא כל העולמות וכל העולמות נבראו על ידי חכמה, כמו שכתוב: "כלם בחכמה עשית" ועקר תכלית בריאת ... מלכותו שזה אי אפשר כי אם על ידי העולמות כי אין מלך בלא עם ובשביל זה היה הצמצום של החלל הפנוי כדי שיהיה מקום לבריאת העולמות כדי שיתגלה מלכותו יתברך ורבנו זכרונו לברכה, מבאר כל זה בכל אדם כי ... בעבדות ובמדות טובות שזה אי אפשר כי אם על ידי הצמצום כנ"ל וכשמצמצם את אור להביות לבו אזי נשאר חלל פנוי בלב בחינת: "ולבי חלל בקרבי" [שזהו סוד חלל הפנוי שהיה בתחלת הבריאה] ובתוך זה החלל הפנוי, נתגלין מדותיו הטובות שהם סוד בריאת העולמות, שהיה בתוך חלל הפנוי הנ"ל כי המדות הן הן העולמות כנ"ל הינו כי על ידי הצמצום שמצמצם את אור ההתלהבות שעל ידי זה נעשה בחינת חלל הפנוי, בחינת: "ולבי חלל בקרבי" על ידי זה הוא עובד את השם יתברך בהדרגה ובמדה ועושה מעשים טובים ומדות טובות שכל זה הוא בחינת התגלות המדות, שהן העולמות בתוך חלל הפנוי שבלב ועקר בריאת העולמות היה על ידי חכמה כנ"ל וזה הוא בחינת מה שעקר עבודת השם, לזכות למדות ... שזהו בחינת חכמה שבלב אזי על ידי זה זוכה לפעלות ומדות טובות שזהו בחינת התגלות הבריאה, שהיא המדות, בתוך חלל הפנוי על ידי החכמה שבלב, שהוא בחינת מחשבות טובות שבלב כנ"ל אבל כשחושב מחשבות רעות, חס ושלום אזי הוא מקלקל החלל שבלב, שהוא סוד חלל הפנוי ואזי הוא מטמטם החלל שבלב, בבחינת ערלת לב וכנ"ל וזהו בחינת קלקול הבריאה, שהיה על ידי החכמה שבלב כנ"ל וכל עקר העבודה שצריכין ... ידי זה מקבל עליו על מלכות שמים שלמה שזהו בחינת התגלות מלכותו יתברך שנתגלה על ידי בריאת העולמות שבתוך החלל הפנוי על ידי החכמה וכנ"ל והכלל שבריאת העולמות, ועבודת השם יתברך בפעלות ומדות טובות הם בחינה אחת ממש וכנ"ל ואז כשנתגלה מלכותו יתברך על ידי מעשיו ומדותיו הטובים שנתגלו בתוך החלל שבלבו כנ"ל זהו בחינת עלית שני הבתים הנ"ל מי עם זאת ביתא עלאה וביתא תתאה כנ"ל כי התגלות המלכות, זה בחינת ביתא תתאה ותחלת הצמצום שהוא החלל הפנוי שבלב, זה בחינת ביתא עלאה שעקר כונת הצמצום היה בשביל עבודת השם יתברך כדי לזכות לגלות מלכותו יתברך ... מלכותו יתברך כנ"ל וכל זה הוא בחינת תפילה, שהיא עבודה שבלב כי תפילה שבלב, היא בחינת התגלות מלכותו, שבתוך חלל הפנוי שבלב כנ"ל והבן מאד, כי הדברים עמקים מאד מאד ורבנו ז"ל קצר כאן ודבר הכל ברמז, כמאן דמחוי ... כי קדם הבריאה היה אור הקדוש ברוך הוא אין סוף וכו', כנ"ל עין שם היטב נמצא כשהלב בבחינת: "ולבי חלל בקרבי", בבחינות צור לבבי כנ"ל הוא בחינות בריאת העולם ולהפך כשהלב אטום, בבחינת ערלת לב הוא מקלקל את הבריאה, כמבאר למעלה עין שם ועל כן הצדיק שלבו פתוח בחכמה, בבחינת: "ולבי חלל בקרבי", בחינות: "צור לבבי" על כן, על ידי זה יוכל לחדש מעשה בראשית, ולעשות נסים ונפלאות בעולם כמו שכתוב: ... העולם כנ"ל וזה פרוש מה שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה: "חמוקי ירכיך כמו חלאים מעשה ידי אמן" אלו השיתין שמנקבין ומחללים עד התהום הינו בחינות: "ולבי חלל בקרבי" כי 'תהום דא לבא' כמובא בזוהר וזה 'חלאים מעשה ידי אמן' מעשי ידי אמנותו של הקדוש ברוך הוא הינו שבחינות חלאים, הינו שמחללין עד התהום בחינות: "ולבי חלל בקרבי" כנ"ל זה בחינת בריאת העולם כנ"ל וזה מעשה ידי אמן אמנותו של הקדוש ברוך הוא כי בחינות ולבי חלל וכו', בחינות חלאים שמחללין וכו' כנ"ל הוא ממש מעשה ידי אמנותו של הקדוש ברוך הוא כי זה הוא בחינות בריאת העולם כנ"ל ועל ידי זה יוכל לעשות נסים בעולם כנ"ל וזהו 'שמחללין עד התהום', הינו בחינות נסים . "ותהם כל העיר" שעל דבר נסי הכל תמהין וזהו 'הרוצה לנסך יין וכו' ימלא גרונם' וכו' כי 'גרונם', הוא בחינת שיתין שמחללין עד התהום, הם קנה ולבא [ועל ידי היין נפתח חלל הלב בבחינת: ולבי חלל בקרבי, כי חמרא וריחני פקחין] ועל כן כל הממלא גרונם וכו', כאלו מנסך יין על גבי השיתין שמנקבין ומחללין עד התהום כנ"ל. [כאן חסר קצת דברים, כי לא נכתב בזמנו] שיך לעיל "ישיש כגבור לרוץ ארח" וכו' כי ...
החלל הפנוי - למה בעצם להאמין?
החלל הפנוי - למה בעצם להאמין? שאלה: קראתי בליקוטי מוהרן את העניין הזה שיש שאלות באמונה שאין עליהן תשובה, ושאפילו ... באמת, אלא הוא רק יודע אמיתות יחסיות וכיו"ב. האמת היא באמת אחת. ובאמת מצד האמת אין סתירה בהפכים של החלל הפנוי. ובאמת רק אחד מהצדדים נכון, ז"א קיימת אמת אחת שאין לה הפך, ושבו השאלות האלו כלל לא קיימות. ... מאוד שכל. ולא סתם הרבה מאוד שכל, אלא שצריך את כל השכל שבעולם, כדי להבין את הנושא הזה של החלל הפנוי באמת. היינו כי מי ששכלו שלם בשלמות שאין שלמות אחריה, הוא דייקא ורק הוא זוכה להבין בשכל שלו (ללא צורך באמונה) את האמת של החלל הפנוי. והוא דייקא זוכה להבין בשכל שלו ששני ההפכים האלו הם אמת לגמרי. וזו ורק זו נקראת ידיעה שלמה, ... כך שכלו של האדם מתחזק יותר ויותר. עד שהאדם מגיע למצב שבו הוא מבין את השורש של השאלות של החלל הפנוי, ואז הוא מסתבך לגמרי, כי באמת אי אפשר בשכל אנושי למצוא תשובה לשאלות האלו. ונחדד: צריך את כל השכל שבעולם כדי להבין בכלל את השאלות של החלל הפנוי. וכל זמן שאין לאדם את כל השכל שבעולם, הוא בכלל לא מבין את השאלות האלו באמת. ורק אחרי ... רק אז הוא בכלל מבין את השאלות האלו והוא צריך לעבור בהן בהכרח. וכאשר האדם מסתבך עם השאלות של החלל הפנוי, זו מלחמת גוג ומגוג המפורסמת, וזהו גם שיא הגהנום האפשרי, וזו גם צעקת הציפורים שבני אדם לא יכולים ... הנ"ל, הוא דייקא אינו מאמין אלא דווקא מבין בשכל הנקנה שלו את התשובות לכל השאלות שבעולם, גם לאלו שבאות מהחלל הפנוי. **** ובזה יתבאר גם מ"ש רבי נחמן מברסלב על השאלות של החלל הפנוי, "שאין שם למדן ליישבן" דהיינו משמע שכאילו אפשרי ליישבן. ומיד אח"כ אמר רבי נחמן מברסלב כי אין שם ...
להאמין בצדיק עם דעת
... פתאום שכל אחר חזק יותר שיחליש את האמונה של האדם בצדיק. כגון לדוגמא האמונה בהשי"ת, שהשכל של השאלות של החלל הפנוי, עלול לגרום לאדם לכפירה. ושם לדוגמא צריך אמונה בלי שום שכל כלל! וכיו"ב רבי נחמן מברסלב מדבר גם ... השכל, שזה בעצם המצב אצל כל בני העולם, הרי שאדם כזה תמיד יוכל ליפול מהאמונה האמיתית. ולראיה העניין של החלל הפנוי, שלא ימצא אדם אחד בעולם שיעבור בשאלות האלו ושיצא משם בשלום. וכל מי שעובר שם יהיה אשר יהיה, ... וכל זמן שהאמונה של האדם תלויה בשכל האנושי שלו, הרי שסופה להבטל... בוודאות! כי יבוא היום שבו האדם יגיע לחלל הפנוי, ושם תתבטל אצלו האמונה. ואמונה כזאת שהיא נובעת מהשכל האנושי, היא נקראת אמונה בלי דעת, כי היא תלויה ...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ו - קְרָא אֶת יְהוֹשֻׁעַ
... עצמו למהוי בעולם והסתרת פני אהיה גימטריא דם הינו שפיכות דמים ובזיונות על שם: "ובזי יקלו" כי עדין הדם שבחלל השמאלי שבלב, ששם מדור היצר הרע כמו שכתוב: "ולב כסיל לשמאלו" עדין הוא בתקף ועז ובשביל זה באין עליו ... מן השומעים חרפתם ואינם משיבים ולא ידקדק על בזיון כבודו וכשמקים דם לה' אז הקדוש ברוך הוא מפיל לו חללים חללים כמו שכתוב: '"דום לה' והתחולל לו" והוא יפיל לך חללים' הינו: "ולבי חלל בקרבי" הינו על ידי זה נתמעט הדם שבחלל השמאלי וזה בחינת זביחת היצר הרע ועל ידי זה זוכה לכבוד אלקי כמו שכתוב: "זבח תודה יכבדנני" ודרשו חכמינו, ... תשובה על ההשגה הראשונה וזה שאמרו חכמינו, זכרונם לברכה: . 'כל הזובח את יצרו' הינו בחינת תשובה בחינת: "ולבי חלל בקרבי" בחינת דם לה' בחינת אקיה בחינת כתר בחינת כבוד, כנ"ל 'ומתודה עליו' הינו שמתודה על זביחת יצרו הינו ...
ארץ ישראל - איזה טעם יש לה?
... ה"טעם" שיש לארץ ישראל? טעם שדומה למה? ומי יכול להבין את הטעם הזה? איך כל זה קשור לקושיות שיש בחלל הפנוי? כאן: breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה. כיצד ... כי 'אוירא דארץ ישראל מחכים' וטעם החכמה והשכל בודאי יקר מאד ******** והעניין הוא, כי יש את הקושיות שבאות מהחלל הפנוי, ששם לא נמצא שום שכל כדי לתרץ אותם בשכל אנושי. וכל מי שחושב שהוא יכול לתרץ את הקושיות ... את התשובות של עצמו לעומקן, או שהוא משקר. אך אין שום דרך בשכל אנושי לתרץ את הקושיות האלו, כי בחלל הפנוי אין שום שכל וכולי. ולמרות זאת, כל זה מדובר רק על השכל האנושי. אך יש שכל על אנושי, ... הודיעני נא את דרכיך. כי משה רצה לדעת מדוע צדיק ורע לו רשע וטוב לו, שזו בחינת השאלות של החלל הפנוי, שהוא שני הפכים בדבר אחד. כי משה רצה לגלות את סוד ארץ ישראל, שהוא השכל הנקנה, שבו אין ...
קושיות וסתירות בספרי רבי נחמן מברסלב
... - תורה נג - עקר הולדה תלוי בה"א לגבי ה' הדעת, שבו תלוי ההולדה. ואיך זה קשור לשאלות שבאות מהחלל הפנוי, כאן breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה תשובה: ... השכל הזה בשום צורה, כי השכל הזה הוא על אנושי. כי בשכל אנושי לא ניתן לעבור את הקושיות שבאות מהחלל הפנוי. כי יש שאלות שאין עליהן תשובה. שהן השאלות שבאות מהחלל הפנוי. וגם לרבי נחמן מברסלב עצמו וגם לשום בריה אנושית אין תשובה לשאלות האלו, כמ"ש רבי נחמן מברסלב עצמו. ... והנה, גם על הצדיק יש 2 סוגים של שאלות. ז"א כל החילוק שרבי נחמן מברסלב עשה בין שאלות שבאות מהחלל הפנוי לכאלו שלא באות מהחלל הפנוי, החילוק הזה שייך גם לגבי הקושיות על הצדיק. כי יש 2 סוגי שכל. יש את השכל של זעיר ... של העולם הזה. ויש גם את השכל של עתיקא סתימאה, שהוא השכל של העולם הבא. וכל השאלות שאינן נמשכות מהחלל הפנוי, הן החוכמות של זעיר אנפין, שאפשר למצוא להן תשובה. אך מחמת שהצדיק זוכה לשכל של העולם הבא, ממילא ... הוא נשגב וכולי... ויש עליו קושיות כ"כ חזקות... שאין שום שכל שבעולם שיכול לתרץ אותן... הלא הן הקושיות שבאות מהחלל הפנוי. ורק מי שיודע את השאלות האלו ובכל זאת מאמין בהשי"ת, רק הוא באמת מאמין בהשי"ת. ומי שמבין את ... זאת מאמין... רק הוא באמת עובד את ה. וגם כאן יש חילוק. כי מי שיש לו קושיות שלא באות מהחלל הפנוי... הרי שהוא עדיין לא באמת מאמין בהשי"ת. כי הקושיות שלו... הן רק מחוסר שכל... אך מי שיש לו את הקושיות של החלל הפנוי... ובכל זאת מאמין... לזאת יקרה אמונה שלמה וכולי...
מיהו הצדיק האמת של הדור הזה?
... והשכר לעתיד לבוא יהיה שיכירו את השי"ת על ידי הדעת, שהוא השכל הנקנה, שידעו את התשובות לכל השאלות של החלל הפנוי וכולי. והתכלית היחידה היא להשיג שלמות. וכל הדברים חסרים מלבד השי"ת. ולא משנה כמה תורה ילמד האדם וכמה ...
לראות "מראות אלהים"
לראות "מראות אלהים" איך רבי נחמן מברסלב מפרש את המשמעות של לראות מראות אלוהים? איפה זה מרומז בתורה של החלל הפנוי (רמז, קשור לחגבים) ? כאן breslev.eip.co.il/?key=562 - חיי מוהר"ן - קפה - נסיעתו וישיבתו באומן רבי נחמן מברסלב ... שכר כי עקר הקבול שכר לעתיד הוא, שישיגו השגות ויבינו מה שהיה אי אפשר להבין בעולם הזה ואז ידעו שהחלל הפנוי הוא בבחינת ארבה כההוא קמצא דלבושה מנה ובה והעניין הוא, כי מראות אלוהים פירושו כאשר האדם זוכה לשכל ...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קיח - כְּשֶׁלּוֹמֵד אֵיזֶה דָּבָר, טוֹב לְפָרֵשׁ הַדָּבָר
... רוחו מרחפת והינו "רוח פיו" ואמרו חכמינו, זכרונם לברכה כי משיח סבל מרעין עבור כל ישראל כמו שכתוב: "והוא מחלל מפשעינו" בכן כל צדיק הדור הוא גם כן סובל יסורים בשביל כלל ישראל להקל מעליהם כי הוא בבחינת משיח כנ"ל "והוא מחלל מפשעינו" 'דאתעבד חל בגיניהו' וזהו דסבל מרעין והינו מה שאמרנו שצריכין לפרש הדבר בלשון שמבין כי על ידי זה ... הוא דרך חל לערך גדל קדשת הדברים במקומן כפי מה שיצאו מפי הצדיק בגבהי מרומים ועל ידי זה הוא מחלל, דאתעבד חל ובבחינה זו, סבל מרעין לכפר על ישראל אך כל זה הוא מפשעינו דיקא כי מחמת פשעינו, אין ...
גשר צר מאוד - לא לפחד כלל - חלק 2
... בקול דברו". ראה כאן breslev.eip.co.il/?ftxt=%D7%92%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%99+%D7%9B%D7%97&cid=0 - גבורי כח היינו בחינת העזות והגבורה של הצדיק, שהוא מתגבר על השאלות של החלל הפנוי עם אמונה. כי החלל הפנוי הוא בחינת מלכות בלא תגא, כי אין שם את השגת הכתר. וכנגד המלכות בלא תגא, לשם כך צריך ... הוא המלכות פה. והיכל המלך הוא העולם הזה. והעולם הזה הוא בחינת המחלוקת של הצדיק. כי השי"ת הוא הצדיק, והחלל הפנוי ובריאת העולם הם בחינת המחלוקת של הצדיק על האדם. ולא כל אחד יכול לעמוד במחלוקת הזאת עם אמונה. והצדיק האמת מתגבר על המחלוקת הנ"ל של החלל הפנוי עם אמונה... ** וכיו"ב כאן breslev.eip.co.il/?key=2252 - שיחות הר"ו - אות צו כי כשהצדיק צריך לילך מדרגא לדרגה ... יותר עליונה נמצא שעושה לו טובה שהוא בחינה אחת עם העניין של המחלוקת שמגביה את האדם. כי המחלוקת של החלל הפנוי, מגביה את האדם להשיג את האין סוף ולעלות מדרגה לדרגה גם בתוך האין סוף. כי על ידי החלל הפנוי דייקא, על ידי זה דייקא שלמות האין סוף... *** והוא גם בחינה אחת עם עניין היכל המלך שמוזכר ... שהם בחינת בזיונות ופגם הכבוד, והוא מבין איזה שבחים יש למלך בדיבורים האלו... והבזיון הכי גדול של המלך, הוא החלל הפנוי... כי האפיקורסות ששם היא הכי גדולה... והצדיק האמת יודע איזה סודות מלובשים דייקא בתכלית ההסתרה של החלל הפנוי... והצדיק מקשר את הכל לשורשו...
1 2 3 4 5
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.2178 שניות - עכשיו 09_11_2025 השעה 04:13:32 - wesi2