ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨החלל הפנוי - מהו?
שאלה:

מה הוא החלל הפנוי?

תשובה:

החלל הפנוי הוא ביטוי שמוזכר פעמים רבות כאן בפורום, ואכן הגיע הזמן לבאר אותו.

העניין הוא כדלקמן:

מקור הביטוי החלל הפנוי, הוא מגיע מהתיאור של תורת הקבלה את העניין של בריאת העולם.

פירוש, ע"פ התאור הקבלי של בריאת העולם, לפני בריאת העולם כל מה שהיה היא אור אין סוף ולא היו מקום וזמן לבריאת העולם.

וכדי לברוא את העולם, לשם כך הוצרך הבורא לצמצם את האור אין סוף שלו לצדדים וליצור מעין חלל פנוי שבו הוא לא יהיה.

ובאותו החלל הפנוי בתוכו קיימים הזמן המקום וכל העולם וכולי...

העניין הזה בתורת הקבלה נקרא גם סוד הצמצום / תורת הצמצום וכיו"ב.

עד כאן הכל טוב ויפה. אלא מה?

שמי שיתבונן בעניין הזה וינסה להבין אותו בשכל אנושי, הוא יתקל כמובן בהמון סתירות ופרדוקסים שאין להם שום תשובה בשכל אנושי.

לדוגמא, כיצד האין סוף יכול לצמצם את עצמו? הרי אם הוא מצמצם את עצמו אז הוא כבר לא אין סוף? וכיו"ב עוד עשרות ומאות שאלות שונות שכולן נמשכות מהעניין הזה של החלל הפנוי.



רבי נחמן מברסלב דיבר רבות על העניין הזה של החלל הפנוי, בעיקר כאן breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה בּא אֶל פַּרְעה

וכאן breslev.eip.co.il/?key=2552 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה תורות מכת"י - בא אל פרעה כי אני הכבדתי את לבו וכו'

וגם קצת כאן breslev.eip.co.il/?key=321 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה מט - לַשֶּׁמֶשׁ שָׂם אהֶל בָּהֶם וְהוּא כְּחָתָן יצֵא מֵחֻפָּתוֹ וְכוּ'

ובעוד מקומות

ובאר לנו כי אין שום דרך למצוא תשובה לשאלות האלו בשכל אנושי. והדרך היחידה להתגבר על השאלות האלו היא עם אמונה וכולי...



ואם ניקח את העניין הזה של החלל הפנוי למשמעות הרחבה יותר שלו, החלל הפנוי מייצג את נקודת החיבור של הבריאה לבורא. שבה כמובן קיימים פרדוקסים שונים.

להבין את העניין של החלל הפנוי, פירושו להבין את נקודת החיבור של הזמן ושל המקום למה שיש מעל הזמן והמקום.

או לדוגמא להבין את השורש של מנגנון הסיבתיות והסיבה תוצאה שיש בבריאה.

או לדוגמא להבין את השורש ואת המהות של הטוב והרע בשורשם.

או לדוגמא להבין את שורש הרצון והמחשבה האנושית וכיו"ב.

החלל הפנוי מייצג את נקודת ההתחלה הראשונה של כל מה שקיים בעולם.

וכדי להבין את כל מה שקיים בעולם, לשם כך אין מנוס אלא מלהבין את העניין של החלל הפנוי עם אמונה.

פירושו כי מי שבאמת מעיין בעניין הזה של החלל הפנוי, אם אין לו אמונה בשלמות הוא יכול להשתגע כפשוטו ממש.

ורק מי שיש לו אמונה חזקה בשלמות שאין שלמות אחריה, רק הוא יכול לעבור שם בחלל הפנוי בבטחה ללא שום פגע.

העניין הזה של החלל הפנוי, הוא כמו לשאול מה היה לפני שהיה זמן? או בתוך איזה מקום נמצא המקום? וכיו"ב שאלות שונות שעוסקות בשורש הראשון והפנימי ביותר של כל המציאות כולה.



ברמה הנמוכה יותר, החלל הפנוי מייצג את כל המקומות שבהם יש לאדם ספקות ושהוא אינו יודע מה לעשות.

כאשר יש לאדם ספקות כלשהם / חוסר ידיעה והבנה וכולי, הרי שהוא נמצא במעין חלל פנוי, כי הוא נמצא בחלל ובמקום שהוא פנוי וריק משכל ומידיעה.

חוסר ידיעה הוא סוג של חלל פנוי.

כמו כן מי שעבר בחלל הפנוי בשלום, היינו מי שהבין את העניין של החלל הפנוי באמצעות אמונה מעל השכל, הוא יודע שכל הדברים שבעולם כולם הם ביטויים שונים של החלל הפנוי.

פירושו כי נקודת החיבור של הבורא לבריאה באה לידי ביטוי בכל דבר ודבר שיש בעולם.

ובכל דבר ודבר שיש בעולם, קיים שורש מסויים של השאלות של החלל הפנוי.



וממה נובע הקושי להבין את העניין של החלל הפנוי?

תשובה: בגלל שכדי להבין את החלל הפנוי, לשם כך צריך להבין את מהות הבורא.

ומאחר שהאדם הוא נברא, דהיינו שהוא רק חלק מהבורא והוא לא הבורא עצמו, משום כך אין השכל של האדם מאפשר לו להבין את מהותו של הבורא.

השכל של האדם עובד על מנגנון של "סוף". כל מחשבה יש לה סוף. התחלה וסוף. לכל דבר שעליו חושב האדם יש הגדרה כלשהי. הגדרה היינו הגבולות של הדבר שעליו חושב האדם.

הבורא לעומת זאת הוא חסר הגדרה, כי הוא השורש של כל ההגדרות, הוא חסר הגדרה הוא אין סוף וכולי.

והאדם לא מסוגל להכניס לתוך מחשבה סופית את הבנת האין סוף.

ומי שמנסה לעשות זאת עם השכל שלו, סופו להשתגע / לטעות וכיו"ב.

והדרך היחידה לעבור בשלום בנושאים האלו, היא על ידי אמונה וכולי.



מצו"ב קישור לדיונים בנושא: forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=119 - איך ניתן לצאת מהחלל הפנוי בשלום? forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=120 - מה הקשר שבין השכינה לבין החלל הפנוי? forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=91 - החלל הפנוי - האם באמת אין שם שכל? forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=82 - החלל הפנוי - למה בעצם להאמין?

וגם כמובן ניתן לחפש עוד בפורום את הנושא הנ"ל וכולי...

*

שאלה

כתבת שחלל פנוי מייצג כל מקום שיש בו אי וודאות.

נניח אדם שיש לו שאלות אפיקורסיות שבאות מהמקום הזה, אז כדי לצלוח את החלל צריך שתיקה וגם שכל נקנה (שזה בכלל כמעט לא מציאותי).

איך האדם יודע שהוא שוהה שם? זה לא שהוא אומר לעצמו אה אוקי אני בחלל הפנוי, ההיפך הוא עוד יותר מסתבך עם שאלות. מבחינתו מת לו האלוקים (חס וחלילה). האם לא צריך איזשהו טריגר חיצוני שיבין היכן נמצא?

ומה ההבדל בינו לבין אלה שכן יש להם הרבה ספקות, אבל הם חוזרים למציאות כי הם מבינים שיש שאלות שאין עליהן תשובה וגם בכלל כי זה מפחיד לשהות שם... או שבכלל הם שואבים את החזרה שלהם מהמדמה שאולי יש דברים בגו

בשני המקרים ראיית המציאות מעוותת ולא נכונה, הלא כן?

תודה

*

לגבי שתיקה + שכל נקנה, מצד האמת זה בהחלט מציאותי, וזה תוצאה של שכל ישר.

שכל ישר מוביל את האדם אל השתיקה המיוחלת של ה"איני יודע".

ראה כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=119 - איך ניתן לצאת מהחלל הפנוי בשלום?

לגבי איך תדע שהשאלה מגיעה משם?

תשובה: ברגע שמדובר בפרדוקס, הרי שהשאלה מגיעה משם.

פירוש: אם יש שאלה שנובעת מחוסר ידיעה, הרי שאפשר למצוא לה תשובה.

אך ברגע שהאדם מבין שהשאלה שלו נובעת בגלל חוסר יכולת שכלית ולוגית להבין את העניין, הרי שזו שאלה מהחלל הפנוי.

ובקצרה: פרדוקס = חלל פנוי = צמצום של השכל.

לגבי אלו שיש להם שאלות אבל הם חוזרים למציאות וכולי, זה בגלל שהם:

1 - לא מבינים באמת את השאלות של עצמם.

2 - הם כנראה לא בשלים עדיין שכלית להתמודד עם העניין. דהיינו עדיין אין להם את כלי הקיבול השכלי / נפשי להתמודד, אז הם בורחים אל האמונה שלהם שהיא בכלל חוסר ידיעה ולא באמת אמונה.

וכמובן שזה בסדר גמור, כי על האדם ללכת לפי מדרגת השכל שלו... וכולי...

ראה כיו"ב כאן: forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=137 - הפכים בברסלב. forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=87 - בחירה וידיעה לפני ואחרי - האומנם? forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=81 - אמת אחת וגם בחירה וידיעה וכיו"ב - כיצד?

*

ועוד דבר לגבי "האלוהים שלו מת". זה לא בהכרח רע.

פירושו, כי עיקר העניין של לחזור בתשובה על תשובה, היינו שבכל פעם תפיסת האלוהים של האדם מתה, ובמקומה מגיעה תפיסת אלוהות חדשה יותר, נכונה יותר, ואמיתית יותר.

ז"א אלוהים האמיתי יהיה קיים בכל מקרה למרות כל השאלות. כך שאם שאלה הרגה אלוהים כלשהו, הרי שהשאלות הרגו את תפיסת האלוקות המוטעית של האדם, אך לא את אלוהים עצמו.

מה שכמובן מאפשר לאדם להמשיך לחזור בתשובה ולהגיע לתפישת אלוקות נכונה יותר.

וכיו"ב כאן breslev.eip.co.il/?key=35 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ו - קְרָא אֶת יְהוֹשֻׁעַ

וַאֲפִילּוּ אִם יוֹדֵעַ אָדָם בְּעַצְמוֹ, שֶׁעָשָׂה תְּשׁוּבָה שְׁלֵמָה

אַף עַל פִּי כֵן צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה עַל תְּשׁוּבָה הָרִאשׁוֹנָה

כִּי מִתְּחִלָּה כְּשֶׁעָשָׂה תְּשׁוּבָה

עָשָׂה לְפִי הַשָּׂגָתוֹ

וְאַחַר כָּךְ בְּוַדַּאי כְּשֶׁעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה

בְּוַדַּאי הוּא מַכִּיר וּמַשִּׂיג יוֹתֵר אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ

נִמְצָא לְפִי הַשָּׂגָתוֹ שֶׁמַּשִּׂיג עַכְשָׁו

בְּוַדַּאי הַשָּׂגָתוֹ הָרִאשׁוֹנָה הוּא בִּבְחִינַת גַּשְׁמִיּוּת

נִמְצָא, שֶׁצָּרִיךְ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה עַל הַשָּׂגָתוֹ הָרִאשׁוֹנָה

עַל שֶׁהִתְגַּשֵּׁם אֶת רוֹמְמוּת אֱלקוּתוֹ

...

נִמְצָא בָּעוֹלָם הַבָּא

כְּשֶׁיִּזְכּוּ לְהַשָּׂגָה יְתֵרָה בֶּאֱלקוּתוֹ

בְּוַדַּאי יִתְחָרְטוּ וְיַעֲשׂוּ תְּשׁוּבָה עַל הַשָּׂגַת עוֹלָם הַזֶּה

כִּי הַשָּׂגַת עוֹלָם הַזֶּה

בִּבְחִינַת גֶּשֶׁם נֶגֶד הַשָּׂגַת עוֹלָם הַבָּא

דהיינו הרעיון הנ"ל של תפישת אלוקות אחת שמתה ובמקומה באה תפישה חדשה ונכונה יותר...

ואל תשכח משהו מאוד בסיסי, את האמת האמיתית אי אפשר להרוג.

אם אפשר להרוג משהו, הרי שהוא לא אמיתי... כי האמת האמיתית היא מחוייבת המציאות... וכולי...
שיחות הר"ן - אות לה
...הר"ן - אות לה ואמר: שהולך אפיקורסות גדול על העולם וכן ספר כמה פעמים שהולך ונמשך אפיקורסות גדול בעוונותינו הרבים בעולם אשרי מי שיחזיק עצמו באמונה באלו העתים ואמר: אף על פי שאינו מועיל כלל מה שהוא מספר זאת שיהיה אפיקורסות בעולם ושצריכין להתחזק עצמו באמונה כי אף על פי שהוא אומר זאת אף על פי כן מתגברת האפיקורסות והבלבולים כי הלא גם דניאל וכיוצא הודיעו מקדם שקדם שיבוא משיח, יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים, "והרשיעו רשעים והמשכילים יבינו" וכו' ואם כן מאחר שהודיע מקדם שזה יהיה הנסיון קדם ביאת משיח שיתבררו ויתלבנו...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יח - קַרְטָלִיתָא
...- תורה יח - קרטליתא [לשון רבנו, זכרונו לברכה] רבי יונתן משתעי: זמנא חדא הוה קאזלינא בספינתא, וחזינן ההוא קרטליתא, דהוו מקבעי בה אבנים טובות ומרגליות, והדרי לה מיני דכורי דמקרי בירשא. נחית בר אמוראי לאתויי, ורגש, ובעי דנשמטה לאטמה, וזרק זיקא דחלא ונחת. נפק ברת קלא ואמר: מאי אית לכו בהדי קרטליתא, דדביתהו דרבי חנינא בן דוסא, דעתידה לשדיא תכלתא בה לצדיקי לעלמא דאתי רשב"ם: קרטליתא ארגז: דמקרי בירשא כך שמו: בר אמוראי אדם שיודע לשוט במים: בעי דנשמטה לאטמא שבקש לחתך ירכו: זרק לה חלא חמץ, וברח מריחו לים:...
שיחות הר"ן - אות קט
שיחות הר"ן - אות קט רבי שמעון בן יוחאי קדש כל כך את לשון התרגום עד שאפילו שאר דברים הנכתבים בלשון תרגום יש להם כח לעורר להשם יתברך
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קצג - הַמַּחֲשָׁבָה יֵשׁ לָהּ תּקֶף גָּדוֹל
...ח"א - תורה קצג - המחשבה יש לה תקף גדול דע שהמחשבה יש לה תקף גדול ואם יחזק ויגבר מחשבתו על איזה דבר שבעולם יוכל לפעל שיהיה כך ואפילו אם יחזק מחשבתו מאד שיהיה לו ממון, בודאי יהיה לו וכן בכל דבר רק שהמחשבה תהיה בביטול כל ההרגשות והמחשבה תקיפה כל כך עד שאפשר למסר נפשו במחשבתו ממש דהינו שירגיש צער המיתה ממש על ידי שיקבל על עצמו בדעתו שהוא מרצה למסר נפשו על קדוש השם באיזה מיתה שתהיה ואפשר לחזק ולגבר המחשבה כל כך עד שבשעה שמקבל במחשבתו שהוא מרצה למסר נפשו למות על קדוש השם אזי ירגיש צער המיתה ממש וזה שאמר...
מיהו מנהיג אמיתי? ומיהו מפורסם של שקר? - חלק 1
...שקר? - חלק 1 במאמר זה נרכז את דעתו של רבי נחמן מברסלב, לגבי מי ראוי להיות מנהיג, ומיהו אינו ראוי להנהיג, אלא צריך קודם לכן לחזור בתשובה על העוונות של עצמו, ורק אח"כ להנהיג וכולי. breslev.eip.co.il/?key=47 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יח - קרטליתא ולפעמים חושב אדם בעצמו שיש לו רחמנות על העולם ורוצה בהנהגתו ובאמת זהו הרודף אחר הכבוד ותולה רדיפתו ברחמנות ובאמת הוא רחוק מרחמנות הזה כי כל זמן שאין לאדם אמונה בשלמות שאין שלמות אחריו בודאי אין לו לקבל המלוכה וההנהגה ואפילו מי שמאמין באיזה דבר שהוא מדרכי...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רלח - כְּשֶׁשְּׁנֵי אֲנָשִׁים מְחֻלָּקִים בֵּינֵיהֶם עַל אֵיזֶה עִנְיָן
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רלח - כששני אנשים מחלקים ביניהם על איזה ענין כששני אנשים מחלקים ביניהם על איזה ענין וכשיבוא השלישי אף שאינו יודע כלל מענינם אזי יסכים עם אחד יותר מעם חברו זה מחמת שהאחד סמוך לשרשו יותר מחברו כי בודאי אי אפשר שיהיו שוים לו כאחד כי אין שני אנשים שוין ואם כן בודאי אחד סמוך יותר ומזה בא שהוא מסכים עם זה והבן
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רמה - דַּע שֶׁיֵּשׁ חַדְרֵי תּוֹרָה
...- דע שיש חדרי תורה דע שיש חדרי תורה ומי שזוכה להם כשמתחיל לחדש בתורה, הוא נכנס בהחדרים ונכנס מחדר לחדר ומחדר לחדר כי בכל חדר וחדר יש כמה וכמה פתחים לחדרים אחרים וכן מאותן החדרים לחדרים אחרים והוא נכנס ומטיל בכלם, ומלקט משם אוצרות וסגלות יקרות וחמודות מאד אשרי חלקו אבל דע, שצריך לזהר מאד, לבל יטעה בעצמו, כי לא במהרה זוכין לזה כי יש כמה וכמה חדושין שאינם באים משם רק מהיכלי התמורות כי את זה לעמת זה עשה אלהים ואף שנדמה לאדם להשגה גדולה אף על פי כן, גם שם יש חדושים נאים שנדמין להשגות וגם בזה יש כמה בחינות...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ב - יְמֵי חֲנֻכָּה הֵם יְמֵי הוֹדָאָה
...הם ימי הודאה א. ימי חנוכה הם ימי הודאה כמו שכתוב: 'וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו להודות ולהלל' וכו' וימי הודאה זה בחינת שעשוע עולם הבא כי זה עקר שעשוע עולם הבא להודות ולהלל לשמו הגדול יתברך ולהכיר אותו יתברך שעל ידי זה סמוכים וקרובים אליו יתברך כי כל מה שיודעין ומכירין אותו יתברך ביותר סמוכים אליו ביותר כי שאר כל הדברים יתבטלו לעתיד כלם בבחינת: 'כל הקרבנות בטלין, חוץ מקרבן תודה' שלא ישאר לעתיד, רק בחינת תודה והודאה להודות ולהלל ולדעת אותו יתברך כמו שכתוב: "כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים" שזה...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קב - אַתָּה תִּהְיֶה עַל בֵּיתִי
...מוהר"ן ח"א - תורה קב - אתה תהיה על ביתי [לשון החברים] אתה תהיה על ביתי ועל פיך ישק כל עמי הענין הוא, כי 'כל מה שברא הקדוש ברוך הוא לא ברא אלא לכבודו' כדי לגלות מלכותו ועל ידי זה, נכפפין הקליפות תחת השכינה ובאיזה ענין נתגלה מלכותו כשמשפיע רב טוב לישראל אז מודים כל אחד ואחד כי "מלכותו בכל משלה" ובמה יכולים להוריד השפע ? על ידי התפילות כי התבות הם כלים לקבל השפע ועל כן כל אחד יזהר בתפילתו שיתפלל באפן שיוכל לעורר השפע בעולם על דרך שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה: 'חיב כל אדם לומר בשבילי נברא העולם' ובאיזה...
ספר המידות - ניאוף
...בבת אל נכר, על ידי זה בניו לא יהיו לומדים. ב. מזל של אשה כפי מזל האיש. ג. הזווג שהוא בבית נאה, על ידי זה נמשך צורה יפה ומתקנת לבניהם. ד. הבא על הגויה, כאלו נתחתן עמהם. ה. הבשמים מכניסין תאוה לאדם. ו. בת כהן לישראל ובת תלמיד חכם לעם הארץ, אין זווגם עולה יפה: או אלמנה, או גרושה, או זרע אין לה, או קוברה, או קוברתו, או מביאתו לידי עניות ולידי גנות. ז. זקן מנאף אין הדעת סובלתו ואחר כך הוא נבזה בעיני עצמו. ח. שבעה כמנדין, ואחד מהם מי שאין לו אשה. ט. תאוות ניאוף אינו נרחק מן האדם אלא על ידי הרחקת ראות...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.2188 שניות - עכשיו 19_10_2025 השעה 19:35:42 - wesi2