ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨החלל הפנוי - מהו?
שאלה:

מה הוא החלל הפנוי?

תשובה:

החלל הפנוי הוא ביטוי שמוזכר פעמים רבות כאן בפורום, ואכן הגיע הזמן לבאר אותו.

העניין הוא כדלקמן:

מקור הביטוי החלל הפנוי, הוא מגיע מהתיאור של תורת הקבלה את העניין של בריאת העולם.

פירוש, ע"פ התאור הקבלי של בריאת העולם, לפני בריאת העולם כל מה שהיה היא אור אין סוף ולא היו מקום וזמן לבריאת העולם.

וכדי לברוא את העולם, לשם כך הוצרך הבורא לצמצם את האור אין סוף שלו לצדדים וליצור מעין חלל פנוי שבו הוא לא יהיה.

ובאותו החלל הפנוי בתוכו קיימים הזמן המקום וכל העולם וכולי...

העניין הזה בתורת הקבלה נקרא גם סוד הצמצום / תורת הצמצום וכיו"ב.

עד כאן הכל טוב ויפה. אלא מה?

שמי שיתבונן בעניין הזה וינסה להבין אותו בשכל אנושי, הוא יתקל כמובן בהמון סתירות ופרדוקסים שאין להם שום תשובה בשכל אנושי.

לדוגמא, כיצד האין סוף יכול לצמצם את עצמו? הרי אם הוא מצמצם את עצמו אז הוא כבר לא אין סוף? וכיו"ב עוד עשרות ומאות שאלות שונות שכולן נמשכות מהעניין הזה של החלל הפנוי.



רבי נחמן מברסלב דיבר רבות על העניין הזה של החלל הפנוי, בעיקר כאן breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה בּא אֶל פַּרְעה

וכאן breslev.eip.co.il/?key=2552 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה תורות מכת"י - בא אל פרעה כי אני הכבדתי את לבו וכו'

וגם קצת כאן breslev.eip.co.il/?key=321 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה מט - לַשֶּׁמֶשׁ שָׂם אהֶל בָּהֶם וְהוּא כְּחָתָן יצֵא מֵחֻפָּתוֹ וְכוּ'

ובעוד מקומות

ובאר לנו כי אין שום דרך למצוא תשובה לשאלות האלו בשכל אנושי. והדרך היחידה להתגבר על השאלות האלו היא עם אמונה וכולי...



ואם ניקח את העניין הזה של החלל הפנוי למשמעות הרחבה יותר שלו, החלל הפנוי מייצג את נקודת החיבור של הבריאה לבורא. שבה כמובן קיימים פרדוקסים שונים.

להבין את העניין של החלל הפנוי, פירושו להבין את נקודת החיבור של הזמן ושל המקום למה שיש מעל הזמן והמקום.

או לדוגמא להבין את השורש של מנגנון הסיבתיות והסיבה תוצאה שיש בבריאה.

או לדוגמא להבין את השורש ואת המהות של הטוב והרע בשורשם.

או לדוגמא להבין את שורש הרצון והמחשבה האנושית וכיו"ב.

החלל הפנוי מייצג את נקודת ההתחלה הראשונה של כל מה שקיים בעולם.

וכדי להבין את כל מה שקיים בעולם, לשם כך אין מנוס אלא מלהבין את העניין של החלל הפנוי עם אמונה.

פירושו כי מי שבאמת מעיין בעניין הזה של החלל הפנוי, אם אין לו אמונה בשלמות הוא יכול להשתגע כפשוטו ממש.

ורק מי שיש לו אמונה חזקה בשלמות שאין שלמות אחריה, רק הוא יכול לעבור שם בחלל הפנוי בבטחה ללא שום פגע.

העניין הזה של החלל הפנוי, הוא כמו לשאול מה היה לפני שהיה זמן? או בתוך איזה מקום נמצא המקום? וכיו"ב שאלות שונות שעוסקות בשורש הראשון והפנימי ביותר של כל המציאות כולה.



ברמה הנמוכה יותר, החלל הפנוי מייצג את כל המקומות שבהם יש לאדם ספקות ושהוא אינו יודע מה לעשות.

כאשר יש לאדם ספקות כלשהם / חוסר ידיעה והבנה וכולי, הרי שהוא נמצא במעין חלל פנוי, כי הוא נמצא בחלל ובמקום שהוא פנוי וריק משכל ומידיעה.

חוסר ידיעה הוא סוג של חלל פנוי.

כמו כן מי שעבר בחלל הפנוי בשלום, היינו מי שהבין את העניין של החלל הפנוי באמצעות אמונה מעל השכל, הוא יודע שכל הדברים שבעולם כולם הם ביטויים שונים של החלל הפנוי.

פירושו כי נקודת החיבור של הבורא לבריאה באה לידי ביטוי בכל דבר ודבר שיש בעולם.

ובכל דבר ודבר שיש בעולם, קיים שורש מסויים של השאלות של החלל הפנוי.



וממה נובע הקושי להבין את העניין של החלל הפנוי?

תשובה: בגלל שכדי להבין את החלל הפנוי, לשם כך צריך להבין את מהות הבורא.

ומאחר שהאדם הוא נברא, דהיינו שהוא רק חלק מהבורא והוא לא הבורא עצמו, משום כך אין השכל של האדם מאפשר לו להבין את מהותו של הבורא.

השכל של האדם עובד על מנגנון של "סוף". כל מחשבה יש לה סוף. התחלה וסוף. לכל דבר שעליו חושב האדם יש הגדרה כלשהי. הגדרה היינו הגבולות של הדבר שעליו חושב האדם.

הבורא לעומת זאת הוא חסר הגדרה, כי הוא השורש של כל ההגדרות, הוא חסר הגדרה הוא אין סוף וכולי.

והאדם לא מסוגל להכניס לתוך מחשבה סופית את הבנת האין סוף.

ומי שמנסה לעשות זאת עם השכל שלו, סופו להשתגע / לטעות וכיו"ב.

והדרך היחידה לעבור בשלום בנושאים האלו, היא על ידי אמונה וכולי.



מצו"ב קישור לדיונים בנושא: forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=119 - איך ניתן לצאת מהחלל הפנוי בשלום? forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=120 - מה הקשר שבין השכינה לבין החלל הפנוי? forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=91 - החלל הפנוי - האם באמת אין שם שכל? forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=82 - החלל הפנוי - למה בעצם להאמין?

וגם כמובן ניתן לחפש עוד בפורום את הנושא הנ"ל וכולי...

*

שאלה

כתבת שחלל פנוי מייצג כל מקום שיש בו אי וודאות.

נניח אדם שיש לו שאלות אפיקורסיות שבאות מהמקום הזה, אז כדי לצלוח את החלל צריך שתיקה וגם שכל נקנה (שזה בכלל כמעט לא מציאותי).

איך האדם יודע שהוא שוהה שם? זה לא שהוא אומר לעצמו אה אוקי אני בחלל הפנוי, ההיפך הוא עוד יותר מסתבך עם שאלות. מבחינתו מת לו האלוקים (חס וחלילה). האם לא צריך איזשהו טריגר חיצוני שיבין היכן נמצא?

ומה ההבדל בינו לבין אלה שכן יש להם הרבה ספקות, אבל הם חוזרים למציאות כי הם מבינים שיש שאלות שאין עליהן תשובה וגם בכלל כי זה מפחיד לשהות שם... או שבכלל הם שואבים את החזרה שלהם מהמדמה שאולי יש דברים בגו

בשני המקרים ראיית המציאות מעוותת ולא נכונה, הלא כן?

תודה

*

לגבי שתיקה + שכל נקנה, מצד האמת זה בהחלט מציאותי, וזה תוצאה של שכל ישר.

שכל ישר מוביל את האדם אל השתיקה המיוחלת של ה"איני יודע".

ראה כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=119 - איך ניתן לצאת מהחלל הפנוי בשלום?

לגבי איך תדע שהשאלה מגיעה משם?

תשובה: ברגע שמדובר בפרדוקס, הרי שהשאלה מגיעה משם.

פירוש: אם יש שאלה שנובעת מחוסר ידיעה, הרי שאפשר למצוא לה תשובה.

אך ברגע שהאדם מבין שהשאלה שלו נובעת בגלל חוסר יכולת שכלית ולוגית להבין את העניין, הרי שזו שאלה מהחלל הפנוי.

ובקצרה: פרדוקס = חלל פנוי = צמצום של השכל.

לגבי אלו שיש להם שאלות אבל הם חוזרים למציאות וכולי, זה בגלל שהם:

1 - לא מבינים באמת את השאלות של עצמם.

2 - הם כנראה לא בשלים עדיין שכלית להתמודד עם העניין. דהיינו עדיין אין להם את כלי הקיבול השכלי / נפשי להתמודד, אז הם בורחים אל האמונה שלהם שהיא בכלל חוסר ידיעה ולא באמת אמונה.

וכמובן שזה בסדר גמור, כי על האדם ללכת לפי מדרגת השכל שלו... וכולי...

ראה כיו"ב כאן: forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=137 - הפכים בברסלב. forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=87 - בחירה וידיעה לפני ואחרי - האומנם? forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=81 - אמת אחת וגם בחירה וידיעה וכיו"ב - כיצד?

*

ועוד דבר לגבי "האלוהים שלו מת". זה לא בהכרח רע.

פירושו, כי עיקר העניין של לחזור בתשובה על תשובה, היינו שבכל פעם תפיסת האלוהים של האדם מתה, ובמקומה מגיעה תפיסת אלוהות חדשה יותר, נכונה יותר, ואמיתית יותר.

ז"א אלוהים האמיתי יהיה קיים בכל מקרה למרות כל השאלות. כך שאם שאלה הרגה אלוהים כלשהו, הרי שהשאלות הרגו את תפיסת האלוקות המוטעית של האדם, אך לא את אלוהים עצמו.

מה שכמובן מאפשר לאדם להמשיך לחזור בתשובה ולהגיע לתפישת אלוקות נכונה יותר.

וכיו"ב כאן breslev.eip.co.il/?key=35 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ו - קְרָא אֶת יְהוֹשֻׁעַ

וַאֲפִילּוּ אִם יוֹדֵעַ אָדָם בְּעַצְמוֹ, שֶׁעָשָׂה תְּשׁוּבָה שְׁלֵמָה

אַף עַל פִּי כֵן צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה עַל תְּשׁוּבָה הָרִאשׁוֹנָה

כִּי מִתְּחִלָּה כְּשֶׁעָשָׂה תְּשׁוּבָה

עָשָׂה לְפִי הַשָּׂגָתוֹ

וְאַחַר כָּךְ בְּוַדַּאי כְּשֶׁעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה

בְּוַדַּאי הוּא מַכִּיר וּמַשִּׂיג יוֹתֵר אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ

נִמְצָא לְפִי הַשָּׂגָתוֹ שֶׁמַּשִּׂיג עַכְשָׁו

בְּוַדַּאי הַשָּׂגָתוֹ הָרִאשׁוֹנָה הוּא בִּבְחִינַת גַּשְׁמִיּוּת

נִמְצָא, שֶׁצָּרִיךְ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה עַל הַשָּׂגָתוֹ הָרִאשׁוֹנָה

עַל שֶׁהִתְגַּשֵּׁם אֶת רוֹמְמוּת אֱלקוּתוֹ

...

נִמְצָא בָּעוֹלָם הַבָּא

כְּשֶׁיִּזְכּוּ לְהַשָּׂגָה יְתֵרָה בֶּאֱלקוּתוֹ

בְּוַדַּאי יִתְחָרְטוּ וְיַעֲשׂוּ תְּשׁוּבָה עַל הַשָּׂגַת עוֹלָם הַזֶּה

כִּי הַשָּׂגַת עוֹלָם הַזֶּה

בִּבְחִינַת גֶּשֶׁם נֶגֶד הַשָּׂגַת עוֹלָם הַבָּא

דהיינו הרעיון הנ"ל של תפישת אלוקות אחת שמתה ובמקומה באה תפישה חדשה ונכונה יותר...

ואל תשכח משהו מאוד בסיסי, את האמת האמיתית אי אפשר להרוג.

אם אפשר להרוג משהו, הרי שהוא לא אמיתי... כי האמת האמיתית היא מחוייבת המציאות... וכולי...
שיחות הר"ן - אות קס - יגיעתו וטרחתו בעבודת ה'
...בעבודת ה' שמעתי מפי האיש ששמש אותו בימי ילדותו בעת שעסק בתעניתים [כמבאר בהשיחות שמקדם] וספר לפני האיש הנ"ל שפעם אחת התענה רבנו זכרונו לברכה, משבת לשבת ובאמצע השבוע ביום רביעי יצא ממנו דם מחטמו ומשתי עיניו ומשתי אזניו ומפיו וצעק האיש הנ"ל לפניו ואמר שיעשה רעש בביתו על שנחלש כל כך ופיס אותו בחכמתו, ואמר לו. כך הדרך, שמכבידין התענית באמצע השבוע הלא תראה ביום מחר יקל עלי עד שהכרח האיש לשתק כי השביע אותו תחלה שלא יגלה לשום אדם התעניתים שלו פעם אחד התענה...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יט - תְּפִלָּה לַחֲבַקּוּק
...תפילה לחבקוק הנביא על שגינות וכו' איתא בספרא דצניעותא, פרקא קדמאה עד לא הוי מתקלא, לא הוי משגיחין אפין באפין א. כי קשה להעולם על מה צריך לנסע להצדיק לשמע מפיו הלא אפשר לעין בספרים דברי מוסר ? אך באמת הוא תועלת גדול כי יש חלוק גדול בין השומע מפי הצדיק האמת בעצמו ובין השומע מפי אחר האומר בשמו מכל שכן כששומע מפי ששמע מפי השומע כי יורד בכל פעם מדרגא לדרגא רחוק מפי הצדיק וכן בין השומע מפי הצדיק למעין בספר הוא חלוק גדול ביותר ב. כי צריך לזכך את הפנים שיוכל...
שיחות הר"ן - אות קפח - גדולות נוראות השגתו
...השגתו אמר: שפליאה בעיני אם מביאין פדיון לאחד ומספרין לו צערו, כגון: מחולה וכיוצא, כשאינו מרגיש הצער והיסורים כמו החולה בעצמו וכו' והיוצא מדבריו הוא שהוא מרגיש הצער והיסורים כשבאין לפניו שיתפלל על החולה וכיוצא כמו החולה בעצמו ממש וכן נשמע מפיו כמה פעמים ואמר: בתחלה הייתי מבקש מאתו יתברך שאהיה מרגיש צער ויסורים של ישראל כי לפעמים היה אחד בא וספר לי צערו ולא הייתי מרגיש הצער והייתי מתפלל שארגיש צערו של ישראל עכשו כשאחד מספר לי צערו אני מרגיש בעצמי הצער...
סיפורי מעשיות - מעשה מהינדיק - בן המלך שהשתגע וחשב שהוא הינדיק (תרנגול הודו) / מעשה מבן מלך שחשב שהוא תרנגול הודו
...לשיגעון [השתגע וחשב] שהוא עוף הנקרא הינדיק, דהיינו תרנגול הודו. [בעקבות כך חשב בן המלך כי הוא] צריך לישב ערום תחת השולחן ולגרור חתיכות לחם ועצמות כמו הינדיק. וכל הרופאים נואשו מלעזור לו ולרפאו מזה והמלך היה בצער גדול עד שבא חכם אחד ואמר: אני מקבל על עצמי לרפאו. [מה עשה החכם? ] הפשיט גם כן את עצמו ערום, וישב תחת השולחן עם בן המלך הנ"ל, וגם כן גרר פרורים ועצמות. ושאלו בן המלך: מי אתה ומה אתה עושה פה? והשיב לו: ומה אתה עושה פה? אמר לו: אני הינדיק....
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סא - עַל יְדֵי אֱמוּנַת חֲכָמִים
..."ה' שמעתי שמעך יראתי", אמר: התם יאות הוי למדחל וכו' א. על ידי אמונת חכמים, יכולין להוציא משפטנו לאור כי משפט הוא עמודא דאמצעיתא הינו בחינת דרך הממצע, שאינו נוטה לימין ולשמאל וזה זוכין על ידי אמונת חכמים, שהוא בחינת: "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל" ועל כן, על ידי זה יוצא המשפט ברור כנ"ל, בבחינת: "משפטי אמת" הינו, כי כל הלמודים שהאדם לומד צריך שיקבל ויוציא מהם משפטי אמת, שלא יהיה בבחינת משפט מעקל דהינו, שיקבל וילמד מכל הלמודים שלומד, משפטי...
שיחות הר"ן - אות קמה
...[ב"לקוטי תנינא" סימן כ"ה] אמר לי שטוב לכתב לעצמו התפילות ואז ראיתי והבנתי בתנועותיו הקדושים שהוא דבר נפלא ונורא מאד מאד לעשות מהתורות תפילות וכמו שאמר שנעשין מזה שעשועים גדולים למעלה וכו' גם פעם אחת היה מדבר עם אחד והיה מתגעגע מאד שיעשו מהתורות תפילות ואמר: אני חפץ מאד שיעשו מהתורות תפילות אך איני יודע למי מוסרים זאת ופעם אחד הראה לי בספר אחד שהיה אצלו שנתחבר בסמוך הנקרא "יד הקטנה" ובסוף מבאר שם כמה ענינים בלשון תפילה שמדבר להשם יתברך ומתחיל כל ענין...
שיחות הר"ן - אות קה
שיחות הר"ן - אות קה "ואשר כח בהם לעמד בהיכל המלך" כי יש למעלה היכל המלך ולמטה היכל המלך הוא הדבור כי "היכל דא אדני" "אדני שפתי תפתח" וצריך שיהיה לו כח לעמד בהיכל המלך בכח הצדיק וכו' [הינו כשהצדיק חולק עליו ומדבר עליו יהיה לו כח לעמד]
ספר המידות - אכילה
...- אכילה חלק א' א. ממה שאתה אוכל תשיר, כדי שיחול ברכת השם במזונותיך. ב. שלחנו של אדם מטהר לו מכל עוונותיו. ג. שלחנו של אדם מזכה לו לעלמא דאתי ומזכה לפרנסה, והוא רשום לטוב לעלא ולעלא, ומזכה לה לאתוספא לה כח וגבורה בשעה שאצטריך לה. ד. בעוון ענוי הדין ועוות וקלקול הדין וביטול תורה בצרת בא, ובני אדם אוכלים ואינם שבעים ואוכלים לחמם במשקל. ה. כשאוכל קצת, לבו נמשך יותר אחר אכילה, ממי שלא אכל כלל ונתיאש מלאכל. ו. מפני מה נתחיבו ישראל כליה מפני שנהנו מסעדה...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רנ - כָּל מִינֵי צַעַר וְכָל הַיִּסּוּרִים אֵינָם רַק מֵחֶסְרוֹן הַדַּעַת
...מחסרון הדעת דע שכל מיני צער וכל היסורים אינם רק מחסרון הדעת כי מי שיש לו דעת ויודע שהכל בהשגחה מהשם יתברך אין לו שום יסורים, ואינו מרגיש שום צער, כי "ה' נתן וה' לקח" ואף על פי שיש יסורים שבהכרח מרגישים אותם כגון היסורים שבאים מחמת ההרכבה כמו יסורים שיש מיציאת הנשמה מן הגוף והם יסורי החולה שבאים מחמת שמתחלת הנשמה להתפשט מן הגוף ומחמת שנקשרה הנשמה בהגוף בקשר אמיץ וחזק על כן בהכרח מרגיש היסורים בעת הפרוד אף על פי כן היסורים קלים מאד ונוחים להתקבל בעת...
חיים נצחיים? ובילע המוות לנצח?
...לנצח? שאלה: נתקלתי כאן breslev.eip.co.il/?key=564 בטקסט הבא: "העולם סוברים שכשיבוא משיח לא ימותו לא כן הוא, אפילו משיח בעצמו גם הוא ימות. ואמר זאת ברבים" רציתי לשאול כיצד העניין הנ"ל עולה בקנה אחד עם העניין של החיים הנצחיים לעתיד לבוא. תודה. תשובה: אכן רבי נחמן מנפץ כאן מיתוס מאוד פופולארי, והוא את העניין של החיים הנצחיים לעתיד לבוא. מסיבות שונות ומשונות לרוב העולם נדמה להם שהם זה הגוף שלהם. ומשום כך נדמה להם שהעניין של חיים נצחיים הולל על הגוף,...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.1563 שניות - עכשיו 18_07_2025 השעה 06:47:27 - wesi2