ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨החלל הפנוי - מהו?
שאלה:

מה הוא החלל הפנוי?

תשובה:

החלל הפנוי הוא ביטוי שמוזכר פעמים רבות כאן בפורום, ואכן הגיע הזמן לבאר אותו.

העניין הוא כדלקמן:

מקור הביטוי החלל הפנוי, הוא מגיע מהתיאור של תורת הקבלה את העניין של בריאת העולם.

פירוש, ע"פ התאור הקבלי של בריאת העולם, לפני בריאת העולם כל מה שהיה היא אור אין סוף ולא היו מקום וזמן לבריאת העולם.

וכדי לברוא את העולם, לשם כך הוצרך הבורא לצמצם את האור אין סוף שלו לצדדים וליצור מעין חלל פנוי שבו הוא לא יהיה.

ובאותו החלל הפנוי בתוכו קיימים הזמן המקום וכל העולם וכולי...

העניין הזה בתורת הקבלה נקרא גם סוד הצמצום / תורת הצמצום וכיו"ב.

עד כאן הכל טוב ויפה. אלא מה?

שמי שיתבונן בעניין הזה וינסה להבין אותו בשכל אנושי, הוא יתקל כמובן בהמון סתירות ופרדוקסים שאין להם שום תשובה בשכל אנושי.

לדוגמא, כיצד האין סוף יכול לצמצם את עצמו? הרי אם הוא מצמצם את עצמו אז הוא כבר לא אין סוף? וכיו"ב עוד עשרות ומאות שאלות שונות שכולן נמשכות מהעניין הזה של החלל הפנוי.



רבי נחמן מברסלב דיבר רבות על העניין הזה של החלל הפנוי, בעיקר כאן breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה בּא אֶל פַּרְעה

וכאן breslev.eip.co.il/?key=2552 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה תורות מכת"י - בא אל פרעה כי אני הכבדתי את לבו וכו'

וגם קצת כאן breslev.eip.co.il/?key=321 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה מט - לַשֶּׁמֶשׁ שָׂם אהֶל בָּהֶם וְהוּא כְּחָתָן יצֵא מֵחֻפָּתוֹ וְכוּ'

ובעוד מקומות

ובאר לנו כי אין שום דרך למצוא תשובה לשאלות האלו בשכל אנושי. והדרך היחידה להתגבר על השאלות האלו היא עם אמונה וכולי...



ואם ניקח את העניין הזה של החלל הפנוי למשמעות הרחבה יותר שלו, החלל הפנוי מייצג את נקודת החיבור של הבריאה לבורא. שבה כמובן קיימים פרדוקסים שונים.

להבין את העניין של החלל הפנוי, פירושו להבין את נקודת החיבור של הזמן ושל המקום למה שיש מעל הזמן והמקום.

או לדוגמא להבין את השורש של מנגנון הסיבתיות והסיבה תוצאה שיש בבריאה.

או לדוגמא להבין את השורש ואת המהות של הטוב והרע בשורשם.

או לדוגמא להבין את שורש הרצון והמחשבה האנושית וכיו"ב.

החלל הפנוי מייצג את נקודת ההתחלה הראשונה של כל מה שקיים בעולם.

וכדי להבין את כל מה שקיים בעולם, לשם כך אין מנוס אלא מלהבין את העניין של החלל הפנוי עם אמונה.

פירושו כי מי שבאמת מעיין בעניין הזה של החלל הפנוי, אם אין לו אמונה בשלמות הוא יכול להשתגע כפשוטו ממש.

ורק מי שיש לו אמונה חזקה בשלמות שאין שלמות אחריה, רק הוא יכול לעבור שם בחלל הפנוי בבטחה ללא שום פגע.

העניין הזה של החלל הפנוי, הוא כמו לשאול מה היה לפני שהיה זמן? או בתוך איזה מקום נמצא המקום? וכיו"ב שאלות שונות שעוסקות בשורש הראשון והפנימי ביותר של כל המציאות כולה.



ברמה הנמוכה יותר, החלל הפנוי מייצג את כל המקומות שבהם יש לאדם ספקות ושהוא אינו יודע מה לעשות.

כאשר יש לאדם ספקות כלשהם / חוסר ידיעה והבנה וכולי, הרי שהוא נמצא במעין חלל פנוי, כי הוא נמצא בחלל ובמקום שהוא פנוי וריק משכל ומידיעה.

חוסר ידיעה הוא סוג של חלל פנוי.

כמו כן מי שעבר בחלל הפנוי בשלום, היינו מי שהבין את העניין של החלל הפנוי באמצעות אמונה מעל השכל, הוא יודע שכל הדברים שבעולם כולם הם ביטויים שונים של החלל הפנוי.

פירושו כי נקודת החיבור של הבורא לבריאה באה לידי ביטוי בכל דבר ודבר שיש בעולם.

ובכל דבר ודבר שיש בעולם, קיים שורש מסויים של השאלות של החלל הפנוי.



וממה נובע הקושי להבין את העניין של החלל הפנוי?

תשובה: בגלל שכדי להבין את החלל הפנוי, לשם כך צריך להבין את מהות הבורא.

ומאחר שהאדם הוא נברא, דהיינו שהוא רק חלק מהבורא והוא לא הבורא עצמו, משום כך אין השכל של האדם מאפשר לו להבין את מהותו של הבורא.

השכל של האדם עובד על מנגנון של "סוף". כל מחשבה יש לה סוף. התחלה וסוף. לכל דבר שעליו חושב האדם יש הגדרה כלשהי. הגדרה היינו הגבולות של הדבר שעליו חושב האדם.

הבורא לעומת זאת הוא חסר הגדרה, כי הוא השורש של כל ההגדרות, הוא חסר הגדרה הוא אין סוף וכולי.

והאדם לא מסוגל להכניס לתוך מחשבה סופית את הבנת האין סוף.

ומי שמנסה לעשות זאת עם השכל שלו, סופו להשתגע / לטעות וכיו"ב.

והדרך היחידה לעבור בשלום בנושאים האלו, היא על ידי אמונה וכולי.



מצו"ב קישור לדיונים בנושא: forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=119 - איך ניתן לצאת מהחלל הפנוי בשלום? forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=120 - מה הקשר שבין השכינה לבין החלל הפנוי? forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=91 - החלל הפנוי - האם באמת אין שם שכל? forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=82 - החלל הפנוי - למה בעצם להאמין?

וגם כמובן ניתן לחפש עוד בפורום את הנושא הנ"ל וכולי...

*

שאלה

כתבת שחלל פנוי מייצג כל מקום שיש בו אי וודאות.

נניח אדם שיש לו שאלות אפיקורסיות שבאות מהמקום הזה, אז כדי לצלוח את החלל צריך שתיקה וגם שכל נקנה (שזה בכלל כמעט לא מציאותי).

איך האדם יודע שהוא שוהה שם? זה לא שהוא אומר לעצמו אה אוקי אני בחלל הפנוי, ההיפך הוא עוד יותר מסתבך עם שאלות. מבחינתו מת לו האלוקים (חס וחלילה). האם לא צריך איזשהו טריגר חיצוני שיבין היכן נמצא?

ומה ההבדל בינו לבין אלה שכן יש להם הרבה ספקות, אבל הם חוזרים למציאות כי הם מבינים שיש שאלות שאין עליהן תשובה וגם בכלל כי זה מפחיד לשהות שם... או שבכלל הם שואבים את החזרה שלהם מהמדמה שאולי יש דברים בגו

בשני המקרים ראיית המציאות מעוותת ולא נכונה, הלא כן?

תודה

*

לגבי שתיקה + שכל נקנה, מצד האמת זה בהחלט מציאותי, וזה תוצאה של שכל ישר.

שכל ישר מוביל את האדם אל השתיקה המיוחלת של ה"איני יודע".

ראה כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=119 - איך ניתן לצאת מהחלל הפנוי בשלום?

לגבי איך תדע שהשאלה מגיעה משם?

תשובה: ברגע שמדובר בפרדוקס, הרי שהשאלה מגיעה משם.

פירוש: אם יש שאלה שנובעת מחוסר ידיעה, הרי שאפשר למצוא לה תשובה.

אך ברגע שהאדם מבין שהשאלה שלו נובעת בגלל חוסר יכולת שכלית ולוגית להבין את העניין, הרי שזו שאלה מהחלל הפנוי.

ובקצרה: פרדוקס = חלל פנוי = צמצום של השכל.

לגבי אלו שיש להם שאלות אבל הם חוזרים למציאות וכולי, זה בגלל שהם:

1 - לא מבינים באמת את השאלות של עצמם.

2 - הם כנראה לא בשלים עדיין שכלית להתמודד עם העניין. דהיינו עדיין אין להם את כלי הקיבול השכלי / נפשי להתמודד, אז הם בורחים אל האמונה שלהם שהיא בכלל חוסר ידיעה ולא באמת אמונה.

וכמובן שזה בסדר גמור, כי על האדם ללכת לפי מדרגת השכל שלו... וכולי...

ראה כיו"ב כאן: forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=137 - הפכים בברסלב. forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=87 - בחירה וידיעה לפני ואחרי - האומנם? forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=81 - אמת אחת וגם בחירה וידיעה וכיו"ב - כיצד?

*

ועוד דבר לגבי "האלוהים שלו מת". זה לא בהכרח רע.

פירושו, כי עיקר העניין של לחזור בתשובה על תשובה, היינו שבכל פעם תפיסת האלוהים של האדם מתה, ובמקומה מגיעה תפיסת אלוהות חדשה יותר, נכונה יותר, ואמיתית יותר.

ז"א אלוהים האמיתי יהיה קיים בכל מקרה למרות כל השאלות. כך שאם שאלה הרגה אלוהים כלשהו, הרי שהשאלות הרגו את תפיסת האלוקות המוטעית של האדם, אך לא את אלוהים עצמו.

מה שכמובן מאפשר לאדם להמשיך לחזור בתשובה ולהגיע לתפישת אלוקות נכונה יותר.

וכיו"ב כאן breslev.eip.co.il/?key=35 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ו - קְרָא אֶת יְהוֹשֻׁעַ

וַאֲפִילּוּ אִם יוֹדֵעַ אָדָם בְּעַצְמוֹ, שֶׁעָשָׂה תְּשׁוּבָה שְׁלֵמָה

אַף עַל פִּי כֵן צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה עַל תְּשׁוּבָה הָרִאשׁוֹנָה

כִּי מִתְּחִלָּה כְּשֶׁעָשָׂה תְּשׁוּבָה

עָשָׂה לְפִי הַשָּׂגָתוֹ

וְאַחַר כָּךְ בְּוַדַּאי כְּשֶׁעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה

בְּוַדַּאי הוּא מַכִּיר וּמַשִּׂיג יוֹתֵר אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ

נִמְצָא לְפִי הַשָּׂגָתוֹ שֶׁמַּשִּׂיג עַכְשָׁו

בְּוַדַּאי הַשָּׂגָתוֹ הָרִאשׁוֹנָה הוּא בִּבְחִינַת גַּשְׁמִיּוּת

נִמְצָא, שֶׁצָּרִיךְ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה עַל הַשָּׂגָתוֹ הָרִאשׁוֹנָה

עַל שֶׁהִתְגַּשֵּׁם אֶת רוֹמְמוּת אֱלקוּתוֹ

...

נִמְצָא בָּעוֹלָם הַבָּא

כְּשֶׁיִּזְכּוּ לְהַשָּׂגָה יְתֵרָה בֶּאֱלקוּתוֹ

בְּוַדַּאי יִתְחָרְטוּ וְיַעֲשׂוּ תְּשׁוּבָה עַל הַשָּׂגַת עוֹלָם הַזֶּה

כִּי הַשָּׂגַת עוֹלָם הַזֶּה

בִּבְחִינַת גֶּשֶׁם נֶגֶד הַשָּׂגַת עוֹלָם הַבָּא

דהיינו הרעיון הנ"ל של תפישת אלוקות אחת שמתה ובמקומה באה תפישה חדשה ונכונה יותר...

ואל תשכח משהו מאוד בסיסי, את האמת האמיתית אי אפשר להרוג.

אם אפשר להרוג משהו, הרי שהוא לא אמיתי... כי האמת האמיתית היא מחוייבת המציאות... וכולי...
סיפורי מעשיות - מעשה מנימוס המדינה והבעטלירס שהמליכו
...שהמליכו פעם אחת הייתה מדינה, שהנימוס [המנהג שלהם] היה, שכל שלוש שנים היו לוקחים מלך אחר, בזה האופן היו יוצאים לשדה, והראשון שפגעו בו היו ממליכים אותו, אפלו סומא וחיגר. פעם אחת יצאו, ופגעו ראשון בבעטליר אחד שהיה שכור, ותכף לקחו אותו בכבוד והביאו אותו לפלטין המלך, והפשיטו את מלבושיו והלבישו אותו בגדי מלכות והכתירוהו בכתר מלכות, והיה שכור ולא ידע כלום, ויישן. וכשנעור משנתו, וראה שהוא בפלטין של המלך ומלובש בגדי מלכות והמשוררים מזמרים, התפלא מאוד אם זה חלום. הלוא הוא זוכר שהיה מטל באשפה. והכה באצבעו...
שיחות הר"ן - אות לז
שיחות הר"ן - אות לז אפיקורסות נקראת משא כמו שכתב רש"י על "משאכם" מלמד שהיו בהם אפיקורסים על כן כשנוסע להצדיק הוא משליך מעליו משוי גדולה כי מאחר שנוסע כבר יש לו אמונה שהוא הפך האפיקורסות
שיחות הר"ן - אות רפ - שיחות מורנו הרב רבי נחמן
שיחות הר"ן - אות רפ - שיחות מורנו הרב רבי נחמן שמעתי בשמו שאמר לענין מה שהצדיקים הם נעים ונדים בדרך אמר שיש נשמות נדחות שאינם יכולים להתעלות כי אם על ידי מה שהצדיק נע ונד ויש צדיק שאינו רוצה להיות נע ונד אבל אף על פי כן הוא נע ונד בביתו הינו, מה שהוא הולך הנה והנה בביתו זהו גם כן בחינת נע ונד
ספר המידות - גאוה
...גאוה חלק א' א. אין משיח בא, עד שיכלה [כל] גאוה מן העולם. ב. על ידי גאוה בא לידי תאוות משכב זכר גם בא לידי כעס, גם לפעמים אין אשה מתעברת מחמת שהיא מקשטת והיא בעלת גאוה. ג. על ידי גאוה בא רעב לעולם. ד. על ידי גאוה בא לשכרות והוא הדין להפך. ה. על ידי גאוה בא לפחד. ו. סגלה לבטל גאוה, לתן צדקה. ז. מי שנוהג רבנות בעל כרחם בגאוה, הקדוש ברוך הוא מעורר עליו שונאים. ח. מי שלבו רם עליו, ידע שהשעה מצלחת עליו. ט. מי שמושיע לעניים, יש בו כח בהסתכלות על בעלי גאוה להשפיל אותם. י. מי שהולך בשוק ונופל, בידוע שהוא...
שיחות הר"ן - אות רעד - שיחות מורנו הרב רבי נחמן
שיחות הר"ן - אות רעד - שיחות מורנו הרב רבי נחמן טוב מאד להאדם שיהיה לו חדר מיחד לו לבדו לעסק שם בעבודת ה' בתורה ותפילה ובפרט התבודדות ושיחה בינו לבין קונו שלזה צריכין בודאי חדר מיחד
שיחות הר"ן - אות קיב
...הר"ן - אות קיב איתא אם התורה היתה נכתבת כסדר היו יודעין כל ענש ושכר של כל לא תעשה ועשה הנה יש עברה שענשה של עברה ההיא שיהא בעל חוב תמיד ואפילו יעשה כל טצדקי דאפשר והתפעלות לא יועיל כלל ויהיה בעל חוב תמיד ולפעמים גורם העברה שמפיל גם אחרים להיותם בעלי חובות ולזה יש עת שנעשו כמה בעלי חובות בעולם זהו מחמת העברה הנ"ל שנתגברה בעולם חס ושלום ועצה לזה לשוב בתשובה בכלליות ולהתחנן לפני השם יתברך להצילו מעברה זו ולהתחרט בכלליות על עברה זו ועת לשוב על זה הוא כשהוא במחין דגדלות אזי טוב להתחרט ולבקש מאת הבורא...
חיי מוהר"ן - רמא - גדולת נוראות השגתו
...- גדולת נוראות השגתו אות רמא שמעתי בשמו שאמר מתי יש לי התבודדות ואמר שבשעה שכל העולם עומדים סביביו והוא יושב בתוכם אז יש לו התבודדות. כי הוא יכול לצעק בקול דממה דקה וקולו נשמע מסוף העולם ועד סופו. וגם אנכי שמעתי מפיו הקדוש בעצמו שיש לו קול דממה דקה שיכול לעמד בין העם והמון אנשים ויצעק בקול דממה דקה מסוף העולם ועד סופו, וכל האנשים סביביו לא ישמעו כלל. וכן לענין רקודין אמר שכשהוא יושב בין העולם הוא יכול לרקד רקוד נפלא מאד וגם פעם אחת שמעתי בעצמי שאמר בשעה שיושב בין העולם אני דומה כמי שכל העולם עומדים...
ספר המידות - זקנים
ספר המידות - זקנים חלק שני א. זקנים מעמידים את ישראל ועצתם טובה לנו. ב. לפי הזקנים שבדור כן הפרנסה. ג. אם הזקנים אינם חכמים סימן לדבר שעקר חשיבותם הוא אצל נשים הילדות.
שיחות הר"ן - אות לב
...את עצמו באמונה ולבלי לכנס בחקירות כלל ולבלי לעין כלל בספרים של מחקרים רק להאמין בהשם יתברך באמונה לבד בלי שום חקירות כלל ואף על פי שנדמה לנו שההמון עם הם רחוקים מחקירות ואינם מחקרים כלל אף על פי כן באמת כלם הם מערבים בחקירות כי כל אחד ואחד יש לו חקירות ואפילו קטנים באים על מחשבתם חקירות ובלבולים אבל באמת צריך כל אחד ואחד לזהר מאד להרחיק החקירות מלבו ולהשליכם מלבו לגמרי לבלי להיות חס ושלום, שום חקרן כלל רק להאמין בה' ובצדיקים אמתיים באמונה לבד בלי שום חקירות כלל כי כבר זכינו לקבל תורתנו הקדושה על...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ח - רָאִיתִי מְנוֹרַת זָהָב
...מנורת זהב ראיתי והנה מנורת זהב כלה וגלה על ראשה וכו' (זכריה ד', הפטרת שבת חנוכה) א. הנה יקר גנוחי ונה [שקורין קרעכץ] מאיש ישראלי כי הוא שלמות החסרונות כי על ידי בחינת הנשימה שהוא הרוח חיים נברא העולם כמו שכתוב: "וברוח פיו כל צבאם" וחדוש העולם יהיה גם כן בבחינת הרוח כמו שכתוב: "תשלח רוחך יבראון ותחדש פני אדמה" והוא גם כן חיות האדם כי חיות האדם הוא הנשימה כמו שכתוב: "ויפח באפיו נשמת חיים" וכתיב: "כל אשר נשמת רוח חיים באפיו" וכמו שאמרו חכמים: 'אם תחסר הנשימה תחסר החיים' נמצא, כי עקר חיות כל הדברים...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.1875 שניות - עכשיו 04_09_2025 השעה 02:31:05 - wesi2