ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
חיפוש בספרי רבי נחמן מברסלב
1 2 3 4 5
החלל הפנוי - מהו?
... פנוי. כמו כן מי שעבר בחלל הפנוי בשלום, היינו מי שהבין את העניין של החלל הפנוי באמצעות אמונה מעל השכל, הוא יודע שכל הדברים שבעולם כולם הם ביטויים שונים של החלל הפנוי. פירושו כי נקודת החיבור של הבורא לבריאה ... את מהות הבורא. ומאחר שהאדם הוא נברא, דהיינו שהוא רק חלק מהבורא והוא לא הבורא עצמו, משום כך אין השכל של האדם מאפשר לו להבין את מהותו של הבורא. השכל של האדם עובד על מנגנון של "סוף". כל מחשבה יש לה סוף. התחלה וסוף. לכל דבר שעליו חושב האדם ... אין סוף וכולי. והאדם לא מסוגל להכניס לתוך מחשבה סופית את הבנת האין סוף. ומי שמנסה לעשות זאת עם השכל שלו, סופו להשתגע / לטעות וכיו"ב. והדרך היחידה לעבור בשלום בנושאים האלו, היא על ידי אמונה וכולי. מצו"ב קישור ... יכולת שכלית ולוגית להבין את העניין, הרי שזו שאלה מהחלל הפנוי. ובקצרה: פרדוקס = חלל פנוי = צמצום של השכל. לגבי אלו שיש להם שאלות אבל הם חוזרים למציאות וכולי, זה בגלל שהם: 1 - לא מבינים באמת את ... עצמם. 2 - הם כנראה לא בשלים עדיין שכלית להתמודד עם העניין. דהיינו עדיין אין להם את כלי הקיבול השכלי / נפשי להתמודד, אז הם בורחים אל האמונה שלהם שהיא בכלל חוסר ידיעה ולא באמת אמונה. וכמובן שזה בסדר גמור, כי על האדם ללכת לפי מדרגת השכל שלו... וכולי... ראה כיו"ב כאן: - הפכים בברסלב. - בחירה וידיעה לפני ואחרי - האומנם? - אמת אחת וגם ...
מאיזה עולם לוקח רבי נחמן את התורות שלו?
... התורה שהשי"ת עצמו לומד אותה. התורה הזאת היא התורה של עתיקא סתימאה, שהיא התורה שהיא באחדות עם השי"ת, שהיא השכל של השי"ת והיא תתגלה לעתיד לבוא. התורה הזאת נקראת גם "שורשי התורה", שהם השורש של התורה שמשה רבנו הוריד ... אלא מדובר בידיעה שלמה שכך הוא הדבר ללא שום הפך כלל. "דע" פירושו, שרבי נחמן מברסלב מגלה לאדם את השכל של האין סוף. דע היינו קביעת עובדה. כך הוא הדבר וקבל אותו כפי מה שהוא. כפי שמביא רבי נחמן ...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ס - כְּשֶׁיֵּשׁ מִלְחָמוֹת בָּעוֹלָם, הַשֵּׂכֶל מְחַיֵּב שֶׁיִּהְיֶה יַקְרוּת
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ס - כשיש מלחמות בעולם, השכל מחיב שיהיה יקרות כשיש מלחמות בעולם, השכל מחיב שיהיה יקרות כי נתעורר הקללה של קין: "כי תעבד את האדמה, לא תסף תת כחה לך" על ידי ...
היכלי התמורות. מה הם? האם אתה בהיכלי התמורות?
... טוב יותר ממה שהוא יודע, הרי שהוא עדיין לא נמצא בתכלית הידיעה. תכלית הידיעה היינו כאשר האדם מגיע מיצוי השכל האנושי, דהיינו אינו יכול לדעת יותר בשכל אנושי, שאז השכל שלו הופך להיות שכל אחר, מעל הזמן והמקום, שזה השכל הנקנה. אך כל זמן שאדם לא הגיע לידיעה שלמה שאין שלמות אחריה, כל זמן שקיימת אפשרות לדעת יותר, הרי ... מדוע? מדוע באמת חובה לעבור דרך היכלי התמורות? אז כמובן שהקליפה קודמת לפרי, ולפני שמשיגים את מה שיש מעל השכל האנושי ולפני שמשיגים את השכל של מלאכי השרת וכולי וכולי, לפני כן יש הרבה קליפות וכולי. אך ראוי להדגיש את הנקודה הבאה, והיא כי ...
מיהו הצדיק האמת של הדור הזה?
... והתכלית היא להכיר את השי"ת, "בגין דישתמודעין ליה". והשכר לעתיד לבוא יהיה שיכירו את השי"ת על ידי הדעת, שהוא השכל הנקנה, שידעו את התשובות לכל השאלות של החלל הפנוי וכולי. והתכלית היחידה היא להשיג שלמות. וכל הדברים חסרים מלבד ...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה צא - וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה עַד בּא הַשָּׁמֶשׁ
... הקדשה כי בלא אמונה אינו כלום, כמו שכתוב: "כל מצותיך אמונה" וכשיש לו אמונה כזו, בא מן האמונה אל השכל וכל מה שמחזיק את עצמו באמונה, בא אל שכל יותר כי הדבר שהיה צריך מתחלה להאמין עכשו כשבא אל ... אמונה כל כך גדולה עד שנתפשט בכל האיברים שאפילו בידיו היה האמונה כל כך גדולה עד בא השמש, הינו להשכל של הדבר ושמש הוא בחינת חכמה כמובא אצלנו [לעיל בסימן א].
מהו סם המוות שיש בדברי הצדיק וכיצד להנצל ממנו?
... והתורה הזאת משום שהיא כ"כ גדולה, אין שום דיבור ושום אותיות ושום מילים שיכולים להכיל את התורה הזאת ואת השכל הזה. שזה בחינת האור אין סוף שמאיר באלף עולמות ואי אפשר להשיג אותו אלא את כולו בבת אחת. ומאחר שהשכל של השומעים את הצדיק הוא בבחינת צמצום, לכן מוכרח הצדיק לצמצם את השכל שלו ולהלביש אותו בלבושים גשמיים, כדי שתהיה חיות לעולם. כי השכל של הצדיק האמת והעולם, אינם מתקיימים בבת אחת. ואם השכל של הצדיק היה מתגלה איך שהוא בשורשו, לא היה קיום לעולם, כי הוא מבחינת לפני הבריאה כנ"ל. והצדיק מצמצם ... הם כולם רק הקדמות בלבד. והמכוון של הצדיק הוא לא התורה שלו, כי התורה שלו היא רק צמצומים של השכל של הצדיק שהוא המכוון של דברי הצדיק האמת. והצדיק האמת מלביש את השכל שלו בצמצומים שונים. ומי שיכול לומר את שכלו כמו שהוא במילים, הרי שהוא אינו צדיק. כי הצדיק האמת לא ... מילים ואותיות הדיבור, כי הוא כולו בבחינת שתיקה בבחינת לפני הבריאה. ואם האדם מסוגל לדבר במילים ובשכל אנושי את השכל שלו כפי שהוא, הרי שהוא אינו צדיק. כי רק מי ששכלו מצומצם, רק הוא יכול לדבר את שכלו. אך השכל של הצדיק הוא כולו בבחינת שתיקה. והצדיק האמת מוכרח לצמצם את שכלו ולהלביש אותו בלבושים גשמיים. ומשום כך יש ... מי שישיג את פנימיות כוונת הצדיק, אלא אך ורק הצדיק עצמו ומי שכמותו. דהיינו רק מי שזוכה להשיג את השכל של הצדיק עצמו, רק הוא מבין את פנימיות כוונת הצדיק, ורק הוא רואה ויודע מהו השכל של הצדיק שמלובש בכל דיבור ודיבור שלו. וכל זמן שהאדם עדיין אינו הצדיק עצמו, הרי שעד אז הוא נמצא ... ורע. וממילא הוא לא יודע עדיין מהו סם המוות שיש בדברי הצדיק, משום שהוא עצמו שותה מסם המוות הזה. והשכל של הצדיק הוא כולו טוב כנ"ל. אך משום שהשכל הזה הוא מאוד גדול, לכן מוכרח הצדיק לצמצם את השכל שלו, דהיינו לחלק את השכל שלו לחלקים שונים. וכל דיבור ודיבור שאומר הצדיק, הוא רק חלק קטן מהשכל של הצדיק האמת. כי השכל של הצדיק האמת הוא אין סוף. וכל דיבור של הצדיק הוא רק כנקודה בים מתוך השכל של הצדיק. ואם חושב האדם כי הדיבור של הצדיק הוא השכל של הצדיק, הרי שהאדם הזה שותה מסם המוות של דברי הצדיק. כי באמת דברי הצדיק הם רק לבוש והקדמה ... התכוון אליהם, הרי שהוא נאחז בסם המוות של דברי הצדיק. כי כל דברי הצדיק, הם רק חלקים שונים של השכל שלו. ושום דיבור שבעולם לא יכול להכיל את השכל של הצדיק האמת. ועל האדם לזכור תמיד כאשר הוא לומד את דברי הצדיק, כי כל דברי הצדיק הם רק הקדמות בלבד לשכל של הצדיק. כי המון העם טועים לחשוב כי הם כבר מבינים את השכל של הצדיק, וכאילו יש להם השגה כלשהי בהבנת הצדיק האמת. והמון העם שותים מהמים המרים שהם סם המוות שיש ... הצדיק. וכאשר לומד האדם את דברי הצדיק, אם חושב האדם כי דברי הצדיק הם כפשוטם, ואם חושב האדם כי השכל של הצדיק הוא כמו השכל שלו, ואם חושב האדם שבשכל שלו שמעורב טוב ורע הוא משיג את פירוש וכוונת דברי הצדיק, הרי שדברי התורה של הצדיק הופכים אצלו לסם המוות ממש. וכל זמן שלא תיקן האדם את חטא אדם הראשון, הרי שהשכל שלו מעורב טוב ורע, והרי שהוא אינו יודע עדיין את פנימיות כוונת דברי הצדיק האמת. ואם חושב האדם שהעצות ... תמיד שדברי הצדיק הם רק משל ונמשל על שכל מאוד גדול שאינו נכנס במילים וכולי. ועל האדם להסתכל בפנימיות השכל של דברי הצדיק וכולי. ואז ברבבות הימים יזכה האדם להבין את עומק פנימיות כוונת דברי הצדיק באמת וכולי... וראה ...
סיפורי מעשיות - מעשה ט - מעשה מחכם ותם / מעשה החכם והתם
... מי יתן, שתבוא אתה על מדרגה שלי! השיב החכם ואמר. זה אפשר להיות, שאני אבוא על שלך שינטל ממני השכל, חס ושלום, או אהיה חולה, חס ושלום, ואהיה נעשה משגע כי הלא מה אתה? איש משגע! אבל שאתה תבוא ...
שצריך דוקא לבקש גדולות
... וגדול כזה דהינו השגות אלקות כי צריך לזה רבי גדול מאד מאד שיוכל להסביר שכל גדול כזה על ידי השכל התחתון כנ"ל כדי שיוכלו הקטנים להבינו וכל מה שהוא קטן ביותר ומרחק ביותר מהשם יתברך הוא צריך רבי גדול ...
ספר המידות - תשובה
... לך תכף דברים נסתרים, אלא כן תעשה: בתחלה אהב אותי כך ותעשה מצוותי, אף על פי שאין אתה יודע השכל של המצוה, ועבד אותי פשוט בלא חכמות, וכשתעבד אותי כמה זמנים, אזי אאמין לך ואגלה לך טעם ושכל של ...
1 2 3 4 5
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.0938 שניות - עכשיו 06_10_2025 השעה 17:54:05 - wesi2