... במילים מה הוא ממש, אלא רק ניתן לרמוז אליו, וכל אחד ואחד יבין אותו לפי מה שהוא משער בליבו. והעניין הוא כדלקמן: סתרי התורה שמלובשים בבריאה, הם בעצם
השכל של השי"ת עצמו שמחייה את כל העולמות כולם בכל רגע ורגע. סתרי התורה האלו הם גם נקראים התורה דעתיקא סתימאה. והם בעצם משקפים את
השכל של השי"ת עצמו. פירוש: כידוע
השכל האנושי של האדם נבדל
מהשכל של השי"ת.
והשכל של השי"ת הוא שכל אחר לגמרי. וכל מה שנדמה לאדם כאילו הוא מבין את
השכל של השי"ת, הרי שזה רק בשכל האנושי של עצמו. אך באמת מצד האמת, רק מי שנכלל בא"ס ויש לו את
השכל הנקנה, רק הוא באמת מבין את
השכל של השי"ת. כפי שרבי נחמן מברסלב באר במספר מקומות, הצדיק ... שמשם היא מקבלת את החיות שלה. פירוש: כי בכל דבר ודבר שיש בעולם, יש בו שכל מסויים. וכל מחשבה דיבור ומעשה שיש בעולם, יש שכל מסויים שמחייה אותם.
והשכל הזה הוא לפרטי פרטים. ז"א כל פרט ופרט מפרטי הבריאה, יש בו שכל כלשהו.
והשכל הזה שיש בכל דבר ודבר בעולם, הוא נקרא החוכמה התתאה של הדבר, דהיינו מדובר כאן על שכל גשמי לגמרי. שזה בעצם
השכל של בני האדם. ואת
השכל הזה יכול כל אחד לדעת. ויש לשים לב לכך, שלמרות שמדובר ... חכם מאוד גדול בענייני העולם הזה, כדי לדעת את החוכמה התתאה של כל דבר ודבר. והנה, גם כאשר יודע האדם את החוכמה התתאה של הדבר, הוא עדיין לא יודע את
השכל העליון שממנו נגזר
השכל הזה התחתון. כי לכל שכל שיש בעולם, יש שכל עליון שממנו משתלשל
השכל התחתון. כי יש שכל עליון אחד, שהוא
השכל של השי"ת עצמו, והוא השורש של כל
השכל שיש בעולם.
והשכל של השי"ת הוא שכל אין סופי שאין מחשבה תופסת בו כלל, והוא בחינת אין סוף. והצדיק האמת שזוכה להשיג את
השכל הזה של האין סוף, דהיינו להשיג את
השכל של השי"ת עצמו, שזה כמובן כרוך בכך שהאדם משיג בשכלו את מה שהיה לפני הבריאה וכולי... על ידי זה הוא יודע כל שכל ושכל בעולם, כיצד הוא משתלשל
מהשכל העליון של השי"ת. כי לכל שכל בעולם יש שורש. וכל דבר חוכמה בעולם יש לו שורש. וכל הדברים שיש בעולם, הם לבושים שונים וצמצומים שונים של
השכל של השי"ת. אך רק מי שיודע ומכיר את
השכל של השי"ת, רק הוא יודע את השורש של כל
השכלים של החוכמה תתאה שיש בעולם. והצדיק האמת, יודע לקשר כל ... משום שאין האדם רואה את השורש באין סוף שממנו משתלשלים כל הדברים. אך הצדיק האמת שזוכה לשכל הזה, זו בחינת גן עדן ממש, כי הצדיק יש לו כבר בעולם הזה את
השכל של העולם הבא. והוא רואה בעיני שכל את כל ההשתלשלות של כל דברים בעולם, החל מהאין סוף, ועד מרכז עולם המעשה הגשמי וכולי.
והשכל הזה של השי"ת, הוא הסתרי תורה שיש בכל מקום ובכל דבר. כי ... בחינת קליפות וצמצומים שמסתירים את השי"ת. ובכל קליפה וקליפה, מסתתר שורש עליון מהאין סוף. וכל מחשבה דיבור ומעשה שיש בעולם, הם כולם קליפות ולבושים של
השכל שעליו הם מרמזים... **** והצדיק האמת, על ידי זה שהוא ... כיצד כל חוכמה עילאה משתלשלת מהאין סוף, על ידי זה הוא יכול לקרב את בני האדם אל השי"ת באמצעות חוכמה תתאה דייקא, דהיינו באמצעות שיחות חולין ממש. כי
השכל העליון הוא שכל גדול מאוד, שהוא שכל על אנושי, שאין בו תפיסה לשכל אנושי כלל. אך בחוכמה תתאה יש השגה לעולם. וגם בחוכמה תתאה יש דרגות שונות, וכל אחד יש לו את בחינת החוכמה העילאה שלו. אך עדיין כל
השכל האנושי הוא בחינת חוכמה תתאה. והצדיק האמת מלביש את
השכל של החוכמה העילאה בכל דיבור ודיבור שלו עם העולם בכל ...