ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨ילד וילדה הלכו לאיבוד ביער - סיפורי מעשיות
breslev.eip.co.il/?key=60 - סיפורי מעשיות - מעשה יג - משבעה קבצנים

וַיְהִי הַיּוֹם וְהָיָה בְּרִיחָה בְּאֵיזֶה מְדִינָה

וּבָרְחוּ כֻּלָּם

וּבְדֶרֶךְ בְּרִיחָתָם עָבְרוּ דֶּרֶךְ אֵיזֶה יַעַר

וְאָבְדוּ שָׁם זָכָר וּנְקֵבָה.

אֶחָד אִיבֵּד זָכָר וְאֶחָד אִיבֵּד נְקֵבָה

וַעֲדַיִן הָיוּ בָּנִים קְטַנִּים

בְּנֵי אַרְבַּע וְחָמֵשׁ שָׁנִים

וְלא הָיָה לָהֶם מַה לֶּאֱכל

וְצָעֲקוּ וּבָכוּ, כִּי לא הָיָה לָהֶם מַה לֶּאֱכל

מדוע ילד וילדה? מדוע לא 2 ילדים או שתי ילדות?

רמז: מה רבי נחמן מברסלב מסביר על ההבדל שבין בנים לבנות?

ומה רבי נחמן מברסלב מסביר על ילדים בכלל?

מהו הנמשל של הילד ושל הילדה שהלכו לאיבוד ביער? ואיך זה קשור לבן המלך שירד מהמלוכה בהתחלת הסיפור?

*

תשובה:

רבי נחמן מברסלב מבאר כי: בנות = שכל קטן. בנים = שכל גדול ביחס לבנות.

כמו כן רבי נחמן מברסלב מבאר עוד, כי בן = שכל קטן, בייחס ל "אב" שהוא שכל גדול.

הילד והילדה שהלכו לאיבוד ביער, הם המוחין והשכל של הבן מלך (ולכן זה המשך של סיפור הבן מלך).

שהמוחין שלו הלכו לאיבוד בבחינת יער, ששם יש חיות טורפות וכולי.

ומדוע דווקא ילד וילדה מדוע לא 2 ילדים או 2 ילדות? ומדוע לא ילד 1 או ילדה אחת?

תשובה:

העניין הוא כי לכל אדם יש בתוכו 2 דעות שמנוגדות זו לזו.

והאדם בוחר את הבחירות שלו, לפי השכל שחזק יותר ושמתגבר אצלו באותו הרגע.

לדוגמא:

האדם מסתפק האם לעשות X או לא. לאחר מכן האדם בוחר לעשות X.

נגדיר: השכל של האדם שהיה בעד לעשות X הוא הילד. והשכל שהיה נגד לעשות X הוא הילדה.

האדם תמיד שומע לשכל של הילד, דהיינו לשכל החזק יותר.

מה שאומר שלפעמים השכל החלש מתגבר על השכל החזק, ואז הבחינה של הילד ושל הילדה מתחלפים...

במאמר מוסגר: הילד והילדה האלו, הם גם הציפורים שצועקות בגלל שהם נפרדו זו מזו (יתבאר במקום אחר).

ונחדד:

כי מי שיש לו שכל שלם, אצלו יש את הבחינה של החתונה של הילד ושל הילדה האלו, היינו ש2 הצדדים שמנוגדים באדם, עושים שלום זה עם זה, שזו בחינת החתונה של הילדים האלו. ואצל אדם כזה אין מחלוקת בין הילד לבין הילדה, כי הם כישות אחת.

אך אצל בן המלך שהלך לאיבוד ביער, אצלו העניין היה שהילד והילדה האלו נפרדו זה מזה, והפכו לשתי ישויות שונות, שזה שורש הצרות של האדם, שכוח אחד מושך אותו לצד אחד והשני לצד שני וכולי.

והתיקון הוא החתונה שלהם, שבו ההפכים מתאחדים, שזו שלמות הדעת וכולי.

*

הילד והילדה - הם הראש והלב?

*

גם. ז"א נכון הוא הדבר שהראש והלב גם ביניהם יש כל הזמן קונפליקטים שונים וכל הזמן כוח אחד מתגבר על חברו.

אך בפנימיות העניין מדובר על משהו אחר.

משום שבאמת השכל והרגש (הראש והלב), לא באמת רבים ביניהם. מצד האמת שניהם רוצים את אותו הדבר בדיוק ממש.

וכל מה שנדמה לאדם שיש אצלו מחלוקות בין השכל לבין הרגש, מדובר על מחלוקות בתוך השכל עצמו, שאינו יודע כיצד לנהוג.

פירוש:

כאשר ברור לאדם משהו בוודאות של 100% בצורה מושלמת, הרי שבמצב כזה הלב והרגש מסכימים ואין ביניהם שום קונפליקט משום סוג שהוא.

אך מאחר שיש בתוך השכל של האדם ריבוי דעות, דהיינו את הדעה החלשה יותר שהיא הילדה ואת הדעה החזקה יותר שהיא הילד, על ידי זה נעשית המריבה בין הלב לבין הרגש.

כי האדם הולך כמובן אחרי הילד, כי באמת הגיוני ללכת אחרי השכל החזק יותר.

אך מצד האמת, גם הילדה צודקת, כי גם בדבריה יש אמת כלשהי, אחרת היא לא הייתה קיימת כלל. ולכן ורק בגלל זה הרגש מציק לאדם, כדי שלא יתעלם מהכוח של הילדה שיש בו.

כי האדם תמיד הולך אחרי הצד השכלי שנראה לו הגיוני יותר, ונוטש את הצד שנראה לו לא הגיוני. וזו אינה השלמות!

כי מי שזוכה לשלמות הדעת, אצלו כל הכוחות הם שווים ואין בתוכו שום מאבק בין שום כוח לשום כוח. וזו ורק זו השלמות.

וכל זמן שאדם צריך לוותר על X בשביל Y. וכל זמן שאדם חושב שרק X נכון ו Y לא נכון, הרי שהוא לא נמצא בשלמות הטובה, שהיא החיבור של ההפכים שבתוך האדם.

וכל זמן שהאדם לא נמצא בשלמות הזאת, לעולם הרגש יציק לאדם ולא משנה מה האדם יעשה, הרגש ימשיך להציק לו, גם אם הוא ישב בגן עדן וילמד תורה עם מלאכי השרת. זה בכלל לא משנה מה הוא יעשה ואיפה הוא יהיה. כל זמן שהאדם לא מגיע לשלמות הדעת, שבה הוא רואה את כל ההפכים כדבר אחד, ועולה אל מחוץ לבחינת המקום והזמן, תמיד הרגש ימשיך להציק לו ולהזכיר לו שהשלמות האמיתית חסרה לו וכולי.

*

תוספת: ועניין הזה של הילד והילדה, הוא הביאור בכל המקומות בסיפורי מעשיות של ילדה וילדה, כגון במלך וקיסר או בבן מלך שהיה עשוי מאבנים טובות וכיו"ב.

הילדה הוא תמיד השכל הקטן, והילד הוא השכל הגדול. ושניהם הם לא השלמות. ז"א גם הילד הוא לא השלמות...

ורק החיבור והחתונה שלהם, או לחלופין התגברות של אחד מהם (כמו לדוגמא בבן מלך שהיא עשוי מאבנים טובות) בשלמות, רק זו השלמות...
חיי מוהר"ן - פד - סיפורים חדשים
...- סיפורים חדשים אות פד מה שספר קדם ראש השנה תקס"ט סוף קיץ תקס"ח ובאותו העת הביא לו השוחט מטעפליק כסא נפלאה. וסמוך לזה ספר זאת שראה במראה או בחלום שהביאו לו כסא, והיה אש סביבה. והלכו כל העולם אנשים ונשים וטף לראותה. וכשחזרו משם אזי תכף נתקשרו זה עם זה ונעשה שדוכים ביניהם. וגם כל מנהיגי הדור כלם הלכו לראותה. ושאלתי כמה היא רחוקה, ומפני מה תכף נעשו שדוכים. והלכתי והקפתי סביבם לילך שם. ושמעתי שהולך ובא ראש השנה. והייתי מספק אם לחזר אם להתעכב שם והייתי נבוך בדעתי ואמרתי בלבי איך אשאר בכאן על ראש השנה...
שיחות הר"ן - אות קכו
...הר"ן - אות קכו ליל מוצאי שבת של שבת תשובה שנת תק"ע לפ"ק דברו ממשיח כי היה מפרסם שאמרו שבשנה זו יבוא ודעתו לא היתה נוטה לזה ואמר אז שקדם שיבוא משיח לא אחד יהיה שיצעק על אמונה כי כמה צדיקים שיהיו אז יהיו צועקים בקול גדול על אמונה כמוני היום עד שיהיה נחר גרונם, ולא יועיל ומה שכתוב: "כל הנשאר בציון והנותר בירושלים קדוש יאמר לו" ואמרו רבותינו, זכרונם לברכה שיאמרו לפני הצדיקים קדוש הוא כפשוטו כי בודאי הצדיקים שישארו אז ויתחזקו וישארו באמונתם הקדושה יהיו ראויים לומר לפניהם אפילו יותר מזה מאחר שישארו קימים...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ע - מִי שֶׁגָּדוֹל יוֹתֵר, צָרִיך לְבַקֵּשׁ מְבֻקָּשׁוֹ בְּרִחוּק מָקוֹם יוֹתֵר
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ע - מי שגדול יותר, צריך לבקש מבקשו ברחוק מקום יותר כל מי שגדול יותר, צריך לבקש מבקשו ברחוק מקום יותר כמו שאנו רואין שהצומח חיותו ומבקשו סמוך לו מיד כי הוא צומח מן הארץ בסמוך לו ממש ובהמה מבקשה סמוך לה גם כן על הארץ אך הוא ברחוק יותר קצת מן הצומח כי הבהמה גדולה במעלה מן הצומח אבל בן אדם צריך לבקש מבקשו ברחוק יותר ויותר מן הבהמה ועל כן משה רבנו, עליו השלום, שהיה גדול במעלה מאד היה צריך לבקש מבקשו ברחוק מקום ביותר ועל כן הצרך לבקש לו אשה ממדין כי מבקשו היה רחוק מחמת גדלתו
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה יג - כָל מַה שֶּׁחוֹלְקִין עָלָיו יוֹתֵר, מְקָרְבִין אוֹתוֹ יוֹתֵר לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַך
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה יג - כל מה שחולקין עליו יותר, מקרבין אותו יותר להשם יתברך כשחולקין על האדם נמצא שרודפין אותו והוא בורח בכל פעם להשם יתברך וכל מה שחולקין עליו יותר, מקרבין אותו יותר להשם יתברך כי השם יתברך בכל מקום בבחינת: "אם אסק שמים שם אתה, ואציעה שאול הנך" נמצא שבכל מקום בורח להשם יתברך וזה בחינת: "ופרעה הקריב" 'שהקריב את ישראל לאביהם שבשמים' שעל ידי רדיפתו אותם נתקרבו יותר להשם יתברך כנ"ל
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה סח - עִקָּר שְׁלֵמוּת הַצַּדִּיק שֶׁיּוּכַל לִהְיוֹת לְמַעְלָה וּלְמַטָּה
...מוהר"ן ח"ב - תורה סח - עקר שלמות הצדיק שיוכל להיות למעלה ולמטה עקר שלמות הצדיק שיוכל להיות למעלה ולמטה שיהיה יכול להראות למי שהוא למעלה ונדמה בדעתו שהוא במדרגה עליונה יהיה מראה לו שהוא ההפך וכן להפך, למי שהוא למטה מאד במדרגה התחתונה בתוך הארץ ממש יהיה מראה לו שאדרבא הוא סמוך להשם יתברך וזה השלמות מכרח שיהיה להצדיק ובלא זה אינו צדיק כלל כי צריך להראות למי שהוא למטה מאד בדיוטא התחתונה לגמרי שעדין הוא סמוך לה' ממש, כביכול ולעוררו ולגלות לו: ה' עמך, ואל תירא ואל תפחד ואל תחת כי הוא יתברך עמך ואצלך וקרוב...
סיפורי מעשיות - מעשה ט - מעשה מחכם ותם / מעשה החכם והתם
...- מעשה ט - מחכם ותם מעשה שני בעלי בתים היו בעיר אחת והיו גדולים בעשירות והיה להם בתים גדולים והיו להם שני בנים, לכל אחד בן אחד ולמדו שניהם בחדר [כיתה] אחד ואלו השני בנים היו אחד מהם בר הבנה, והאחד היה תם [לא שהיה טפש, אלא שהיה לו שכל פשוט ונמוך] ואלו השני בנים היו אוהבים זה את זה מאד אף על פי שהאחד היה חכם והאחד היה תם ומחו היה נמוך אף על פי כן אהבו זה את זה מאד לימים התחילו השני בעלי בתים הנ"ל לירד וירדו מטה מטה, עד שאבדו הכל ונעשו אביונים ולא נשאר להם כי אם הבתים שלהם והבנים התחילו להתגדל אמרו...
שיחות הר"ן - אות קס - יגיעתו וטרחתו בעבודת ה'
...יגיעתו וטרחתו בעבודת ה' שמעתי מפי האיש ששמש אותו בימי ילדותו בעת שעסק בתעניתים [כמבאר בהשיחות שמקדם] וספר לפני האיש הנ"ל שפעם אחת התענה רבנו זכרונו לברכה, משבת לשבת ובאמצע השבוע ביום רביעי יצא ממנו דם מחטמו ומשתי עיניו ומשתי אזניו ומפיו וצעק האיש הנ"ל לפניו ואמר שיעשה רעש בביתו על שנחלש כל כך ופיס אותו בחכמתו, ואמר לו. כך הדרך, שמכבידין התענית באמצע השבוע הלא תראה ביום מחר יקל עלי עד שהכרח האיש לשתק כי השביע אותו תחלה שלא יגלה לשום אדם התעניתים שלו פעם אחד התענה משבת לשבת ובאמצע השבוע הכרח לשכב...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה סא - הַשֵּׁם יִתְבָּרַך הוּא לְמַעְלָה מֵהַזְּמַן
...מהזמן השם יתברך הוא למעלה מהזמן, כמובא וזה הענין הוא באמת דבר נפלא ונעלם מאד ואי אפשר להבין זאת בשכל אנושי אך דע, שעקר הזמן הוא רק מחמת שאין מבינים דהינו מחמת ששכלנו קטן כי כל מה שהשכל גדול ביותר, הזמן נקטן ונתבטל ביותר כי בחלום, שאז השכל נסתלק, ואין לו [אלא] רק [את] כח המדמה אזי ברבע שעה יכולים לעבר כל השבעים שנה כאשר נדמה בחלום, שעובר והולך כמה וכמה זמנים בשעה מעטת מאד ואחר כך כשנתעוררים מהשנה אזי רואים, שכל אלו הזמנים והשבעים שנה שעברו בחלום הוא זמן מעט מאד באמת וזה מחמת שאחר כך בהקיץ אז חוזר
חיי מוהר"ן - של - מעלת המתקרבים אליו
...של אמר אני יכול לעשות מכלכם צדיקים גמורים נוראים אבל מה יהיה אם כן יעבד השם יתברך בעצמו את עצמו [כלומר שרצונו הוא שאנחנו בעצמנו נתיגע בכחו ועצותיו הקדושים להשיג עבודת השם. אבל לא שהוא יתן הכל לגמרי]. וכן שמעתי עוד בכמה לשונות שאמר אני יכול לתן יראה להאדם עד שיצא מחייו ויתבטל במציאות. ופעם אחת בקש מאתו אחד מאנשי שלומנו הרבה בענין זה שיתן לו יראה. [כמדמה לי הכותב שזה היה ר' שמעון המשמש שלו] ודבר עמו רבנו זכרונו לברכה דברים כעין הנ"ל שבודאי יכול לתן [לו] יראה עצומה רק שאין זה תכלית, כי אם כן יתבטל...
תורת א"י של רבי נחמן מברסלב. מה עניינה?
...בין התורה של רבי נחמן מברסלב בארץ ישראל לבין לפני ארץ ישראל? רמז, תורה מלמעלה למטה ומלמטה למעלה. מה הקשר של הדברים? * אמר רבי נחמן מברסלב breslev.eip.co.il/?key=546 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רעט - יש שאומרים תורה מלמטה למעלה דע שיש שאומרים תורה מלמטה למעלה והיא מלמטה רחבה מאד שלמטה מרחיבין הדבר ומגדילין אותו מאד ולמעלה הוא קצר, והולך ומקצר ועולה עד שלמעלה מעלה הוא קצר מאד מאד כי למעלה לא נשאר ממנה כלום, רק מעט מעט כי בודאי יש שם איזה ניצוץ הקדוש אבל יש להפך שאומרים תורה מלמעלה למטה ושם למעל
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.1719 שניות - עכשיו 06_10_2025 השעה 14:15:57 - wesi2