ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ד - וּבְיוֹם הַבִּכּוּרִים... ושלום ז. והכנעתם של אלו החיות רעות, חכמי הטבע הוא על ידי חכם גדול שבקדשה שיכול לקשר כל הרצונות בשרש הרצון ששם הוא בחינת הסתלקות משה, כידוע והוא בחינת מצח הרצון, בחינת "והיה על מצחו לרצון" וצריך לקשר כל הרצונות שיש בעולם לשרש הרצון ועל ידי זה הוא מתגבר ומכניע וסותר דעות חכמי הטבע, שכופרים ברצון אך כנגד זה יש בחינת מצח הנחש שהוא שרש חכמת הטבע כי כל דבר יש לו שרש ושרש חכמת הטבע הוא בחינת מצח הנחש בחינת: "ומצחת נחשת על רגליו", הנאמר בגלית הינו בחינת מצח הנחש הנ"ל כי ... על רגליו" כנ"ל ולפעמים מתגבר בחינת מצח הנחש בפעל דהינו על ידי איש פרטי שיונק חכמתו ממצח הנחש, שהוא שרש חכמת הטבע והוא מראה בחכמתו, שהכל על פי הטבע, חס ושלום ויש שנכנס בחינת מצח הנחש, שרש חכמת הטבע בתוך החכם שבקדשה וחכמה זו של מצח הנחש מתחלת לכנס עמו מעיון לעיון עד שנכנס בעיון דק מאד עד שרוצה להטיל פגם, חס ושלום, בשרש הרצון ולכפר שם, חס ושלום, כאלו אין רצון כלל, חס ושלום. ח. ודע, שזה המצח הנחש יניקתו מזקני הדור ממאריכי ... כחו ויניקתו על ידי מצח הנחש שיונק מזקני הדור שאינם כראוי כנ"ל ועל כן החזקתי בזקנו שהחזקתי ותפסתי שם בשרש יניקתו בזקני הדור והכתיו והמיתיו שהכנעתי והשפלתי את חכמי הטבע, חיות רעות על ידי שהחזקתי בזקנו, בשרש יניקתם כנ"ל והיה הפלשתי כאחד מהם כי הוא גם כן בחינה זו ממש שכל כחו ממצח הנחש, בחינת: "ומצחת נחשת" ... טבא ותלינהו להנהו צפרי, לנסות אם יחיו וחיו: ופרחו להו בהדי ההוא אבן זמנא חדא אזלינא בספינתא, זה בחינת שרש הרצון ששם קבורת משה, שנסתלק בשרש הרצון כנ"ל וזה בחינת ספינתא בחינת: "כי שם חלקת מחקק ספון" וחזינא ההוא אבן טבא דהדר לה תנינא הינו בחינת: ... בר אמוראי לאתויה הינו בחינת החכם שבקדשה, בחינת: "אמר לחכמה אחותי את" שהחכם שבקדשה רצה להתגבר ולהעלות הרצון לקשרו לשרש הרצון כנ"ל אתא תנינא קא בעי בלע לספינתא הינו שבא בחינת מצח הנחש, שרש חכמת הטבע ורצה לבלע הספינה, בחינת שרש הרצון בחינת: "כי שם חלקת מחקק ספון" כי מצח הנחש רצה להתגבר גם בשרש הרצון להטיל פגם וכפירה שם, חס ושלום כנ"ל אתא פושקנצא, הינו עורב, פסקה לרישה פרוש, שבא בחינת עורב, דהינו צדקה ... מצח הנחש שהכניעו והרגו על ידי הצדקה כנ"ל אתהפכו מיא והוו דמא הינו שעל ידי זה שהכניע מצח הנחש, שרש חכמת הטבע על ידי זה נכנעו ונפלו קול שאגת החיות רעות הדורסים וטורפים רבים מבני עמנו כנ"ל ואזי נשמע קול ... שהיה ספק ברצון כנ"ל וזהו: הדר אתי קא בעי בלעה לספינתא שחזר ובא התנין מצח הנחש לבלע הספינה בחינת שרש הרצון, חס ושלום, כנ"ל הדר אתי צפרא פושקנצא פסקה לרישה הינו שחזר ובא העורב בחינת צדקה כנ"ל, ופסקה לרישה שהרג ... מצח הנחש, חכמת הטבע, לגמרי אזי נטל את האבן טוב בחינת הרצון, בחינת: אבן שלמה רצונו ושדיה לספינתא שהשליכו לשרש הרצון, ששם מקשרין כל הרצונות כנ"ל הוה צפרי מליחי בהדן, אותבינהו עליהו, שקלוהו ופרחו להו פרוש, שהיה עמנו צפרי מליחי ...