... לו בכל דרכיו כמו שכתוב: "חכמת אדם תאיר פניו". וזה בחינת
יעקב כי
יעקב זכה לבכורה שהוא ראשית, שהוא בחינת חכמה כמו שכתוב: "ראשית חכמה" . וזה בחינת
"ויעקבני זה פעמים", ותרגום אונקלוס: וחכמני. וזה בחינת שמש. כי השכל הוא מאיר לו בכל דרכיו כמו השמש. וזה בחינת: "וארח צדיקים כאור נגה הולך ואור עד נכון היום". וזה בחינת חית לשון חיות ... נעשה אותיות נחת, ואז נשמעים דבריו, ונתקבל בקשתו כנ"ל. ועל כן
יעקב שהוא בחינת השכל כנ"ל על כן זכה לחן, כמו שכתוב: "כי חנני אלהים" וכו' ועל כן ברך את השבטים בחן, כמו שכתוב: "הילדים אשר חנן" וכו' ובנימין לא היה אז ועל כן ברכו יוסף בחן. כמו ... ודוקא יוסף היה יכול לברכו בחן כי יוסף היה כלול ביותר מבחינת
יעקב כמו שכתוב: "אלה תלדות
יעקב יוסף" כי הוא היה עקר תולדותיו כי
יעקב ויוסף כחדא חשיבי ועל כן נאמר ביוסף: "בכור שורו הדר לו" 'בכור' הוא בחינת השכל כנ"ל וזהו 'שורו' לשון הסתכלות כי צריכין להסתכל בהשכל שיש בכל דבר כנ"ל וזהו הדר לו תרגם אונקלוס. ... וזהו: "אשרי תמימי דרך", אשרי לשון הסתכלות תמימי דרך בחינת:
"יעקב איש תם", שהוא בחינת השכל כנ"ל הינו לזכות להסתכל על השכל שיש בכל דבר שהוא בחינת
"יעקב איש תם" זה זוכין על ידי התורה. וזהו: ההולכים בתורת ה' כי על ידי שלומד תורה בכח על ידי זה נותן כח למלכות דקדשה בחינת נו"ו לקבל מן השכל, שהוא בחינת חי"ת ואזי נעשה חן ונתקבלים ...