... פירוש לספר ליקוט מוהר"ן? וכיצד אוכל לדעת שבאמת הבנתי את הליקוטי מוהר"ן כפי מה
שרבי נחמן עצמו התכוון בדבריו? תודה תשובה: קיימת מילת קסם אחת שבאפשרותה אפשר לזכות להבין את הליקוטי מוהרן לעומקו, עד לשורש הדעת של
רבי נחמן מברסלב שממנו נלקחו התורות שלו. המילה היא "למה? ". היינו על האדם כל הזמן לשאול שאלה אחת בהתמדה וללא הרף, והשאלה היא "למה", למה ומה הסיבה שבגללה הדברים של
רבי נחמן נכונים. לדוגמא: אם
רבי נחמן כותב שעל ידי בחינת X זוכה לבחינת Y. או על ידי X נעשה Y. באפשרותו של האדם להאמין בדברי
רבי נחמן מברסלב, אך יחד עם זאת עליו גם לחקור בשכלו ולנסות ולגלות את שורש הסיבה שבגללה הדברים הם כפי מה שהם. הדבר הכי קריטי בהבנת הליקוטי מוהרן ואת דברי
רבי נחמן מברסלב בכלל, הוא לגלות מדוע ולמה הדברים כפי מה שהם. ועל ידי זה שאדם חוקר ומשתמש בשכלו, על ידי זה בסופו של דבר הוא זוכה לדעת אמיתית של
רבי נחמן עצמו, שממנו נלקחו התורות שלו. *** כמו כן יש להבהיר כי הפירוש לדברי
רבי נחמן מברסלב נמצא אך ורק בתוך דברי
רבי נחמן מברסלב עצמם, ולא בשום מקום אחר בעולם. דברי
רבי נחמן הם כולם הקדמות, גם הקדמות להכרת הבורא, אך גם הקדמות ללימוד הליקוטי מוהרן עצמו. הפירוש לספר ליקוטי מוהרן נמצא אך ורק בתוך הספר ליקוטי מוהרן (ודברי
רבי נחמן מברסלב עצמו בלבד), ולא בשום ספר / מקום / פירוש / אדם אחר. וזה פירוש מ"ש כאן ... ליקוטי מוהרן, היא רק על ידי זה שאדם בקיא בספר ליקוטי מוהרן עצמו פנים ואחור. וכמ"ש
רבי נחמן מברסלב עצמו, כי אף אחד לא מבין בליקוטי מוהרן את פנימיות כוונתו, אלא מי שיכול לומר כל ... ואחור. והפירוש למ"ש "לומר כל תורה פנים ואחור", היינו שמסוגל לפרק את התורות של
רבי נחמן מברסלב ולהרכיב אותן מחדש מהסוף להתחלה. לדוגמא: אם
רבי נחמן מברסלב אומר שעל ידי בחינה 1 נעשה בחינה 2 וזו בחינה 3 שגורר בחינה 4 וכולי עד בחינה 100. האדם השלם שמבין את דברי
רבי נחמן מברסלב, הוא יכול לקחת את דברי
רבי נחמן מברסלב ולהרכיב אותם הפוך, דהיינו הוא יכול לבאר מדוע על ידי בחינה 100 נעשה בחינה 99 וכולי עד בחינה 1. וכמובן שהוא גם יכול להתחיל בכל תורה ושיחה בדברי
רבי נחמן מברסלב ולצאת ממנה אל כל תורה וכל שיחה אחרת. כי באמת כל דברי
רבי נחמן מברסלב הם כולם אחד. והמכוון והנמשל של כל הדיבורים של
רבי נחמן מברסלב, הם כולם אחד. ומי שאינו מבין את הנמשל של דברי
רבי נחמן מברסלב, נדמה לו כאילו
רבי נחמן מברסלב דיבר המון דיבורים שונים. וממילא הוא גם אינו מבין את הקשר שיש בין כל בחינה שיש ... לבין כל בחינה אחרת שיש בליקוטי מוהרן. ז"א כל זמן שהאדם אינו מבין כיצד כל שיחה של
רבי נחמן מברסלב היא פירוש ממש לכל שיחה אחרת שלו, הרי שהוא לא מבין את השכל שמלובש בדברי
רבי נחמן מברסלב. כי כל שיחה של
רבי נחמן מברסלב, אפילו שיחת חולין, כל שיחה כזו היא פירוש לכל שאר השיחות שלו. כי מצד האמת יש שכל אחד שהוא השכל הנקנה שהוא השכל של
רבי נחמן מברסלב.
ורבי נחמן מברסלב מצמצם ומלביש את השכל האחד הזה בהמון לבושים גשמיים שונים, שמהם נעשות התורות שלו. ומי שזוכה להבין את פנימיות כוונתו של
רבי נחמן מברלסב, הוא גם זוכה לראות כיצד כל השיחות והתורות וכולי, כיצד הם כולם לבוש ומשל של שכל אחר לגמרי לגמרי. כי השכל של
רבי נחמן מברסלב הוא גדול מאוד. והוא הוכרח לחלק אותו לחלקים קטנים ולצמצם אותו בתוך דבריו בצורות ... ואי אפשר לצמצם אותו ולהכניס אותו לתוך דיבור. וממילא בשום מקום בליקוטי מוהרן
רבי נחמן לא באמת ביאר את פנימיות כוונתו בפירוש. כי השכל של
רבי נחמן מברסלב אין שם דיבור ומילים לבאר אותו, כי הוא כולו בחינת שתיקה. וכל הדיבורים של