ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ז - וַיְהִי מִקֵּץ - כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם... שזהו בחינת הארת הרצון כנ"ל ומה שמתגלה הארת הרצון בעת האכילה דוקא דע, כי מי שרוצה לחגר מתניו להיות מפרנס לתן פרנסה להתלויים בו הוא צריך שיהיה איש חיל ולא יהיה ההפך, [שקורין: רע מזל, שלימזל] כי צריך שיהיה לו קצת ממשלה כי כל הפרנסה נמשך מהמלכות כמו שכתוב במלך: "אילנא די חזית די רבה ותקף וכו' ומזון לכלא בה, אנת הוא מלכא" ועל כן מי שרוצה לקבל פרנסה צריך שיהיה לו קצת ממשלה כדי שיהיה לו איזה שיכות עם המלכות . "לעת האכל גשי הלם" 'אין הלום אלא מלכות' כי צריך שיהיה לו ממשלה בחינת מלכות לעת האכל כי על ידי זה נמשך הפרנסה כנ"ל ועל כן כשהבעל חוגר מתניו נגד אשתו ומחיב עצמו לפרנסה כמו שכתוב בכתבה: ואנא אפלח ואוקיר ואזון וכו' אז נותנים לו קצת ממשלה, כמו שכתוב: "והוא ימשל בך" כי על ידי הממשלה הוא יכול להמשיך הפרנסה כנ"ל וכן כל השרים כל מי שצריך לתן פרנסה יותר לאנשים רבים התלויים בו הוא צריך שיהיה לו יותר ממשלה כדי שיוכל להמשיך הפרנסה על ידי המלכות כנ"ל והמלכות מקבל הפרנסה מן בחינת הידים שיש בים החכמה דהינו הרמזים שהם בחינת ידים . "נטיתי ידי ואין מקשיב", ופרש רש"י: דהינו ... כנ"ל וזהו בחינת הידים שיש בים החכמה בבחינת: "זה הים גדול ורחב ידים" ומאלו הידים מקבל בחינת המלכות את הפרנסה בבחינת: "פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון" הינו שהפרנסה נמשכת מבחינת הידים הנ"ל וזהו "ומשביע לכל חי רצון" בחינת הארת הרצון, שמתגלה בתוך הפרנסה כנ"ל בבחינת: "ואתה נותן להם את אכלם בעתו", כנ"ל כי מחמת שהמלכות מקבל הפרנסה מידים אלו שיש בים החכמה על כן מתגלה שם בתוך האכילה והפרנסה הארת המקיפים שהם בחינת הארת הרצון כנ"ל כי המקיפים מאירים בים החכמה שמגלה החכם כנ"ל וזה בחינת: זה הים ... כמו שכתוב: "לויתן נחש בריח, לויתן נחש עקלתון" ופרש רש"י: 'מלכות' לשחק בו בחינת שחקים, ששם שוחקין מן דהינו פרנסה הינו שהמלכות בחינת לויתן מקבל הפרנסה מן הידים שיש בים החכמה שזהו בחינת: "זה הים גדול ורחב ידים", כנ"ל וכשמגיע הפרנסה להמלכות, שם היא נשחקת ונכתשת לתן לכל אחד ואחד חלק פרנסה כפי מה שראוי לו וזהו: 'לשחק בו' בחינת שחקים ששם שוחקין מן כי הפרנסה, שהיא בחינת מן נשחקת ונכתשת אצל בחינת המלכות שהוא בחינת לויתן שמקבל הפרנסה מבחינת: "זה הים גדול ורחב ידים" הינו מן הידים שיש בים החכמה, שהם בחינת רמזים כנ"ל וזהו: כלם אליך ישברון לתת אכלם בעתו כי הכל מסתכלין ומצפין על פרנסה והמלכות מלקט ומקבץ כל אלו הבטחונות של כל באי עולם מה שכלם מצפין ומסתכלין על פרנסה ועם אלו הבטחונות עולה המלכות ומקבל פרנסה מן ידים הנ"ל וזהו: "כלם אליך ישברון" הינו על ידי הבטחונות הנ"ל שכלם ישברון אליו, ומצפין ומסתכלין על פרנסה על ידי זה נמשך הפרנסה על ידי המלכות כנ"ל וזהו: "לתת אכלם בעתו" 'בעתו' דיקא בחינת הארת הרצון, שמתגלה בתוך הפרנסה שהוא בחינת: "כעת יאמר ליעקב ולישראל מה פעל אל" בחינת "ואתה נותן להם את אכלם בעתו" בחינת: "פותח את ... כי בניך זה בן, 'למודי ה'' הם תלמידים ומכלליות בן ותלמיד שהוא בחינת יובל, בחינת חרות משם מקבל המלכות הפרנסה כנ"ל וזהו: 'אשריך ארץ שמלכך בן חורין' שמלכות מקבל הפרנסה מבחינת חרות, בחינת יובל וכו' כנ"ל וזהו: 'ושריך בעת יאכלו' 'בעת' זה בחינת התגלות הרצון שמתגלה בשעת אכילה בחינת: ... שמו חדר המטות שעל ידו פרים ורבים ישראל' זה בחינת בן ועל כן בית המקדש במקום הגרן זה בחינת פרנסה שנמשך על ידי כלליות בן ותלמיד כנ"ל וזה בחינת לחם הפנים שהיה בבית המקדש זה בחינת האכילה והפרנסה, שנמשך על ידי כלליות בן ותלמיד שבו נתגלה אורות המקיפים, שהם בחינת אור הפנים כנ"ל כי אור הפנים זה ... פנים משמן ולחם וכו' ועל כן מצות חנוכה בשמן כי חנוכה הוא בחינת חנכת הבית שעל ידי זה נמשך פרנסה, ונתגלה אור הפנים שזה בחינות לחם הפנים בחינות "להצהיל פנים משמן ולחם" וכו', כנ"ל "יאר ה' פניו אליך ויחנך" ... הוראה זה בחינת תלמיד גם להורת לשון הריון, בחינת בן 'הנני למלכות' זה בחינת מלכות הנ"ל, שעל ידו נמשך הפרנסה שבו נתגלה אור הפנים כנ"ל . "ומלכי צדק מלך שלם הוציא לחם ויין, והוא כהן לאל עליון" 'מלכי צדק מלך שלם' זה בחינת מלכות 'הוציא לחם ויין' הינו בחינת פרנסה, שנמשך על ידי המלכות הנ"ל 'והוא כהן' זה בחינת כהנה כנ"ל שהוא בחינת כלליות בן ותלמיד שמשם נמשך הפרנסה על ידי המלכות, כנ"ל. יב. וזה בחינת מזג הראה כשהראה היא במזג השוה היא כלולה מכל הבחינות הנ"ל כי ... בבחינת: "פותח את ידך" וכו', כנ"ל וזהו בחינת חת"ך, שהוא סופי תבות של פות'ח א'ת יד'ך שהוא השם של הפרנסה, כמובא רוח, הינו שבאלו הידים הנ"ל נתגלה בחינת המקיפים שהם בחינת: "סובב סובב הולך הרוח" בחינת: "ורוח על פני ... יכלכל מחלהו" 'רוח איש' זה בחינת רוח החיים הנ"ל שהוא בחינת: "סובב סובב הולך הרוח" בחינת מקיפים שמשם נמשך פרנסה וכלכלה בחינת: יכלכל וכו' כנ"ל יג. ועל כן כשמעינים ומדברים מאיזה חדוש שחדש החכם שבדור אזי נופל יראה על זה שמדבר ומעין בהחדוש כי כשחוזרים את החדוש, אזי נתעורר ונתגלה ים החכמה שמשם מקבל המלכות את הפרנסה ואזי בא בחינת המלכות להמשיך פרנסה ועקר היראה היא במלכות כי מלכות היא מקור היראה כמו שאמרו . 'אלמלא מוראה של מלכות' ואזי נתעורר היראה ... כדי שיהיו דבריו נשמעין וכדי שיתקימו דבריו כנ"ל ועל כן כשחוזרים את החדוש שאזי בא בחינת המלכות לקבל משם פרנסה ומלכות הוא בחינת יראה כנ"ל ועל ידי זה נתעורר יראה של החכם הנ"ל על כן נופל יראה על זה ... של לויתן דהינו מה שבחינת מלכות מלקט ומקבץ כל הבטחונות של כל באי עולם שכלם עיניהם תלויות ומצפין על פרנסה ומלכות, בחינת לויתן מקבץ כל אלו הבטחונות ונכנס עמהם לים החכמה לקבל משם פרנסה ועל ידי זה נזדעזע רבי ...