... היא בחינת צמצומים שונים של האין סוף, שנמשכים מהדעת של אדם הראשון אחרי שהוא חטא בעץ הדעת, ואחרי שדעתו הצטמצמה
לטוב ורע. כי
טוב ורע הוא כולו צמצום, שבו הרע נפרד
מהטוב והטוב נפרד מהרע. שזה נמשך מבחינת אחרי הבריאה שיש שם בחירה בין
טוב לרע. לעומת זאת התורה של ארץ ישראל, היא כולה אך ורק
טוב ממש, כי היא כולה מנשכת האין סוף, שהוא בחינת לפני הבריאה, ששם הכל
טוב והכל רע, כי באין סוף לא שייך רע כלל, כי שורש הרע הוא כולו
טוב, ולפני הבריאה היה כולו
טוב וכולו אחד. והתורה של חו"ל היא כולה מלמטה למעלה. פירוש: כי כל זמן שאדם לא זוכה להשיג את התורה של ארץ ישראל, ולא זוכה לברר את כוח ... למרות שהם כל כולם נמצאים למטה ולא ראו אותה מימיהם. אך לעומת זאת, יש את התורה של ארץ ישראל, שהיא כולה אך ורק
טוב, ושם כל התורה היא רק מלמעלה למטה. היינו כי הצדיק האמת שזוכה להיכנס לארץ ישראל וזוכה להשיג את התורה של ארץ ישראל, הוא דייקא זוכה ... אותה בצמצומים סופיים עבור השומעים. ובזה יתבאר עניין אחר, מ"ש רבי נחמן מברסלב כי בהכרח שבתורה של הצדיק ימצא
טוב ורע, כדי לתת חיות לעולם. והעניין הוא, כי התורה של חו"ל היא מעורבת
טוב ורע, לא כדי לתת חיות לעולם, אלא משום שאומר התורה עדיין לא זכה להשלים את דעתו, ועדיין דעתו מעורבת
טוב ורע, מאחר שלא תיקן את חטא עץ הדעת
טוב ורע, וממילא דברי התורה שלו מעורבים
טוב ורע. אך לעומת זאת יש את התורה של הצדיק האמת, שהיא כולה אך ורק
טוב בלבד. כי הצדיק האמת הוא אך ורק מי שתיקן את חטא אדם הראשון בשלמות, וזוכה לאכול מעץ החיים, שהוא השכל הנקנה שבו זוכים לחיים נצחיים וכולי. ואצל הצדיק הזה, התורה שלו מעורבת
טוב ורע, לא מחמת חסרון הצדיק, אלא מחמת חסרון השומע שהצדיק צריך לצמצם את שכלו עבור השומע וכולי. לסיכום: התורה של חו"ל נמשכת מהדעת של אדם הראשון אחרי החטא. והתורה של ארץ ישראל, היא כולה
טוב ממש, והיא עניין אחר לגמרי, והיא נמשכת כולה מהדעת של אדם הראשון לפני החטא... וראה גם כאן: forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=23 ...