ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ד - וּבְיוֹם הַבִּכּוּרִים... הנחש, שהוא שרש חכמת הטבע והוא מראה בחכמתו, שהכל על פי הטבע, חס ושלום ויש שנכנס בחינת מצח הנחש, שרש חכמת הטבע בתוך החכם שבקדשה וחכמה זו של מצח הנחש מתחלת לכנס עמו מעיון לעיון עד שנכנס בעיון דק מאד עד שרוצה להטיל פגם, חס ושלום, בשרש הרצון ולכפר שם, חס ושלום, כאלו אין רצון כלל, חס ושלום. ח. ודע, שזה המצח הנחש יניקתו מזקני הדור ממאריכי ימים שבדור, כשאין בהם שלמות מזה יונק מצח הנחש הנ"ל כי 'זקן זה קנה חכמה' וצריך האדם, כל מה שמזקין כל מה שנתוסף ובא לו יום מימי חייו להוסיף בכל יום ויום שבא אחר כך תוספות אור קדשה ודעת וכמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה . ... זה בחינת "קצר ימים" ומזה יונק מצח הנחש, שהוא הפך מצח הרצון וזהו: "שבע רגז" הפך הרצון כנ"ל אבל כשהזקנים כראוי בחינת: 'זקן זה קנה חכמה' וכו' כנ"ל על ידי זה מתגבר התגלות הרצון, בבחינת: "זקן ונשוא פנים" שעל ידי זקן שבקדשה מתגבר הרצון, שהוא בחינת נשוא פנים כי נשיאת פנים הוא בחינת רצון ... בחינת הרצון הנ"ל דהדר לה תנינא זה מצח הנחש, שמסבב ומתגבר על הרצון כנ"ל ונחת בר אמוראי לאתויה הינו בחינת החכם שבקדשה, בחינת: "אמר לחכמה אחותי את" שהחכם שבקדשה רצה להתגבר ולהעלות הרצון לקשרו לשרש הרצון כנ"ל אתא תנינא קא בעי בלע לספינתא הינו שבא בחינת מצח הנחש, שרש חכמת הטבע ורצה לבלע ... יב. וזה בחינת רפואות כי הוא רפואה לכל המכות כי כל בחינות אלו הם בחינת רפואות צדקה היא רפואה, בבחינת "צדקה מרפא בכנפיה" זקן זה קנה חכמה הוא בחינת רפואה, בבחינת "לשון חכמים מרפא" רצון הוא בחינת רפואה כמו שכתוב: "ה' שלחני לחבש לנשברי לב, לקרא שנת רצון" מלאכת מעשה בראשית הוא רפואה כמו ... אחר כך צריכים לסגר פי המכה וכל אלו בחינות רפואות נעשים על ידי בחינות הנ"ל כי צדקה היא בחינת פתיחת פי המכה בבחינת:"פתוח תפתח" חכמה היא בחינת כח המושך בבחינת "ומשך חכמה מפנינים" מלפני ומלפנים [וכמו שדרשו רבותינו זכרונם לברכה על פסוק: "יקרה היא מפנינים" מלפני ולפנים, עין שם] שבחינת חכמה מושכת ומוציאה הקלקול מלפני ולפנים מכל מקומות הפנימיים רגל שהוא התגלות הרצון על ידי זה נעשה בחינת הדחת וכבוס הדמים כדי שיוכלו הדמים לסבב סיבובם כסדר ...