ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨מדוע ולמה לעתיד לבוא תתבטל הבחירה החופשית?
כאן breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים

מבואר כי הסיבה שיש לאדם בחירה חופשית, היא רק משום שהשכל שלו קטן ולא מבין את הסוד של הבחירה והידיעה. ולעתיד לבוא כאשר יהיה לבני האדם שכל גדול, באותו הרגע כבר לא תהיה להם בחירה חופשית כלל. בדיוק כמו שמלאכים אין בחירה חופשית...

וְדַע, שֶׁזֶּה עִקַּר כּחַ הַבְּחִירָה

כָּל זְמַן שֶׁהַשֵּׂכֶל אֵין כָּל כָּךְ גָּדוֹל

לְהָבִין הַיְדִיעָה וְהַבְּחִירָה

אֲזַי כּחַ הַבְּחִירָה עַל מְקוֹמוֹ

כִּי יֵשׁ בְּיָדוֹ כּחַ לִבְחֹר הַחַיִּים אוֹ הִפּוּכוֹ

אֲבָל כְּשֶׁיִּכְנס הַמַּקִּיף הַזֶּה לִפְנִים

וְאָז יִתְגַּדֵּל הַשֵּׂכֶל הָאֱנוֹשִׁי

וְיִתְגַּלֶּה לָאֱנוֹשִׁי הַיְדִיעָה וְהַבְּחִירָה

אָז יִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה

כִּי אָז עַל יְדֵי גִדּוּלוֹ שֶׁל הַשֵּׂכֶל

יֵצֵא מִגֶּדֶר הָאֱנוֹשִׁי וְיַעֲלֶה לְגֶדֶר מַלְאָךְ

וְאָז יִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה

וְזֶה זֶה עִקַּר כּחַ הַבְּחִירָה

זֶה שֶׁאֵין יוֹדֵעַ הַשֵּׂכֶל שֶׁל הַיְדִיעָה וְהַבְּחִירָה

וְזֶה שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זַ"ל, שֶׁלֶּעָתִיד צַדִּיקִים יוֹשְׁבִים וְעַטְרוֹתֵיהֶם בְּרָאשֵׁיהֶם

'עַל רָאשֵׁיהֶם' הֻצְרַךְ לוֹמַר

כִּי לֶעָתִיד יִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה

וזה צַדִּיקִים יוֹשְׁבִים

שֶׁהַיְשִׁיבָה הוּא מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הַבְּחִירָה

כְּמוֹ: "יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם"

שֶׁהוּא מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הַהִשְׁתַּנּוּת

כִּי הַתְּנוּעָה

מוֹרֶה עַל הִשְׁתַּנּוּת מֵרָצוֹן אֶל רָצוֹן

וְהַיְשִׁיבָה מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הִשְׁתַּנּוּת

הַיְנוּ בִּיטּוּל הַבְּחִירָה

וְעַטְרוֹתֵיהֶם, הַיְנוּ הַמַּקִּיפִים

כְּמוֹ: "שָׁאוּל וַאֲנָשָׁיו עטְרִים אֶל דָּוִד"

בְּרָאשֵׁיהֶם

וְלא עַל רָאשֵׁיהֶם

הַיְנוּ הַמַּקִּיפִים יִכָּנְסוּ בְּתוֹךְ הַמּחִין לִפְנִים

וְאָז יִכָּנְסוּ כָּל הַשִּׂכְלִיּוֹת

שֶׁלּא הָיָה יָכוֹל לְהָבִין אוֹתָם

יִכָּנְסוּ לִפְנִים בְּתוֹךְ הַמּחִין

וְיֵדַע וְיַשִּׂיג אוֹתָם

וְאָז יֵצֵא מִגֶּדֶר אֱנוֹשִׁי

וְיַעֲלֶה לְגֶדֶר מַלְאָךְ

וְיִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה

והשאלה היא מה הקשר בין הדברים? מדוע דבר אחד תלוי בשני? מדוע מי שמבין את השכל של הידיעה והבחירה, ממילא מתבטלת אצלו הבחירה החופשית לגמרי? איך זה שאדם מבין את השכל של הידיעה והבחירה, איך זה הופך את השכל שלו לשכל של מלאך? מה הקשר?

בעניין הבחירה החופשית, ראה גם כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=76 *

תשובה:

כי על ידי שהאדם מבין את השכל של הידיעה והבחירה, דהיינו מבין את השכל של הצמצום ובריאת העולם, על ידי זה הוא חוזר לבחינת לפני הבריאה ששם הכל טוב והכל אחד, וממילא אין בחירה.

כי באמת רק השי"ת מבין את השכל הזה של הידיעה והבחירה. וגם רק השי"ת מבין את השכל של בריאת העולם.

וכדי להבין מדוע הבורא ברא את הבריאה, לשם כך צריך לחזור לפני הבריאה.

כי כל הסיבות שנותנים מדוע הבורא ברא את הבריאה, הן כולן שטות. כי באמת הן כולן רק בשכל של בני אדם. אך השכל של השי"ת הוא שכל אחר לגמרי. ורק השי"ת יודע למה הוא ברא את הבריאה.

ומי שנכלל בא"ס לגמרי, גם הוא יודע למה הבורא ברא את הבריאה. כי הוא יודע מה היה לפני הבריאה. והוא יודע כיצד הבריאה נבראה, וכיצד התרחש הצמצום, וכיצד הכל משתלשל ומחובר לשורשו תמיד וכולי.

ובאמת את השכל הזה של לפני הבריאה, את השכל הזה לא ניתן לומר אותו במילים. כי לפני הבריאה אין דיבור וכולו שתיקה.

וממילא אין שום דרך בעולם לומר בשכל אנושי מדוע הבורא ברא את הבריאה. וכל מי שאומר טעם מדוע הבורא ברא את הבריאה, וחושב שזהו הטעם האמיתי, הרי שהוא אינו אלא טועה.

כי דעת השי"ת היא עניין אחר לגמרי... ורק הוא עצמו יודע את סיבותיו שלו...



ושאלת הידיעה והבחירה היא צמצום ולבוש גשמי של שאלת הצמצום, דהיינו לדעת כיצד הבורא צמצם את עצמו וכולי...

וכדי לדעת את השכל הזה, לשם כך צריך לדעת מה היה לפני הבריאה. ושם כולו רק טוב ואחד.

וכאשר האדם יודע את השכל הזה, ממילא כבר אין לו בחירה בין טוב לרע, כי כולו אחד וכולו טוב תמיד.

ויש בזה עוד המון מה לבאר, כגון:

מהו השכל של המלאכים? האם המלאכים היו קיימים לפני הבריאה? האם קיומם נצחי? ומה היה לפני שהם עצמם נבראו? מהי הבחירה של המלאכים? האם באמת אין להם בחירה? וגם, מדוע אי אפשר להבין את העניין הזה בשכל אנושי? ומדוע בשכל של מלאכים אפשר להבין אותו? ומה קורה אצל אדם שאין לו בחירה, כיצד הוא ממשיך לחיות וכיו"ב? וכיצד יתקיים העולם לעתיד לבוא כשתתבטל הבחירה? וגם, מאחר שלפני הבריאה לא היתה בחירה, אז כיצד הבורא בחר לברוא את הבריאה?

ועוד עניינים שונים כיו"ב...

אך כל הנ"ל הוא מעשה מרכבה ממש, דהיינו רכיבת הא"ס על הבריאה והסוף... וצריך האדם שיהיה חכם ומבין מדעתו וכולי...

וראה בעניין הזה עוד כאן: forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=87 - בחירה וידיעה לפני ואחרי - האומנם? forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=81 - אמת אחת וגם בחירה וידיעה וכיו"ב - כיצד? forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=76 - בחירה חופשית. יש או אין?

*

איך תתבטל הבחירה לעתיד לבוא? מה יקרה בפועל? מה ז"א שתתבטל הבחירה? האם לבני האדם לא יהיה יותר רצון? מה זה אומר בדיוק ביטול הבחירה? אשמח להרחבה.

*

תשובה:

עליך לדעת כי כדי לדעת את העניין הזה בשלמות, לשם כך על האדם עצמו לזכות לזה בעצמו.

כי יש כאלו שמספרים סיפור ויש כאלו שראו סיפור. ואילו ידעתיו הייתיו. וממילא רק מי שהייתיו רק הוא ידעתיו, דהיינו רק מי שזוכה לזה בעצמו, רק הוא באמת מבין את העניין הזה באמת כפי מה שהוא.

דבר נוסף עליך גם לדעת, כי גם מי שיודע את העניין הזה בשלמות, גם הוא מנוע מלהסביר את העניין הזה לעומקו, כדי לשמור על הבחירה החופשית של האדם.

ז"א אם באמת יבין האדם כיצד לעתיד לבוא תתבטל הבחירה, הרי שגם אצלו עצמו תתבטל הבחירה. ולא שיש בכך דבר רע בביטול הבחירה, כי הרי בתכלית בכל מקרה תתבטל הבחירה, אלא שמצד שני מי שרוצה לזכות לביטול הבחירה שלעתיד לבוא, עליו לעמול על כך בכוחות עצמו, ובהכרח שתהיה לאדם בחירה חופשית מסיבות שונות.

כך שגם מי שיודע את העניין הזה בשלמות, עליו להסתיר את העניין הזה, כדי שלאדם תהיה בחירה חופשית לזכות לביטול הבחירה בכוחות עצמו.

אך בכל זאת נבאר מעט את העניין הנ"ל

והוא כי ביטול הבחירה שיהיה לעתיד לבוא, הוא דבר שמתרחש אצל האדם מעצמו בגלל ידיעה של האדם שכל מסויים.

דהיינו כי ברגע שהאדם זוכה לשכל הנקנה, באותו הרגע מתבטלת אצלו מעצמה הבחירה החופשית הרגילה של בני האדם, ואז הוא זוכה לבחירה חופשית אחרת שאין בה השגה כלל בעולם הזה.

ז"א גם בעולם הבא אחרי שמתבטלת הבחירה החופשית, עדיין יש לאדם בחירה חופשית, ועדיין יש לו רצון, ועדיין יש אצלו טוב ורע, ועדיין יש לו יצר הרע ויצר הטוב, והכל בדיוק כמו אדם רגיל בעולם הזה ממש, והכל בגוף אנושי ממש, רק שזה הכל עניין אחר לגמרי.

והבחירה החופשית שיש לאדם בעולם הזה, שורשה הוא בבחינת אחרי הבריאה. אך הבחירה שיש לאדם בעולם הבא, שורשה הוא מבחינת לפני הבריאה.

כי גם לפני הבריאה היה טוב ורע. וגם לפני בריאת הזמן היה זמן. וגם לפני בריאת המקום היה מקום. וגם לפני בריאת הבחירה והעולם, גם שם הייתה בחירה ועולם וכולי.

אלא מאי?

שבחינת לפני הבריאה היא עניין אחר לגמרי. והזמן שיש לפני הזמן והמקום שיש מעל המקום והטוב והרע שיש מעל העולם הזה, והעולם שהיה קיים לפני העולם הזה, הם כולם עניין אחר לגמרי משל העולם הזה.

ומי שזוכה לשכל הנקנה, ברמה המעשית הוא חי רגיל לכל דבר, והוא בוחר ומבדיל בין טוב לרע, ויש לו רצון חופשי ובחירה חופשית, והוא חי בתוך זמן ומקום, והרצון שלו כן משתנה מרצון לרצון, אלא שזה עניין אחר לגמרי שאינו נתפס בשכל אנושי כלל.

כמו כן הבחירה של האדם מתחלפת לבחירה חדשה באמצעות ידיעה. היינו שהאדם מגלה שכל מסויים, וכאשר הוא מגלה את השכל הזה, הבחירה שלו מתבטלת מעצמה.

כי כל הבחירה שיש לאדם בעולם הזה, היא נובעת רק משום כך שהאדם לא מבין את העניין של הידיעה והבחירה. אך ברגע שהאדם מבין ויודע את השכל של הידיעה והבחירה, באותו הרגע הוא זוכה לכל הנ"ל והוא כבר נמצא בעולם הבא ממש, למרות שהוא כאן בעולם הזה ממש וכולי...
חיי מוהר"ן - קב - סיפורים חדשים
...- קב - סיפורים חדשים אות קב שמעתי בשמו שספר בירושלים יש בית הכנסת שמביאין לשם כל המתים שבעולם ותכף שמת אחד בעולם מביאין לשם תכף אותו המת ושם דנין אותו היכן יהיה מקומו כי יש מתים בארץ ישראל שנושאין אותן לחוץ לארץ וכן להפך כמובא. ושם באותו בית הכנסת יושבין הבית דין שדנין כל אחד ואחד ונותנין לו מקומו הראוי לו. ויש אחד שדנין אותו שלא יהיה לו שום מקום ויהיה נאבד ונשלך בכף הקלע וכשמביאין את המת לשם אזי מביאין אותו במלבושים. ויש אחד שחסר לו מהמלבוש שלו איזה חסרון. כגון לאחד נחסר בית יד אחד מהמלבוש שלו...
חיי מוהר"ן - קלד - נסיעתו לארץ ישראל
...שמעתי בשמו שאמר קדם שנסע לארץ ישראל שרוצה לנסע כדי להשיג חכמה עלאה כי יש חכמה עלאה ותתאה וחכמה תתאה כבר יש לו ועדין הוא צריך להשיג חכמה עלאה ובשביל זה הוא נוסע לארץ ישראל. ונשמע מפיו הקדוש שאמר שתכף כשהלך ארבע אמות בארץ ישראל תכף זכה להשיג כל מבקשו וחפצו שנסע בשבילו לארץ ישראל וגם שמעתי מפיו הקדוש מעין זה מגדל השמחה והנחת שהיה לו תכף כשבא לארץ ישראל שנתמלא רצונו ותשוקתו וכו' אות קלה אמר אז לרבי יודל שרוצה לנסע לארץ ישראל ורבי יודל, ברך אותו. ואמר לו רבנו בודאי אתם רוצים לפעל שם איזה דבר גדול יהי...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רנו - שֵׁם אַתָּה מְסֻגָּל עַל הַיָּם
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רנו - שם אתה מסגל על הים שם אתה מסגל על הים להכניע הגלים והסוד: "בשוא גליו אתה תשבחם"
מפני מה כשהאדם מבקש פרנסה, אין נותנין לו תכף?
...מבקש פרנסה, אין נותנין לו תכף? breslev.eip.co.il/?key=188 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה טז - מפני מה כשהאדם מבקש פרנסה הקשו מפני מה כשהאדם מבקש פרנסה, אין נותנין לו תכף מן השמים כי אם על ידי סיבות, לכל אחד לפי סיבתו שזה צריך לזרע תבואה ולחרש ולקצר וכו' וזה צריך לנסע ולמצא צרך פרנסתו שם, וכיוצא בזה ולמה לא נותנין לו תכף, בשעה שמבקש פרנסתו, מזמן? והתרוץ: דע, שכל הפרנסה של ישראל צריכין לקבל על ידי המלך ... והכלל שצריכין לראות את המלך בבחינת: "מלך ביפיו תחזינה עינך" דהינו כשהוא ביפיו וגדלתו, ולא בשעת קטנות...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קט - מֵעִנְיַן קֶבֶר הַבַּעַל שֵׁם טוֹב
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קט - מענין קבר הבעל שם טוב ספר עמי מענין קבר הבעל שם טוב, זכר צדיק וקדוש לברכה שטוב מאד להיות שם על קברו ואמר כי "צדיקים יירשו ארץ" הינו שהצדיקים אמתיים יורשים ארץ ישראל שזוכין שמקום גניזתם הוא קדוש בקדשת ארץ ישראל ממש וארץ ישראל הוא תקון גדול לפגם הברית
מדוע ולמה לעתיד לבוא תתבטל הבחירה החופשית?
...לעתיד לבוא תתבטל הבחירה החופשית? כאן breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עתיקא טמיר וסתים מבואר כי הסיבה שיש לאדם בחירה חופשית, היא רק משום שהשכל שלו קטן ולא מבין את הסוד של הבחירה והידיעה. ולעתיד לבוא כאשר יהיה לבני האדם שכל גדול, באותו הרגע כבר לא תהיה להם בחירה חופשית כלל. בדיוק כמו שמלאכים אין בחירה חופשית... ודע, שזה עקר כח הבחירה כל זמן שהשכל אין כל כך גדול להבין הידיעה והבחירה אזי כח הבחירה על מקומו כי יש בידו כח לבחר החיים או הפוכו אבל כשיכנס המקיף הזה לפנים ואז יתגדל...
שיחות הר"ן - אות נד
שיחות הר"ן - אות נד השם יתברך אינו עושה שני פעמים דבר אחד כי אפילו גלגולים אין זאת הנשמה נתגלגלת פעם שניה כמות שהיא רק זאת הנפש עם זה הרוח וכיוצא בזה כידוע נמצא שעכשו כשזה הנפש מתקבץ עם רוח אחר וכיוצא בזה שוב אין זה מה שהיה קדם כי אין השם יתברך עושה שני פעמים דבר אחד
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קכב - לְעִנְיַן הַמַּחֲשָׁבוֹת זָרוֹת שֶׁבַּתְּפִלָּה
...ח"ב - תורה קכב - לענין המחשבות זרות שבתפלה לענין המחשבות זרות שבתפילה וכבר ידוע, שכל מחשבה ומחשבה היא קומה שלמה, כמובא ואמר שכשהאדם עומד ומתפלל כסדר ואינו משגיח על המחשבות זרות ועל ידי זה הוא מנצח אותם ומעבירם ממנו [וכמבאר במקום אחר, שאין צריכין להסתכל עליהם כלל רק לילך כסדר בתפילתו ולבלי להביט לאחריו כלל ועל ידי זה ממילא יסתלקו] אזי בדרך הלוכו בתפילתו הוא מפיל אותם לזה חותך יד, ולזה חותך רגל, וכיוצא בזה בשאר האיברים פרוש, כמו למשל בענין מלחמה, כשצריך לילך ולעבר בין הרבה רוצחים ואורבים וכשהוא גבור...
חיי מוהר"ן - כא - שיחות השיכים להתורות
...אות כא בעת שאמר התורה מישרא דסכינא בסימן ל' בשבת חנוכה תקס"ז בסעדה השלישית של שבת. והתחיל התורה על פסוק ויהי מקץ ולא גמר לגלות פרוש הפסוק איך שיכה תורה הזאת לפסוק הנ"ל. ובמוצאי שבת אחר הבדלה דבר עמנו ואמר שאם היה רוצה לסים התורה על פסוק הנ"ל היה צריך לומר עוד הפעם תורה כמו זו שאמר. ואחר כך אמר אני דומה עכשו כמו מי שפוסקין עליו להכותו בארבע רוחות העיר ולא הבינו דבריו כלל. כעת נזכרתי שמרמז קצת בהתורה הנ"ל. כי מבאר שם שצריכין לחתך המלכות שהיא בחינת דל"ת מארבע מלכיות דסטרא אחרא, בחינת חתכו לארבעה. ואפשר...
ספר המידות - התנשאות
...א' א. מי שמטיל אימה יתרה על הצבור שלא לשם שמים, אינו רואה בן תלמיד חכם. ב. המתחיל בדבר מצוה ואינו גומרה, מורידין אותו מגדלתו. ג. כשהקדוש ברוך הוא נפרע משונאי ישראל, ממנה להם פרנסים שאינם טובים. ד. מנשאין את בן צדיק, כשאינו הולך בדרך ישר, כדי שילך בדרך ישר. ה. על ידי הצדקה מתנשא. ו. אין אדם עולה לגדלה אלא אם כן מוחלין לו כל עוונותיו. ז. כשמנשאין את אדם חשוב, אין מורידין אותו. ח. על ידי חכמה ושפלות ומערב בין הבריות, דבורו נתקים למעלה. ט. כשרוצים לנשא איזה צדיק ולפרסם אותו, אזי הקדוש ברוך הוא שולח...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 16_09_2025 השעה 12:24:46 - wesi2