ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨מהי תכלית הבריאה? להחזיר את הבריאה ללפני הבריאה?
שאלה:

אחד מהרעיונות שחוזרים על עצמם, הוא שהתכלית היא להחזיר את הבריאה למצב שבו היא היתה לפני הבריאה.

אפילו המושג חזרה בתשובה הוסבר בצורה הזאת, שהוא להחזיר את הדבר לשורש שלו שהוא בעצמם לפני הבריאה.

ויש כאן כמה שאלות.

1 - מה הפשט של להחזיר את הבריאה למצב של לפני הבריאה? מה זה אומר פרקטית?

ו2 - שזאת השאלה החשובה יותר, מדוע בעצם להחזיר את הבריאה ללפני הבריאה, הרי הבורא ברא את הבריאה כדי שתהיה בריאה! הלא כן?!

ז"א מאיפה צץ הרעיון הזה שצריך לקשר את הבריאה ללפני הבריאה, הרי כל הרעיון של הבריאה על ידי הבורא, היא כדי להרחיק ולהפריד את הבריאה מלפני הבריאה!

אם הבורא היה רוצה שנחבר את הבריאה ללפני הבריאה, אז למה בכלל הוא ברא את הבריאה? הרי היה יותר הגיוני שהוא לא יברא את הבריאה ואז ממילא הכל כבר יהיה בשלמות של העולם הבא, שבו הבריאה כלולה בלפני הבריאה.

לדעתי, אם הבורא ברא את הבריאה, ההגיון אומר שצריך להרחיק ולהפריד את הבריאה מלפני הבריאה, כי זה הרי רצונו של הבורא.

אז מדוע בעצם אנחנו עושים הפוך מהבורא. הוא ברא והפריד את הבריאה מלפני הבריאה, ואנחנו צריכים לקשר אותה לשורשה. מדוע?

יש גם את המושג של להכלל באין סוף, שמבואר עליו שצריך לכלול את כל העולמות בחינה של מחוייב המציאות. מדוע?

הרי הבורא ברא את אפשרי המציאות כדי שיהיה אפשרי המציאות ולא רק מחוייב המציאות. אז מדוע בעצם לעשות הפוך מרצונו של הבורא?

3 - אם באמת התכלית היא שהבריאה תהיה נפרדת מלפני הבריאה ושהאדם דווקא יחבר את הבריאה ללפני הבריאה, אז מדוע בעצם העולם לא נברא לפני הרגע שבו הוא נברא.

הרי השי"ת הוא כולו שלמות. ולפני שנברא העולם הכל היה שלמות.

אז אם התכלית היא שהאדם דווקא יחבר את הבריאה ללפני הבריאה, אז מדוע בעצם העולם לא נברא קודם.

ואם התכלית היא להפריד את הבריאה, אז מדוע בעצם לחבר אותה לשורשה.

למרות שבכל מקרה השאלה של למה העולם לא נברא לפני, בכל מקרה השאלה קיימת.

אשמח להסבר על כל הנ"ל.

תודה...

ואני שואל את השאלה הזאת דווקא כאן, כי נראה לי שכאן יש סיכוי לקבל תשובה רצינית לשאלות האלו שבדרך כלל נמנעים מלהתעסק בהן.

תודה.

תוספת לשאלה הנ"ל.

רבי נחמן כל הזמן מבאר שהחלל הפנוי הוא הכרחי לבריאת העולם ושהצמצום הוא הכרחי לבריאת העולם ושהמחלוקת היא הכרחית לבריאת העולם.

אז מדוע מצד שני צריך כאילו להחריב את העולם ולקשר את הכל לאין סוף?

הרי השלום המופלא שאליו חותרים כולם, הוא חורבן העולם!

הרי המוחין דגדלות והשכל של האין סוף והכל, זה גם חורבן העולם!

והאמונה שעוברים איתה על החלל הפנוי, גם היא חורבן העולם!

אז בא נניח שבאמת צריך להחריב את העולם, אז בעצם מדוע בכלל הבורא ברא אותו?!

תודה

תשובה:

לשואל, ראשית קבל מספר מאמרים שקשורים לשאלה שלך. forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=45 - למה הבורא ברא את העולם? forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=125 - מדוע העולם הזה קיים? הרי התכלית היא העולם הבא! forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=128 - להכלל באין סוף. מה זה אומר?



שנית, לכל שאלה יש תשובה, אך לא כל תשובה היא מילולית בהכרח. אז קבל כאן מספר כיווני מחשבה, שיובילו אותך לתשובה הלא מילולית.

העניין הוא כדלקמן.

תכלית הבריאה היא הבריאה. ז"א תכלית הבריאה היא לא העולם הבא אלא העולם הזה כפי מה שהוא בכל רגע ורגע.

מצד האמת באמת, כרבר כרגע כל הבריאה כולה מקושרת לבחינת לפני הבריאה, מצד האמת באמת לפני הבריאה ואחרי הבריאה והעולם הבא זאת הכל בחינה אחת וישות אחת שקיימת תמיד ללא שום שינוי כלשהו, וממילא כל השאלות הנ"ל כולן בטלות מעיקרא.

מצד האמת באמת אף אחד לא צריך לעשות שום דבר, לא צריך לקשר את הבריאה ללפני הבריאה, ולא צריך "לתקן" את העולם, ולא צריך לעשות שום דבר בשום עניין, כי הכל כבר טוב, והעולם הבא זה כאן ממש.

כמו כן, מצד האמת באמת התכלית היא העולם הזה שהוא נפרד מהבורא. כי אלמלא הוא עצמו היה התכלית, הרי שהוא עצמו לא היה קיים. אם הוא עצמו קיים, אז הוא עצמו התכלית.

אלא מה? שמצד האדם בלבד יש את השינויים.

פירוש: מצד האדם עצמו יש את כל השינויים וההבדלים בין לפני לאחרי הבריאה ובין העולם הזה לבין העולם הבא.

ובאמת מצד האמת באמת אף אחד לא צריך לעשות שום דבר בשום עניין.

אלא שהאדם מחמת מעשיו הרעים ומחמת פגם דעתו שנפגמה בחטא אדם הראשון בעץ הדעת, מחמת החטא הזה האדם לא רואה את המציאות כפי מה שהיא באמת. ומחמת זה הוא צריך לקשר את הבריאה ללפני הבריאה שזה העולם הבא.

בפועל זה אומר שעיקר העבודה של האדם זה לראות את האמת שהכל כבר טוב ומושלם כפי מה שהוא תמיד.

לקשר את הבריאה ללפני הבריאה, יש לזה היבטים רבים ושונים.

לדוגמא, לכל דבר יש סיבה. וכל תוצאה היא בחינת הבריאה והסיבה שלה היא בחינת לפני הבריאה.

להבין את הסיבה של כל דבר, זה לדוגמא מימוש בפועל של לקשר את הבריאה ללפני הבריאה.

ראה כיו"ב גם כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=120 - מה הקשר שבין השכינה לבין החלל הפנוי?

דוגמא נוספת, כל דיבור שהאדם אומר אותו, יש שכל מסויים שבגללו הוא אמר את הדיבור הזה.

להבין את השכל שיש בכל דבר, זה בחינת לקשר את הבריאה ללפני הבריאה...

וכן על זה הדרך...

וכאשר האדם הולך בדרך הנ"ל, על ידי זה הוא עולה מדרגה לדרגה, עד שבסופו של התהליך הוא מקשר את השכל שלו לשכל הנקנה, שהוא השכל שהיה לאדם הראשון לפני החטא.

ואז נתקן חטא אדם הראשון, והאדם נכלל באין סוף, והאדם עובר לעולם שכולו טוב וכולי...



לגבי העניין של חורבן העולם.

בהמשך לכל הנ"ל, אז ראשית כנ"ל, מצד האמת אין שום שאלה, כי מצד האמת אין שום חילוק בין לפני לאחרי הבריאה ולעולם הבא.

אך מצד השאלה, השאלה היא אכן נכונה. אם התכלית היתה שיהיה שלום בעולם, הרי שמראש הבורא לא היה בורא את העולם עם מחלוקת.

אכן המחלוקת והחלל הפנוי והרע וכל השאר, כולם הכרחיים לקיום העולם, ורצון הבורא שהעולם יהיה קיים.

עיקר העבודה של האדם, היא לקשר את שתי הבחינות של לפני ואחרי הבריאה.

וכאן יש 2 צדדים שונים.

מצד אחד המשמעות היא לכלול ולבטל את הבריאה בבחינת לפני הבריאה. שזהו אכן חורבן העולם!

אבל יש גם בחינה הפוכה, שהיא לכלול ולבטל את הבחינה של לפני הבריאה בתוך הבריאה, שזאת באמת השלמות והתכלית וכולי... ואדרבה, לא רק שזה לא חורבן העולם, אלא שזה בניין העולם וכולי...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רכט - דַּע שֶׁיֵּשׁ עֵצִים שֶׁכְּשֶׁעוֹשִין מֵהֶם מִטָּה
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רכט - דע שיש עצים שכשעושין מהם מטה דע שיש עצים שכשעושין מהם מטה, הם מסגלים להולדת בנים ולגדלם וכן להפך יש שאינם מסגלים וכו' וזה מרמז בפסוק: "שאול שאל האיש לנו ולמולדתנו" . 'אפילו עצי עריסותינו גלה לנו' כי על ידי עצי המטה על ידי זה סגלת ההולדה כנ"ל
מעשה משבעה קבצנים - בן המלך
...בן המלך breslev.eip.co.il/?key=60 - סיפורי מעשיות - מעשה יג - משבעה קבצנים מעשה פעם אחת היה מלך = זה השי"ת והיה לו בן יחיד = זה אדם הראשון לפני שחטא. ורצה המלך למסר המלוכה לבנו בחייו = כי לפני שאדם הראשון חטא, מאחר שהוא כולו היה כלול בא"ס, ממילא הוא מלך כמו השי"ת ממש. שזו בחינת אדם קדמון שהוא מעל האצילות ולפני הבריאה. ולכן מסר את המלוכה בחייו דייקא, כי אצל השי"ת שני מלכים יכולים למלוך בבת אחת. ועשה משתה גדול ובודאי בכל פעם שהמלך עושה משתה גדול הוא שמחה גדולה מאד בפרט עתה, שמסר המלוכה לבנו בחייו...
שיחות הר"ן - אות קכד
...פעם אחת שאל אותי בלשון תמה השמעת ממני דברי מוסר ? ואמר שאינו יכול לומר דברי מוסר כי כל דבור מוסר שלו הוא מטבל ומרחץ בדמעות ומחמת זה אינו יכול לומר מוסר בפרוש ובתחלה היה אצלנו קצת תמיהה מה שאמר שאינו אומר מוסר כי לפי דעתנו כל דבריו הם דברי מוסר גדול מאד מאד כאש בוערת ממש אך באמת לא היה רגיל לומר דברי מוסר בפרוש כדרך המוכיחים אבל אף על פי כן כל דבריו וכל שיחותיו היה רק מענין עבודת ה' וכל דבריו היה כגחלי אש ממש ומי שזכה לשמע דבור מפיו היה נכנס בקרבו כאש בוערת ממש ואי אפשר לבאר ולציר לא בכתב ולא בפה...
שבחי הר"ן - אות יג
...פשוטות של עבודת השם בלי שום חכמות והכל בהצנע גדול ותכף כשיצא לחוץ היה עושה בכונה כל מיני מעשה נערות כל מיני שחוק וקפיצות ושאר ענינים כאלו עד שלא היה יכול לבוא על דעת שום אדם שהוא רוצה בעבודת השם ובתחלה בימי ילדותו היה נוהג שהיה לוקח איזה גדולים והחליפם על טפלים ונכנס לבית הכנסת בהצנע דרך חלון וכיוצא ולקח עמו הספר "שערי ציון" ואמר הלשם יחוד של עשית מצוה ולקח טפל אחד והשליכה לתוך המתן בסתר ואחר כך חזר ועשה עצמו כאלו הוא מסיח דעתו מזה ואחר כך חזר ואמר לשם יחוד הנ"ל וחזר והשליך פרוטה אחת לתוך המתן בסתר...
חיי מוהר"ן - שעח - מעלת תורתו וספריו הקדושים
...תורתו וספריו הקדושים אות שעח לענין כתיבת ספריו הקדושים שהרבה תורות כתב בעצמו זכרונו לברכה וקצת כתבוהו החברים והשאר כתבתי, אמר שהלשון שלי הוא סמוך להמכון. והוטב בעיניו הלשון שלי, ואמר שאחריו אנכי. הינו לענין צחות הלשון של התורות הלשון שלי היא מעלה מכלם הרבה. אפס הלשון שלו בעצמו טוב ומעלה ביותר בודאי אבל אחר הלשון שלו הוא הלשון שלי שתכף במדרגה שאחריו נגד הלשון של שאר החברים כי לא הוטב בעיניו לשונם כלל בכמה אפנים כי על פי רב לא עמדו על המכון כלל. וגם המעט שהבינו לא היו יכולים לכתב על הספר כל אשר הבינו...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה לח - מַרְכְּבת פַּרְעה
...זכרונו לברכה] מרכבת פרעה וחילו ירה בים וכו' א. כי צריך כל אדם לפשפש את עצמו בכל עת אם הוא דבוק בהשם יתברך והסימן של דבקות הוא תפילין כי תפילין הם סימן על הדבקות ב. ואי אפשר לבוא לבחינת תפילין אלא שיעלה את הדבור ויתקנהו כי הדבור שהוא רוח פיו של הקדוש ברוך הוא שהוא בחינת מלכות פה הוא בחינת ים, שכל הנחלים הולכים לתוכו כמו שכתוב: כל הנחלים הולכים אל הים והוא בחינת אדני, כמו שכתוב "אדני שפתי תפתח" וכשפוגמין הדבור שהוא אדני אז על ידי הפגם נעשה מרוח פיו, רוח סערה כי כ"ז אותיות כל אחד כלול מעשרה גימט
שיחות הר"ן - אות קכג
שיחות הר"ן - אות קכג מענין קצת אנשים שמתקרבים לעבודת השם יתברך ואחר כך מתרחקין ענה ואמר אף על פי כן יקר אצל השם יתברך ההתקרבות בעצמו אף לפי שעה אף על פי שאחר כך נעשה מה שנעשה, חס ושלום ואמר הלא על שעת מתן תורה נאמר: "לבבתני באחת מעיניך" ואיתא במדרש: "מהו באחת מעיניך אלא שבעין השנית כבר היו מסתכלין על העגל" נמצא שבשעת מתן תורה כבר היה דעתם לפרש חס ושלום ואף על פי כן היה יקר בעיני השם יתברך מאד ההתקרבות בעצמו כמו שכתוב "לבבתני באחת מעיניך" כי זה בעצמו יקר מאד בעיני השם יתברך
שיחות הר"ן - אות סא
...הנאמר בגמרא, זה היה בחינת תשובה ששב בתשובה על שפגם בתורה לומר שלא כענין וכראוי ותכף ומיד שהקשה אותו חברו הבין מיד שפגם ושב בתשובה מיד כי יש תשובה שהיא בכח ועדין לא יצאה לפעל ובשביל זה אדם משיג לפעמים למעלה ממדרגתו מה שאינו ראוי לזה הוא כדי שתצא התשובה מכח אל הפעל כנזכר לעיל וזה בחינת הדרי בי הינו שהתשובה היתה בי מתחלה רק שהיה בכח כנ"ל ועתה יצאה לפעל [כי על ידי שהשיג למעלה ממדרגתו על ידי זה פגם לומר שלא כענין ואזי חברו מקשה עליו ואז הוא מתעורר מיד ומבין שפגם ושב בתשובה מיד נמצא שעל ידי זה יצאה התשובה...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קו - רָאוּי לְהַרְהֵר בְּדִבְרֵי תוֹרָה בִּשְׁעַת זִוּוּג
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קו - ראוי להרהר בדברי תורה בשעת זווג ראוי להרהר בדברי תורה בשעת זווג ואף על פי כן יוכל להוליד בנים אף על פי שמחשבתו תהיה דבוקה אז בהרהורי תורה וטוב מאד להרגיל עצמו בכך.
שיחות הר"ן - אות קנט - יגיעתו וטרחתו בעבודת ה'
...הר"ן - אות קנט - יגיעתו וטרחתו בעבודת ה' פעם אחת אחר שבועות בקהלת זאסלאב אמר לפני בדרך קבלנא: איך זוכין להיות יהודי ? והייתי משתומם מאד לפניו על זה כפי מה שהייתי יודע מגדלתו ועבודתו מכבר אשר אי אפשר לשער במח כלל ועדין נדמה בעיניו שלא התחיל כלל ענה ואמר הלא בעת שהייתי יגע בשביל עבודת ה' לא עלה על דעתי שאזכה לזה ולא הייתי יודע כלל ממה שאני יודע עכשו וכי עלה על דעתי לכסף ולהתגעגע לידע מה שאני יודע עכשו ?! כי לא הייתי יודע כלל שום מציאות וידיעה מהשגה זו לכסף ולהתגעגע אליה אם כן גם עכשו מי יודע מה שיש...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.3906 שניות - עכשיו 23_09_2025 השעה 10:47:33 - wesi2