ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖨מהי תכלית הבריאה? להחזיר את הבריאה ללפני הבריאה?
שאלה:

אחד מהרעיונות שחוזרים על עצמם, הוא שהתכלית היא להחזיר את הבריאה למצב שבו היא היתה לפני הבריאה.

אפילו המושג חזרה בתשובה הוסבר בצורה הזאת, שהוא להחזיר את הדבר לשורש שלו שהוא בעצמם לפני הבריאה.

ויש כאן כמה שאלות.

1 - מה הפשט של להחזיר את הבריאה למצב של לפני הבריאה? מה זה אומר פרקטית?

ו2 - שזאת השאלה החשובה יותר, מדוע בעצם להחזיר את הבריאה ללפני הבריאה, הרי הבורא ברא את הבריאה כדי שתהיה בריאה! הלא כן?!

ז"א מאיפה צץ הרעיון הזה שצריך לקשר את הבריאה ללפני הבריאה, הרי כל הרעיון של הבריאה על ידי הבורא, היא כדי להרחיק ולהפריד את הבריאה מלפני הבריאה!

אם הבורא היה רוצה שנחבר את הבריאה ללפני הבריאה, אז למה בכלל הוא ברא את הבריאה? הרי היה יותר הגיוני שהוא לא יברא את הבריאה ואז ממילא הכל כבר יהיה בשלמות של העולם הבא, שבו הבריאה כלולה בלפני הבריאה.

לדעתי, אם הבורא ברא את הבריאה, ההגיון אומר שצריך להרחיק ולהפריד את הבריאה מלפני הבריאה, כי זה הרי רצונו של הבורא.

אז מדוע בעצם אנחנו עושים הפוך מהבורא. הוא ברא והפריד את הבריאה מלפני הבריאה, ואנחנו צריכים לקשר אותה לשורשה. מדוע?

יש גם את המושג של להכלל באין סוף, שמבואר עליו שצריך לכלול את כל העולמות בחינה של מחוייב המציאות. מדוע?

הרי הבורא ברא את אפשרי המציאות כדי שיהיה אפשרי המציאות ולא רק מחוייב המציאות. אז מדוע בעצם לעשות הפוך מרצונו של הבורא?

3 - אם באמת התכלית היא שהבריאה תהיה נפרדת מלפני הבריאה ושהאדם דווקא יחבר את הבריאה ללפני הבריאה, אז מדוע בעצם העולם לא נברא לפני הרגע שבו הוא נברא.

הרי השי"ת הוא כולו שלמות. ולפני שנברא העולם הכל היה שלמות.

אז אם התכלית היא שהאדם דווקא יחבר את הבריאה ללפני הבריאה, אז מדוע בעצם העולם לא נברא קודם.

ואם התכלית היא להפריד את הבריאה, אז מדוע בעצם לחבר אותה לשורשה.

למרות שבכל מקרה השאלה של למה העולם לא נברא לפני, בכל מקרה השאלה קיימת.

אשמח להסבר על כל הנ"ל.

תודה...

ואני שואל את השאלה הזאת דווקא כאן, כי נראה לי שכאן יש סיכוי לקבל תשובה רצינית לשאלות האלו שבדרך כלל נמנעים מלהתעסק בהן.

תודה.

תוספת לשאלה הנ"ל.

רבי נחמן כל הזמן מבאר שהחלל הפנוי הוא הכרחי לבריאת העולם ושהצמצום הוא הכרחי לבריאת העולם ושהמחלוקת היא הכרחית לבריאת העולם.

אז מדוע מצד שני צריך כאילו להחריב את העולם ולקשר את הכל לאין סוף?

הרי השלום המופלא שאליו חותרים כולם, הוא חורבן העולם!

הרי המוחין דגדלות והשכל של האין סוף והכל, זה גם חורבן העולם!

והאמונה שעוברים איתה על החלל הפנוי, גם היא חורבן העולם!

אז בא נניח שבאמת צריך להחריב את העולם, אז בעצם מדוע בכלל הבורא ברא אותו?!

תודה

תשובה:

לשואל, ראשית קבל מספר מאמרים שקשורים לשאלה שלך. forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=45 - למה הבורא ברא את העולם? forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=125 - מדוע העולם הזה קיים? הרי התכלית היא העולם הבא! forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=128 - להכלל באין סוף. מה זה אומר?



שנית, לכל שאלה יש תשובה, אך לא כל תשובה היא מילולית בהכרח. אז קבל כאן מספר כיווני מחשבה, שיובילו אותך לתשובה הלא מילולית.

העניין הוא כדלקמן.

תכלית הבריאה היא הבריאה. ז"א תכלית הבריאה היא לא העולם הבא אלא העולם הזה כפי מה שהוא בכל רגע ורגע.

מצד האמת באמת, כרבר כרגע כל הבריאה כולה מקושרת לבחינת לפני הבריאה, מצד האמת באמת לפני הבריאה ואחרי הבריאה והעולם הבא זאת הכל בחינה אחת וישות אחת שקיימת תמיד ללא שום שינוי כלשהו, וממילא כל השאלות הנ"ל כולן בטלות מעיקרא.

מצד האמת באמת אף אחד לא צריך לעשות שום דבר, לא צריך לקשר את הבריאה ללפני הבריאה, ולא צריך "לתקן" את העולם, ולא צריך לעשות שום דבר בשום עניין, כי הכל כבר טוב, והעולם הבא זה כאן ממש.

כמו כן, מצד האמת באמת התכלית היא העולם הזה שהוא נפרד מהבורא. כי אלמלא הוא עצמו היה התכלית, הרי שהוא עצמו לא היה קיים. אם הוא עצמו קיים, אז הוא עצמו התכלית.

אלא מה? שמצד האדם בלבד יש את השינויים.

פירוש: מצד האדם עצמו יש את כל השינויים וההבדלים בין לפני לאחרי הבריאה ובין העולם הזה לבין העולם הבא.

ובאמת מצד האמת באמת אף אחד לא צריך לעשות שום דבר בשום עניין.

אלא שהאדם מחמת מעשיו הרעים ומחמת פגם דעתו שנפגמה בחטא אדם הראשון בעץ הדעת, מחמת החטא הזה האדם לא רואה את המציאות כפי מה שהיא באמת. ומחמת זה הוא צריך לקשר את הבריאה ללפני הבריאה שזה העולם הבא.

בפועל זה אומר שעיקר העבודה של האדם זה לראות את האמת שהכל כבר טוב ומושלם כפי מה שהוא תמיד.

לקשר את הבריאה ללפני הבריאה, יש לזה היבטים רבים ושונים.

לדוגמא, לכל דבר יש סיבה. וכל תוצאה היא בחינת הבריאה והסיבה שלה היא בחינת לפני הבריאה.

להבין את הסיבה של כל דבר, זה לדוגמא מימוש בפועל של לקשר את הבריאה ללפני הבריאה.

ראה כיו"ב גם כאן forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=120 - מה הקשר שבין השכינה לבין החלל הפנוי?

דוגמא נוספת, כל דיבור שהאדם אומר אותו, יש שכל מסויים שבגללו הוא אמר את הדיבור הזה.

להבין את השכל שיש בכל דבר, זה בחינת לקשר את הבריאה ללפני הבריאה...

וכן על זה הדרך...

וכאשר האדם הולך בדרך הנ"ל, על ידי זה הוא עולה מדרגה לדרגה, עד שבסופו של התהליך הוא מקשר את השכל שלו לשכל הנקנה, שהוא השכל שהיה לאדם הראשון לפני החטא.

ואז נתקן חטא אדם הראשון, והאדם נכלל באין סוף, והאדם עובר לעולם שכולו טוב וכולי...



לגבי העניין של חורבן העולם.

בהמשך לכל הנ"ל, אז ראשית כנ"ל, מצד האמת אין שום שאלה, כי מצד האמת אין שום חילוק בין לפני לאחרי הבריאה ולעולם הבא.

אך מצד השאלה, השאלה היא אכן נכונה. אם התכלית היתה שיהיה שלום בעולם, הרי שמראש הבורא לא היה בורא את העולם עם מחלוקת.

אכן המחלוקת והחלל הפנוי והרע וכל השאר, כולם הכרחיים לקיום העולם, ורצון הבורא שהעולם יהיה קיים.

עיקר העבודה של האדם, היא לקשר את שתי הבחינות של לפני ואחרי הבריאה.

וכאן יש 2 צדדים שונים.

מצד אחד המשמעות היא לכלול ולבטל את הבריאה בבחינת לפני הבריאה. שזהו אכן חורבן העולם!

אבל יש גם בחינה הפוכה, שהיא לכלול ולבטל את הבחינה של לפני הבריאה בתוך הבריאה, שזאת באמת השלמות והתכלית וכולי... ואדרבה, לא רק שזה לא חורבן העולם, אלא שזה בניין העולם וכולי...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה נב - הַנֵּעוֹר בַּלַּיְלָה וְהַמְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ יְחִידִי
...מוהר"ן ח"א - תורה נב - הנעור בלילה והמהלך בדרך יחידי רבי חנינא בן חכינאי אומר הנעור בלילה והמהלך בדרך יחידי ומפנה לבו לבטלה, הרי זה מתחיב בנפשו כי יש אפיקורסים, שאומרים שהעולם הוא מחיב המציאות ולפי דעתם הרעה המשבשת נדמה להם שיש על זה ראיות ומופתים, חס ושלום, ממנהג העולם אבל באמת הבל יפצה פיהם, כי באמת העולם ומלואו הוא אפשרי המציאות כי רק השם יתברך לבד הוא מחיב המציאות אבל כל העולמות עם כל אשר בהם הם אפשרי המציאות כי הוא יתברך בראם יש מאין וביכלתו וכחו ואפשרותו יתברך היה לבראם או שלא לבראם על כן...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה נט - יֵשׁ זָרִיז וְנִשְׂכָּר, זָרִיז וְנִפְסָד
...ונשכר, זריז ונפסד יש זריז ונשכר, זריז ונפסד כי דע, כי "מצוה גוררת מצוה" נמצא שהמצוה גוררת את חברתה ובודאי יש איזה בחינה בין המצוות מה שהוא בין מצוה למצוה שהוא מקשר מצוה אחת לחברתה אשר על ידי זה המצוות נגררים אחת אחר חברתה ובאמת זאת הבחינה בעצמה, הינו מה שהוא בין המצוות כנ"ל זאת הבחינה היא גם כן יקרה מאד ועל כן מי שהוא צדיק מנעוריו והולך בדרך הישר מימיו מדרגא לדרגא כמו שכתוב באברהם: "ואברהם זקן בא בימים" שאברהם בא לדרגא שלו על ידי הימים, כמובא בזוהר כי 'בן שלש שנים הכיר את בוראו' והיה הולך תמיד מדרגא...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רי - עַל יְדֵי מַשָּׂא וּמַתָּן בֶּאֱמוּנָה הוּא מְקַיֵּם "וְאָהַבְתָּ"
...ומתן באמונה הוא מקים "ואהבת" [לשון רבנו, זכרונו לברכה] על ידי משא ומתן באמונה הוא מקים "ואהבת" כמו שאמרו חכמינו זכרונם לברכה: "ואהבת" 'שיהא שם שמים מתאהב על ידיך' וכו' וכשמקים "ואהבת" על ידי זה יהיה לו פרנסה בלא יגיעה וטרח כי אמרו חכמינו, זכרונם לברכה: 'קשין מזונותיו כקריעת ים סוף' וקריעת ים סוף היה על ידי זכות אברהם בחינת "ואהבת" כמו שאמרו חכמינו, זכרונם לברכה: "וישב הים לפנות בקר" 'דא בקר דאברהם' נמצא כשהגיע עת הבקר בחינת אברהם אזי יצא מקשוי לקל כי עד הבקר היה קשה לפניו קריעת ים סוף נמצא על ידי...
שיחות הר"ן - אות שח - שיחות מורנו הרב רבי נחמן
...לנו בזה שיחות הרבה שכל דבורים ושיחות כאלו של העולם הכל הם מן היצר הרע שמרבה שיחות כאלה להכביד הצער ולהגדיל דאגת הפרנסה כאלו עכשו חס ושלום, אפס תקוה ובאמת הוא שקר וכזב כי השם יתברך מפרנס ומכלכל העולם תמיד ובכל דור ובכל שנה נמצאים עולים ויורדים ואם נסתכל היטב בכל שנה ובכל עת בודאי נמצא תמיד אנשים רבים שהיו עניים ומשרתים וכיוצא בשנים הקודמים ועכשו נתעשרו וגם הם רבם אומרים שהשנים אינם מתקנות עתה כמקדם מחמת שרוצים בכל פעם עשירות יותר ומנהיגים בביתם בגדולות יותר עד שהוצאתם מרבה ואומרים שעתה אינם שנים
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קלא - צָרִיך לְהִתְיָרֵא וְלִפְחֹד מִן הַכָּבוֹד
...מוהר"ן ח"א - תורה קלא - צריך להתירא ולפחד מן הכבוד צריך להתירא ולפחד מן הכבוד כי כבוד הוא סכנה גדולה, סכנות נפשות כי הוא דן את כל הדינים, כמו שכתוב: "מלך הכבוד" כי כבוד הוא בחינת מלכות הדן את הכל ואזי הכל חוקרים ושואלין "מי הוא זה מלך הכבוד" אם הוא ראוי לזה "ונקדש בכבודי" 'אל תקרי בכבודי אלא במכבדי' כי על ידי הכבוד יוכל לגרם לו מיתה, חס ושלום ואזי הוא נשקל במאזנים אם, חס ושלום, יפגם בהכבוד כחוט השערה שלא יקבלו כמו שצריך אזי, חס ושלום, כף חובה מכרעת וזה: נקרא "מאזני צדק" כי 'צדק מלכותא קדישא' שהוא...
שיחות הר"ן - אות א
...- אות א "כי אני ידעתי כי גדול ה' ואדונינו מכל אלהים" דוד המלך, עליו השלום, אמר "כי אני ידעתי" אני ידעתי דיקא כי גדלת הבורא יתברך אי אפשר לומר לחברו ואפילו לעצמו אי אפשר לספר מיום ליום לפי מה שמזריח לו ומתנוצץ לו באותו היום, אינו יכול לספר לעצמו ליום שני הזריחה וההתנוצצות של גדלתו יתברך שהיה לו אתמול ועל כן אמר: "כי אני ידעתי", אני ידעתי דיקא כי אי אפשר לספר כלל ואמר: שמה שכתוב אחריו: "כל אשר חפץ ה' עשה בשמים ובארץ" וכו' הוא ענין אחר לגמרי ורחוק לגמרי משבח "כי אני ידעתי" כי כונתו באלו הדברים "כי...
שבחי הר"ן - אות א
שבחי הר"ן - אות א בהיותו בימי קטנותו בא על דעתו לפרש מהעולם ורצה לשבר תאוות אכילה אך עדין היה בשכל קטן ונדמה לו שזה אי אפשר שיניח מאכילתו כפי מה שהיה רגיל לאכל בבקר ובצהרים וכו' על כן ישב עצמו שיהיה בולע כל מה שיאכל דהינו שלא יהיה לועס מה שיאכל רק יבלע כמות שהוא כדי שלא ירגיש שום טעם באכילתו ועשה כן ועלה נפיחות בצוארו ואמר שהיה אז רק בן ששה שנים והנהגה זו שמעתי לדבר גדול מצדיק גדול מאד מאד שנהג כך שהיה בולע אכילתו בלי לעיסה אך הוא זכרונו לברכה נהג כך בהיותו בן ששה שנים
שיחות הר"ן - אות קנד
...בשמו שאמר שעקר מה שהגיע למדרגתו הוא רק על ידי ענין פשיטות שהיה מדבר הרבה ומשיח הרבה בינו לבין קונו ואמר תהלים הרבה בפשיטות ועל ידי זה דיקא הגיע למה שהגיע ואמר: אם הייתי יודע שהשם יתברך יעשה ממני מה שאני עתה דהינו חדוש כזה הייתי עושה ביום אחד מה שעשיתי בשנה כלה [כלומר שהיה מזדרז כל כך בעבודתו עד שמה שהיה עושה ועובד השם יתברך בשנה כלה היה עושה ביום אחד] והיה מתגעגע מאד אחר מעלת העבודה בבחינת פשיטות באמת ואמר: אי אי פשיטות גם אמר שדבר עם כמה צדיקים גדולים ואמרו גם כן שלא הגיעו למדרגתם כי אם על ידי...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה כד - מִצְוָה גְּדוֹלָה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד
...כד - מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד ולהתגבר להרחיק העצבות והמרה שחרה בכל כחו וכל החולאת הבאין על האדם, כלם באין רק מקלקול השמחה כי יש עשרה מיני נגינה שהם בחינת שמחה כמו שכתוב: "עלי עשור וכו' כי שמחתני ה' בפעלך" וכו' ואלו יוד מיני נגינה באין בתוך עשרה מיני דפקין והם מחיין אותן ועל כן כשיש קלקול ופגם בהשמחה שהיא בחינת יוד מיני נגינה על ידי זה באין חולאת מן היוד מיני דפקין שנתקלקלין על ידי קלקול היוד מיני נגינה שהם השמחה כנ"ל כי כל מיני חולאת כלולים ביוד מיני דפקין וכן כל מיני...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רטז - הַפִילוֹסוֹפִים קוֹרִים לְהַטֶּבַע "אֵם כָּל חָי"
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רטז - הפילוסופים קורים להטבע "אם כל חי" דע כי הפילוסופים קורים להטבע "אם כל חי" ואנחנו על ידי תפילותינו אנו מבטלים הטבע כי הטבע מחיב כך, ועל ידי התפילה נשתנה הטבע וזה בחינת ח"י ברכות התפילה חוץ ברכת המינים שעל ידי חי ברכאן, מבטלין הטבע אם כל חי
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.0781 שניות - עכשיו 07_11_2025 השעה 19:13:33 - wesi2