ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ד - וּבְיוֹם הַבִּכּוּרִים... - תורה ד - וביום הבכורים וביום הבכורים בהקריבכם מנחה חדשה לה' בשבעתיכם, מקרא קדש יהיה לכם כל מלאכת עבדה לא תעשו . א. "ואת הערבים צויתי לכלכלך" זה בחינת צדקה כי בתחלה כשמתחילין להתנדב לצדקה אזי צריכין לשבר ... ובחינה זו, דהינו התחלת הצדקה היא קשה וכבדה מאד כי כל העבודות וכל התשובות כל מה שרוצין לעשות איזה עבדא בעבודת השם כמה קלין של אוי ואבוי וכמה גניחות וכמה כפילות וכמה הטיות [הינו תנועות משנות שעושין יראי ה' בעבודתם] צריכין לעשות קדם שעושין איזה עבדא ועקר בהתחלה, שאז קשה מאד, כי 'כל התחלות קשות' וצריכין כמה קלין וכמה גניחות וכו' קדם שמתחילין איזהו התחלה ... לאחר ההתחלה גם כן אינו בא בנקל עבודת השם וצריכין כמה יגיעות וכמה תנועות כנ"ל קדם שזוכין לעשות איזה עבדא, שיהיה לה הדור אך ההתחלה קשה מאד כנ"ל כי עקר תולדותיהן של צדיקים מעשים טובים נמצא שהמצוות ומעשים טובים ... הבורא ואף על פי שגם הם בעצמן הם גם כן עבודת הבורא יתברך כי הם בחינת אתערותא דלתתא, כי 'בעבדא דלתתא אתער לעלא' כי על ידי כל עסקים ומלאכות שעושין בני אדם על ידי זה נתעורר אותו הציור של ... כמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה . 'אבות מלאכות ארבעים חסר אחת כנגד מי, כנגד מלאכת המשכן' 'וציורא דמשכנא כציורא דעבדא דבראשית' והאדם עושה המלאכה, 'וציורא דגופא כציורא דמשכנא' נמצא שעל ידי האדם שעושה המלאכה והעסק על ידי זה נעשה ... נשמע עתה על ידי הצדקה שמכניע את מצח הנחש, חכמת הטבע כנ"ל ואזי על ידי התגלות הרצון, כל מלאכת עבדה לא תעשו כי על ידי התגלות הרצון נעשה יראה ועל ידי יראה נשפע חסד ואזי אין צריכין לעשות שום ... העולם בחסדו בבחינת: "עולם חסד יבנה" ואזי: "ועמדו זרים ורעו צאנכם" וכו' "ואתם כהני ה' תקראו", כנ"ל כל מלאכת עבדה לא תעשו כי אין צריכין לעשות שום מלאכה ושום עסק כי נתקים העולם בחסדו בחינת: "ואתם כהני ה' תקראו", ...