... מוהר"ן ח"ב - תורה פט -
הדעת משדך כל השדוכים
הדעת משדך כל השדוכים כי כל השדוכים הם שני הפכים
והדעת הוא המתוך בין שני הפכים [עין לקוטי הראשון סי' ד] על כן כל השדוכים שבעולם כלם נעשים על ידי הבר דעת שיש בעולם ועל כן לפעמים קשה למצא זווגו כי לפעמים שני המשדכים רחוקים מאד והם שני הפכים ביותר זה מזה על כן קשה למצא זווגו והתקון לזה שצריך שיבוא להבר דעת לשמע תורה מפיו ועל ידי זה יכול למצא השדוך שלו כי כל זמן
שהדעת בכח אזי לפעמים אי אפשר לחבר המשדכים כשהם בהפך גדול זה מזה כי לפעמים הם בהפך גדול מאד זה מזה כנ"ל ואז אי אפשר
להדעת לחבר אותם כל זמן
שהדעת בכח על כן צריך לשמע תורה מפיו שאז יוצא
הדעת בבחינת "מפיו דעת ותבונה" ואזי כשיוצא
הדעת מכח אל הפעל, אזי יכול לשדכם אף אם הם בהפך גדול זה מזה שידוך ראשי תבות: "כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה" וזהו: "יבקשו מפיהו" כי צריך לבקש התורה מפיו דוקא כדי להוציא
הדעת מכח אל הפעל כנ"ל ועל כן צריך לשמע תורה דוקא מפיו אף שגם בדבורים פשוטים של הבר דעת יש בהם גם כן דעת אף על פי כן צריך לשמע תורה דוקא כי התורה נקראת כלה כמו שאמרו חכמינו ...