מתוך האתר: Breslev.EIP.co.il/?key=62
לימוד ליקוטי מוהר"ן! איך ללמוד ולהבין את הספר ליקוטי מוהר"ן? - חלק 1
רבות נכתב בשבח ובמעלת הלימוד של הספר ליקוטי מוהר"ן (ראה כאן). יחד עם זאת לכל אחד ישנם קשיים שונים ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ו, כל אחד ומניעותיו הוא.

מי שיתבונן בעניין יראה, כי אחת מהמניעות הגדולות ביותר ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ו, מגיעה דווקא מהצד של ה"יצר הטוב". וכמו שאמר רבנו
מתחלה היצר הרע מתלבש עצמו במצוות ומטעה את האדם כאלו מסיתו לעשות מצוה
מִתְּחִלָּה הַיֵּצֶר הָרָע מִתְלַבֵּשׁ עַצְמוֹ בְּמִצְווֹת וּמַטְעֶה אֶת הָאָדָם כְּאִלּוּ מְסִיתוֹ לַעֲשוֹת מִצְוָה
. דהיינו שהיצר הרע מפיל את האדם על ידי זה שהוא מציע לו לעשות דברים "חיוביים" שונים שגורמים לו לבסוף לעשות דברים לא חיוביים.

ואיך היצר הרע עובד על האדם ומפריע ללמוד ליקוטי מוהר"ן בהתחזות של משהו חיובי? תשובה: על ידי זה שהאדם מנסה בתום לב ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן כמו שלומדים כל ספר אחר. דהיינו שהאדם בתום ליבו מנסה להבין את מה שהוא קורא בספר ליקוטי מוהר"ו, כמו שמנסים להבין כל ספר אחר.

ואז, כאשר האדם מנסה מתוך רצון "חיובי" להבין את כל מה שהוא קורא מיד בפעם הראשונה / שניה וכולי, לא עובר הרבה זמן עד שהוא מתייאש ומפסיק לקרוא את הספר. ולמה? כי הספר ליקוטי מוהר"ן שונה מכל הספרים שקיימים בעולם בהמון דברים. ואחד מהדברים הוא בשיטת הלימוד של הספר עצמו. ולהלן נבהיר מספר נקודות חשובות.

שאלה: האם כל אחד יכול ללמוד ולהתחזק מלימוד הספר ליקוטי מוהר"ן?

תשובה: כן, כל אחד יכול להתחזק מקריאת הספר ליקוטי מוהר"ן ולא משנה מה מצבו / ידיעותיו וכולי. וכמובא
פעם אחת נתקרבו אנשים חדשים אליו [לרבנו] והיה אומר לפניהם תורה גבוה [דברי תורה גבוהים] כדרכו. אחר כך ספרו לפניו על אלו האנשים [שהתקרבו אליו] שאומרים שאינם מבינים תורתו, כי מאי נפקא מנה להם [כי מה יוצא להם] בתורתו הגבוה, כי הם [חושבים בטעות שהם] צריכים תורה פשוטה ודברי תורה פשוטים כפי מדרגתם הפשוטה והנמוכה.

וחרה לו ז"ל עליהם ואמר אז: מי שאומר שאינו יכול למצא עצמו בדברי תורתו הוא אפיקורס, כי באמת תורתו הוא כלליות גדול מריש כל דרגין עד סוף כל דרגין. [דברי תורתו של רבנו הם כוללים את כל הדרגות, מהדרגה הגבוהה ביותר ועד הדרגה הנמוכה ביותר]
פַּעַם אַחַת נִתְקָרְבוּ אֲנָשִׁים חֲדָשִׁים אֵלָיו [לרבנו] וְהָיָה אוֹמֵר לִפְנֵיהֶם תּוֹרָה גָּבוֹהַּ [דברי תורה גבוהים] כְּדַרְכּוֹ. אַחַר כָּךְ סִפְּרוּ לְפָנָיו עַל אֵלּוּ הָאֲנָשִׁים [שהתקרבו אליו] שֶׁאוֹמרִים שֶׁאֵינָם מְבִינִים תּוֹרָתוֹ, כִּי מַאי נַפְקָא מִנַּהּ לָהֶם [כי מה יוצא להם] בְּתוֹרָתוֹ הַגָּבוֹהּ, כִּי הֵם [חושבים בטעות שהם] צְרִיכִים תּוֹרָה פְּשׁוּטָהּ וְדִבְרֵי תוֹרָה פְּשׁוּטִים כְּפִי מַדְרֵגָתָם הַפְּשׁוּטָה וְהַנְּמוּכָה.

וְחָרָה לוֹ זַ"ל עֲלֵיהֶם וְאָמַר אָז: מִי שֶׁאוֹמֵר שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לִמְצא עַצְמוֹ בְּדִבְרֵי תּוֹרָתוֹ הוּא אֶפִּיקוֹרֶס, כִּי בֶּאֱמֶת תּוֹרָתוֹ הוּא כְּלָלִיּוּת גָּדוֹל מֵרֵישׁ כָּל דַּרְגִּין עַד סוֹף כָּל דַּרְגִּין. [דברי תורתו של רבנו הם כוללים את כל הדרגות, מהדרגה הגבוהה ביותר ועד הדרגה הנמוכה ביותר]
. דהיינו שכל אחד באשר הוא יכול להתחזק מדברי רבנו ולא משנה מה מצבו וכולי.

שאלה: מה לעשות האם יש תועלת בקריאת ספרי רבנו בכלל ובפרט הספר ליקוטי מוהר"ן גם אם חושבים שלא מבינים אותם כלל? האם זה נותן משהו?

תשובה: בעניין זה של קריאת ספרי רבנו גם ללא הבנה אלא רק קריאה רגילה מובא
אמירת ספרי אדמו"ר ז"ל, שהם הלקוטי מוהר"ו וספר המדות והספורי מעשיות והשיחות שלו, האמירה לבד מסגלת להנשמה כמו אמירת ספרי הזהר והתקונים
אֲמִירַת סִפְרֵי אַדְמוֹ"ר זַ"ל, שֶׁהֵם הַלִּקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ו וְסֵפֶר הַמִּדּוֹת וְהַסִּפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת וְהַשִּׂיחוֹת שֶׁלּוֹ, הָאֲמִירָה לְבַד מְסֻגֶּלֶת לְהַנְּשָׁמָה כְּמוֹ אֲמִירַת סִפְרֵי הַזּהַר וְהַתִּקּוּנִים
. וכמו שאמר רבנו
שגם בני אדם השומעים התורה של הצדיק האמת ואינם מבינים אותה, לעתיד בעולם הבא יבינו. כי עקר התורה שלו היא להנשמות שלנו...
שֶׁגַּם בְּנֵי אָדָם הַשּׁוֹמְעִים הַתּוֹרָה שֶׁל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת וְאֵינָם מְבִינִים אוֹתָהּ, לֶעָתִיד בָּעוֹלָם הַבָּא יָבִינוּ. כִּי עִקָּר הָתּוֹרָה שֶׁלּוֹ הִיא לְהַנְּשָׁמוֹת שֶׁלָּנוּ...


כאשר אדם מנסה ללמוד רשימת מילים בשפה אחרת בע"פ, האם יש תועלת בכך שהוא קורא את הרשימה בפעם הראשונה? הרי אחרי הפעם הראשונה שקוראים את הרשימה לא זוכרים כלום, אז למה בעצם קוראים? תשובה: כי גם אם לא זוכרים כלום, התת מודע זוכר... ולכן באמת אחרי כמה פעמים שחוזרים על רשימת המילים, פתאום זוכרים את כולה...

שאלה: באיזו צורה רבי נחמן עצמו הציע ללמוד את הספר שלו?

תשובה: על כך אמר רבנו
ואמר: מאחר שיצא [הספר ליקוטי מוהר"ו] בעולם אני חפץ מאד שילמדו אותו. כי צריכים ללמד אותו הרבה עד שיהיה שגור בעל פה...

ואמר שטוב לקבע לעצמו שני שעורים ללמד ספריו הקדושים, שעור אחד פשוט ללמד במהירות הרבה מאד כדי שיהיה שגור בעל פה, ושעור אחד ללמד בעיון גדול
וְאָמַר: מֵאַחַר שֶׁיָּצָא [הספר ליקוטי מוהר"ו] בָּעוֹלָם אֲנִי חָפֵץ מְאד שֶׁיִּלְמְדוּ אוֹתוֹ. כִּי צְרִיכִים לִלְמד אוֹתוֹ הַרְבֵּה עַד שֶׁיִּהְיֶה שָׁגוּר בְּעַל פֶּה...

וְאָמַר שֶׁטּוֹב לִקְבּעַ לְעַצְמוֹ שְׁנֵי שִׁעוּרִים לִלְמד סְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים, שִׁעוּר אֶחָד פָּשׁוּט לִלְמד בִּמְהִירוּת הַרְבֵּה מְאד כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה שָׁגוּר בְּעַל פֶּה, וְשִׁעוּר אֶחָד לִלְמד בְּעִיּוּן גָּדוֹל
. דהיינו שצריך וטוב לקבוע שני סדרי לימוד. בסדר לימוד אחד צריך רק לקרוא את הספר כפי שהוא ולא לנסות להבין את מה שקוראים יותר מידי. וסדר לימוד נוסף שבו קוראים ומנסים להבין כל דבר.

שאלה: כיצד בעצם ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן ברמה המעשית?

תשובה: אמר רבנו
כל התורה שלי היא כלה הקדמות
כָּל הַתּוֹרָה שֶׁלִּי הִיא כֻּלָּהּ הַקְדָּמוֹת
. כל דיבור ודיבור של רבנו הוא הקדמה שמסבירה את כל שאר הדברים שרבנו עצמו אמר. כל דיבור של רבנו נובע ונובעים ממנו שאר הדיבורים של רבנו. הבנה של כל דיבור של רבנו, מאירה את כל שאר דברי רבנו. ובנוסף, כל התורה של רבנו היא כולה הקדמות, דהיינו הקדמות ועצות טובות איך האדם יכול לזכות להגיע לשלמות הנפשית שלו וכולי.

ולכן ברמה המעשית כאשר קוראים את ספרי רבנו בכלל ואת הספר ליקוטי מוהר"ן בפרט, הדבר היחיד שצריך לשים אליו לב, הוא העצות המעשיות שהאדם צריך ויכול לקחת לעצמו לחיים האישיים שלו. התכלית שלשמה רבנו אמר את תורותיו הוא למען תיקון נשמת האדם ולא למען הפלפול כמובן. ולכן מה שצריך לעשות בפועל, זה פשוט לקרוא את הספר ליקוטי מוהר"ן בקצב רגיל פסקה אחרי פסקה, גם אם לא מבינים כלום פשוט להמשיך ולקרוא בלי לנסות ולהבין, כי בתוך כל מה שלא מבינים, בתוך הדברים האלו טמונים יהלומים יקרים שמתנוצצים לאדם ונותנים לו עצות טובות וכולי.

ולכן הדבר העיקרי שצריך לשים אליו לב כאשר קוראים את ספרי רבנו, הוא אל העצות המעשיות שרבנו מגלה לנו שניתן להתגבר עליהן על כל הדברים... ולזכות לשלמות ולתכלית וכולי.

אחת הטעויות הכי גדולות שיכול האדם לעשות כאשר הוא ניגש ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ו, היא לנסות להבין בפעם הראשונה את כל מה שהוא קורא. שים לב: ככל שהאדם קורא יותר ויותר את דברי רבנו, כך הוא מבין אותם יותר. ככל שתקרא את דברי רבנו יותר ויותר, כך תבין אותם יותר. ככל שתיישם יותר את דברי רבנו, כך תזכה להבין אותם יותר. ככל שתלמד את דברי רבנו על מנת להבין מה לעשות נכון יותר בחיים שלך, כך תזכה יותר להבין אותם. וככל שתמסור את נפשך יותר לזכות ולהבין את דברי רבנו, על ידי רצונות וכולי, כך תבין אותם יותר ויותר עד אין סוף.

רק אחרי שהאדם מסיים לקרוא את כל ספרי רבנו כמה פעמים, רק אז הוא מתחיל טיפונת להבין את דברי רבנו לעומקם. שוב פעם, רק מי שקורא את כל ספרי רבנו פעם ועוד פעם ועוד פעם ועוד פעם וכולי, רק אז הוא מתחיל להבין מעט את העומק של דברי רבנו. וכמו שאמר רבנו
אין מי שיוכל להבין בהספר [הינו בספר לקוטי מוהר"ו] כי אם מי שיכול לומר כל תורה ותורה פנים ואחור [בקיאות + הבנה רבה בספר]
אֵין מִי שֶׁיּוּכַל לְהָבִין בְּהַסֵּפֶר [הַיְנוּ בְּסֵפֶר לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ו] כִּי אִם מִי שֶׁיָּכוֹל לוֹמַר כָּל תּוֹרָה וְתוֹרָה פָּנִים וְאָחוֹר [בקיאות + הבנה רבה בספר]


* לימוד ליקוטי מוהר"ן! איך ללמוד ולהבין את הספר ליקוטי מוהר"ן ? - חלק 2.
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.