ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖶 ילד וילדה הלכו לאיבוד ביער - סיפורי מעשיות

breslev.eip.co.il/?key=60 - סיפורי מעשיות - מעשה יג - משבעה קבצנים

וַיְהִי הַיּוֹם וְהָיָה בְּרִיחָה בְּאֵיזֶה מְדִינָה

וּבָרְחוּ כֻּלָּם

וּבְדֶרֶךְ בְּרִיחָתָם עָבְרוּ דֶּרֶךְ אֵיזֶה יַעַר

וְאָבְדוּ שָׁם זָכָר וּנְקֵבָה.

אֶחָד אִיבֵּד זָכָר וְאֶחָד אִיבֵּד נְקֵבָה

וַעֲדַיִן הָיוּ בָּנִים קְטַנִּים

בְּנֵי אַרְבַּע וְחָמֵשׁ שָׁנִים

וְלא הָיָה לָהֶם מַה לֶּאֱכל

וְצָעֲקוּ וּבָכוּ, כִּי לא הָיָה לָהֶם מַה לֶּאֱכל

מדוע ילד וילדה? מדוע לא 2 ילדים או שתי ילדות?

רמז: מה רבי נחמן מברסלב מסביר על ההבדל שבין בנים לבנות?

ומה רבי נחמן מברסלב מסביר על ילדים בכלל?

מהו הנמשל של הילד ושל הילדה שהלכו לאיבוד ביער? ואיך זה קשור לבן המלך שירד מהמלוכה בהתחלת הסיפור?

*

תשובה:

רבי נחמן מברסלב מבאר כי: בנות = שכל קטן. בנים = שכל גדול ביחס לבנות.

כמו כן רבי נחמן מברסלב מבאר עוד, כי בן = שכל קטן, בייחס ל "אב" שהוא שכל גדול.

הילד והילדה שהלכו לאיבוד ביער, הם המוחין והשכל של הבן מלך (ולכן זה המשך של סיפור הבן מלך).

שהמוחין שלו הלכו לאיבוד בבחינת יער, ששם יש חיות טורפות וכולי.

ומדוע דווקא ילד וילדה מדוע לא 2 ילדים או 2 ילדות? ומדוע לא ילד 1 או ילדה אחת?

תשובה:

העניין הוא כי לכל אדם יש בתוכו 2 דעות שמנוגדות זו לזו.

והאדם בוחר את הבחירות שלו, לפי השכל שחזק יותר ושמתגבר אצלו באותו הרגע.

לדוגמא:

האדם מסתפק האם לעשות X או לא. לאחר מכן האדם בוחר לעשות X.

נגדיר: השכל של האדם שהיה בעד לעשות X הוא הילד. והשכל שהיה נגד לעשות X הוא הילדה.

האדם תמיד שומע לשכל של הילד, דהיינו לשכל החזק יותר.

מה שאומר שלפעמים השכל החלש מתגבר על השכל החזק, ואז הבחינה של הילד ושל הילדה מתחלפים...

במאמר מוסגר: הילד והילדה האלו, הם גם הציפורים שצועקות בגלל שהם נפרדו זו מזו (יתבאר במקום אחר).

ונחדד:

כי מי שיש לו שכל שלם, אצלו יש את הבחינה של החתונה של הילד ושל הילדה האלו, היינו ש2 הצדדים שמנוגדים באדם, עושים שלום זה עם זה, שזו בחינת החתונה של הילדים האלו. ואצל אדם כזה אין מחלוקת בין הילד לבין הילדה, כי הם כישות אחת.

אך אצל בן המלך שהלך לאיבוד ביער, אצלו העניין היה שהילד והילדה האלו נפרדו זה מזה, והפכו לשתי ישויות שונות, שזה שורש הצרות של האדם, שכוח אחד מושך אותו לצד אחד והשני לצד שני וכולי.

והתיקון הוא החתונה שלהם, שבו ההפכים מתאחדים, שזו שלמות הדעת וכולי.

*

הילד והילדה - הם הראש והלב?

*

גם. ז"א נכון הוא הדבר שהראש והלב גם ביניהם יש כל הזמן קונפליקטים שונים וכל הזמן כוח אחד מתגבר על חברו.

אך בפנימיות העניין מדובר על משהו אחר.

משום שבאמת השכל והרגש (הראש והלב), לא באמת רבים ביניהם. מצד האמת שניהם רוצים את אותו הדבר בדיוק ממש.

וכל מה שנדמה לאדם שיש אצלו מחלוקות בין השכל לבין הרגש, מדובר על מחלוקות בתוך השכל עצמו, שאינו יודע כיצד לנהוג.

פירוש:

כאשר ברור לאדם משהו בוודאות של 100% בצורה מושלמת, הרי שבמצב כזה הלב והרגש מסכימים ואין ביניהם שום קונפליקט משום סוג שהוא.

אך מאחר שיש בתוך השכל של האדם ריבוי דעות, דהיינו את הדעה החלשה יותר שהיא הילדה ואת הדעה החזקה יותר שהיא הילד, על ידי זה נעשית המריבה בין הלב לבין הרגש.

כי האדם הולך כמובן אחרי הילד, כי באמת הגיוני ללכת אחרי השכל החזק יותר.

אך מצד האמת, גם הילדה צודקת, כי גם בדבריה יש אמת כלשהי, אחרת היא לא הייתה קיימת כלל. ולכן ורק בגלל זה הרגש מציק לאדם, כדי שלא יתעלם מהכוח של הילדה שיש בו.

כי האדם תמיד הולך אחרי הצד השכלי שנראה לו הגיוני יותר, ונוטש את הצד שנראה לו לא הגיוני. וזו אינה השלמות!

כי מי שזוכה לשלמות הדעת, אצלו כל הכוחות הם שווים ואין בתוכו שום מאבק בין שום כוח לשום כוח. וזו ורק זו השלמות.

וכל זמן שאדם צריך לוותר על X בשביל Y. וכל זמן שאדם חושב שרק X נכון ו Y לא נכון, הרי שהוא לא נמצא בשלמות הטובה, שהיא החיבור של ההפכים שבתוך האדם.

וכל זמן שהאדם לא נמצא בשלמות הזאת, לעולם הרגש יציק לאדם ולא משנה מה האדם יעשה, הרגש ימשיך להציק לו, גם אם הוא ישב בגן עדן וילמד תורה עם מלאכי השרת. זה בכלל לא משנה מה הוא יעשה ואיפה הוא יהיה. כל זמן שהאדם לא מגיע לשלמות הדעת, שבה הוא רואה את כל ההפכים כדבר אחד, ועולה אל מחוץ לבחינת המקום והזמן, תמיד הרגש ימשיך להציק לו ולהזכיר לו שהשלמות האמיתית חסרה לו וכולי.

*

תוספת: ועניין הזה של הילד והילדה, הוא הביאור בכל המקומות בסיפורי מעשיות של ילדה וילדה, כגון במלך וקיסר או בבן מלך שהיה עשוי מאבנים טובות וכיו"ב.

הילדה הוא תמיד השכל הקטן, והילד הוא השכל הגדול. ושניהם הם לא השלמות. ז"א גם הילד הוא לא השלמות...

ורק החיבור והחתונה שלהם, או לחלופין התגברות של אחד מהם (כמו לדוגמא בבן מלך שהיא עשוי מאבנים טובות) בשלמות, רק זו השלמות...

שיחות הר"ן - אות צט
...נעשה אור ישר ואור חוזר ולפעמים מקדים האור חוזר קדם האור ישר כשהמקבל יש לו מח קטן ואין יכול לקבל דברי חברו כי אז קדם שמקבל חברו ממנו שזהו בחינת אור ישר קדם לזה מקבל הוא מחברו ואז האור חוזר קדם לאור ישר כי כשמדברין עם חברו ביראת שמים אף שאין חברו מקבל ממנו אף על פי כן הוא מקבל התעוררות מחברו כי על ידי ההכאה שיצאו הדבורים מפיו לחברו על ידי זה חוזר האור אליו [וזהו בחינת אור חוזר ממש המובא בכתבים עין שם] כמו מי שמכה בכתל שחוזר הדבר אליו כמו כן כשמדבר...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רלג - כְּשֶׁמִּתְגַּבְּרִים עַל הָאָדָם מַחֲשָׁבוֹת רָעוֹת וְהִרְהוּרִים
...על האדם מחשבות רעות והרהורים והוא מתחזק ומתגבר עליהם ומנצח אותם יש להקדוש ברוך הוא תענוג גדול מזה והוא יקר מאד בעיני השם יתברך כמשל שיש אצל המלכים לפעמים ביומא דפגרא הם מניחין כמה חיות שינצחו זה עם זה והם עומדים ומסתכלים ויש להם תענוג גדול מן הנצחון כמו כן המחשבות הם באים מבחינת החיות ומחשבות קדושות הם בחינת חיות טהורות ומחשבות רעות הם בחינת חיות טמאות ומניחים בכונה מלמעלה שינצחו זה עם זה ויש להקדוש ברוך הוא תענוג גדול כשהאדם מתגבר על החיות טמאות...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קו - אַשְׁרֵי מַשְׂכִּיל אֶל דָּל
...אל דל ביום רעה ימלטהו ה' . איתא 'דאין עניות אלא מן הדעת' ועל זה צריך רחמנות כי אין רחמנות גדולה מזה בכללות ובפרטות בכללות על איש שאין לו שכל בעבודת הבורא וצריך הבעל שכל להשכילו ובפרטות על האיש עצמו כי יש זמן שאין לו שכל, והוא נקרא קטנות המחין וצריך לחזק את עצמו לבוא לגדלות המחין וכשבא לגדלות המחין נמתקין כל הדינין וממשיך עליו חסדים ורחמים וזה מאמר חכמינו זכרונם לברכה 'גדולה דעה שנתנה בין שני אותיות' שנאמר: "כי אל דעות ה'" פרוש: כשיבוא לגדלות המחין...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה מא - רִקּוּדִין
...זכרונו לברכה] רקודין הנה איתא הברכים הינו הרגלין, הם נצח הוד, והם עוקבין ועק"ב גימטריא שתי פעמים אלהים, שהם דינים, שיש שם אחיזה לחיצונים כידוע והפעלה להבריח החיצונים משם, שימשיך לתוך הברכים, הגבורות משרש הבינה וכשממשיך שרש הגבורות מבינה, אז החיצונים בורחים משם, והוא לוקח הבכורה והברכה, שזה בחינת ברכים ושרש הבכורות, נקרא יין כידוע וזה יין המשמח וזה שכתוב ביעקב, כשראה שהוא בחינת ברכים במקום דין כי שתי פעמים אלהים עם עשר אותיות גימטריא יעקב אזי המשיך...
ספר המידות - פוסק
ספר המידות - פוסק חלק שני א. על ידי למוד פוסקים עד שידע להורות הוראות, על ידי זה גורם פקידה לכמה עקרות. ב. על ידי "שלחן ערוך" באים ליראה. ג. למוד הפוסקים מבטלין הרהורי עבודה זרה. ד. כשאיזהו רשע נתגדל, אזי קשה לחדש איזהו סברא בפוסקים. גם דברי הדינים אינם נשמעים באזני הבעלי דינים....
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ל - מֵישְׁרָא דְּסַכִּינָא
...מישרא דסכינא במאי קטלי לה, בקרנא דחמרא ומי איכא קרנא לחמרא, ומישרא דסכינא מי הוי איתו לה תרי ביעי, אמרו לה, הי זוגתא חורתא והי זוגתא אכמתא איתי איהו תרי גביני, אמר להו, הי דעזא חורתא והי דעזא אכמתא רש"י: במאי קטלי לה, ערוגת סכינין במאי גוזזין וקוצצין אותה מישרא דסכינא במאי קטלי לה וכו' א. השגות אלקות אי אפשר להשיג כי אם על ידי צמצומים רבים. מעילה לעלול, משכל עליון לשכל תחתון. כמו שאנו רואים בחוש שאי אפשר להשיג שכל גדול כי אם על ידי התלבשות בשכל התחתון...
שיחות הר"ן - אות יז
...על התמדת הלמוד ואמר לו. מדוע לא תלמד ? מה תפסיד בזה, הלא תקבל עולם הבא על הלמוד ?! ואין צריך לומר כשהתורה מראה אהבה לאחד אז אין רוצה כלל עולם הבא רק שרוצה את התורה בעצמה והלא גם השם יתברך לומד כמו שמבאר בדברי רבותינו זכרונם לברכה, סדר היום שיש להקדוש ברוך הוא שלש שעות עוסק בתורה וכו' ובדורות הללו בעוונותינו הרבים נפל למוד התורה מאד ודע שהגדולים שהיו בדורות שלפנינו דהינו הרבנים הגדולים שהיו אז לא היו יודעים שום כונות ואף על פי כן היו יכולים לעשות...
ספר המידות - עצבות
...על ידי זה באים לו דאגות. ב. לרב בא הצער לאדם על ידי דבורו. ג. כשיש לך צער, תדבר מזה הצער. ד. על ידי דאגה בלב נופל על האדם אימת מות. ה. על ידי הכנעה נתבטל רעה ויגון. ו. מי שיש לו עצבות, יסתכל על הצדיקים, ויבא לו שמחה בלבו. ז. כשאתה נכנס בבית נכרי, על ידי זה בא עצבות. ח. על ידי עצבות אדם נחלש. ט. על ידי לב רע הפנים נשתנה. י. כשיש לך צער ביום שמחה, וכל שמחתך נשבת, תדע שתמה זכות אבותיך. יא. מי שיש לו עצבות, יתן מתנה לצדיק תדיר. יב. על ידי עצבות בא שרפה...
שיחות הר"ן - אות רכ - להתרחק מחקירות ולהתחזק באמונה
...מחקירות ולהתחזק באמונה פעם אחת אמר לאחד. אגלה לך סוד, שיהיה אפיקורסות גדול בעולם כי מלמעלה יבוא אפיקורסות בעולם בשביל נסיון ואני יודע שאנשים שלי גם בלא זה יתחזקו באמונה באמת וישארו קימים באמונתם אך אני מגלה לך זאת כדי שיתחזקו יותר כשיראו שדברו מזה מקדם וכדברים האלה נשמע מפיו הקדוש כמה פעמים והיה מתאנח מאד על זה ואמר אוי, איך יוכלו לעמד אנשים מעטים נגד כל העולם והנה סמוך מאד אחר הסתלקותו זכרונו לברכה ראינו בעינינו זאת, שתכף התחיל להתפשט אפיקורסית...
ילד וילדה הלכו לאיבוד ביער - סיפורי מעשיות
...מעשיות breslev.eip.co.il/?key=60 - סיפורי מעשיות - מעשה יג - משבעה קבצנים ויהי היום והיה בריחה באיזה מדינה וברחו כלם ובדרך בריחתם עברו דרך איזה יער ואבדו שם זכר ונקבה. אחד איבד זכר ואחד איבד נקבה ועדין היו בנים קטנים בני ארבע וחמש שנים ולא היה להם מה לאכל וצעקו ובכו, כי לא היה להם מה לאכל מדוע ילד וילדה? מדוע לא 2 ילדים או שתי ילדות? רמז: מה רבי נחמן מברסלב מסביר על ההבדל שבין בנים לבנות? ומה רבי נחמן מברסלב מסביר על ילדים בכלל? מהו הנמשל של הילד...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 3.7930 שניות - עכשיו 25_04_2024 השעה 12:14:54 - wesi2