ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב


נושאים בתורת ברסלב
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.


[לְשׁוֹן רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה]
שָׁאֲלוּ תַּלְמִידָיו אֶת רַבִּי יוֹסֵי בֶּן קִסְמָא, אֵימָתַי בֶּן דָּוִד בָּא וְכוּ'
אָמַר לָהֶן לִכְשֶׁיִּפּל הַשַּׁעַר הַזֶּה וְיִבָּנֶה, וְיִפּל וְיִבָּנֶה, וְיִפּל, וְאֵין מַסְפִּיקִין לִבְנוֹתוֹ עַד שֶׁבֶּן דָּוִד בָּא
הַשַּׁעַר הַזֶּה, שֶׁל אֲרָם, שֶׁבַּאֲרָם הָיָה בְּאוֹתָהּ הַשָּׁעָה: וְאֵין מַסְפִּיקִין לִבְנוֹתוֹ, פַּעַם שְׁלִישִׁית
שָׁאֲלוּ אֶת רַבִּי יוֹסֵי בֶּן קִסְמָא אֵימָתַי יָבוֹא בֶּן דָּוִד וְכוּ'.
א. דַּע, כִּי כָּל דִּבּוּר וְדִבּוּר שֶׁיָּצָא מִפִּי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא נִבְרָא מִמֶּנּוּ מַלְאָך
וְכָל דִּבּוּר וְדִבּוּר נֶחֱלַק לְכַמָּה נִיצוֹצוֹת, בִּבְחִינַת: "כְּפַטִּישׁ יְפוֹצֵץ סֶלַע"
כְּמוֹ כֵן נִבְרְאוּ כַּמָּה וְכַמָּה מַלְאָכִים, לְפִי רב הַנִיצּוֹצוֹת
וְדִבּוּר הַכּוֹלֵל אֶת הַנִּיצוֹצוֹת נִבְרָא מַלְאָך
שֶׁהוּא שַׂר וְראשׁ עַל הַמַּלְאָכִים שֶׁנִּבְרְאוּ מִן הַנִּיצוֹצוֹת וְהֵם מַחֲנֵהוּ
וְכָל מַלְאָך וּמַלְאָך, הוּא מְמֻנֶּה עַל אֵיזֶהוּ דָּבָר
וַאֲפִילּוּ כָּל אִילָנוֹת וַעֲשָׂבִים יֵשׁ עֲלֵיהֶם מְמֻנִּים
כְּמָה שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה
'אֵין לְך עֵשֶׂב מִלְּמַטָּה שֶׁאֵין לוֹ מַלְאָך מִלְּמַעְלָה' וְכוּ'
וְכָל מַלְאָך מְקַבֵּל חִיּוּתוֹ מֵהַדִּבּוּר
וּמַשְׁפִּיעַ לְתוֹך הַדָּבָר שֶׁנִּמְנֶה עָלָיו
הַיְנוּ לְאֵיזֶה עֵשֶׂב אוֹ דָּבָר אַחֵר שֶׁהוּא מְמֻנֶּה עָלָיו
וּשְׁנֵי הַכּחוֹת הָאֵלּוּ, הַיְנוּ כּחַ שֶׁיֵּשׁ לַמַּלְאָך לְקַבֵּל, וְכחַ לְהַשְׁפִּיעַ
מְכֻנִּים בִּבְחִינַת יָדַיִם
בְּיַד יָמִין מְקַבֵּל חִיּוּתוֹ, וּבְיַד שְׂמאל מַשְׁפִּיעַ
בִּבְחִינוֹת: 'וּמַכֶּה אוֹתוֹ וְאוֹמֵר לוֹ גְּדַל'
וְהַכָּאָה הִיא בְּחִינַת שְׂמאל
נִמְצָא שֶׁכָּל הָרְפוּאוֹת תְּלוּיִים בַּתּוֹרָה, בִּבְחִינוֹת: "וּלְכָל בְּשָׂרוֹ מַרְפֵּא"
כִּי הַתּוֹרָה נוֹתֶנֶת כּחַ לַמַּלְאָכִים
וְהַמַּלְאָכִים מַשְׁפִּיעִים לָעֲשָׂבִים
וַעֲשָׂבִים מְרַפְּאִים בְּכחַ הַתּוֹרָה
וּמִי שֶׁפּוֹגֵם בֶּאֱמוּנַת חֲכָמִים וּפוֹרֵץ גִּדְרָם, אֲזַי אֵין רְפוּאָה לְמַכָּתוֹ
'דִּלְמָא חִוְיָא דְּרַבָּנָן טְרַקֵהּ, שֶׁאֵין לוֹ אַסְוָתָא'
כִּי הַפּוֹרֵץ גִּדְרָם עַל יְדֵי זֶה מֵסִיר הַיָּדַיִם מִן הַמַּלְאָכִים
לְפִי בְּחִינוֹת הֲסָרָתוֹ מִדֶּרֶך דִּבְרֵי רַבָּנָן .
"לא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְך יָמִין וּשְׂמאל"
לְפִי בְּחִינוֹת הֲסָרָתוֹ
אִם סָר מִדֶּרֶך דִּבְרֵי רַבָּנָן לְיָמִין, בָּזֶה סָר יְמִין הַמַּלְאָך, וְאֵין לוֹ כּחַ לְקַבֵּל
וְאִם סָר לִשְׂמאל, בָּזֶה סָר יַד שְׂמאל מֵהַמַּלְאָך, וְאֵין לוֹ כּחַ לְהַשְׁפִּיעַ
וּכְשֶׁנִּפְגָּם אֵיזֶהוּ יַד הַמַּלְאָך, אֲזַי אֵין לָזֶה הָאָדָם אַסְוָתָא
כִּי זֶה הָעֵשֶׂב שֶׁבּוֹ תָּלוּי רְפוּאָתוֹ, אֵין לוֹ כּחַ לְרַפְּאוֹת, כִּי אֵין מַשְׁפִּיעַ לוֹ
וְזֶה בְּחִינַת: "מַכָּה אֲשֶׁר לא כְתוּבָה בַּתּוֹרָה"
'זֶהוּ מִיתַת תַּלְמִידֵי חֲכָמִים'
הַיְנוּ הַמִּיתָה שֶׁתַּלְמִידֵי חֲכָמִים מְמִיתִין אֵיזֶהוּ אָדָם
כִּי חוֹלַאַת הַבָּאָה לָאָדָם עַל שֶׁעָבַר עַל דִּבְרֵי רַבָּנָן
אֵין לוֹ רְפוּאָה, וְהוּא מֵת מִן הַחוֹלַאַת
זֶה הַמִּיתָה בָּאָה עַל יְדֵי מַכָּה אֲשֶׁר לא כְּתוּבָה בַּתּוֹרָה
כִּי דְּבָרִים שֶׁלּא נִכְתְּבוּ בַּתּוֹרָה נִמְסְרוּ לַחֲכָמִים
וַאֲנַחְנוּ מְצֻוִּים לִשְׁמעַ מֵהֶם
וְיֵשׁ מִי שֶׁמְּזַלְזֵל דִּבְרֵיהֶם וְאֵין מַאֲמִין דִּבְרֵיהֶם
מֵחֲמַת שֶׁנִּדְמֶה לוֹ שֶׁמִּדְּאוֹרַיְתָא אֵינוֹ כֵּן
וְעַל יְדֵי זֶה נֶחֱלֶה בְּמַכָּה שֶׁאֵין לוֹ רְפוּאָה, וּמֵת בָּהּ
וְיֵשׁ יִסּוּרִים שֶׁל אַהֲבָה הַשּׁוֹלְטִין עַל הָאָדָם שֶׁהוּא צַדִּיק
וְהוּא מֻכֶּה בְּיִסּוּרִים, וְאֵין רְפוּאָתוֹ תּוֹלָה בִּרְפוּאַת עֲשָׂבִים
כִּי הוּא אִישׁ צַדִּיק, וְלא פָּגַם יְדֵי הַמַּלְאָך
וְהַיָּדַיִם הֵם שְׁלֵמִים .
"כִּי חוֹלַת אַהֲבָה אָנִי, שְׂמאלוֹ תַּחַת לְראשִׁי וִימִינוֹ תְּחַבְּקֵנִי"
הַיְנוּ חוֹלַת אַהֲבָה
יְכוֹלָה הִיא לִשְׁלט עַל אִישׁ אֶחָד, וְאֵין רְפוּאָתוֹ תּוֹלָה בְּהַיָּדַיִם הַנַּ"ל
כִּי הַיָּדַיִם בִּבְחִינָתוֹ הֵם שְׁלֵמִים, בִּבְחִינַת "שְׂמאלוֹ תַּחַת" וְכוּ'
וְזֶהוּ 'כְּשֶׁבָּא רַבִּי יוֹחָנָן לְתַנָּא שֶׁנֶּחֱלָה בְּיִסּוּרִים
וְאָמַר לוֹ חֲבִיבִין עָלֶיך יִסּוּרִים, אָמַר לא וְכוּ', אָמַר לוֹ הַב לִי יְדָך וְכוּ'
כִּי רַבִּי יוֹחָנָן סָבַר שֶׁאֵלּוּ יִסּוּרִים הֵן יִסּוּרִים שֶׁל אַהֲבָה
וְזֶהוּ שֶׁשָּׁאַל אוֹתוֹ חֲבִיבִין עָלֶיך יִסּוּרִים
שֶׁשָּׁאַל אוֹתוֹ: 'אִם חָבִיב עָלָיו הַיִּסּוּרִים', הַיְנוּ אִם יִסּוּרִים שֶׁל אַהֲבָה הֵם
וְהֵשִׁיב לוֹ: לא וְכוּ'
וּכְשֶׁשָּׁמַע רַבִּי יוֹחָנָן שֶׁהַיִּסּוּרִים לא שֶׁל אַהֲבָה הֵן
חָשַׁב דִּילְמָא פָּגַם, חַס וְשָׁלוֹם בַּיָּדַיִם הַנַּ"ל
וּבִשְׁבִיל זֶה אֵין לוֹ רְפוּאָה
וְזֶה שֶׁאָמַר לוֹ: 'הַב לִי יְדָך' כְּדֵי שֶׁיֵּדַע אִם פָּגַם בְּדִבְרֵי רַבָּנָן, חַס וְשָׁלוֹם, כַּנַּ"ל
וְתֵכֶף כְּשֶׁיְּהַב לוֹ יְדָא אוֹקְמוּהוּ
כִּי לא הָיָה יִסּוּרִים שֶׁל אַהֲבָה, וְלא פָּגַם בַּיָּדַיִם
בִּשְׁבִיל זֶה הָיָה יָכוֹל לִחְיוֹת וְלָקוּם מֵחָלְיוֹ
וְזֶהוּ,: "וּמָשַׁך אַבִּירִים בְּכחוֹ יָקוּם וְלא יַאֲמִין בַּחַיִּין"
כִּי עַל יְדֵי שֶׁאֵין מַאֲמִין בְּתַלְמִידֵי חֲכָמִים הַנִּקְרָאִים חַיִּים
כְּמָה שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה "וּבְנָיָהוּ בֶן יְהוֹיָדָע בֶּן אִישׁ חַי"
'צַדִּיקִים אֲפִילּוּ בְּמִיתָתָם נִקְרָאִים חַיִּים'
עַל יְדֵי זֶה, הוּא נוֹפֵל בְּחוֹלַאַת אֲשֶׁר לא יַאֲמִין בְּחַיָּיו
הַיְנוּ שֶׁאֵין שׁוּם אָדָם מַאֲמִין שֶׁיִּחְיֶה מֵחֹלִי זֶה
כִּי אֵין רְפוּאָה לְמַכָּתוֹ כַּנַּ"ל
וְתִקּוּנוֹ שֶׁיָּקִים אֱמוּנָה הַנְּפוּלָה, וְיַאֲמִין אֱמוּנַת חֲכָמִים
וְזֶהוּ: "יָקוּם וְלא יַאֲמִין בַּחַיִּין"
הַיְנוּ זֶה שֶׁלּא הֶאֱמִין בַּחֲכָמִים הַנִּקְרָאִים חַיִּים
יָקִים זאת הָאֱמוּנָה הַנְּפוּלָה
וְעַל יְדֵי זֶה יָקוּם מֵחוֹלַאַת הַזּאת
שֶׁלּא הֶאֱמִין עַד עַכְשָׁו שׁוּם אָדָם שֶׁיֵּשׁ לוֹ שׁוּם רְפוּאָה עַל מַכָּתוֹ
וְעַל יְדֵי אֱמוּנָתוֹ יִתְרַפֵּא
כִּי עַל יְדֵי אֱמוּנַת חֲכָמִים, מְתַקֵּן בְּחִינוֹת יָדַיִם שֶׁל מַלְאָכִים
וְהֵם מְקַבְּלִים וּמַשְׁפִּיעִים כּחוֹת לָעֲשָׂבִים לִרְפוּאָתוֹ
וְזֶה: "וּמָשַׁך אַבִּירִים בְּכחוֹ"
הַיְנוּ שֶׁהַמַּלְאָכִים הַנִּקְרָאִים אַבִּירִים
כָּל אֶחָד וְאֶחָד נֶחֱזָר לוֹ כּחוֹ, הַיְנוּ כ"ח פִּרְקִין דְּיָדַיִם
וּמַמְשִׁיכִין שֶׁפַע לְכָל הַדְּבָרִים שֶׁנִּתְמַנּוּ עֲלֵיהֶם, וְאָז יֵשׁ לוֹ רְפוּאָה כַּנַּ"ל
כִּי דִּבְרֵי חֲכָמִים עוֹשִׂין וּמְתַקְּנִין בְּחִינַת הַיָּדַיִם כַּנַּ"ל
ב. וּלְהָקִים אֱמוּנָה הַנְּפוּלָה, הִיא עַל יְדֵי בְּחִינַת יַעֲקב
הַיְנוּ עַל יְדֵי נֶדֶר
[רוֹצֶה לוֹמַר: וִיקַיֵּם מִיָּד, עַיֵּן בַּהַשְׁמָטוֹת]
וְעַל יְדֵי הַנֶּדֶר יָשׁוּב לֶאֱמוּנַת חֲכָמִים
כִּי כְּשֶׁאֵין לוֹ אֱמוּנַת חֲכָמִים
זֶה בְּחִינַת הִסְתַּלְּקוּת הַחֲכָמִים, בְּחִינַת פֶּלֶא .
"הִנְנִי יוֹסִיף לְהַפְלִיא אֶת הָעָם הַזֶּה הַפְלֵא וָפֶלֶא וְאָבְדָה חָכְמַת חֲכָמָיו"
וְדָרְשׁוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: שֶׁזֶּה נֶאֱמַר עַל סִלּוּקָן שֶׁל חֲכָמִים
וְתִקּוּנוֹ שֶׁל הַפְלָאָה הַזּאת, הַיְנוּ שֶׁל סִלּוּקָן שֶׁל חֲכָמִים
תִּקּוּנוֹ, הַפְלָאָה שֶׁל נֶדֶר, בִּבְחִינַת: "כִּי יַפְלִיא לִנְדּר נֶדֶר"
כִּי עַל יְדֵי הַנֶּדֶר, הוּא עוֹלֶה לְשּׁרֶשׁ שֶׁהַחֲכָמִים מֻשְׁרָשִׁים שָׁם
הַיְנוּ בְּחִינַת 'פְּלִיאוֹת חָכְמָה'
וְיוֹדֵעַ וּמַכִּיר מַעֲלוֹת הַחֲכָמִים
וְעַל יְדֵי זֶה הוּא שָׁב וּמַאֲמִין בָּהֶם
וְזֶהוּ בְּחִינַת: "אוֹדֶה שִׁמְך כִּי עָשִׂיתָ פֶּלֶא"
וְעַל יְדֵי זֶה: "עֵצוֹת מֵרָחֹק אֱמוּנָה אמֶן"
הַיְנוּ עַל יְדֵי בְּחִינַת נֶדֶר, שֶׁהוּא בְּחִינוֹת פֶּלֶא
נִתְתַּקֵּן אֱמוּנַת חֲכָמִים, שֶׁעֲצָתָם מֵרָחוֹק
בִּבְחִינַת: "מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ"
'כִּי דִּבְרֵי תּוֹרָה עֲנִיִּים בִּמְקוֹמָם וַעֲשִׁירִים מִמָּקוֹם אַחֵר'
שֶׁהַחֲכָמִים לְמֵדִים דִּבְרֵיהֶם מִמְּקוֹמוֹת רְחוֹקִים שֶׁבַּתּוֹרָה
שֶׁזֶּה נִמְסָר לָהֶם לִדְרשׁ הַתּוֹרָה לְכָל חֶפְצֵיהֶם
בִּשְׁלֹשׁ עֶשְׁרֵה מִדּוֹת שֶׁהַתּוֹרָה נִדְרֶשֶׁת בָּהֶן
וּמְחֻיָּבִין אֲנַחְנוּ לְהַאֲמִין לְכָל דִּבְרֵיהֶם, בִּבְחִינוֹת: "לא תָּסוּר מִן הַדָּבָר" וְכוּ'
וְיַעֲקב הוּא בְּחִינוֹת נֶדֶר, שֶׁהוּא ראשׁ לְכָל הַנּוֹדְרִים
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַיִּדַּר יַעֲקב נֶדֶר"
וְזֶהוּ: "מִידֵי אֲבִיר יַעֲקב"
בִּשְׁבִיל לְתַקֵּן יְדֵי הַמַּלְאָך הַנִּקְרָא אֲבִיר צָרִיך לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בְּנֶדֶר
שֶׁהוּא בְּחִינַת יַעֲקב כַּנַּ"ל
כִּי מִשָּׁם רוֹעֶה אֶבֶן יִשְׂרָאֵל
הַיְנוּ עַל יְדֵי הַנֶּדֶר, נִתְתַּקֵּן הָאֱמוּנָה הַנִּקְרָא רוֹעֶה
בִּבְחִינַת: "וּרְעֵה אֱמוּנָה"
וּכְשֶׁנִּתְתַּקֵּן הָאֱמוּנָה נִתְתַּקֵּן הַיָּדַיִם, בִּבְחִינַת: "לא תָסוּר" כַּנַּ"ל
ג. וּכְשֶׁנִּתְתַּקֵּן הַיָּדַיִם הַנַּ"ל עַל יְדֵי נֶדֶר כַּנַּ"ל
עַל יְדֵי זֶה מִתְנוֹצְצִים בּוֹ אוֹרוֹת הָאָבוֹת
כִּי נֶדֶר זֶה בְּחִינַת אוֹר יַעֲקב
וְיָדַיִם, הֵם אַבְרָהָם וְיִצְחָק, שֶׁהֵם יָמִין וּשְׂמאל .
"נֶגֶד אֲבוֹתָם עָשָׂה פֶּלֶא"
הַיְנוּ שֶׁעַל יְדֵי פֶּלֶא הַנַּ"ל, מִתְנוֹצְצִים בוֹ אוֹר הָאָבוֹת
וְזֶהוּ סוֹפֵי תֵּבוֹת שֶׁל שְׁמוֹת הָאָבוֹת בקם
[כִּי סוֹפֵי תֵּבוֹת שֶׁל אַבְרָהָם יִצְחָק יַעֲקב הֵם אוֹתִיוֹת בקם]
נוֹטְרִיקוֹן "בְּשֶׁמֶן קָדְשִׁי מְשַׁחְתִּיו"
שֶׁהִיא רֶמֶז בְּחִינוֹת נֶדֶר: "וְהָאֶבֶן הַזּאת אֲשֶׁר" וְכוּ'
"וַיִּצּק עָלֶיהָ שֶׁמֶן"
הַיְנוּ עַל יְדֵי הַנֶּדֶר, מִתְנוֹצְצִים עַל הָאָדָם אוֹר הָאָבוֹת
ד. וְעַל יְדֵי הָאוֹרוֹת הָאֵלּוּ
עוֹלֶה וּמִתְעַנֵּג בְּענֶג שַׁבָּת בִּבְחִינוֹת .
"אָז תִּתְעַנַּג עַל וְכוּ' וְהִרְכַּבְתִּיך עַל בָּמֳתֵי אָרֶץ, וְהַאֲכַלְתִּיך נַחֲלַת יַעֲקב אָבִיך"
"בָּמֳתֵי אָרֶץ" הֵם אַבְרָהָם וְיִצְחָק שֶׁהֵם הַיָּדַיִם, שֶׁהֵם זְרוֹעוֹת עוֹלָם
"וְהַאֲכַלְתִּיך נַחֲלַת יַעֲקב" זֶה בְּחִינוֹת נֶדֶר הַנַּ"ל
וְעַל יְדֵי הָאָבוֹת עִם הָאֱמוּנָה הַנַּ"ל, זוֹכֶה לְענֶג שַׁבָּת
שִׁין בַּת, שִׁין זֶה בְּחִינַת אָבוֹת
בַּת זֶה בְּחִינוֹת אֱמוּנָה, בְּחִינוֹת 'בַּת הָיְתָה לְאַבְרָהָם' וְכוּ'
"אִישׁ אֱמוּנוֹת רַב בְּרָכוֹת"
ה. וְענֶג שַׁבָּת הַזֶּה, זֶה בְּחִינַת אֲכִילָה בִּקְדֻשָּׁה
כִּי אֲכִילַת יְמֵי הַחֹל נֶהֱנֶה מִמֶּנָּה גַּם כֵּן הַסִּטְרָא אָחֳרָא
אֲבָל מֵאֲכִילַת שַׁבָּת, אֵין חֵלֶק לַסִּטְרָא אָחֳרָא כְּלָל וּכְלָל
וְזֶה שֶׁצִּוָּה אוֹתָנוּ עַל אֲכִילַת שַׁבָּת
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "אִכְלוּהוּ הַיּוֹם כִּי שַׁבָּת הַיּוֹם לַה'"
כִּי אֲכִילַת שַׁבָּת, נַעֲשֶׂה קְדֻשָּׁה וֶאֱלקוּת גָּמוּר, בְּלא תַּעֲרבֶת סִיגִים כְּלָל
וְיָכוֹל לִפְעל בַּאֲכִילַת שַׁבָּת, מַה שֶּׁפּוֹעֵל בְּתַעֲנִית
הַיְנוּ לְהַפִּיל אוֹיְבָיו לְפָנָיו בִּזְכוּת ענֶג שַׁבָּת
כְּמוֹ שֶׁפּוֹעֵל בְּצוֹם
וְעַל שֵׁם זֶה נִקְרָא שַׁבָּת, כִּי בִּסְגֻלָּתוֹ "לְהַשְׁבִּית אוֹיֵב וּמִתְנַקֵּם"
ו. כִּי עַל יְדֵי הַצּוֹם, אוֹיְבָיו נוֹפְלִים לְפָנָיו
כִּי עַל יְדֵי הַכַּעַס הַבָּא מֵהַכָּבֵד בְּחִינַת: 'כָּבֵד כּוֹעֵס'
נִתְעוֹרֵר הַמְקַטְרֵג הַגָּדוֹל, שֶׁהוּא עֵשָׂו, "הוּא אֱדוֹם"
שֶׁאֲחִיזָתוֹ בַּכָּבֵד
שֶׁהוּא בְּחִינַת כָּבֵד, שֶׁהוּא מָלֵא דָּם
וּמִן הַמְקַטְרֵג הָעֶלְיוֹן
נִתְעוֹרְרִים וְנִשְׁתַּלְשְׁלִים מְקַטְרְגִים וְצָרִים לְמַטָּה עַל אָדָם הַכּוֹעֵס
וְשׁוֹלְטִים עָלָיו, וְאֵינָם יְרֵאִים מִלְּפָנָיו
כִּי עַל יְדֵי הַכַּעַס נִדְמֶה לָהֶם כִּבְהֵמָה, בִּבְחִינַת: "נִמְשַׁל כַּבְּהֵמוֹת נִדְמוּ"
"וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם", אֵינוֹ אֶלָּא עַל יְדֵי הַצֶּלֶם אֱלהִים שֶׁבִּפְנֵי הָאָדָם
וְעַל יְדֵי הַצֶּלֶם, הָאָדָם הוּא אָדָם
וּכְשֶׁסָּר צֶלֶם אֲזַי יוֹצֵא מִגֶּדֶר אָדָם לְגֶדֶר בְּהֵמָה, וְאָז סָר מוֹרָאוֹ
וְעִקַּר הַצֶּלֶם הַמֵּאִיר בִּפְנֵי הָאָדָם, הִיא חָכְמוֹת הַבּוֹרֵא
שֶׁנָּתַן לָאָדָם יִתְרוֹן עַל הַבְּהֵמָה
הִיא הַמְּאִירָה בִּפְנֵי אָדָם, בִּבְחִינַת "חָכְמַת אָדָם תָּאִיר פָּנָיו"
וְעַל יְדֵי הַכַּעַס, אִם חָכָם הוּא חָכְמָתוֹ מִסְתַּלֶּקֶת
וְאָז צִלּוֹ סָר, וּפָנָיו נוֹפְלִים בִּבְחִינַת: "לָמָּה חָרָה לָך וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיך"
וּכְשֶׁאֵין לוֹ פְּנֵי אָדָם, אֲזַי מוֹרָאוֹ סָר
כִּי נִמְשָׁל כִּבְהֵמוֹת
וְצָרָיו מְצֵרִים לוֹ
וְעַל יְדֵי הַצּוֹם וְהַתַּעֲנִית הוּא מְתַקֵּן אֶת פָּנָיו
וּמַחֲזִיר לְעַצְמוֹ אֶת חָכְמָתוֹ, שֶׁהִיא צַלְמוֹ הַמֵּאִיר בְּפָנָיו
וְאָז הַכּל יְרֵאִים מִמֶּנּוּ, וְאוֹיְבָיו נוֹפְלִים לְפָנָיו
לְפָנָיו דַּיְקָא, כִּי עִקַּר נְפִילָתָם, מֵחֲמַת הַפָּנִים כַּנַּ"ל
וְכָל זֶה נַעֲשֶׂה עַל יְדֵי הַצּוֹם
כִּי עַל יְדֵי הַצּוֹם, נִכְנָע הַכָּבֵד לִפְנֵי הַמּחַ
כִּי בְּיוֹם שֶׁאָדָם אוֹכֵל אָז הַכָּבֵד נִזּוֹן תְּחִלָּה
וְאַחַר כָּך הוּא שׁוֹלֵחַ לְהַמּחַ
נִמְצָא בְּיוֹם הָאֲכִילָה, הַגְּדֻלָּה וְהַמֶּמְשָׁלָה לְהַכָּבֵד
וּכְשֶׁמִּתְעַנֶּה, אֲזַי נִזּוֹן הַמּחַ תְּחִלָּה, וְהַמּחַ שׁוֹלֵחַ מָזוֹן אַחַר כָּך לְהַכָּבֵד
נִמְצָא בְּיוֹם הַצּוֹם, נִכְנָע הַכָּבֵד לִפְנֵי הַמּחַ, וְהַגְּדֻלָּה וְהַמֶּמְשָׁלָה לְהַמּחַ
וְזֶהוּ תִּקּוּן לְמַה שֶּׁפָּגַם בַּתְּחִלָּה בְּהַחָכְמָה
שֶׁהִיא הַמּחַ, שֶׁהִיא הַצֶּלֶם הַמֵּאִיר בְּפָנָיו
וְעַכְשָׁו עַל יְדֵי הַתַּעֲנִית, הוּא מַכְנִיעַ אֶת הַכָּבֵד
וְנוֹתֵן הַמֶּמְשָׁלָה לְהַמּחַ
וּכְשֶׁנִּכְנָע הַכָּבֵד, שֶׁהוּא ראשׁ הַמְקַטְרְגִים
אֲזַי נִכְנָעִים כָּל הָאוֹיְבִים הָאֲחוּזִים בְּהַכָּבֵד
וְזֶה אוֹתִיּוֹת צוֹם נוֹטְרִיקוֹן וְכַתּוֹתִי מִפָּנָיו צָרָיו
שֶׁעַל יְדֵי הַצּוֹם, נִכְנָע הַכָּבֵד, וְנִתְתַּקֵּן מחַ הַחָכְמָה
שֶׁהִיא הַצֶּלֶם, וּמֵאִיר בִּפְנֵי אָדָם
וְעַל יְדֵי הַצֶּלֶם שֶׁבְּפָנָיו עַל יְדֵי זֶה: "וְכַתּוֹתִי מִפָּנָיו צָרָיו", מִפָּנָיו דַּיְקָא כַּנַּ"ל.
אֲבָל כְּשֶׁזּוֹכֶה לִבְחִינַת ענֶג שַׁבָּת כַּנַּ"ל, אָז אֵין צָרִיך לְצוֹם
כִּי פּוֹעֵל בַּאֲכִילָתוֹ, מַה שֶּׁפָּעַל עַל יְדֵי הַצּוֹם, הַיְנוּ לְהַשְׁבִּית אוֹיֵב
כִּי אֲכִילַת שַׁבָּת, קדֶשׁ הִיא, "וְכָל זָר לא יאכַל קדֶשׁ"
וְאָז נִכְנָע הַכָּבֵד
וְאָז נִתְבַּטֵּל כּחוֹ, בִּבְחִינַת: וְכָל שׁוּלְטָנֵי רֻגְזִין
שֶׁהֵם בְּחִינַת כָּבֵד כּוֹעֵס, כֻּלְּהוּ עָרְקִין וְאִתְעַבְּרוּ
[וְנִתְגַּדֵּל הַמּחַ הַחָכְמָה וּמֵאִיר בְּפָנָיו
בִּבְחִינַת וָאַנְפָּהָא נְהִירִין בִּנְהִירוּ עִלָּאָה]
"אַהֲבָה בְּתַעֲנוּגִים", וְכָל זֶה מֵענֶג שַׁבָּת הַנַּ"ל.
ז. וְדַע, שֶׁלְּבַטֵּל וּלְהַכְנִיעַ הָאוֹיְבִים
דַּי הַצּוֹם אוֹ אֲכִילַת שַׁבָּת לְבַד
אֲבָל לְרב הַשָּׁלוֹם, צָרִיך גַּם לְהַרְבּוֹת בִּצְדָקָה
כְּמַאֲמַר חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: 'מַרְבֶּה צְדָקָה מַרְבֶּה שָׁלוֹם' .
'אַגְרָא דְּתַעֲנִיתָא צִדְקְתָא'
וְאָמְרוּ: 'שֶׁמֶשׁ בְּשַׁבָּת צְדָקָה לַעֲנִיִּים'
'שֶׁמֶשׁ', זֶה בְּחִינַת שָׁלוֹם, כְּמַאֲמַר חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה .
"וְזָרְחָה עָלָיו הַשֶּׁמֶשׁ" 'מַה שֶּׁמֶשׁ הוּא שָׁלוֹם לְכָל בָּאֵי עוֹלָם וְכוּ'
וְזֶהוּ 'שֶׁמֶשׁ', הַיְנוּ הַשָּׁלוֹם אֵינוֹ אֶלָּא עַל יְדֵי צְדָקָה לַעֲנִיִּים
ח. וְדַע, שֶׁיֵּשׁ חִלּוּק בֵּין הַשָּׁלוֹם שֶׁל הַתַּעֲנִית שֶׁל חֹל
וּבֵין הַשָּׁלוֹם שֶׁל ענֶג שַׁבָּת
הַיְנוּ הַשָּׁלוֹם שֶׁל תַּעֲנִית אֵין לוֹ בְּחִינַת דִּבּוּר
בְּחִינַת: "וְלא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלוֹם"
אֲבָל עַל יְדֵי ענֶג אֲכִילַת שַׁבָּת, נִשְׁלָם הַדִּבּוּר לְשָׁלוֹם
בִּבְחִינַת: "לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אַדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם"
"וְדַבֵּר דָּבָר" הַנֶּאֱמָר בְּשַׁבָּת
כִּי הַפֶּה נִשְׁלָם בְּאוֹר גָּדוֹל, בִּשְׁעַת אֲכִילַת שַׁבָּת
וְזֶהוּ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה .
'אֵין בֵּין חָמֵץ לְמַצָּה אֶלָּא מַשֶּׁהוּ'
'חָמֵץ', זֶהוּ בְּחִינַת תִּקּוּן הַכַּעַס עַל יְדֵי הַתַּעֲנִית כַּנַּ"ל
בְּחִינַת: "מִי זֶה בָּא מֵאֱדוֹם חֲמוּץ בְּגָדִים"
'אֱדוֹם', זֶה בְּחִינַת כָּבֵד הַנַּ"ל
וְחָמֵץ זֶה בְּחִינַת הַכְנָעָתוֹ, בְּחִינַת תַּעֲנִית, בְּחִינַת הֶעְדֵּר אֲכִילָה
בְּחִינַת: "כָּל מַחְמֶצֶת לא תֹאכֵלוּ"
'לא תֹאכֵלוּ', זֶה בְּחִינַת תַּעֲנִית הַנַּ"ל.
מַצָּה, זֶה בְּחִינַת אֲכִילַת ענֶג שַׁבָּת
בְּחִינַת "לְמַעַן תָּמצּוּ וְהִתְעַנַּגְתֶּם" וְכוּ'
וְזֶהוּ: 'אֵין בֵּין חָמֵץ לְמַצָּה' וְכוּ'
הַיְנוּ אֵין בֵּין הַתַּעֲנִית לְבֵין אֲכִילַת ענֶג שַׁבָּת הַנַּ"ל
אֵין הַחִלּוּק בֵּינֵיהֶם
אֶלָּא מַשֶּׁהוּ
נוֹטְרִיקוֹן וְהָיָה מַעֲשֵׂה הַצְדָקָה שָׁלוֹם
הַיְנוּ כִּי אֵין דּוֹמֶה שָׁלוֹם שֶׁל הַתַּעֲנִית, לְשָׁלוֹם שֶׁל שַׁבָּת
כִּי זֶה אֵין לוֹ פֶּה וְזֶה יֵשׁ לוֹ פֶּה
וְזֶהוּ הַחִלּוּק
שֶׁבְּחִינַת שָׁלוֹם שֶׁיֵּשׁ לוֹ פֶּה, הוּא בְּמַעֲלָה עַל שָׁלוֹם שֶׁאֵין לוֹ פֶּה
כְּמוֹ מַעֲלַת מְדַבֵּר עַל חַי
כִּי הַחַיּוֹת הֵם חַיִּים כְּמוֹ בְּנֵי אָדָם
אֲבָל הָאָדָם יֵשׁ לוֹ מַעְלָה שֶׁיֵּשׁ לוֹ כּחַ הַדִּבְּרִי
וְזֶהוּ הַחִלּוּק בֵּין חָמֵץ לְמַצָּה
שֶׁהַחִלּוּק בֵּין חֵית לְהֵא
חָמֵץ הוּא בְּחֵית
זֶה בְּחִינַת שָׁלוֹם שֶׁאֵין לוֹ פֶּה
בְּחִינַת חַי, בְּחִינַת: "וְחַיַּת הַשָּׂדֶה הָשְׁלְמָה לָּך"
הַיְנוּ בְּחִינַת שָׁלוֹם שֶׁאֵין לוֹ פֶּה
שֶׁאֵין לוֹ כּחַ הַדִּבְּרִי, כְּמוֹ חַיּוֹת הַשָּׂדֶה
וּמַצָּה הִיא בְּהֵא
זֶה בְּחִינַת ה' מוֹצָאוֹת הַפֶּה, בְּחִינַת כּחַ הַדִּבְּרִי כַּנַּ"ל
"הֵא לָכֶם זֶרַע", בְּחִינַת: "זִרְעוּ לָכֶם לִצְדָקָה"
בְּחִינַת "מַעֲשֶׂה הַצְּדָקָה שָׁלוֹם" כַּנַּ"ל
וְזֶהוּ,: "מְדָנִים יַשְׁבִּית הַגּוֹרָל"
"וְתָנוּחַ וְתַעֲמד לְגוֹרָלְך לְקֵץ הַיָּמִין", שֶׁאָז יִהְיֶה כֻּלּוֹ שַׁבָּת
וְזֶה 'וְתָנוּחַ', זֶהוּ בְּחִינַת: "וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי"
וְגוֹרָל הַזֶּה שֶׁהוּא שַׁבָּת, מְבַטֵּל מְדָנִים וְצָרִים כַּנַּ"ל
וְעוֹד יֵשׁ לוֹ כּחַ, שֶׁבּוֹ נַעֲשֶׂה בְּחִינַת פֶּה כַּנַּ"ל
וְזֶהוּ: "וּבֵין עֲצוּמִים יַפְרִיד"
בֵּין הִתְעַצְּמוּת וְהִתְחַבְּרוּת קְנֵה הַחֵית לְגַג הַחֵית
הוּא מַפְרִיד, וְנַעֲשֶׂה הֵא מֵחֵית הַיְנוּ בְּחִינַת פֶּה כַּנַּ"ל
וְזֶהוּ שֶׁשָּׁאֲלוּ אֶת רַבִּי יוֹסֵי בֶּן קִסְמָא, אֵימָתַי בֶּן דָּוִד בָּא וְהֵשִׁיב לָהֶם כְּשֶׁיִּפּל זֶה הַשַּׁעַר וְכוּ'
וְעִקַּר הַדָּבָר, שֶׁיִּפּל שָׁלֹשָׁה פְּעָמִים, וְאֵין מַסְפִּיקִין לִבְנוֹתוֹ עַד שֶׁבֶּן דָּוִד בָּא
כִּי שַׁעַר אֲרָם, זֶה בְּחִינַת שַׁעַר דְּסִטְרָא אָחֳרָא
וּכְשֶׁיִּפּל נְפִילָה אַחַר נְפִילָה, עַל יְדֵי בְּחִינַת שֶׁהֵבֵאתִי* כַּנַּ"ל
אָז יָבוֹא בֶּן דָּוִד, וְיִבְנֶה שַׁעֲרֵי הַקְּדֻשָּׁה
הַיְנוּ, כְּשֶׁאֵין אֱמוּנוֹת חֲכָמִים, וְאֵין שׁוֹמֵעַ לָהֶם
בִּבְחִינַת: "וְלַמּוֹכִיחַ בַּשַּׁעַר יְקשׁוּן"
עַל יְדֵי זֶה בָּאִים לְחֹלִי עַד אֵין מַרְפֵּא כַּנַּ"ל
בִּבְחִינַת "וַיַּגִּיעוּ עַד שַׁעֲרֵי מָוֶת"
אֲבָל כְּשֶׁיֵּשׁ לָהֶם אֱמוּנָה, אֲזַי נִפְתָּחִים לָהֶם שַׁעֲרֵי הַקְּדֻשָּׁה, בִּבְחִינַת: "פִּתְחוּ שְׁעָרִים וְכוּ' שׁוֹמֵר אֱמוּנִים"
וְאָז נוֹפֵל שַׁעַר אֲרָם פַּעַם אַחַת.
וַהֲקָמַת אֱמוּנָה הִיא עַל יְדֵי נֶדֶר, וְאָז נָהִיר בִּנְהִירוּ דַּאֲבָהָן כַּנַּ"ל
וְאָז נִבְנֶה פַּעַם שְׁנִיָּה שַׁעַר דִּקְדֻשָּׁה, בִּבְחִינַת: "שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם"
כִּי הָאָבוֹת הֵן הָרָאשִׁים
בִּבְחִינַת: "אֵלֶּה רָאשֵׁי בֵית אֲבוֹתָם"
"וּכְשֶׁזֶּה קָם זֶה נוֹפֵל"
וְזֶה בְּחִינַת נְפִילַת פַּעַם שֵׁנִית שַׁעַר שֶׁל אֲרָם.
וְעַל יְדֵי הֶאָרוֹת הָאָבוֹת זוֹכֶה לְשַׁבָּת, לְהַשְׁבִּית אוֹיֵב, וְזוֹכֶה לְשָׁלוֹם כַּנַּ"ל
וְאָז נִבְנֶה פַּעַם שְׁלִישִׁי שַׁעַר דִּקְדֻשָּׁה
בִּבְחִינַת: "וּמִשְׁפָּט שָׁלוֹם שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם"
וּבִבְחִינַת צְדָקָה, "אַל תְּדַכֵּא עָנִי בַשָּׁעַר"
וּמַכְנִיעִים הַשּׂוֹנְאִים הַיּוֹנְקִים מִשַּׁעַר אֲרָם
בִּבְחִינַת: "יָשִׂיחוּ בִי ישְבֵי שָׁעַר"
כִּי נִכְנָע כָּבֵד כּוֹעֵס, שֶׁהִיא עֵשָׂו אֱדוֹם כַּנַּ"ל
שֶׁהוּא כְּאַדֶּרֶת שֵׂעָר
וְזֶהוּ נְפִילַת פַּעַם שְׁלִישִׁי שַׁעַר שֶׁל אֲרָם.
[עַד כָּאן לְשׁוֹן רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה]
[שַׁיָּך לְעֵיל, אַחַר תֵּבַת עַל יְדֵי בְּחִינוֹת שֶׁהֵבֵאתִי* בְּכָאן דִּלֵּג רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, כַּמָּה תֵּבוֹת שֶׁהָיוּ כְּתוּבִים בִּלְשׁוֹנוֹ שָׁם, בִּכְתִיבָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה. וּכְשֶׁנָּתַן לִי לְהַעְתִּיק תּוֹרָה זאת, מָחַק בְּכַוָּנָה כַּמָּה וְכַמָּה תֵּבוֹת מִכְּתִיבוֹת יָדוֹ הַקְּדוֹשָׁה, כְּדֵי שֶׁלּא אַעְתִּיקֵם. וְרָאִיתִי שֶׁהָיָה לוֹ בָּזֶה כַּוָּנָה שְׁלֵמָה. וְכֵן הָיָה דַּרְכּוֹ כַּמָּה פְּעָמִים, בְּכַמָּה תּוֹרוֹת, שֶׁהָיָה מְדַקְדֵּק מְאד כְּשֶׁנָּתַן תּוֹרָתוֹ לְהַעְתִּיקָהּ, לִמְחֹק שָׁם כַּמָּה וְכַמָּה תֵּבוֹת שֶׁהָיוּ מֻכְרָחִים לְהָעִנְיָן מְאד, וְדִלֵּג בָּאֶמְצַע, כִּי לא רָצָה שֶׁיִּתְגַּלּוּ אֵלּוּ הַדִּבּוּרִים. וְהַמְּעַיֵּן הֵיטֵב בְּאֵלּוּ הַמְּקוֹמוֹת, יוּכַל לְהָבִין שֶׁחָסֵר שָׁם בְּאֶמְצַע הָעִנְיָן. וְגַם בַּתּוֹרָה הַזּאת יְכוֹלִין לִרְאוֹת קְצָת, כִּי כָּתַב וּכְשֶׁיִּפּל וְכוּ' עַל יְדֵי בְּחִינוֹת שֶׁהֵבֵאתִי וְאֵין זֶה דֶּרֶך לְשׁוֹנוֹ. אַך כָּל זֶה הָיָה אֶצְלוֹ כָּתוּב הָדוּר מְבאָר הֵיטֵב, אַך בְּכַוָּנָה מְדֻיֶּקֶת דִּלֵּג בָּאֶמְצַע. כִּי כָּל דְּבָרָיו הַקְּדוֹשִׁים הָיוּ בְּפֶלֶס וּמִשְׁקָל גָּדוֹל, מַה לְּגַלּוֹת וּמַה שֶּׁלּא לְגַלּוֹת. וַאֲפִילּוּ תֵּבָה אַחַת יְתֵרָה, הָיָה מְדַקְדֵּק עָלֶיהָ שֶׁלּא לְדַבֵּר אוֹ שֶׁלּא לְהַעְתִּיק, כְּפִי מַה שֶּׁהָיָה יוֹדֵעַ עַל פִּי הַשָּׂגָתוֹ הָעֲצוּמָה, שֶׁאֵין צְרִיכִין לְגַלּוֹת זאת. וְעַיֵּן בְּסָמוּך בְּסִימָן נ"ח אוֹת ט, מַה שֶּׁכָּתוּב שָׁם כִּי הַגְּדֻלָּה שֶׁל הַכְּשֵׁרֵי הַדּוֹר הִיא בְּחִינַת כְּלִי אֶל הִתְחַדְּשׁוּת הַתּוֹרָה בִּבְחִינַת* וְאֵלּוּ וְכוּ' וְשָׁם נִכָּר הַחִסָּרוֹן לָעֵינַיִם. וְעַתָּה עַל פִּי הַנַּ"ל תָּבִין הַדָּבָר, כִּי שָׁם מָחַק כַּמָּה תֵּבוֹת בְּאֶמְצַע הַתּוֹרָה וְכֵן בְּאוֹתָהּ הַתּוֹרָה שֶׁבְּסִימָן נ"ח הַנַּ"ל מָחַק מִקּדֶם גַּם כֵּן כַּמָּה וְכַמָּה תֵּבוֹת וְעִנְיָנִים, בִּשְׁאָר מְקוֹמוֹת שֶׁאֵין נִכָּר כָּל כָּך וְכֵן אַחַר כָּך בְּסִימָן נ"ט שָׁם גַּם כֵּן מָחַק בָּאוֹת ו' אַחַר וְזֶה פֵּרוּשׁ בַּיִת וְהוֹן וְכוּ' שֶׁהָאָבוֹת הָיוּ מְגַיְּרִים גֵּרִים וְכוּ' שָׁם מָחַק כַּמָּה וְכַמָּה תֵּבוֹת וְכֵן בִּשְׁאָר מְקוֹמוֹת בְּאוֹתָהּ הַתּוֹרָה. וְכֵן הָיָה בְּכַמָּה וְכַמָּה תּוֹרוֹת שֶׁנָּתַן לְהַעְתִּיקָם כַּנַּ"ל]
שַׁיָּך לְאוֹת א' וּב' 'הַמְבַזֶּה תַּלְמִיד חָכָם אֵין לוֹ רְפוּאָה לְמַכָּתוֹ'
כִּי כָּל הָרְפוּאוֹת הֵם הַרְכָּבוֹת
דְּהַיְנוּ שֶׁלּוֹקְחִין סַם פְּלוֹנִי וְעֵשֶׂב פְּלוֹנִי בְּמִדָּה וּבְמִשְׁקָל כָּך וְכָך
וְכֵן עֵשֶׂב אַחֵר שֶׁמִּשְׁקָלוֹ כָּך וְכָך
וְכֵן שׁוֹקְלִין מִכַּמָּה מִינִים
וְכָל עֵשֶׂב וָעֵשֶׂב יֵשׁ לוֹ כּחַ אַחֵר
וּמְעָרְבִין אֵלּוּ הַמִּינִים בְּיַחַד
וְעוֹשִׂין מֵהֶם הַרְכָּבָה
וְזאת הַהַרְכָּבָה, יֵשׁ לָהּ כּחַ לְרַפְּאוֹת הַחוֹלַאַת
נִמְצָא שֶׁעִקַּר כּחַ הָרְפוּאָה עַל יְדֵי הַהַרְכָּבָה
שֶׁנַּעֲשֶׂה לָהּ כּחַ אַחֵר חָדָשׁ
עַל יְדֵי הַכּחַ שֶׁקִּבְּלָה מִכָּל אֵלּוּ הָעֲשָׂבִים שֶׁנִּתְעָרְבוּ
וּבְזֶה הַכּחַ שֶׁל הַהַרְכָּבָה דַּוְקָא מְרַפְּאִין הַחוֹלַאַת
וְעַל כֵּן צָרִיך רוֹפֵא מֻמְחֶה, שֶׁיּוֹדֵעַ לַעֲשׂוֹת הַהַרְכָּבָה
אֲבָל מִי שֶׁאֵינוֹ מֻמְחֶה
אַף אִם יִקַּח הָעֲשָׂבִים שֶׁיֵּשׁ לָהֶם כּחַ לְרַפְּאוֹת
עִם כָּל זֶה לא יִפְעַל כְּלָל
כִּי אֵין יוֹדֵעַ אֵיך לְהַרְכִּיבָם
כְּמוֹ כֵן הַתּוֹרָה שֶׁהִיא רְפוּאָה לְכָל דָּבָר
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וּלְכָל בְּשָׂרוֹ מַרְפֵּא"
אֵין מִי שֶׁיּוֹדֵעַ אוֹתָהּ, כִּי אִם חַכְמֵי הַדּוֹר
כִּי נִמְסְרָה לָהֶם לְדָרְשָׁהּ בִּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה מִדּוֹת שֶׁהַתּוֹרָה נִדְרֶשֶׁת בָּהֶן
אֲבָל מֵהַתּוֹרָה בְּעַצְמָהּ אִי אֶפְשָׁר לֵידַע דָּבָר
כִּי אִם עַל פִּי חַכְמֵי הַדּוֹר שֶׁהֵם מְפָרְשִׁים אוֹתָהּ
כִּי הַתּוֹרָה עֲנִיָּה בִּמְקוֹמָהּ וַעֲשִׁירָה בְּמָקוֹם אַחֵר
וְהַחֲכָמִים מְלַקְּטִין וּמְעָרְבִין וּמַרְכִּיבִין אֶת הַתּוֹרָה
וְדוֹרְשִׁין אוֹתָהּ מִמָּקוֹם לְמָקוֹם בִּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה מִדּוֹת
וְהֵם גּוֹרְעִין וּמוֹסִיפִין וְדוֹרְשִׁין
וְאַף שֶׁכָּתוּב בְּהַתּוֹרָה כָּך, הֵם גּוֹרְעִים מִמֶּנָּה אוֹת אוֹ תֵּבָה
וּבְמָקוֹם אַחֵר מוֹסִיפִין
וּבָזֶה דּוֹרְשִׁין אוֹתָהּ, כְּפִי מַה שֶּׁיּוֹדְעִין, כְּמוֹ שֶׁנִּמְסְרָה לָהֶם
וְעַל כֵּן כְּשֶׁפּוֹגֵם בִּכְבוֹד תַּלְמִיד חָכָם, אֵין רְפוּאָה לְמַכָּתוֹ
כּחַ הָרְפוּאָה שֶׁמְּקַבְּלִין מֵהַתּוֹרָה
אִי אֶפְשָׁר לְקַבֵּל כִּי אִם עַל יְדֵי חַכְמֵי הַדּוֹר, כִּי לָהֶם נִמְסְרָה לִדְרשׁ
וְהֵם יוֹדְעִים לְהַרְכִּיב אוֹתִיּוֹת הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל
שֶׁזֶּה עִקַּר כּחַ הָרְפוּאָה כַּנַּ"ל
כִּי כָּל הָעֲשָׂבִים מְקַבְּלִים כּחַ מֵהַתּוֹרָה כַּמְבאָר לְעֵיל
וְעִקַּר כּחָם לְרַפְּאוֹת, הוּא עַל יְדֵי הַהַרְכָּבָה כַּנַּ"ל
עַל כֵּן הָעִקָּר תָּלוּי בְּחַכְמֵי הַדּוֹר
שֶׁעַל יְדֵי שֶׁהֵם יוֹדְעִים לִדְרשׁ אֶת הַתּוֹרָה וּלְהַרְכִּיב אוֹתִיּוֹת הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל
עַל יְדֵי זֶה מְקַבְּלִין כּחַ כָּל הַהַרְכָּבוֹת שֶׁל כָּל הָעֲשָׂבִים, שֶׁמְּקַבְּלִים כּחַ מֵהַתּוֹרָה.
עַל כֵּן הָעִקָּר שֶׁיִּהְיֶה לוֹ אֱמוּנַת חֲכָמִים, וּלְהִזָּהֵר בִּכְבוֹדָם, לִירָא מֵהֶם מְאד
וְאַף אִם נִרְאֶה לוֹ מֵהֶם דָּבָר שֶׁאֵינוֹ מְפרָשׁ בַּתּוֹרָה כָּך לְפִי דַּעְתּוֹ
וְנִדְמֶה לוֹ שֶׁהֵם עוֹשִׂים, חַס וְשָׁלוֹם, כְּנֶגֶד הַתּוֹרָה
הוּא צָרִיך לְהַאֲמִין שֶׁבְּוַדַּאי הֵם עוֹשִׂים נְכוֹנָה עַל פִּי הַתּוֹרָה
כִּי הַתּוֹרָה נִמְסְרָה לָהֶם
כְּגוֹן שֶׁאָנוּ רוֹאִים שֶׁמְּפרָשׁ בַּתּוֹרָה "אַרְבָּעִים יַכֶּנּוּ"
וְהֵם אָמְרוּ: 'שְׁלֹשִׁים וְתֵשַׁע מַלְקוֹת דַּוְקָא'
כִּי הֵם יוֹדְעִים עַל פִּי הַדְּרָשׁוֹת וְהַמִּדּוֹת כְּפִי מַה שֶּׁנִּמְסַר לָהֶם
שֶׁצָּרִיך דַּוְקָא שְׁלֹשִׁים וְתֵשַׁע מַלְקוֹת
עַל כֵּן צָרִיך לְהַאֲמִין בַּחֲכָמִים, וּלְהַשְׁלִיך שִׂכְלוֹ וְדַעְתּוֹ
רַק לִסְמך עֲלֵיהֶם
כִּי לָהֶם נִמְסְרָה הַתּוֹרָה לְדָרְשָׁהּ כַּנַּ"ל



תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה נה - רֶוַח הָעוֹלָם הַזֶּה אֵין לְשַׁעֵר
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה נה - רוח העולם הזה אין לשער רוח העולם הזה אין לשער דהינו מה שהאדם יכול להרויח בזה העולם ואין צריך על זה הוצאות משלו, שקורין אויש לאג רק, ממה שהכין לפניו הבורא יתברך יכול להרחיב ידו ולהרויח הרבה מאד... לחץ להמשך...
מיהו מנהיג אמיתי? ומיהו מפורסם של שקר? - חלק 1
מיהו מנהיג אמיתי? ומיהו מפורסם של שקר? - חלק 1 במאמר זה נרכז את דעתו של רבי נחמן מברסלב, לגבי מי ראוי להיות מנהיג, ומיהו אינו ראוי להנהיג, אלא צריך קודם לכן לחזור בתשובה על העוונות של עצמו, ורק אח"כ להנהיג וכולי. breslev.eip.co.il/?key=47 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יח - קרטליתא ולפעמים חושב אדם בעצמו שיש לו רחמנות על העולם ורוצה בהנהגתו ובאמת זהו הרודף אחר הכבוד ותולה רדיפתו ברחמנות ובאמת הוא רחוק מרחמנות הזה כי כל זמן שאין לאדם אמונה בשלמות שאין שלמות אחריו בודאי אין לו לקבל המלוכה וההנהגה ואפילו מי שמאמין באיזה דבר שהוא מדרכי האמרי אף על פי ש... לחץ להמשך...
שיחות הר"ן - אות קצד - גדולות נוראות השגתו
שיחות הר"ן - אות קצד - גדולות נוראות השגתו אמר. אחר כל היסורים, אף על פי כן השם יתברך מטיב עמנו רק שאין אנו רוצים להקטין את היסורים וגם באמת בודאי אינם יסורים קטנים אבל נגד דבקות אחד להשם יתברך מה שזוכין לאיזה בחינה של דבקות במחשבה או בבחינה אחרת כל היסורים אינם כלום נגד זה ועל ידם בעצמם מתקרבים ומתדבקים אליו יתברך כי נוטלין ממני הבריאות גופי מי נוטל ממני הבריאות ? השם יתברך ! אם כן אני נדבק בו יתברך וכן כשלוקח חס ושלום, איזה בן מי לוקח ? השם יתברך ! אם כן אדרבא עתה הוא סמוך יותר אליו יתברך כי בעולם הבא סמוכין יותר להשם יתברך... לחץ להמשך...
ספר המידות - קללה
ספר המידות - קללה חלק א' א. על ידי הקללות בא אבלות, חס ושלום. ב. אין אדם רשאי לקלל אלא אם כן יכול לראות הדורות שיצאו ממנו. ג. אל תהיה קללת הדיוט קלה בעיניך. ד. הקללות הולכים אחר הכונה. ה. לפעמים נתקים קללת הצדיק כל ימי חייו ולא לאחר מותו. ו. סוף שקללת חנם ישוב על המקלל. ז. קללת חכם אפילו בחנם ואפילו על תנאי באה. ח. אפילו נכרי המברך את ישראל מתברך. חלק שני א. אדם הרגיל בקללות הוא מעולם התהו וכן להפך, הרגיל בברכה הוא מעולם התקון. ב. על ידי החקירות בעולם התהו, הינו מה למעלה מה למטה וכו', על ידי זה גורם קללה, והשומר את עצמו מחקירות האלו גורם ברכה. ... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה פח - שֶׁלּא לֶאֱכל פְּרִי, שֶׁלּא נִתְבַּשְּׁלָה כָּל צָרְכָּהּ
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה פח - שלא לאכל פרי, שלא נתבשלה כל צרכה צריך לזהר מאד, שלא לאכל פרי, שלא נתבשלה כל צרכה וכמו 'שאסור לקץ אילן בלא זמנו', כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה כן אסור לתלש פרי קדם בשולה וכן אסור לאכלה והאוכל פרי קדם גמר בשולה, יכולה להזיק לו מאד לנשמתו כי יוכל לאבד נפשו על ידי זה כי הפרי כל זמן שהיא צריכה להתגדל, יש לה כח המושך כי היא צריכה חיות להתגדל ועל כן בודאי יש לה כח המושך שמושכת יניקתה וחיותה וכשתולשין אותה קדם זמנה, קדם שנתבשלה עדין כל צרכה עדין יש לה כח המושך כי כשמתבשלת כל צרכה, שוב פסק ממנה כח המושך כי אינה צריכה עוד ... לחץ להמשך...
חיי מוהר"ן - פג - סיפורים חדשים
חיי מוהר"ן - פג - סיפורים חדשים אות פג מה שספר תחלת קיץ תקס"ד ענה ואמר אספר לכם מה שראיתי ותספרו לבניכם. אחד היה שוכב על הארץ וסביבו היו יושבים עגול וסביב העגול עוד עגול וסביב העגול עוד עגול וכן עוד כמה עגולים וסביבם היו יושבים עוד כמה אנשים בלי סדר. ואותו שהיה יושב באמצע [כלומר שהיה יושב מטה על צדו] היה עושה בשפתיו וכלם סביבו היו עושים בשפתותיהם אחריו. ואחר כך ראיתי והנה איננו [ותו האמצעי] וכלם היושבים סביבו הפסיקו לעשות בשפתותיהם ושאלתי מה זה. השיבו לי שנתקרר ונגוע ופסק מלדבר והפסיקו מלדבר. ואחר כך התחילו כלם לרוץ ורצתי אחריהם. וראיתי שני פאל... לחץ להמשך...
חיי מוהר"ן - קצה - נסיעתו וישיבתו באומן
חיי מוהר"ן - קצה - נסיעתו וישיבתו באומן אות קצה פה אומין יום ששי ערב שבת קדש פרשת בחקתי זה שני שבועות שבא לכאן ועדין היה עומד בבית רנ"נ היה מספר ומשיח עמי מענין יראת השם ואם אני בוכה לפרקים וכו'. ענה ואמר: הנה אנחנו עתה אצל הקצה והסוף של ישראל במקום שגבול ישראל כלה כי לכל דבר יש קץ וסוף [פרוש, ואם כן גם לנו ישראל עם קדוש יש איזה סוף גם כן הינו שיש מקום ששם מסים קדשת ישראל, שמשם ולהלאה אין מתפשט קדשת ישראל ובזה המקום היו רחוקים מאד מהשם יתברך ועל כן אמר, שאנו עתה במקום ששם מסים קדשת ישראל] ועל כן צריכין שמירה גדולה שלא נכשל חס ושלום. אחר כך אמר ... לחץ להמשך...
חיי מוהר"ן - מג - שיחות השיכים להתורות
חיי מוהר"ן - מג - שיחות השיכים להתורות אות מג בהתורה "תקעו תוכחה", בלקוטי תנינא בסימן ח' מובא לענין גדל עצם המעלה כשזוכין שנתוסף נפש אחד להקבוץ הקדוש של ישראל שעל ידי זה נתרבין הבתים של התפילה אלפי אלפים ורבי רבבות מה שאין הפה יכול לדבר והלב לחשב כי איתא בספר יצירה שתי אבנים בונות שני בתים שלש אבנים בונות ששה בתים ארבע עשרים וארבעה בתים, חמש מאה ועשרים, שש שבע מאות ועשרים וכו' עין שם. והנני מבאר לך הכלל בזה כדי שתדע חשבון עצם רבוי הבתים בברור, ותבין גדלות הבורא יתברך ומעלת הקבוץ של ישראל, כמה וכמה בתים בלי שעור וערך נתוספין ונתרבין כשנתוסף נפש ... לחץ להמשך...
שיחות הר"ן - אות רלג - מדבר ממעלת ההתבודדות
שיחות הר"ן - אות רלג - מדבר ממעלת ההתבודדות שמעתי מאיש אחד מאנשיו שפעם אחת דבר רבנו זכרונו לברכה, עמו מענין בגדים ואמר לו שעל כל דבר צריכין להתפלל הינו אם בגדו קרוע וצריך לבגד יתפלל להשם יתברך שיתן לו בגד ללבש וכן בכל כיוצא בזה דבר גדול ודבר קטן על הכל ירגיל עצמו להתפלל תמיד להשם יתברך על כל מה שיחסר לו אף על פי שהעקר להתפלל על העקר דהינו על עבודת השם יתברך לזכות להתקרב אליו יתברך אף על פי כן גם על זה צריכין להתפלל ואמר: שמי שאינו מתנהג כך אף על פי שהשם יתברך נותן לו בגדים ופרנסה והצטרכות חיותו אבל כל חיותו הוא כמו בהמה שגם כן השם יתברך נותן לה... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קכח - כַּחְלִינְהוּ לְעֵינֵה וּשְׁבָקוּהוּ
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קכח - כחלינהו לעינה ושבקוהו איתא בגמרא: לענין היצר הרע דעברה דהינו של תאוות המשגל, כחלינהו לעינה ושבקוהו נמצא שאף על פי שסמו את עיני היצר הרע של ניאוף אף על פי כן נשאר וזה בחינת מה שנמצא לפעמים באנשים הכשרים קצת שמחמת שנוגע יראת השם בלבו הוא משפיל עיניו ואינו מסתכל בנשים ואף על פי כן הוא גונב את העין כלאחר יד, ומסתכל מן הצד והוא בחינת כחלינהו לעינה דיצרא שמסמא עיני היצר הרע שרוצה להסתכל והוא מסמא עיניו על ידי שמונע עצמו מלהסתכל ואף על פי כן נשאר היצר הרע כי מסתכל מן הצד כלאחר יד... לחץ להמשך...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה במאמרים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן



קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב

© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.

דף זה הופיע ב 0.0459 שניות
עכשיו 23_07_2019 השעה 03:31:18
wesi2