ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב


נושאים בתורת ברסלב
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.


[לְשׁוֹן רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה]
אִיתָא בַּגְּמָרָא אַבָּא שָׁאוּל אוֹמֵר קוֹבֵר מֵתִים הָיִיתִי פַּעַם אַחַת רַצְתִּי אַחַר צְבִי וְנִכְנַסְתִּי בְּקוּלִית שֶׁל מֵת וְכוּ'
א. דַּע, כִּי לִרְאוֹת בְּמַפַּלְתָּם שֶׁל רְשָׁעִים
אִי אֶפְשָׁר, אֶלָּא עַל יְדֵי בְּחִינַת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
"שֵׁב לִימִינִי עַד אָשִׁית אוֹיְבֶיך הֲדם לְרַגְלֶיך"
יָמִין, זֶה בְּחִינַת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
בְּחִינַת בִּנְיָמִין, בֶּן יָמִין, שֶׁנּוֹלַד בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל .
ב. וּלְהַמְשִׁיך בְּחִינַת קְדֻשַּׁת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
עַכְשָׁו בַּגָּלוּת, שֶׁהִיא תַּחַת יַד הַסִּטְרָא אָחֳרָא, וְאֵין יְכלֶת בִּקְדֻשָּׁתָהּ לְהִתְגַּלּוֹת
אַף עַל פִּי כֵן יְכוֹלִין לְגַלּוֹת וּלְהַמְשִׁיך קְדֻשָּׁתָהּ אֲפִילּוּ בַּגָּלוּת הַמַּר הַזֶּה
"וְאַף גַּם זאת בְּאֶרֶץ איְבֵיהֶם"
הַיְנוּ אֲפִילּוּ בַּגָּלוּת הַמַּר, יְכוֹלִין לְגַלּוֹת בְּחִינַת גַּם זאת
וְעַל יְדֵי מָה יְכוֹלִין לְהַמְשִׁיך אֶת קְדֻשַּׁת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
עַל יְדֵי הִתְנוֹצְצוּת אוֹר זְכוּת אָבוֹת
'בַּאֲתַר דְּאִית תַּמָּן אָבוֹת אִית תַּמָּן שְׁכִינְתָּא'
"וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקב וְכוּ' וְהָאָרֶץ אֶזְכּר"
כְּשֶׁמִּתְנוֹצֵץ אוֹר זְכוּת אָבוֹת, אֲזַי נִתְגַּלֶּה קְדֻשַּׁת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
וְלא דַּי שֶׁהָאָדָם נִצּוֹל מֵהָרָשָׁע
אֶלָּא גַּם רוֹאֶה בְּהָרָשָׁע מַה שֶּׁהָרָשָׁע רָצָה לִרְאוֹת בּוֹ
ג. כִּי הָרְשָׁעִים מַמְשִׁיכִים בְּחִינַת רַע עַיִן עַל שׂוֹנְאֵיהֶם
בְּחִינַת 'וְלא עוֹד אֶלָּא שֶׁרוֹאֶה בְּשׂוֹנְאָיו'
וְהָאָדָם נִצּוֹל מֵרַע עַיִן הַזֶּה, עַל יְדֵי לִמּוּד זְכוּת שֶׁלִּמֵּד עַל הָרָשָׁע
כִּי גַּם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא מְלַמֵּד זְכוּת עַל הָרָשָׁע
בִּשְׁבִיל לְהַצִּיל אֶת הַצַּדִּיק מֵרַע עַיִן שֶׁל הָרָשָׁע
וְזֶה שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה 'וְלא עוֹד אֶלָּא שֶׁזּוֹכֶה בַּדִּין'
שֶׁנֶּאֱמַר "מָרוֹם מִשְׁפָּטֶיך מִנֶּגְדּוֹ"
וְזאת הַזְּכִיָּה שֶׁזּוֹכֶה בַּדִּין
שֶׁמְּלַמְּדִין עָלָיו זְכוּת עַל יְדֵי זֶה נִצּוֹל הַצַּדִּיק מֵרַע עַיִּן שֶׁל הָרָשָׁע
כִּי לְסַלֵּק הַדִּין וְהַמִּשְׁפָּט, צָרִיך לָזֶה הִתְגַּלּוּת הַיָּד, בִּבְחִינַת "וְתֹאחֵז בְּמִשְׁפָּט יָדִי"
שֶׁלּא לִשְׁלט עַל הָרָשָׁע
וּכְשֶׁנִּתְגַּלֶּה יַד ה', אֲזַי נַעֲשֶׂה צֵל
שֶׁבּוֹ נִתְכַּסֶּה הַצַּדִּיק מֵאֶרֶס שֶׁל הָרַע עַיִן
בִּבְחִינַת "וּבְצֵל יָדִי כִּסִּיתִיך"
כִּי הָרְשָׁעִים בַּגָּלוּת הַמַּר הַזֶּה, עֵינֵיהֶם לְטוּשִׁים כִּרְאִי מוּצָק
וְאֶרֶס עֵינָיו מַבִּיטִים לְמֵרָחוֹק, בִּבְחִינַת: "הֵמָּה יַבִּיטוּ יִרְאוּ בִי"
וְעַל יְדֵי הַצֵּל כָּהוּ מְאוֹר עֵינָיו וְנֶחֱשָׁכִים
שֶׁאֵין הָאֶרֶס שֶׁלָּהֶם יָכוֹל לְהַזִּיק
אֲבָל הַצַּדִּיקִים שֶׁמְּאוֹר עֵינֵיהֶם בַּזְּמַן הַזֶּה קָטָן, בִּבְחִינַת: "מִי עִוֵּר כִּמְשֻׁלָּם"
וְעַל יְדֵי הַצֵּל נִתְחַזֵּק מְאוֹר עֵינֵיהֶם
כְּדֶרֶך חֲלוּשֵׁי הָרְאוּת שֶׁאֵינָם יְכוֹלִים לִרְאוֹת הֵיטֵב כְּשֶׁאוֹר חָזָק וְגָדוֹל
וּצְרִיכִים לְצֵל כְּדֵי שֶׁיּוּכְלוּ לִרְאוֹת
וְזֶהוּ צוֹפֶה רָשָׁע לַצַּדִּיק וּמְבַקֵּשׁ לַהֲמִיתוֹ
הַיְנוּ עִם רַע עַיִן כַּנַּ"ל
וַה' לא יַעַזְבֶנּוּ בְיָדוֹ "בְיָדוֹ" דַּיְקָא, הַיְנוּ בְּהִתְגַּלּוּת יַד ה' כַּנַּ"ל
וְלא יַרְשִׁיעֶנּוּ בְּהִשָּׁפְטוֹ
עַל יְדֵי בְּחִינַת: "וְתֹאחֵז בְּמִשְׁפָּט יָדִי", בְּחִינַת "מָרוֹם מִשְׁפָּטֶיך" כַּנַּ"ל
כִּי עַל יְדֵי זֶה כָּהוּ מְאוֹר עֵינֵי הָרָשָׁע
בִּבְחִינַת: "שָׁגוּ בִּרְאִיָּה, עַל יְדֵי פָּקוּ פְּלִילִיָּה"
זֶהוּ בְּחִינַת מִשְׁפָּט שֶׁזּוֹכֶה בַּדִּין
עַל יְדֵי זֶה שָׁגוּ בִּרְאִיָּה, נֶחֱשָׁך מְאוֹר עֵינָיו כַּנַּ"ל.
וְעַל יְדֵי הַצֵּל נִתְחַזֵּק מְאוֹר עֵינָיו שֶׁל הַצַּדִּיק כַּנַּ"ל
וְיָכוֹל לִרְאוֹת לְמֵרָחוֹק בִּבְחִינַת: "אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים"
וְרוֹאֶה וּמַשִּׂיג צִדְקָתוֹ שֶׁל הַשֵּׁם יִתְבָּרַך
וְיָכוֹל לֵידַע וּלְהָבִין כִּי ה' הַצַּדִּיק
אַף עַל פִּי שֶׁהָרָשָׁע זוֹכֶה בַּדִּין, וְאֵין זֶה מִמִּדַּת הַצֶּדֶק
וְרוֹאֶה שֶׁהַצֶּדֶק שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא מַצְדִּיק אֶת הָרָשָׁע בַּמִּשְׁפָּט
זֶהוּ צִדְקָתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא,: "כִּי לא אַצְדִּיק רָשָׁע"
וְזֶהוּ, "אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים"
זֶהוּ בְּחִינַת צִדְקָתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא
בִּבְחִינַת: "צִדְקָתְך כְּהַרְרֵי אֵל"
אַף עַל פִּי שֶׁמִּשְׁפָּטֶיך כָּבוּשׁ בִּתְהוֹם רַבָּה.
ד. וְעַל יְדֵי חִזּוּק הָרְאִיָּה שֶׁל הַצַּדִּיק, שֶׁרוֹאֶה צִדְקַת ה'
נִתְחַזֵּק אֱמוּנָתוֹ, וְיָכוֹל לְהִתְפַּלֵּל
כִּי לִבּוֹ נִתְפַּשֵּׁט מֵעַקְמִימוּתוֹ, שֶׁהָיָה לוֹ קדֶם שֶׁרָאָה צִדְקַת ה'
כִּי עַל יְדֵי הַצִּדְקוּת שֶׁל ה' שֶׁרוֹאֶה
נִתְפַּשֵּׁט הַלֵּב מֵעַקְמִימוּתוֹ, וְנִתְיַשֵּׁר
בִּבְחִינַת: "וְצִדְקָתְך לְיִשְׁרֵי לֵב"
כִּי מִתְּחִלָּה נֶעֱקַם לִבּוֹ מִלְּהַאֲמִין בִּשְׁלֵמוּת בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַך
כִּי הָיָה נִדְמֶה לוֹ שֶׁעִוֵּת, חַס וְשָׁלוֹם, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא אֶת הַדִּין
אֲבָל עַכְשָׁו שֶׁרוֹאֶה צְדָקוֹת ה', נִתְיַשֵּׁר לִבּוֹ בִּשְׁלֵמוּת אֱמוּנָה
וְאָז מְחַזֵּק אֶת עַצְמוֹ, וּמִתְפַּלֵּל עַל צְרָכָיו
כִּי עִקַּר הַתְּפִילָּה הִיא עַל יְדֵי אֱמוּנָה
שֶׁמַּאֲמִין שֶׁהַכּל בִּרְשׁוּת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא, אֲפִילּוּ לְשַׁנּוֹת הַטֶּבַע
וְאֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא מְקַפֵּחַ שְׂכַר כָּל בְּרִיָּה, כִּי צַדִּיק ה'
"אוֹדְך בְּישֶׁר לֵבָב", עַל יְדֵי יִשְׁרַת לֵב, שֶׁהִיא בְּחִינַת אֱמוּנָה
נַעֲשֶׂה בְּחִינַת תְּפִילָּה
וְזֶהוּ בְּחִינַת פָּרָה אֲדֻמָּה, כְּמַאֲמַר הַזוהַר 'פָּרָה דְּקָבֵילַת מִשּׁוֹר'
פָּרָה, זֶהוּ בְּחִינַת תְּפִילָּה, בְּחִינַת: "וּנְשַׁלְּמָה פָּרִים שְׂפָתֵינוּ"
דְּקָבֵילַת מִשּׁוֹר, בְּחִינַת הִסְתַּכְּלוּת לְשׁוֹן: "אֲשׁוּרֶנּוּ וְלא קָרוֹב"
כִּי עַל יְדֵי בְּחִינַת: "אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים" כַּנַּ"ל, נַעֲשֶׂה בְּחִינַת תְּפִילָּה
וְזֶהוּ: "אֲדֻמָּה תְּמִימָה"
'אֲדֻמָּה', דָּא גְּזֵרַת דִּינָא
'תְּמִימָה', דָּא שׁוֹר תָּם, דִּינָא רַפְיָא
הַיְנוּ שֶׁרוֹאֶה שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא מַחֲלִישׁ כּחַ הַדִּין, בִּבְחִינַת "וְתֹאחֵז בְּמִשְׁפָּט יָדִי"
"אֲשֶׁר לא עָלָה עָלֶיהָ על", דָּא שְׁלוּמֵי אֱמוּנֵי יִשְׂרָאֵל
זֶהוּ בְּחִינַת חִזּוּק אֱמוּנָה, בְּחִינַת תְּפִילָּה
שֶׁנַּעֲשֶׂה עַל יְדֵי חִזּוּק הָרְאִיָּה כַּנַּ"ל, בְּחִינַת "וְצִדְקָתְך לְיִשְׁרֵי לֵב" כַּנַּ"ל
ה. וְזֶהוּ בְּחִינַת עָפָר וָאֵפֶר הַנֶּאֱמַר בַּפָּרָה
כִּי בְּחִינַת הַתְּפִילָּה, צְרִיכָה לִבְחִינַת עָפָר וָאֵפֶר
כִּי צָרִיך לְהַכְנִיעַ הָרַע, הֵן בִּפְרָט הֵן בִּכְלָל, תַּחַת הַטּוֹב
בִּבְחִינַת: "וַעַסּוֹתֶם רְשָׁעִים כִּי יִהְיוּ אֵפֶר תַּחַת כַּפּוֹת רַגְלֵיכֶם"
וְזֶה בְּחִינַת אֵפֶר שֶׁיֵּשׁ בִּבְחִינַת הַתְּפִילָּה
וְרֶגֶל, זֶה בְּחִינַת תְּפִילָּה, בִּבְחִינַת: "רַגְלִי עָמְדָה" וְכוּ'.
הָרָע שֶׁבַּפְּרָט, הַיְנוּ גּוּפוֹ הַמְּגֻשָּׁם וְחָמְרוֹ, יְבַטֵּל בִּשְׁעַת תְּפִילָּה
כְּמוֹ חֲסִידִים הָרִאשׁוֹנִים, שֶׁהָיָה לָהֶם בִּשְׁעַת תְּפִילָּה הִתְפַּשְּׁטוּת הַגַּשְׁמִיּוּת
וְהָרָע שֶׁבַּכְּלָל, הַיְנוּ הַתְּפִילּוֹת שֶׁל פּוֹשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁמִּתְפַּלֵּל עִמָּהֶם
יְבַטֵּל הָרָע שֶׁלָּהֶם, וְיַעֲשֶׂה מֵהָרָע כִּסֵּא לַקְּדֻשָּׁה
וְעָפָר שֶׁבַּתְּפִילָּה, הַיְנוּ שֶׁיְּקַשֵּׁר אֶת עַצְמוֹ בִּכְלָל וּבִפְרָט
עִם נַפְשִׁין וְרוּחִין וְנִשְׁמָתִין שֶׁל שׁוֹכְנֵי עָפָר
וִיעוֹרֵר אוֹתָם בִּתְפִילָּתוֹ שֶׁיִּתְפַּלְּלוּ עִמּוֹ, בִּבְחִינַת: "הָקִיצוּ וְרַנְּנוּ שׁוֹכְנֵי עָפָר"
וְזֶהוּ: "יִתֵּן בְּעָפָר פִּיהוּ" כְּלוֹמַר שֶׁיְּקַשֵּׁר דִּבּוּרוֹ עִם שׁוֹכְנֵי עָפָר כַּנַּ"ל
וְזֶהוּ שֶׁאָמַר אַבְרָהָם בִּתְפִילָּתוֹ
"הִנֵּה נָא הוֹאַלְתִּי לְדַבֵּר אֶל ה' וְאָנכִי עָפָר וָאֵפֶר"
כִּי זֶה צָרִיך לִבְחִינַת הַתְּפִילָּה
וְזֶהוּ נִקְרָא תְּפִילָּה בְּצִבּוּר
כִּי אוֹתִיּוֹת צִבֻּר רָאשֵׁי תֵּבוֹת צַדִּיקִים בֵּינוֹנִים, רְשָׁעִים
'בֵּינוֹנִי', הוּא הַמִּתְפַּלֵּל, כְּמַאֲמַר חֲכָמֵינוּ זַ"ל: 'לְעוֹלָם יִרְאֶה אָדָם אֶת עַצְמוֹ כְּאִלּוּ חֶצְיוֹ זַכַּאי' וְכוּ'
'צַדִּיקִים', זֶהוּ בְּחִינַת עָפָר
'רְשָׁעִים', זֶהוּ בְּחִינַת אֵפֶר כַּנַּ"ל
וּלְעוֹרֵר שׁוֹכְנֵי עָפָר, זֶה יֵשׁ בִּפְרָט וּבִכְלָל
בִּפְרָט, הַיְנוּ חֶלְקֵי נֶפֶשׁ רוּחַ נְשָׁמָה שֶׁלּוֹ שֶׁבָּאוּ כְּבָר בְּגִלְגּוּל
וְנִתְקַן נֶפֶשׁ רוּחַ נְשָׁמָה שֶׁל שׁוֹכְנֵי עָפָר אֲחֵרִים
לְעוֹרֵר אוֹתָם שֶׁיִּתְפַּלְּלוּ עִמּוֹ
וְזֶהוּ בְּחִינַת שִׁבְעָה שִׁבְעָה הַנֶּאֱמָר בַּפָּרָה, שֶׁכָּל עִנְיָנָהּ שִׁבְעָה שִׁבְעָה כִּבּוּסִין שִׁבְעָה כּהֲנִים וְכוּ'
זֶהוּ בְּחִינַת תְּפִילָּה, בְּחִינַת: "שֶׁבַע בַּיּוֹם הִלַּלְתִּיך"
ו. גַּם צָרִיך לְתַקֵּן בִּתְפִילָּתוֹ בְּחִינַת שָׁלֹשׁ קוֹלוֹת
"קוֹל כְּסִיל בְּרב דְּבָרִים"
וּבְחִינַת: "קוֹל עֲנוֹת אָנכִי שׁוֹמֵעַ"
וּבְחִינַת קוֹל, בְּחִינַת: "כָּל הַיּוֹם כְּלִמָּתִי נֶגְדִּי וְכוּ' מִקּוֹל מְחָרֵף וּמְגַדֵּף"
וְזֶהוּ בְּחִינַת עֵץ אֶרֶז, וְאֵזוֹב, וּשְׁנִי תּוֹלַעַת, הַנֶּאֱמָר בַּפָּרָה.
אֶרֶז זֶה בְּחִינַת: 'קוֹל כְּסִיל בְּרב דְּבָרִים', בְּרב הַהַנְהָגוֹת וֶאֱמוּנוֹת כּוֹזְבוֹת
שֶׁהֵם בְּחִינַת דַּרְכֵי הָאֱמוֹרִי, כִּי "פֶּתִי יַאֲמִין לְכָל דָּבָר"
וְזֶהוּ בְּחִינַת אֶרֶז, בְּחִינַת: "וְאָנכִי הִשְׁמַדְתִּי אֶת הָאֱמוֹרִי אֲשֶׁר כְּגבַהּ אֲרָזִים גָּבְהוֹ"
וְהַגְּבוֹהֵי קוֹמָה, עַל פִּי הָרב הֵן כְּסִילִים
כִּי מֵחֲמַת גּבַהּ קוֹמָתוֹ
הָעֲשָׁנִים הָעוֹלִים מֵהַלֵּב אֶל הַמּחַ לְהִתְבַּשֵּׁל בַּמּחַ וּלְהִתְהַוּוֹת מֵהֶם מַחֲשָׁבוֹת
הָעֲשָׁנִים הָאֵלּוּ נֶחֱלָשִׁים בְּרב הַדֶּרֶך שֶׁיֵּשׁ מֵהַלֵּב אֶל הַמּחַ
מֵחֲמַת גּבַהּ קוֹמָתָם
וְאֵינָם בִּיכָלְתָּם לְהִתְהַוּוֹת מֵהֶן מַחֲשָׁבוֹת שִׂכְלִיּוֹת
וּמֵחֲמַת זֶה, הַגְּבוֹהֵי קוֹמָה הֵם שׁוֹטִים
וְזֶה בְּחִינַת דַּרְכֵי אֱמוֹרִי, שֶׁאֵין לָהֶם שׁוּם שֵׂכֶל
מֵחֲמַת "כִּי כְּגבַהּ אֲרָזִים גָּבְהוֹ"
בִּשְׁבִיל זֶה, הֵם מַאֲמִינִים אֱמוּנוֹת רַבּוֹת כָּזְבִּיּוֹת
וּקְטַנֵּי קוֹמָה, שֶׁהָעֲשָׁנִים שֶׁלָּהֶם נִתְבַּשְּׁלִים הֵיטֵב
וְנַעֲשֶׂה מֵהֶם מַחֲשָׁבוֹת שִׂכְלִיּוֹת
אֲבָל מֵחֲמַת שֶׁשִּׂכְלָם יוֹתֵר מִמַּעֲשֵׂיהֶם הַטּוֹבִים בְּחִינַת: 'כָּל שֶׁחָכְמָתוֹ מְרֻבָּה מִמַּעֲשָׂיו'
עַל יְדֵי זֶה כְּשֶׁהַמַּחֲשָׁבָה שִׂכְלִיּוֹת חוֹזֶרֶת אֶל לִבָּם
אֵין כּחַ בְּלִבָּם לְהָכִיל אֶת הַשֵּׂכֶל
כִּי עִקַּר חִזּוּק הַלֵּב, הוּא עַל יְדֵי מַעֲשִׂים טוֹבִים "לִקְנוֹת חָכְמָה וְלֵב אָיִן"
וְעַל יְדֵי זֶה הַשֵּׂכֶל הֵם מַחֲטִיאִים
וְהֵן הֵן הַפִילוֹסוֹפִים, שֶׁאֵין לָהֶם לֵב טוֹב וְטָהוֹר
וְאֵינָם בִּבְחִינַת: "בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶך לְמַעַן לא אֶחֱטָא לָך"
וּמַחֲמַת זֶה הַשֵּׂכֶל מַחֲטִיאִים בְּיוֹתֵר
וְהֵן, בְּחִינַת "אֵזוֹב הַיּוֹצֵא בַּקִּיר"
'אֵזוֹב', זֶה בְּחִינַת קְטַנֵּי קוֹמָה
הֵם בַּעֲלֵי הַשֵּׂכֶל
אֲבָל הַלֵּב אֵינוֹ יָכוֹל לְהַצְפִּין כּחַ הַשֵּׂכֶל בְּתוֹכוֹ
כִּי לִבָּם חַלָּשׁ וְחָסֵר
וּבִפְרָט הַנּוֹאֲפִים הָעוֹסְקִים בְּחָכְמַת פִילוֹסוֹפְיָא
שֶׁמְּאד מְאד מַזִּיק לָהֶם כִּי לִבָּם חָסֵר, בִּבְחִינַת: "נוֹאֵף אִשָּׁה חֲסַר לֵב"
וְזֶהוּ "אֵזוֹב הַיּוֹצֵא בַּקִּיר", הַיְנוּ בְּקִירוֹת הַלֵּב
שֶׁהַשֵּׂכֶל יוֹצֵא דֶּרֶך קִירוֹת הַלֵּב
וְאֵין הַלֵּב יְכוֹלָה לְהָכִיל בְּתוֹכָהּ אֶת הַשֵּׂכֶל, בִּבְחִינַת "בְּלִבִּי צָפַנְתִּי" וְכוּ'
וְזֶהוּ בְּחִינַת: "קוֹל עֲנוֹת אָנכִי שׁוֹמֵעַ", קוֹל חֵרוּפִין וְגִדּוּפִין
שֶׁמְּגַדְּפִין כְּלַפֵּי מַעְלָה בְּחָכְמָתָם כַּיָּדוּעַ
וְאַל תִּתְחַכַּם יוֹתֵר
וּשְׁנִי תּוֹלַעַת, זֶהוּ בְּחִינַת קוֹל שְׁלִישִׁי
שֶׁיֵּשׁ לָאָדָם בִּזְיוֹנוֹת וַחֲרָפוֹת מִשּׂוֹנְאִים
בִּבְחִינַת: "כָּל הַיּוֹם כְּלִמָּתִי נֶגְדִּי וּבשֶׁת פָּנַי כִּסָתְנִי, מִקּוֹל מְחָרֵף וּמְגַדֵּף"
"וְאָנכִי תוֹלַעַת וְלא אִישׁ חֶרְפַּת אָדָם וּבְזוּי עָם"
וְזֶהוּ, 'שְׁחִיטָה', 'שְׂרֵפָה', 'אֲסִיפָה'
הַנֶּאֱמָר בַּפָּרָה, שֶׁהֵם שָׁלֹשׁ בְּחִינוֹת אֵלּוּ
'שְׁחִיטָה', זֶהוּ בְּחִינַת בִּיטּוּל אֱמוּנַת כְּסִילִים בִּבְחִינַת: "וְשַׁחֲטָה שֵׂטִים הֶעְמִיקוּ"
'שְׂרֵפָה', זֶהוּ בְּחִינַת חִזּוּק הַלֵּב, שֶׁיּוּכַל לְהָכִיל אֶת דִּבְרֵי הַחָכְמָה בְּתוֹכוֹ
בִּבְחִינַת: "חַם לִבִּי בְּקִרְבִּי"
כִּי עַל יְדֵי שֶׁנֶּעֱצָר דִּבְרֵי הַשֵּׂכֶל בַּלֵּב, נִתְחַמֵּם הַלֵּב
כִּי הַשֵּׂכֶל הוּא כְּאֵשׁ עָצוּר
וְזֶהוּ 'שְׂרֵפָה'.
וַ'אֲסִיפָה', זֶהוּ בְּחִינַת בִּיטּוּל הַבִּזְיוֹנוֹת שֶׁל הַשּׂוֹנְאִים
בִּבְחִינַת: "אָסַף אֱלהִים אֶת חֶרְפָּתִי"
זֶה בְּחִינַת בִּיטּוּל קוֹל שְׁלִישִׁי כַּנַּ"ל
ז. וְכָל זֶה, צָרִיך הַמִּתְפַּלֵּל לְתַקֵּן בִּתְפִילָּתוֹ
לְהַעֲלוֹת אֶת הַנּוֹפְלִים בֶּאֱמוּנוֹת כָּזְבִּיּוֹת
לְהַעֲלוֹתָם בִּתְפִילָּתוֹ לֶאֱמוּנָה אֲמִתִּית שֶׁהִיא הַתְּפִילָּה
וְלִקְבּעַ בְּלִבָּם אֱמוּנָה שְׁלֵמָה
וּלְתַקֵּן אֶת לֵב הַמְחַקְּרִים הַחַכְמֵי פִילוֹסוֹפְיָא
שֶׁיּוּכַל לִבָּם לְהָכִיל אֶת שִׂכְלָם
שֶׁלּא יַחֲטִיא אוֹתָם בִּבְחִינַת: "בְּלִבִּי צָפַנְתִּי" וְכוּ'
וְזֶה נַעֲשֶׂה עַל יְדֵי כַּוָּנַת הַלֵּב שֶׁבַּתְּפִילָּה מְתַקֵּן אֶת לִבָּם.
וְלַהֲפך כָּל הַבִּזְיוֹנוֹת וְהַחֲרָפוֹת, לַהֲפך לְכָבוֹד
כִּי כְּשֶׁאָדָם עוֹמֵד בְּהֵיכַל הַמֶּלֶך
וּמְבַטֵּל אֶת עַצְמוֹ מִכּל וָכל
וְאֵין רוֹאֶה שׁוּם דָּבָר, אֶלָּא אֶת הַמֶּלֶך רוֹאֶה
בְּוַדַּאי כְּשֶׁשּׁוֹמֵעַ אֵיזֶהוּ חֶרְפָּה וּבִזּוּי
הוּא מְפָרֵשׁ אֶת הַחֶרְפָּה וְהַבִּזּוּי לְפֵרוּשׁ שֶׁל כָּבוֹד לְהַמֶּלֶך
כִּי אֵיך אֶפְשָׁר שֶׁיָּבוֹא אֶחָד לְתוֹך הֵיכַל הַמֶּלֶך, וִיבַזֶּה אֶת הַמֶּלֶך
אֶלָּא בְּוַדַּאי אֵלּוּ דְּבָרִים הֵם דִּבּוּרֵי כָּבוֹד
וּמִתְבּוֹנֵן בְּהַדִּבּוּרִים אֵיך לְפָרֵשׁ וּלְצָרֵף אוֹתָם, שֶׁיִּתְהַוּוּ מֵהֶם כָּבוֹד לְהַמֶּלֶך
וְאֵין לַחְשׁב, שֶׁמָּא אֵלּוּ הַחֲרָפוֹת עָלָיו נֶאֱמָרִים
זֶה אֵינוֹ, כִּי מִי הוּא, הֲלא יֵשׁוּתוֹ נִתְבַּטֵּל, וְאֵין כָּאן אֶלָּא הַמֶּלֶך בְּעַצְמוֹ
וְזֶהוּ: "וּבְהֵיכָלוֹ כֻּלּוֹ אוֹמֵר כָּבוֹד"
כָּל הָאֲמִירוֹת, צָרִיך לְצָרְפָם לְהִתְהַוּוֹת מֵהֶם כָּבוֹד
וּבִשְׁעַת הַתְּפִילָּה הָאָדָם עוֹמֵד בְּהֵיכַל הַמֶּלֶך
"אֲדנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח", אֲדנָי זֶהוּ הֵיכָל
בְּכֵן צָרִיך לַעֲשׂוֹת מִכָּל הַבִּזְיוֹנוֹת, צֵרוּפֵי כָּבוֹד לְהַמֶּלֶך
ח. וְעַל יְדֵי תְּפִילָּה כְּתִקּוּנוֹ, מִתְנוֹצֵץ אוֹר זְכוּת אָבוֹת
בִּבְחִינַת 'חָלָה זְכוּת אָבוֹת'
וְזֶה נַעֲשֶׂה עַל יְדֵי תְּפִילּוֹת כְּתִקּוּנוֹ
כִּי חָלָה זְכוּת אָבוֹת, עַל יְדֵי: "וַיְחַל משֶׁה אֶת" וְכוּ'
עַל יְדֵי בְּחִינַת תְּפִילָּה
וּבַאֲתַר דְּאָבוֹת תַּמָּן, שְׁכִינְתָּא תַּמָּן
שֶׁהִיא בְּחִינַת חַלָּה
שֶׁהִיא גַּם זאת
גַּם בְּחִינַת חַלָּה, שֶׁהִיא שִׁעוּר מ"ג בֵּיצִים
וְהוּא בְּחִינַת יְרֻשַּׁת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, כִּי זאת הַמִּצְוָה נִצְטַוּוּ שֶׁיַּעֲשׂוּ תֵּכֶף
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְהָיָה בַּאֲכָלְכֶם מִלֶּחֶם הָאָרֶץ תָּרִימוּ תְּרוּמָה מֵרֵאשִׁית עֲרִיסוֹתֵיכֶם חַלָּה תָּרִימוּ תְּרוּמָה"
כִּי 'בְּאַתַר דַּאֲבָהָן תַּמָּן, שְׁכִינְתָּא תַּמָּן'
דְּהִיא בְּחִינַת חַלָּה, הִיא אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
וְעַל יְדֵי בְּחִינַת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, לא דַּי שֶׁנִּצּוֹל מֵרַע עַיִן שֶׁל רְשָׁעִים
אֶלָּא גַּם רוֹאֶה בָּהֶם, מַה שֶּׁהֵם רָצוּ לִרְאוֹת בּוֹ
שֶׁהִשִּׂיגוּ יוֹתֵר מִמַּה שֶּׁהִתְאַוּוּ
וְעַכְשָׁו עַל יְדֵי "וַיְחַל", עַל יְדֵי חָלָה זְכוּת אָבוֹת
עַל יְדֵי חַלָּה תְּרוּמָה, עַל יְדֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
נַעֲשֶׂה לִבָּם, "תּוֹחֶלֶת מְמֻשָּׁכָה מַחֲלַת לֵב"
וְזֶהוּ, "קַוֵּה אֶל ה' וּשְׁמר דַּרְכּוֹ"
זֶה בְּחִינַת תִּקּוּן הַתְּפִילָּה בְּחִינַת דְּרִיכַת הַקֶּשֶׁת, בְּחִינַת הַתְּפִילָּה
וְהֵן תְּלָת גְּוָנִין דְּקֶשֶׁת, שֶׁהֵם אוֹר הָאָבוֹת הַמִּתְנוֹצֵץ כַּנַּ"ל
עַל יְדֵי זֶה, "וִירוֹמִמְך לָרֶשֶׁת אָרֶץ", זֶהוּ בְּחִינַת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
וְעַל יְדֵי זֶה, "בְּהִכָּרֵת רְשָׁעִים תִּרְאֶה", בְּחִינַת "שֵׁב לִימִינִי" וְכוּ' כַּנַּ"ל
וְזֶהוּ: "שְׁכָן אֶרֶץ וּרְעֵה אֱמוּנָה"
עַל יְדֵי אֱמוּנָה, שֶׁהִיא הַתְּפִילָּה
עַל יְדֵי זֶה בָּא לִבְחִינַת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
ט. וְדַע, שֶׁלָּאו כָּל אָדָם יָכוֹל לְתַקֵּן קוֹלוֹת הַנַּ"ל בִּתְפִילָּתוֹ
כִּי לִפְעָמִים הַקּוֹלוֹת הַנַּ"ל בִּתְפִילָּתוֹ, הֵם יוֹצְאִים מֵרְשָׁעִים גְּדוֹלִים כָּל כָּך
עַד כִּי כָּל מִי שֶׁעוֹמֵד כְּנֶגְדָּם הוּא מְסַכֵּן נַפְשׁוֹ
וְצָרִיך לָזֶה תְּפִילָּה גְּדוֹלָה, כְּמוֹ תְּפִילַּת משֶׁה רַבֵּנוּ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם
וַאֲפִילּוּ משֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם הָיָה יָרֵא מֵעוֹג מֶלֶך הַבָּשָׁן
כִּי אֲחִיזַת עוֹג הָיָה סָמוּך לְיָמִין, שֶׁהוּא אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
עַד שֶׁאָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא לְמשֶׁה: "אַל תִּירָא אוֹתוֹ"
כִּי אָמַר: 'הָא יְמִינָא דִּילִי אִסְתַּלַּק', כַּמּוּבָא בַּזוהַר
וְעוֹג אֲחִיזָתוֹ בְּיָמִין, שֶׁהוּא מִבְּנֵי בֵּיתָא דְּאַבְרָהָם
וְאַרְצוֹ סָמוּך לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
וּבִשְׁבִיל זֶה הָיָה יָרֵא משֶׁה מִמֶּנּוּ לְהִתְגָּרוֹת
כָּל שֶׁכֵּן שְׁאָר בְּנֵי אָדָם
שֶׁצָּרִיך מְאד לְפַשְׁפֵּשׁ אֶת עַצְמוֹ, וּלְהָבִין שׁרֶשׁ הָרָשָׁע אֵיך אֲחִיזָתוֹ
אִם יוּכַל לְהִתְגָּרוֹת בּוֹ וּלְשֵׁיצָאָה לוֹ
וְזֶהוּ שֶׁאָמַר אַבָּא שָׁאוּל: 'קוֹבֵר מֵתִים הָיִיתִי'
שֶׁהָיְתָה הִשְׁתַּדְּלוּתוֹ תָּמִיד לִרְאוֹת בְּהִכָּרֵת 'רְשָׁעִים שֶׁבְּחַיֵּיהֶם קְרוּיִין מֵתִים'
פַּעַם אַחַת רַצְתִּי אַחַר צְבִי
כִּי עִקַּר מַפַּלְתָּן שֶׁל רְשָׁעִים, הוּא עַל יְדֵי יְרֻשַּׁת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
עַל יְדֵי הַמְשָׁכַת קְדֻשַּׁת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, בִּבְחִינַת "שֵׁב לִימִינִי" וְכוּ' כַּנַּ"ל
וְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל "צְבִי הִיא לְכָל הָאֲרָצוֹת"
וְנִכְנַסְתִּי בְּקוּלִית שֶׁל מֵת, הַיְנוּ שֶׁרָצָה לְתַקֵּן קוֹלוֹת הַנַּ"ל
וְרַצְתִּי אַחֲרָיו שָׁלֹשׁ פַּרְסָאוֹת
הַיְנוּ בְּחִינַת הַתְּפִילָּה, שֶׁהֵם שָׁלֹשׁ תְּפִילּוֹת
וְעַל יָדָם מִתְנוֹצֵץ אוֹר שְׁלֹשֶׁת אָבוֹת, שֶׁהֵם בִּבְחִינַת רַגְלֵי הַכִּסֵּא
כְּדֵי לְהַמְשִׁיך אוֹר אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, שֶׁהִיא בְּחִינַת צְבִי הַנַּ"ל
וּצְבִי לא הִגַּעְתִּי וְקוּלִית לא כָּלְתָה
שֶׁלּא הִשִּׂיג בְּחִינַת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, בִּיטּוּל קוֹלוֹת הַנַּ"ל
וּכְשֶׁחָזַרְתִּי לַאֲחוֹרַי, הַיְנוּ אַחַר גְּמַר תְּפִילָּתִי
שֶׁאָז פּוֹסֵעַ הָאָדָם לַאֲחוֹרָיו שָׁלֹשׁ פְּסִיעוֹת
אָמְרוּ לִי שֶׁל עוֹג מֶלֶך הַבָּשָׁן הִיא
וְאֵין כָּל אָדָם יָכוֹל לְתַקֵּן קוֹלוֹת כָּאֵלּוּ
כִּי אֲחִיזָתוֹ בְּיָמִין
וַאֲפִילּוּ משֶׁה רַבֵּנוּ הָיָה יָרֵא מִפָּנָיו
עַד שֶׁהִבְטִיחוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא אַל תִּירָא אוֹתוֹ כַּמּוּבָא בַּזוהַר
וּבִשְׁבִיל זֶה, בְּחִינַת רָשָׁע כְּעוֹג, נִקְרָא פָּלִיט
"וַיָּבא הַפָּלִיט" זֶה עוֹג
שֶׁרָצָה שֶׁיֵּהָרֵג אַבְרָהָם וְיִשָּׂא אֶת שָׂרָה
וְהוּא בִּבְחִינַת: "צוֹפֶה רָשָׁע לַצַּדִּיק, אַבְרָהָם וְכוּ', ה' לא יַעַזְבֶנּוּ בְיָדוֹ"
בִּבְחִינַת: "וְתֹאחֵז בְּמִשְׁפָּט יָדִי"
וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא כָּבַשׁ מִשְׁפָּטוֹ מִמֶּנּוּ זְמַן רַב
עַד זְמַן משֶׁה רַבֵּנוּ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם
וּבִשְׁבִיל זֶה נִקְרָא פָּלִיט, בִּבְחִינַת: "וַאֲפַלְּטָה לָנֶצַח מִשּׁפְטִי"
שֶׁנִּמְלַט מֵהַמִּשְׁפָּט זְמַן כַּבִּיר
וְעַל יְדֵי זֶה, הַצַּדִּיקִים שֶׁהֵם עוֹשֵׂי טוֹב זוֹכִים לִפְּנֵי ה'
כִּי קדֶם כְּרִיתוּת הָרְשָׁעִים הָיָה פְּנֵי ה' מְכֻסֶּה וּמֻסְתָּר בְּעוֹשֵׂי רַע
כְּדֵי לְהַכְרִיתָם בִּבְחִינַת: "פְּנֵי ה' בְּעוֹשֵׂי רָע לְהַכְרִיתָם"
וְעַכְשָׁו, תֵּכֶף כְּשֶׁרוֹאִים בִּכְרִיתוּת רְשָׁעִים תֵּכֶף נִתְגַּלֶּה פְּנֵי ה' לְעוֹשֵׂי טוֹב
וְזֶהוּ: "בַּקְּשׁוּ פָנָיו תָּמִיד"
כִּי עַל יְדֵי תָּמִיד, שֶׁהוּא בְּחִינַת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "תָּמִיד עֵינֵי ה' אֱלקֶיך בָּהּ"
עַל יְדֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל תִּזְכּוּ לִמְצא פְּנֵי ה'
כִּי עַל יְדֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל תִּזְכּוּ לִרְאוֹת בְּהַכְּרִיתוּת רְשָׁעִים כַּנַּ"ל
וְזֶהוּ בְּחִינַת כְּלָלִיּוּת מַלְאָך סנד"ל בַּמַּלְאָך מט"ט שַׂר הַפָּנִים
כְּלָלִיּוּת עֲשִׂיָּה בִּיצִירָה
עַל יְדֵי שֶׁכּוֹפְלִין הַפָּסוּק "כּל הַנְּשָׁמָה"
בְּכָל נְשִׁימָה וּנְשִׁימָה, צָרִיך לְהַלֵּל אֶת ה'
וְעַל יְדֵי עַיִן הָרָע נִכְפָּל הַנְּשִׁימָה, כַּנִּרְאֶה בְּחוּשׁ
כְּשֶׁיֵּשׁ לָאָדָם עַיִן הָרָע אֲזַי מְגַהֵק וּפוֹתֵחַ פִּיו לְקַבֵּל נְשִׁימָה כְּפוּלָה
וּכְשֶׁהַנְּשִׁימָה כְּפוּלָה, גַּם הַהַלֵּל צָרִיך לִכְפּל כַּנַּ"ל
וּבִפְרָט שֶׁצָּרִיך לְהַלֵּל וּלְהוֹדוֹת לַה'
שֶׁהִצִּיל אוֹתוֹ מֵעַיִן הָרָע הַזּאת
וְהוּא רוֹאֶה בְּהִכָּרֵת רְשָׁעִים
וְזֶהוּ בְּחִינַת מט"ט שַׂר הַפָּנִים מֵאִיר לַעֲשִׂיָּה
הַיְנוּ שֶׁעוֹשֵׂי טוֹב זוֹכִין לִפְּנֵי ה' כַּנַּ"ל
עַל יְדֵי כְּרִיתוּת הָרַע עַיִן
שֶׁגָּרְמוּ לִכְפִילַת הַנְּשִׁימָה
[עַד כָּאן לְשׁוֹן רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה]



תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...
שבחי הר"ן - סדר הנסיעה שלו לארץ ישראל - אות כא
שבחי הר"ן - סדר הנסיעה שלו לארץ ישראל - אות כא ובבקר באו אל הספינה אנשי חיל שקורין ברנד ואך [כמו משמר הגבול] ורבנו זכרונו לברכה, עם האיש שלו הנ"ל רצו עוד לבוא להתנפל לפני רגלי הקפיטן ולהתחנן לו שיניח אותם לשוב אל הספר אך בתוך כך עקרו [עוגני הספינה] וברחו לצד שהרוח נשאם מחמת פחד כי המלחמה נתעוררה מיד ונשמע קולם מאד ושמעו שם על הספינה קול גדול מאד של [התותחים והפצצות] ושאר קולות כאלו מעניני מלחמה כי קולם נשמע למרחוק מאד וגדל הסכנה והאימה והפחד שהיה להם אז אין לשער ונפלו למשכב שניהם יחד ולא היה להם אפילו מים לשתות כי לא הכינו להם כלום כנ"ל וה' ברב... לחץ להמשך...
סודות התורה / סתרי תורה בעמקי הקליפות. מה הם?
סודות התורה / סתרי תורה בעמקי הקליפות. מה הם? שאלה: אשמח לקבל הסבר על העניין שמובא אצל רבי נחמן מספר פעמים, לגבי סתרי תורה וסודות התורה שמסתתרים בעמקי הקליפות. מה הם הסתרי תורה האלו? ואיך אפשר ללמוד / לדעת אותם? תודה. תשובה: ראשית יש להבין, כי רק מי שנכלל בא"ס לגמרי, רק הוא מבין את העניין הזה בשלמות. כי את העניין הזה א"א להסביר במילים מה הוא ממש, אלא רק ניתן לרמוז אליו, וכל אחד ואחד יבין אותו לפי מה שהוא משער בליבו. והעניין הוא כדלקמן: סתרי התורה שמלובשים בבריאה, הם בעצם השכל של השי"ת עצמו שמחייה את כל העולמות כולם בכל רגע ורגע. סתרי התורה האלו... לחץ להמשך...
שיחות הר"ן - אות קמב
שיחות הר"ן - אות קמב שיך למה שאמר רבנו זכרונו לברכה, על פסוק: "אודיע אמונתך בפי" שעקר האמונה תולה בפה של האדם וכו' [ב"לקוטי תנינא" סימן מ"ד] ראה זה מצאתי מכתב יד החברים בבאור יותר קצת וזו לשונו כשנופל לאדם ספקות באמונת הבורא יתברך שמו יאמר בפה מלא: אני מאמין באמונה שלמה שהוא יחיד ראשון ואחרון כי ידוע שיצר הרע נמשך מגבורות הנפולין ויש גבורות דקדשה שבהם ממתיקים הגבורות דקלפה והדבור הוא בחינת גבורות דקדשה כמו שכתוב: "וגבורתך ידברו" נמצא כשיאמר אני מאמין כנ"ל הוא גבורות דקדשה ובזה הוא ממתיק את הספקות שהוא בחינת גבורה דקלפה וזהו שאמרו בגמרא 'לעולם י... לחץ להמשך...
שיחות הר"ן - אות שז - שיחות מורנו הרב רבי נחמן
שיחות הר"ן - אות שז - שיחות מורנו הרב רבי נחמן לענין מה שדרך העולם לומר בכל שנה ובכל עת שעכשו אינם עתים טובות ובשנים הקודמים היה טוב יותר וכו' כידוע שיחות כאלו בין רב העולם דברנו עמו מזה הרבה ורב השיחה היה שספרו לפניו הרבה שבימים הראשונים הטובים היה הכל בזול גדול הרבה יותר משל עכשו כי לא היה אז נגידים ועשירים גדולים כמו עכשו ומה שמוציא עכשו בעל הבית פשוט ואפילו מקבל חשוב הוא יותר מההוצאות של הנגידים, שבשנים הקודמים כידוע ומפרסם כל זה ענה ואמר הלא אדרבא, השם יתברך מנהיג עתה העולם יפה יותר מקדם !... לחץ להמשך...
שיחות הר"ן - אות קכח
שיחות הר"ן - אות קכח ספר בשבחו שידע כל דברי ה"עץ חיים ו"פרי עץ החיים" וכל כתבי האר"י, זכרונו לברכה מספר הזוהר והעקר מהתקונים והמובן מדבריו היה שזה היה בימי נעוריו והפליג מאד כמה פעמים בשבח גדלת קדשת התקוני זוהר והיה רגיל לעסק בו ביותר גם בכל השנה אפילו שלא בימי אלול ואמר שבספר התקונים כלולים כל החכמות שבעולם וכו'... לחץ להמשך...
שבחי הר"ן - אות יז
שבחי הר"ן - אות יז גם אמר שהזווג של הצדיק האמת, קשה עליו ענין זה ולא די שאין לו שום תאוה כלל, כי אם אדרבא יש לו יסורים מזה ממש כמו יסורי התינוק בשעת מילה כי ממש יסורים אלו יש להצדיק בשעת זווג ויותר מזה כי התינוק אין לו דעת, על כן אין היסורים שלו גדולים כל כך אבל הצדיק שיש לו דעת יסוריו גדולים מהתינוק וזה היה אצלו דבר פשוט ואמר שכל אדם יכול לזכות לבוא למדרגה זו וכפי הנראה מדבריו היה שקדשתו של עצמו גבה עוד יותר ויותר... לחץ להמשך...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה טז - מִפְּנֵי מַה כְּשֶׁהָאָדָם מְבַקֵּשׁ פַּרְנָסָה
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה טז - מפני מה כשהאדם מבקש פרנסה הקשו מפני מה כשהאדם מבקש פרנסה, אין נותנין לו תכף מן השמים כי אם על ידי סיבות, לכל אחד לפי סיבתו שזה צריך לזרע תבואה ולחרש ולקצר וכו' וזה צריך לנסע ולמצא צרך פרנסתו שם, וכיוצא בזה ולמה לא נותנין לו תכף, בשעה שמבקש פרנסתו, מזמן ? והתרוץ: דע, שכל הפרנסה של ישראל צריכין לקבל על ידי המלך כמו שכתוב במלך: "אילנא די חזית די רבה ותקף וכו' ומזון לכלא בה אנת הוא מלכא" ועקר המלכות הוא על ידי ענווה, בבחינת: "ולפני כבוד ענווה" שעקר כבוד וגדלת המלכות הוא על ידי ענווה דיקא כי כן דרך המלכות, בכל פעם שצריך... לחץ להמשך...
שיחות הר"ן - אות קכב
שיחות הר"ן - אות קכב שמעתי בשמו שאמר שאם לא היה ממתין בבטחון לישועת ה' כבר היה איש נוסע ומטלטל כמו כל הנוסעים ומטלטלים עצמם בשביל הפרנסה כנהוג עכשו והכונה כי אמר זאת לענין הנהגת הבית בפרנסה ומלבושים ושאר צרכי הבית שעל פי רב חסר לאדם הרבה כגון, לזה חסר מלבוש פשוט ויש שחסר להם מלבושים חשובים או דירה וכו' שצריכין להמתין לישועת ה' ולבלי לדחק את השעה למלאות החסרון תכף ומיד רק צריכין להמתין עד ירחם ה' ואמר על עצמו ענין הנ"ל שאם לא היה ממתין, כגון כשהיה חסר לו איזה דבר, אם היה דוחק את השעה שיהיה דוקא תכף היה צריך ללוות לעצמו ולהיות בעל חוב עד שהיה מכר... לחץ להמשך...
סיפורי מעשיות - מעשה ח - מעשה מרב ובן יחיד / מעשה ברב ובן יחיד
סיפורי מעשיות - מעשה ח - מרב ובן יחיד מעשה ברב אחד, שלא היה לו בנים אחר כך היה לו בן יחיד וגדל אותו והשיא אותו והיה יושב בעליה ולמד כדרך אצל הגבירים והיה לומד ומתפלל תמיד רק שהיה מרגיש בעצמו שחסר לו איזה חסרון ואינו יודע מהו ולא היה מרגיש טעם בלמודו ובתפילתו וספר לפני שני אנשים בני הנעורים ונתנו לו עצה שיסע לאותו צדיק ואותו בן הנ"ל עשה מצוה שבא על ידה לבחינת מאור הקטן והלך אותו הבן יחיד וספר לאביו באשר שאינו מרגיש טעם בעבודתו כנ"ל וחסר לו, ואינו יודע מהו בכן הוא רוצה לנסע לאותו צדיק והשיב לו אביו: איך אתה בא לנסע אליו? הלא אתה למדן יותר ממנו ומ... לחץ להמשך...
מחלוקת שבין הצדיקים
מחלוקת שבין הצדיקים breslev.eip.co.il/?key=34 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ה - בחצוצרות וקול שופר וזה פרוש: "אזן שמעת תוכחת חיים בקרב חכמים תלין" לשון תלונה ומריבה כשאתה שומע מריבות שבין הצדיקים תדע, שזה משמיעין אותך תוכחה על שפגמת בטפי מחך שעל זה נאמר: "כל באיה לא ישובון, ולא ישיגו ארחות חיים" ... הינו חכמות חיצוניות נעוצים בים חכמתך ובודאי אם לא היה נפגם מחך לא היה נשמע לך מריבות שבין הצדיקים ואין המריבה אלא בשבילך כדי שתשוב ממות לחיים, מחמץ למצה, מחי"ת לה"א ותשוב מיראה רעה, מקול פגום, מחכמה פגומה ליראה טובה, לקול טוב, לחכמה טובה ********* יש ל... לחץ להמשך...
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה במאמרים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן



קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב

© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.

דף זה הופיע ב 0.0459 שניות
עכשיו 23_07_2019 השעה 03:31:24
wesi2