ברסלב - ספרי רבי נחמן מברסלב / ספרי ברסלב
דף הביתליקוטי מוהר"ן ח"אליקוטי מוהר"ן ח"בסיפורי מעשיותשבחי הר"ןשיחות הר"ןחיי מוהר"ןספר המידותלימוד


ספרי רבי נחמן מברסלב
לחץ על ה 💎 שליד שם הספר, ותעבור לפרק "אקראי" ממנו
💎ליקוטי מוהר"ן חלק א
💎ליקוטי מוהר"ן חלק ב
💎סיפורי מעשיות
💎שבחי הר"ן
💎שיחות הר"ן
💎חיי מוהר"ן
💎ספר המידות
באפשרותך להשתמש בטקסט שבדף, בתנאי שתשים קישור ישיר לכתובת של הדף הזה! תודה.
🖶 💎 ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה תורות מכת"י - רב לכם סוב את ההר פנו לכם צפונה
[הוספות לתורות מכתב יד רבנו ז"ל] רב לכם סוב את ההר פנו לכם צפונה הנה הגדלות מפיל את האדם ומשפילו הן בגשמיות והן ברוחניות כי איש ישראל אם הוא דבוק בהשי"ת ובאמונתו הקדושה אזי אינו יכול לשלוט עליו שום דין ולא יהי' לו שום נפילה כי מי יוכל ליגע בו באשר הוא קרוב אל המלך ובאיזה מקום אשר הוא חונה שם הר אלהים וממשלת הקב"ה עליו אבל אם הוא נופל מאמונה היינו שנפל בגדלות ואזי הוא מובדל מהקב"ה ואז אין אני והוא יכולין לדור במקום אחד ואז כל הדינין שורין עליו ומאין בא לו הגדלות מחמת שהוא לומד או מתפלל בפניה ומחמת זה בא לידי גדלות ואיתא בזוה"ק כד בר נש נפיל מאמונה כדין כל דינין מתנוצצין ומתלהטין ביה כי הם תמיד מצפים מתי יפול מאמונה כי תיכף ומיד שנפל מאמונה בא לידי כפירה וזה נקרא בחי' ערב שמערבב האמונה ואזי דינין שורין עליו כי נטו צללי ערב וכבר נודע שההר נקרא אמונה כי ההר נקרא ירושלים כ"ש ההר הטוב הזה והלבנון ופירש"י ההר הטוב זה ירושלים והלבנון זה ביהמ"ק וירושלים נקרא אמונה כ"ש קריה נאמנה וע"כ כשנפל מאמונה הנקרא ירושלים ובא לידי כפירה זה נקרא מחריבי ירושלים וכמ"ש שוטטו בחוצות ירושלים ובקשו איש אמונה א"כ כשנופל מהאמונה נקרא מחריבי ירושלים מחמת הפרדתו מהשי"ת ובאים ישראל בגלות כי השי"ת נתן מתנה לישראל שנקראו עליון וכ"ש ולתתך עליון על כל גויי הארץ וכשחרבה ירושלים אזי בחי' עליון בגוים וזהו שכתוב בהנחל עליון גוים דהיינו שבחי' עליון בגוים מחמת שנתפרדו מהקב"ה זהו בהפרידו בני אדם שבני אדם הנפרדים מהשי"ת מחמת הגדלות והפניה שלמד בה ועי"ז חרבה ירושלים אזי אותו בחי' עליון בגוים כי האמונה האמיתי אם הוא באמת אזי משפעת שפע ברכה וכל טוב מהשי"ת על ישראל וגם אם הוא מאמין באמונה שלימה בהשי"ת אזי ירא מהשי"ת יראה ואז אינו יכול ליפול מהאמונה כי האמונה היא למטה וכשהיא בשלימותה אזי נשפעים ממנה כל ההשפעות והברכות כ"ש איש אמונה רב ברכות וג"כ נקרא שדה כי כמו השדה שגדילה בה כל התבואות ונלקטין בה כל הפירות כן ע"י האמונה הזאת כל הטוב ויעקב נקרא ג"כ שדה כ"ש ראה ריח בני כריח שדה אשר ברכו ה' ויתן לך וכו' וכל הדינין מתבטלין אבל כשהוא נופל מהאמונה ובא לידי כפירה נקרא מחריבי ירושלים וכל הדינין שורין עליו וזהו ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב יצחק הוא בחי' דין היינו אימתי דינין שורין באותה בחי' הנקרא שדה לפנות ערב דהיינו כשמערבב האמונה ובא לכפירה אז הוא נקרא מחריבי ירושלים ובמה יוכל לתקן זאת ע"י בינה דהיינו כשההתבוננות בגדלות הבורא ית' וזהו חדשים לבקרים רבה אמונתיך דהיינו כשעומד בזריזות בבוקר לעבודת בוראו ביראה ופחד לשמו הגדול ית' אשר בהיותו מתבונן בבוקר שהחזיר לו במידת טובו את נשמתו הנמסרת תמיד בכל יום אזי נופל עליו היראה ופחד משמו הגדול ית' ואז נתרחבה ונתרבה האמונה וזה חדשים לבקרים רבה אמונתיך שנתרחבה ונתרבה האמונה וזהו הנקרא סוד העיבור כעצמים בבטן המליאה ואז אינו יכול ליפול ולבא לידי גדלות כי אז נתרבה ונתרחבה האמונה הק' הנקרא ירושלים ואז ע"י ההתבוננות הזה נעשה ממחריבי ירושלים בנין ירושלים ולעתיד לבוא בב"א אז ימלא הארץ דיעה ואז יהי' בנין ירושלים בכולו ולע"ע בהתבוננות זה נעשה בנין בחי' ירושלים של כאו"א מזאת הבחינה הנקרא אחד וזאת הבחי' נקרא עוה"ב כי לעתיד לבא ב"ב אז יהי' דיעה שלימה וגם כי זה נקרא סוד העיבור דבר אשר לא הי' מקודם ועוה"ב נקרא שבת וגם בשבת נפתחין שערי בינה להתבונן האדם בעצמו היכן המקום אשר הוא עומד כי בחול משוקע בטרדות ואינו יכול להתבונן היטב הדק אבל אם יש לו בחי' שבת דהיינו בחי' עוה"ב דהיינו בחי' התבוננות היכן המקום שעומד שם שלא יהי' עושה מעשה זמרי ומבקש שכר כפנחס דהיינו שאינו מבין המקום שהוא עומד כי לפעמים עומד במדרגה הפחותה שבכולם ונדמה לו שעומד במקום גדול אבל כשיש לו בחי' שבת היינו שיתבונן בעצמו היכן הוא עומד אזי אינו נופל בגדלות ואינו מבקש שכר פנחס ובשביל זה נקרא בחי' שבת כי בשבת יכול להתבונן בעצמו וגם איתא בזוה"ק שבת שין בת תלת גוונין דעינא ובת עין בחי' עיני השכל נמצא שבת נקרא עין לראות וזה שאמר משה ראו כי ה' נתן לכם את השבת דהיינו כשיש לכם בחי' שבת אז תראו ותתבוננו היטב היכן המקום שאתם שם שלא תהיו עושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס על כן שבו איש תחתיו היינו כאו"א יחשב בעיני עצמו ללא כלום היינו שיחשוב בעיני עצמו במדרגה הפחותה שהוא תחת מדריגתו ואם אין אתה יכול לבא לידי ענוה זו עכ"פ אל יצא איש ממקומו היינו שלא יהא עושה מעשה זמרי ומבקש שכר כפנחס וזה רב לכם סוב את ההר דהיינו הגדלות שבכם הסובב את האמונה הנקרא הר כנ"ל ובשביל זה שורין דינין עליכם ומה תקנתו, פנו לכם צפונה היינו שתפנו לכם אל לבבכם בחי' צפונה דבר הצפון בחי' שבת בחי' עוה"ב דהיינו התבוננות ואז יהי' נקרא בנין ירושלים אמן ואמן
[הוספות לתורות מכתב יד רבנו ז"ל]
רב לכם סוב את ההר פנו לכם צפונה
הנה הגדלות מפיל את האדם ומשפילו
הן בגשמיות והן ברוחניות
כי איש ישראל אם הוא דבוק בהשי"ת ובאמונתו הקדושה
אזי אינו יכול לשלוט עליו שום דין
ולא יהי' לו שום נפילה
כי מי יוכל ליגע בו
באשר הוא קרוב אל המלך
ובאיזה מקום אשר הוא חונה שם הר אלהִים
וממשלת הקב"ה עליו
אבל אם הוא נופל מאמונה
היינו שנפל בגדלות
ואזי הוא מובדל מהקב"ה
ואז אין אני והוא יכולין לדור במקום אחד
ואז כל הדינין שורין עליו
ומאין בא לו הגדלות
מחמת שהוא לומד או מתפלל בפניה
ומחמת זה בא לידי גדלות
ואיתא בזוה"ק כד בר נש נפיל מאמונה
כדין כל דינין מתנוצצין ומתלהטין ביה
כי הם תמיד מצפים מתי יפול מאמונה
כי תיכף ומיד שנפל מאמונה בא לידי כפירה
וזה נקרא בחי' ערב שמערבב האמונה
ואזי דינין שורין עליו
כי נטו צללי ערב
וכבר נודע שההר נקרא אמונה
כי ההר נקרא ירושלים כ"ש ההר הטוב הזה והלבנון
ופירש"י ההר הטוב זה ירושלים
והלבנון זה ביהמ"ק
וירושלים נקרא אמונה כ"ש קריה נאמנה
וע"כ כשנפל מאמונה הנקרא ירושלים
ובא לידי כפירה
זה נקרא מחריבי ירושלים
וכמ"ש שוטטו בחוצות ירושלים ובקשו איש אמונה
א"כ כשנופל מהאמונה נקרא מחריבי ירושלים
מחמת הפרדתו מהשי"ת
ובאים ישראל בגלות
כי השי"ת נתן מתנה לישראל שנקראו עליון
וכ"ש ולתתך עליון על כל גויי הארץ
וכשחרבה ירושלים
אזי בחי' עליון בגוים
וזהו שכתוב בהנחל עליון גוים
דהיינו שבחי' עליון בגוים
מחמת שנתפרדו מהקב"ה
זהו בהפרידו בני אדם
שבני אדם הנפרדים מהשי"ת
מחמת הגדלות והפניה שלמד בה
ועי"ז חרבה ירושלים
אזי אותו בחי' עליון בגוים
כי האמונה האמיתי
אם הוא באמת
אזי משפעת שפע ברכה וכל טוב מהשי"ת על ישראל
וגם אם הוא מאמין באמונה שלימה בהשי"ת
אזי ירא מהשי"ת יראה
ואז אינו יכול ליפול מהאמונה
כי האמונה היא למטה
וכשהיא בשלימותה אזי נשפעים ממנה כל ההשפעות והברכות
כ"ש איש אמונה רב ברכות
וג"כ נקרא שדה
כי כמו השדה שגדילה בה כל התבואות ונלקטין בה כל הפירות
כן ע"י האמונה הזאת כל הטוב
ויעקב נקרא ג"כ שדה
כ"ש ראה ריח בני כריח שדה אשר ברכו ה' ויתן לך וכו'
וכל הדינין מתבטלין
אבל כשהוא נופל מהאמונה ובא לידי כפירה
נקרא מחריבי ירושלים
וכל הדינין שורין עליו
וזהו ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב
יצחק הוא בחי' דין
היינו אימתי דינין שורין באותה בחי' הנקרא שדה
לפנות ערב
דהיינו כשמערבב האמונה ובא לכפירה
אז הוא נקרא מחריבי ירושלים
ובמה יוכל לתקן זאת
ע"י בינה
דהיינו כשההתבוננות בגדלות הבורא ית'
וזהו חדשים לבקרים רבה אמונתיך
דהיינו כשעומד בזריזות בבוקר לעבודת בוראו
ביראה ופחד לשמו הגדול ית'
אשר בהיותו מתבונן בבוקר
שהחזיר לו במידת טובו את נשמתו הנמסרת תמיד בכל יום
אזי נופל עליו היראה ופחד משמו הגדול ית'
ואז נתרחבה ונתרבה האמונה
וזה חדשים לבקרים רבה אמונתיך
שנתרחבה ונתרבה האמונה
וזהו הנקרא סוד העיבור כעצמים בבטן המליאה
ואז אינו יכול ליפול ולבא לידי גדלות
כי אז נתרבה ונתרחבה האמונה הק' הנקרא ירושלים
ואז ע"י ההתבוננות הזה נעשה ממחריבי ירושלים בנין ירושלים
ולעתיד לבוא בב"א
אז ימלא הארץ דיעה ואז יהי' בנין ירושלים בכולו
ולע"ע בהתבוננות זה
נעשה בנין בחי' ירושלים של כאו"א מזאת הבחינה הנקרא אחד
וזאת הבחי' נקרא עוה"ב
כי לעתיד לבא ב"ב אז יהי' דיעה שלימה
וגם כי זה נקרא סוד העיבור
דבר אשר לא הי' מקודם
ועוה"ב נקרא שבת
וגם בשבת נפתחין שערי בינה
להתבונן האדם בעצמו היכן המקום אשר הוא עומד
כי בחול משוקע בטרדות ואינו יכול להתבונן היטב הדק
אבל אם יש לו בחי' שבת
דהיינו בחי' עוה"ב דהיינו בחי' התבוננות היכן המקום שעומד שם
שלא יהי' עושה מעשה זמרי ומבקש שכר כפנחס
דהיינו שאינו מבין המקום שהוא עומד
כי לפעמים עומד במדרגה הפחותה שבכולם
ונדמה לו שעומד במקום גדול
אבל כשיש לו בחי' שבת
היינו שיתבונן בעצמו היכן הוא עומד
אזי אינו נופל בגדלות ואינו מבקש שכר פנחס
ובשביל זה נקרא בחי' שבת
כי בשבת יכול להתבונן בעצמו
וגם איתא בזוה"ק שבת שין בת
תלת גוונין דעינא ובת עין
בחי' עיני השכל
נמצא שבת נקרא עין לראות
וזה שאמר משה ראו כי ה' נתן לכם את השבת
דהיינו כשיש לכם בחי' שבת
אז תראו ותתבוננו היטב היכן המקום שאתם שם
שלא תהיו עושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס
על כן שבו איש תחתיו
היינו כאו"א יחשב בעיני עצמו ללא כלום
היינו שיחשוב בעיני עצמו במדרגה הפחותה
שהוא תחת מדריגתו
ואם אין אתה יכול לבא לידי ענוה זו
עכ"פ אל יצא איש ממקומו
היינו שלא יהא עושה מעשה זמרי ומבקש שכר כפנחס
וזה רב לכם סוב את ההר
דהיינו הגדלות שבכם
הסובב את האמונה הנקרא הר כנ"ל
ובשביל זה שורין דינין עליכם
ומה תקנתו, פנו לכם צפונה
היינו שתפנו לכם אל לבבכם בחי' צפונה
דבר הצפון
בחי' שבת בחי' עוה"ב
דהיינו התבוננות
ואז יהי' נקרא בנין ירושלים
אמן ואמן
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה צז - לְעִנְיַן מַעֲלַת הַשִּׂיחָה בֵּינוֹ לְבֵין קוֹנוֹ
...מעלת השיחה בינו לבין קונו, שאמר שעל תפילות ותחנות ובקשות הסדורות מכבר כבר יודעין מהם כל המחבלים והמקטרגים והם אורבים על הדרכים של אלו התפילות מחמת שיודעים מהם מכבר כמו, למשל, על הדרך הכבושה, הידוע ומפרסם לכל שם אורבים רוצחים וגזלנים תמיד מחמת שיודעים מדרך זה כבר אבל כשהולכין בנתיב ודרך חדש, שאינו נודע עדין שם אינם יודעים לארב שם כלל כמו כן לענין הנ"ל כי השיחה שמדבר האדם עצמו בינו לבין קונו הוא דרך חדש ותפילה חדשה שהאדם אומרה מלבו מחדש על כן אין המקטרגים...
ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה פג - עַל יְדֵי תִּקּוּן הַבְּרִית שֶׁהוּא קֶשֶׁת, יָכוֹל לְהוֹצִיא הַחִצִּים
...לברכה] על ידי תקון הברית שהוא קשת יכול להוציא החצים שהיא התפילה שהוא חי ברכן דצלותא שהם תלת ווין, בחינת חצים ומקומם בברית, בבחינת: "ובריתי נאמנת לו" . "ויהי ידיו אמונה": "אצמיח קרן לדוד", בבחינת: "קרנים מידו לו" 'ידו' זה בחינת תפילה ותפילות הם שלשה כי כלליות משיח באבות הינו משיח שהוא הדבור, שבו מתפלל, בחינת משיח אלמים הוא מאש מים, רוח ואז נעשה בן חורין הינו שבא לקדשת שבת, שאסור במלאכה כי שבת זו 'שין בת' 'שין' תלת גונין: אש, רוח, מים בת היה לו ובכל...
ספר המידות - דעת
...כדי שיבין מהדברים רחמנותו ואלקותו יתברך. ב. מי שמחו מבלבל, יהיה רגיל בתפילת חבקוק הנביא. ג. גם למוד ש"ך [שפתי כהן] סגלה לזה גם אכילת חטים. ד. מזונותיו של אדם מולידין טבע באדם לפי טבעם. ה. טעם דגן מביא דעת לאדם. ו. חמרא וריחני פקחין. ז. על ידי המחלקת אין הדעת מישבת. ח. אדם מצטער מדבר, הנראה לעינים יותר מהצער, שמצער מהידיעה. ט. העוסק בתורה ובגמילות חסדים, זוכה להבנה. י. על ידי פת שחרית נתחכם. יא. הקדוש ברוך הוא משרה נבואתו על נביא של שליחות בהפסק,...
חיי מוהר"ן - נא - שיחות השיכים להתורות
...השיכים להתורות אות נא התורה "איה מקום כבודו" בלקוטי תנינא סימן י"ב המתחלת כשאדם הולך אחר שכלו וחכמתו יוכל לפול בטעותים ומכשולים רבים. זאת התורה נאמרה לענין שיחה שהיה מדבר עמי מענין טעותים ומבוכות הרבה וקלקולים גדולים שבאים על ידי שהולכים אחר שכלו וחכמתו. והזכיר אז את בעל המחבר וכו' שטעה ועות מאד על ידי חכמתו שאמר שהזקן גבוה כל כך עד שחוץ לארץ אינה יכולה לסבל אור קדשת הזקן. [והגם כי כונתו גם כן להתיר בחוץ לארץ על ידי סם או במספרים כעין תער אבל מכל...
תאוות. שבירת התאוות. איך למה וכמה? חלק 2
...איך למה וכמה? חלק 2 * תאוות. שבירת התאוות. איך למה וכמה ? חלק 1. כדי לחדד את העניין, אבן לדוגמא התאווה לא קשורה בה לא בעבר לא בהווה ולא בעתיד. ועל האדם להגיע לבחינה הנ"ל שהתאווה לא תהיה קשורה בו לא בעבר לא בהווה ולא בעתיד. לא בהווה, היינו שלא יהיה לו שום רצון משום צד שהוא לתאווה. לא בעתיד, היינו שהאדם יתרחק כ"כ מהתאווה, עד כדי כך שאפילו תאורטית הוא לא יוכל לפול לתאווה הזאת בשום זמן שבעולם. ולא בעבר, היינו שעל האדם לעשות תשובה שלמה מאהבה שבה העוונות...
שיחות הר"ן - אות קכט
שיחות הר"ן - אות קכט עקר התגברות התאוה הידוע דהינו תאוות המשגל הוא רק מחמת עצבות ומרה שחורה וצריכין להתגבר בכל עז להיות אך שמח תמיד ואמר: אפילו כשנופלין לפעמים לתוך רפש וטיט שקשה לו מאד לצאת משם צועקין וצועקין וצועקין והגביה ידיו קצת ולא אמר יותר ואמר שלענין המחשבות והבלבולים שמבלבלין לאדם בענין זה שדיה לצרה בשעתה ולא יבלבל עצמו כלל כלל בענין זה לא קדם ולא אחר כך...
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רסט - מִדִּירַת הַצַּדִּיק נִכָּר מַעֲשֵׂה הַדּוֹר
ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רסט - מדירת הצדיק נכר מעשה הדור [לשון רבנו, זכרונו לברכה] מדירת הצדיק נכר מעשה הדור וסימן לדבר, והיא יושבת תחת תמר ואמרו חכמינו, זכרונם לברכה: 'מה תמר אין לו אלא לב אחד אף ישראל כן'. [עד כאן לשונו, זכרונו לברכה]...
שיחות הר"ן - אות צח
...אמירת תהלים מעלה גדולה כאלו אמרם דוד המלך בעצמו כי הוא אמרם ברוח הקדש והרוח הקדש מנח בתוך התבות וכשאומרם הוא מעורר ברוח פיו את הרוח הקדש עד שנחשב כאלו אמרם דוד המלך, עליו השלום בעצמו והוא מסגל מאד לרפאות החולה להיות לו בטחון רק על השם יתברך שעל ידי אמירת תהלים יושיעו ה' והבטחון הוא בחינת משענת כמו שהאדם נשען על המטה כן הוא נשען על הבטחון שבוטח שיושיעו ה' כמו שאמר דוד: "ויהי ה' למשען לי" ועל כן על ידי זה נתרפא החולה כמו שכתוב: "אם יקום והתהלך בחוץ...
איפה נמצא השער של גן עדן?
...עדן? שאלה: כאן breslev.eip.co.il/?key=553 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רפו - יש גן עדן, והם שני בחינות: גן ועדן מובא שהשערים של גן עדן טמונים בארץ. מה פשר העניין? מה ז"א השערים טמונים בארץ? היה הגיוני יותר לומר שהשער נמצא בשמים ולא בארץ. רמז: התשובה נמצאת כאן: breslev.eip.co.il/?key=377 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קה - עזי וזמרת יה ויהי לי לישועה * כאן breslev.eip.co.il/?key=377 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קה - עזי וזמרת יה ויהי לי לישועה הנה העולם צריכין...
להאיר בדרי מעלה ובדרי מטה
...key=184 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ז - ויהי מקץ - כי מרחמם ינהגם כי יש דרי מעלה ויש דרי מטה דהינו עולם העליון ועולם התחתון, בחינת שמים וארץ וצריך הצדיק להראות לדרי מעלה שאינם יודעים כלל בידיעתו יתברך שזה בחינת השגה של מה בחינת: 'מה חמית מה פשפשת' בחינת איה מקום כבודו ולהפך: צריך להראות לדרי מטה שאדרבא מלא כל הארץ כבודו כי יש שוכני עפר, שהם בני אדם המונחים במדרגה התחתונה ונדמה להם שהם רחוקים מאד ממנו יתברך וצריך הצדיק לעוררם ולהקיצם בבחינת "הקיצו...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה בתכנים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן

האתר Breslev.EIP.co.il נותן לך את כל ספרי רבי נחמן מברסלב
פרסם את האתר בכל מקום שאתה יכול!
© כל הזכויות שמורות
מותר לצטט חלקים בלבד מתוכן האתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
דף זה הופיע ב 0.0625 שניות - עכשיו 16_04_2024 השעה 21:35:47 - wesi2